Meningen verdeeld over steeds zwaardere Strade Bianche: “Jammer voor het publiek”
foto: Cor Vos
Nick Doup
donderdag 6 maart 2025 om 08:44

Meningen verdeeld over steeds zwaardere Strade Bianche: “Jammer voor het publiek”

Strade Bianche is voor velen het nieuwe hoogtepunt op de wielerkalender. De Italiaanse heuvelklassieker over de gravelwegen van Toscane blijft zich ontwikkelen, maar niet bij alle ploegen staan ze te juichen om de veranderingen aan het parcours. Vorig jaar werd er al een lokale omloop extra verreden en dit seizoen wordt de wedstrijd bij de mannen langer en zwaarder gemaakt. De meningen zijn verdeeld bij een rondgang van WielerFlits langs diverse ploegen en renners.

“Ik denk dat ze bang zijn dat het een massasprint gaat worden”, zegt Wynants als grap, maar met een serieuze ondertoon. “Na de solo van 80 kilometer van vorig jaar doen ze er dit jaar nog een extra grindstrook bij. Het is aan de ene kant wel jammer dat ze de wedstrijd nog zwaarder maken. Qua spanning gaat het nog voorspelbaarder worden.”

“Dat is een beetje jammer”, stelt de ploegleider van Visma | Lease a Bike. Volgens hem is die ontwikkeling de laatste jaren steeds meer ingezet. “Vorig jaar kwam de plaatselijke ronde rond Le Tolfe er al bij, daardoor was het een pure klimkoers. Nu komt er ook nog een strook van 9,5 kilometer bergop extra bij… Dan wordt het alleen maar nog zwaarder.”

Aan de voorlopige startlijst is te zien dat steeds meer klassiekerrenners de Toscaanse gravelklassieker overslaan. Renners als Van der Poel en Van Aert streden niet heel lang geleden nog mee, maar nu verschuift het veld zich steeds meer richting de klimtypes. En uit de top-20 van de UCI WorldTour doen maar een aantal renners mee. “Dat is het gevolg, ja. En het is aan de organisatie om daar conclusies uit te trekken”, vindt Wynants.

Bij Q36.5 Pro Cycling doet de absolute kopman wel mee, zij rekenen op nieuwkomer Tom Pidcock. Ploegleider Michael Albasini wil niet direct meegaan in het verhaal van een te zware koers. “Dat hangt van meerdere dingen af”, zegt hij. “Sommige renners maken er juist een wedstrijd voor klimmers van. De wedstrijd zelf verandert niet echt.”

“Het zijn de renners die het koersverloop bepalen. Als er wind staat, kan het meer voor de klassieke types zijn. Er moet geklommen worden, dat wel, maar een echte klimwedstrijd zou ik het niet willen noemen”, volgens de Zwitserse oud-wielrenner.

Wat zegt het hem dat grote namen als Vingegaard, Primož Roglič en (weliswaar geblesseerd) Remco Evenepoel niet starten? “Het is een wedstrijd op zich. Je hebt bepaalde skills nodig om mee te kunnen doen en het kan riskant zijn als je niet in topvorm bent. Daarom kan ik begrijpen dat sommige renners er niet starten. Of teams bang zijn voor Pogačar? Er is geen reden om angstig te zijn. Hij is sterk, maar als je in je hoofd al verloren hebt, dan wordt hij nog sterker dan hij al is. Maar Tom gaat die uitdaging zeker aan.”

“Strade Bianche is wel de klassieker die het dichtst in de buurt komt van een monument. Het is een spannende en zware wedstrijd en de uitzichten zijn geweldig. Dat maakt de koers heel onderscheidend. Het is en blijft een belangrijke afspraak in het klassieke voorjaar”, aldus Albasini.

Dat is het ook voor Marc Hirschi, die als kopman van Tudor Pro Cycling uitgespeeld gaat worden in Strade Bianche. De laatste jaren was hij nog ploegmaat van Pogačar, maar nu is de Zwitser een van de opponenten. “Je hebt gewoon de benen nodig. Een geheim om hem te verslaan is er niet. De parcoursverkenning gaat wel belangrijk zijn en dan heb je de benen nodig.”

Hirschi sluit zich aan bij het standpunt van Wynants. “Het neigt steeds meer naar een wedstrijd voor de klimmers”, is de Tudor-kopman van mening. “Elk jaar wordt de race ook langer en zwaarder. Dat betekent dat de finale nog vroeger gaat beginnen. Met al die hoogtemeters is het echt gemaakt voor de klimmers. Of ik een klimmer ben? Dat durf ik niet te zeggen, ik denk toch meer een puncheur. Maar dat hangt ook van mijn vorm af, haha!”

Voor Bauke Mollema staat Strade Bianche ook op zijn programma, al is het voor de Nederlander van Lidl-Trek niet met als doel om te winnen. Hij schikt zich in een helpende rol voor de ploeg en ziet ook dat de startlijst iets verandert. “Daar zijn niet de grote namen of de grote klassementsrenners, zoals Evenepoel, Vingegaard, Roglič of Van der Poel. Dat is voor het publiek misschien jammer. Zij zien het liefst de strijd tussen die mannen in alle grote koersen. Dat is wel jammer, dus zal het lastig worden om Pogačar te kloppen”, aldus Mollema.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
42 Reacties
06-03-2025 09:01
Was echt jarenlang mijn favoriete koers die ik echt als eerste aanstipte op de kalender om dan thuis te zijn.

De laatste jaren vind ik het wat minder en vind ik juiste het Vlaamse werk en vooral Parijs-Roubaix er flink bovenuit stijgen.

Het steeds zwaarder wordende parcours van de Strade, gecombineerd met de dominantie van Tadej hebben daar een beetje voor gezorgd denk ik.
06-03-2025 08:14
Vooral een gehypte koers, en zo lijken de meeste ploegen er meer en meer over te denken. De status van Monument claimen is niets minder dan belachelijk…
    06-03-2025 08:24
    Mwa werd toch al jaren het 6e monument genoemd door velen. Ziet er natuurlijk prachtig uit, heeft een prachtige finish, voorheen kon iedereen er winnen, en met de witte grindwegen heeft het ook een echte eigen identiteit. Dat helpt allemaal wel om boven te komen drijven. Jammer dat ze er nu een klimkoers van maken. Zo'n finish als met VDP, Bernal en Alaphilippe is wat ik graag weer wil zien, maar geloof niet dat het er nog in zit.
    06-03-2025 13:47
    Wordt door RCS niet geclaimd; ze zouden graag willen dat het 6e monument wordt.
    Strade heeft jonge bestaan van de koers en de lengte tegen. Met meer (klim)km'ers proberen ze te compenseren.
    Anderzijds, wat is de lol van MSR: 270 km altijd zelfde koersverloop. Cipressa en Pogio doen er eigenlijk alleen toe. Wie poeft er weg in laatste km Pogio, of wint sprint van elite groepje.
    06-03-2025 15:34
    De lol aan MSR is dat op 10 kilometer van de meet nog pakweg 100 man aanspraak maakt op de zege. Het is een gigantisch monument en toch voor toppers zo verschrikkelijk moeilijk om te winnen. En uit die loterij vallen er dan af en toe namen als Gabriele Colombo, Gerald Ciolek en Matthew Goss. Die krachtsexplosie op de Poggio, de absurde jacht naar beneden en dan het pokerspel in die paar laatste kilometers. Ik vind MSR een heerlijke koers. Een topklassieker die zichzelf ook niet gaat verloochenen door extra bultjes en klimmetjes te gaan opzoeken in de finale. De tendensen om koersen steeds zwaarder en langer te maken, laat het uit. Het is ook prima dat de Scheldeprijs er is voor de sprinters (en ook prima dat er af en toe een uitzondering is).
    06-03-2025 16:34
    Is het ook. Soms een leuke koers. Maar zelden echt boeiend.
    06-03-2025 16:47
    @Dayer Quintana, inderdaad je slaat nagels met koppen en het ding is ook wel dat je de afstand nodig hebt om het zwaar te maken en ook al is er nog een grote groep, enkel de sterksten verteren de afstand en kunnen op dat moment nog iets uitrichten. Ik denk ook nog wel dat het meevalt met hoeveel mensen beweren dat de Strade Bianchi een monument is, het is niet omdat een handvol mensen zoals Oude Indianentruc dat hier op WF beweerd dat het effectief een ding is. Dat is hier soms een echokamer van wat sommigen willen horen maar wat je wil horen is niet perse de waarheid. En zoals hier is aangehaald, de Strade is piepjong als wedstrijd en de afstand is véél te kort in vergelijking met de echte klassiekers en zeker de monumenten. In mijn ogen komt hij stillaan op het niveua qua status van de Amstel, dat wel maar dan eerder door het mooie parcours en door de laatste jaren met sterke winnaars...
    06-03-2025 19:16
    Dat gedweep met die monumenten is pas belachelijk, dat is ook maar recent uit België overgewaaid. Daar had de Nederlandse pers en commentators het vroeger nooit over. De status van koersen verandert sowieso doorlopend en dat is alleen maar gezond. Strada is laatste tijd sowieso prestigieuzer geweest dan de ronde van lombardije, en de classico san sebastian kijk ik ook liever naar, en vroeger was dan weer bordeaux-parijs meer waard.
    07-03-2025 12:00
    Hoogstwaarschijnlijk omdat het pas was toen er Nederlandse renners zwaar scoorden in de monumenten dat het ineens wel aandacht kreeg, net zoals er nu minder aandacht is voor de Nederlandse ronderenners dan toen er Nederlanders podium kandidaat waren in de GT's. En je hebt ook wel gelijk Zuller dat status van wedstrijden onderhevig is aan de tijd, maar om te stellen dat de Strade meer prestige heeft dan de rvL is best wel speciaal te noemen ....
06-03-2025 08:41
Werd enkele jaren geoppert als 6e monument, maar weet die status zelf om zeep te helpen door er steeds meer een klimkoers van te maken. Volgens mij is iedereen het er mee eens dat de editie van 2021 de beste was waar alle toppers (Vd Poel, Van Aert, Pogi, Allaphilipe, Bernal, Pidcock) tegen elkaar streden. Gravellen lijkt voor mij nog in de lift te zitten, maar ben benieuwd of het een hype was of niet.
    06-03-2025 12:28
    Er was al een 6e monument. Dat heet Parijs - Tours.
    06-03-2025 16:35
    Dat was inderdaad de mooiste versie.
    07-03-2025 08:13
    PARIJS TOURS altijd een mooie wedstrijd in het naseizoen een baken helaas wat weggezakt afgelopen jaren maar zijn bezig met een terugkeer.
06-03-2025 09:14
Ik zie voor aankomende zaterdag slechts twee renners uit de UCI top twintig starten. Een teken aan de wand misschien ?
06-03-2025 19:08
Ik ben team 'oneens' maar wél met nuance!

Ik begrijp het idee om de lengte te brengen naar de grote 8 (5 x monument, 1 x WK, GW & AGR) maar vind níet dat dat dan gezocht moet worden in 'zwaarder' en al helemáál niet in 'lus'.

Heb het al vaker geopperd, start in Siena/Firenze en maak een mooie extra lus langs extra toscaanse dorpjes, beetje zwaaien, beetje genieten en een vroege vlucht kan er zich vormen. Nu met die eindlus mís je een stuk uniek parcours daarvóór op TV, doodzonde.

Ik ben echt bang dat ze het idee verder gaan doorvoeren naar enkele passages van die Siena klim, dan wordt het bij een genivelleerd peloton de Waalse pijl nr 2.
06-03-2025 07:37
Goed dat ie langer wordt, zo kan deze prachtige klassieker zich meer en meer naast de bestaande monumenten plaatsen - een afstand van 240+ km hoort daar (voor mij althans) bij, en dit gradueel ophogen is beter dan in een klap. Niet goed dat het meer en meer klimwerk oplevert. Een vlakke omloop met misschien 2 of 3 min of meer vlakke gravelstroken zou prima voldoen en niet de voorheen zo mooie finale, en dus deelnemersveld, aantasten.
    06-03-2025 10:49
    Deze wedstrijd heeft helemaal geen 240km nodig. Het gravel maakt de koers al zwaar genoeg.
    06-03-2025 17:54
    De onzekere psyche klampt zich vast aan grote getallen, omdat die de hunkering stillen naar veilige grond
06-03-2025 09:52
Ik snap de gedachte om de Strade langer te maken zeker, helemaal als je jezelf meer als monument neer wil zetten. Maar meer hoogtemeters op een toch al zwaar parcours draait het unieke van de Strade de nek om: namelijk dat hier voorheen altijd klimmers, klassementsrenners en klassiekerrenners tegen elkaar streden om de winst met daardoor een hele fraaie erelijst. Ik hoop dat de organisatie dat niet te veel uit het oog verliest, voor volgend jaar mag het in ieder geval qua klimmen wel een tikkeltje minder.
06-03-2025 10:58
Ik signaleer slechts één probleem en dat is dat we te maken hebben met een renner die in heuvelachtige eendagskoersen onnavolgbaar is: Pogacar. We hebben ook geen discussies over het parcours in de Amstel, Luik, of Lombardije terwijl daar ook de winnaar bekend is wanneer deze Sloveen aan de start staat. Strade is een Italiaanse koers en de Italianen staan er om bekend dat ze door de jaren heen spelen met de zwaarte van de wedstrijd. Zo was Lombardije niet altijd een zware klimkoers zoals we die nu kennen en zal dit ook niet zo blijven. Strade is nu even wat zwaarder qua hoogtemeters en over een paar jaar krijgen we weer een periode met wat minder hoogtemeters. Of dat vervolgens leidt tot een spannende koers hangt af van het niveauverschil tussen de deelnemers. Het zijn de renners die de koers maken.
06-03-2025 09:25
Probleem is ook de dominantie van Pogacar momenteel. Daarmee heeft hij de koers vorig jaar, hoe straf zijn nummer ook was, een beetje doodgeknepen. Als Hij hier nu niet startte, had je best een aantrekkelijke koers kunnen krijgen. Want nu vrezen we toch allemaal een herhaling van vorig jaar?

Maar meer hoogtemeters zijn natuurlijk ook geen goede zaak. De meeste klimmers komen hier niet op af en de klassieke types sturen nu ook hun kat. Vreemd dat ze dat bij de organisatie niet inzien.

Dit is een koers die een paar jaar terug nochtans zeer hoog stond aangeschreven bij de klassieke mannen. En types als Van der Poel en Van Aert mikken nu volledig op die paar grote wedstrijden waar ze toch nog wat meer kans hebben tegen Pogacar. Zo is zijn dominantie natuurlijk finaal, als de grootste tegenstanders het in heel wat koersen niet eens meer probéren.
    06-03-2025 10:14
    Het lijkt wel de misvatting van organisaties tegenwoordig om de koersen zwaarder te maken. Het lijkt mij dat dat dominantie van 1 of 2 bepaalde renners in de hand werkt.
    Door koersen iets minder zwaar te maken werkt dat tactisch koersen in de hand. En dat zal het kijken naar zo’n koers aantrekkelijker maken.
06-03-2025 11:13
Het WK of Parijs-Tours is wat mij betreft het zesde monument. Strade Bianche is een leuke wedstrijd maar om voor een monument in aanmerking te komen koet er een grote geschiedenis aan vast zitten.
    06-03-2025 17:50
    Mee eens. Het WK heeft natuurlijk nog steeds de allure die het hoort te hebben met als ultieme beloning een jaar lang rondrijden in de regenboogtrui.
    Doodzonde dat Parijs-Tours of Grote herfstprijs zo is weggezakt als grote klassieker. Was vroeger een geweldig najaar met achtereenvolgens WK, Parijs-Brussel, Grote herfstprijs en De Ronde van Lombardije. Daar tussenin nog de GP des Nations en Trofeo Baracchi. Heerlijke kost!
06-03-2025 09:08
Die nieuwe gravelstrook is toch helemaal niet bergop? Die is zo vlak als wat. Dat extra rondje met Le Tolfe had inderdaad niet gehoeven. Snap best dat ze het langer willen maken, maar ik zou dat persoonlijk doen door wat meer vlakke gravel in het midden toe te voegen (de nieuwe gravelstrook van dit jaar loopt parallel aan een oude weg die ze namen dus maakt her niet langer, maar alleen meer gravel)
06-03-2025 09:45
Persoonlijk maak ik me om al dit soort zaken niet druk. In het algemeen ben ik geen voorstander van steeds zwaarder, spectaculairder enzovoort. Ik geloof er ook niet zo in dat ploegen renners in bepaalde wedstrijden niet opstellen omdat Pogacar daar rijdt. Althans ik zou dat heel raar vinden, dan ga je bij voorbaat met de pootjes omhoog liggen. Sport gaat er altijd om degene die de beste was, nu te verslaan en daarin hebben alle ploegen een mooie opdracht. Strade kijk ik persoonlijk toch ook vanwege de mooie plaatjes en zoals bij vrijwel alle wedstrijden is dat kijken altijd relatief. Het staat aan en als het spannend wordt dan gaat de aandacht voor even naar de koers. En dit jaar is het de uitslag achteraf bekijken, want sport kijken is toch altijd ondergeschikt aan leuke dingen doen:-). Eigenlijk vind ik het vooral belangrijk dat koersen hun eigenheid behouden dat er afwisseling is. Dat er eens andere mensen rijden en niet altijd maar weer de zelfde namen vind ik een pre. Kortom dat ‘Jammer voor het publiek’, dit specifieke publiek denkt daar toch iets genuanceerder over.
06-03-2025 08:47
Ik vind het een supergave koers waar ik mij echt op verheug. Vooral vanwege de prachtige locatie, waar ik persoonlijke goede herinneringen aan heb. Ik zou het heel graag ook een keer zelf doen, staat in de planning.

Maar als MSR er is de week erop, denk ik toch: dit is het echte werk. Daarnaast kan het koersverloop zoals vorig jaar echt verschrikkelijk saai zijn, dan is de lol er snel af. Het is dan ‘gewoon een koetsje’ geworden met één gast voorop.


Qua Italiaanse koersen plaats ik Emilia trouwens boven Strade. Leuker koersverloop, minstens zo onderscheidende scenery.
06-03-2025 08:59
De zwaarte is helemaal niet het probleem (Van der Poel zou (lang) met Pogacar meekunnen, samen rijden ze in elke koers weg). Het late uitzenden is dat wel. Begin veel eerder en iedereen vindt dit een fabuleuze koers.
    06-03-2025 09:48
    Nee, MvdP zou hier nooit heel lang met Pogi mee kunnen gezien het aantal hoogtemeters en de relatief langere en steile klimmen.
    06-03-2025 19:04
    Het zijn geen klimmen van 4 km. aan 8 procent. Het zijn vrijwel allemaal Mathieu klimmetjes. Weliswaar iets meer dan in 2021, maar dan versloeg hij ook dé heuvelspecialist Alaphilippe, een Pogacar die daarna de Tirreno en Luik won en andere Bernals.

    Maar dat was ook niet zozeer het punt. Of Pogacar nou alleen of met Matje wegrijdt, alleen de spanning wordt iets langer gehandhaaft. Een echt boeiende koers levert dat net als in Roubaix en Vlaanderen niet op.

    De voorfinale, of wat er van over is, biedt nog enigszins illusies en die ontbreken geheel in de Strade omdat daar het al grotendeels beslecht is zodra de beelden komen.
    06-03-2025 20:42
    Vergeten hoe pokkesaai het vorig jaar was?
06-03-2025 10:14
De Strade was altijd een koers waar ik enorm naar uitkeek. Maar nu...tja de winnaar is al zo'n beetje bekend; het moet wel heel gek lopen als er een ander dan Pogacar wint. Dat doet de koers zichzelf wel een beetje aan door het nog zwaarder maken. Juist het feit dat het een kruising was tussen een Vlaamse en een Waalse klassieker, maakte het zo boeiend.

Los daarvan; een zesde monument zal het wat mij betreft nooit worden; de monumenten blijven veel meer geschiedenis hebben, ook over 50 jaar.
07-03-2025 06:46
Col du Vam moet ook een monument worden. Tenminste een nationaal monument.
06-03-2025 10:18
Betaald wielrennen hoort voor het publiek te zijn.
06-03-2025 10:19
Het le tolfe gedeelte kan mij eigenlijk nooit bekoren. Zijn erg korte strookjes met hoge percentages, door dat 2 keer te doen krijg je uitsluitend klimmers
    06-03-2025 10:44
    En hoe erg is dat? Geen enkele klassieker of monument is op dit moment gemaakt voor een pure klimmer... Zonde toch?
    06-03-2025 22:18
    Lombardije is toch wel een klimmers koers
    07-03-2025 06:50
    Zeker is Lombardije een klimmende koers. Maar een monument met een HC bestaat niet. Het is allemaal vlak of heuvelachtig. Akkoord; muv Lombardije!
06-03-2025 22:57
Het is gewoon jammer dat ze steeds koersen aanpassen. Een klassieker moeten ze over 100 jaar gewoon hetzelfde rijden als nu. Gewoon nul aanpassingen. Een Gent-Wevelgem moet ook starten in Gent en eindigen in Wevelgem. Een ronde van Vlaanderen moet ook gewoon één vaste koers zijn, nu en over 100 jaar precies hetzelfde.

Reacties zijn gesloten.