Youri IJnsen
dinsdag 23 januari 2024 om 07:39

Meer spektakelcrossen zoals in Benidorm? De meningen zijn verdeeld

Interview Het was om duimen en vingers bij af te likken, zitten op het puntje van de stoel en van de ene verbazing in de andere vallen. “Een hele mooie cross om te rijden, maar ook zeker om te zien hè”, vatte Puck Pieterse het goed samen. Of, zoals winnaar Wout van Aert zei: “Een wedstrijd waarin van álles gebeurt.” De Wereldbeker-manche in Benidorm was opnieuw razend spannend en spectaculair, bij alle categorieën. WielerFlits polste na afloop bij verschillende renners en omkadering naar de mening over dit type crossen.

In het landschap van de voorbije weken (het al dan niet inperken van het aantal Wereldbeker-manches en een geconcentreerde kalender van half december tot eind januari) was de Spaanse zon een warm welkom. De ruim 16.000 aanwezige, fanatieke supporters creëerden een fantastisch sfeer. Meerdere mensen, onder wie de Nederlandse bondscoach Gerben de Knegt en Tom Pidcock, vinden dat Benidorm een mooie toevoeging is en moet blijven.

Wereldkampioene Fem van Empel won bij de vrouwen en stelde vast dat de sfeer enorm was. “Superleuk!”, straalt ze zichtbaar. Vooral de strijd in de laatste ronde met Pieterse was smullen geblazen. “Je hoort in zo’n slotfase enorm veel lawaai langs de kant. De uitdaging is om gefocust te blijven. Het was steeds haasje over en ik dacht dat het lastig werd als ik met Puck naar de balkjes zou rijden. Maar wat ik ook probeerde: ik kwam niet van Puck af op dit parcours.”

Pieterse en Van Empel maakten eer een show van – foto: BenidormCX/Sprint Cycling

Onder het publiek en ook op sociale media, was duidelijk het enthousiasme te proeven over het magnifieke schouwspel van zondag. Heeft de cross niet meer van dit soort parcoursen nodig? “Waarom niet? Het biedt een enorm spektakel!”, constateert Sven Nys. “Ik zie dat graag, we kunnen dat wel meer opzoeken. Maar bij ons kan dat ook. Vergeet niet dat we een ontzettend natte winter hebben gehad, waardoor de ondergrond de cross heeft bepaald.”

Veel enthousiasme, maar ook ’tegenstanders’
Daarmee doelt de tweevoudig wereldkampioen op het feit dat de crossen in België en Nederland vaak snel beslist waren, omdat het bijvoorbeeld modderiger en dus zwaarder was. “Alleen zoiets kun je niet bestellen, je hebt daar geen invloed op. En dat is maar goed ook. Maar Benidorm mag voor mij zeker blijven, absoluut.” Volgens Wereldbeker-leider Eli Iserbyt heet Benidorm door de wegstages er vooral goed aan gedaan om nu op de kalender te staan.

“Wat mij betreft ook een blijver op de kalender, ook met een ingekrompen Wereldbeker”, zegt de Belgisch kampioen. “Het zou jammer zijn mocht dat niet doorgaan, als je ziet hoe veel volk hier is. Maar nog een extra parcours als dit, zie ik niet graag. Het is een stadscross – op een super tricky parcours – en één daarvan is genoeg voor de Wereldbeker, net als dat één wedstrijd in de sneeuw ook genoeg is. Ik denk dat het zo de perfecte combinatie is.”

Een voorstander van meer van dit soort spektakelcrossen, is Iserbyt dus niet. Hij krijgt bijval van wereldkampioen Mathieu van der Poel. “Naar mijn mening zijn er ook niet meer van dit soort parcoursen nodig. Dat is niet omdat ik nu niet win, vorig jaar zei ik na mijn zege hetzelfde. Het publiek maakt natuurlijk heel veel goed, maar qua parcours is het zeker niet iets dat er van mij meer moet zijn. Al begrijp ik wel dat het om thuis te kijken wél fantastisch is om te zien.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
15 Reacties
22-01-2024 08:49
Het is vooral leuk dat het iets anders is; andere locatie, ander parcours en bovenal ander publiek. Dat is wat de cross nodig heeft. Die Vlaamse crossen zijn natuurlijk prachtig maar letterlijk 13 in een dozijn met ook nog eens de hele tijd dezelfde types langs de kant - dat geeft nogal een eendimensionaal beeld. Wat publiek betreft was Benidorm een verademing. Wat betreft het parcours was het niet bijzonder maar wel anders en bleef het entertainment tot het eind, spannend is niet het juiste woord naar mijn idee.
22-01-2024 15:20
Ik vind dit altijd van die non-discussies, vooral bij de tegenstanders van een bepaald soort parcours. Er zit welgeteld één parcours van dit type tussen (vooral door de weersomstandigheden), dat is dan 1 van de 40 of zo. Hetzelfde met een extreem modderig parcours zoals ooit eens in Dendermonde, waar ze 40% van het parcours moeten lopen. Daar wordt dan altijd dramatisch over gedaan alsof we al weken aan een stuk naar niets anders zitten te kijken en dat het allemaal wel genoeg is geweest, terwijl het doorgaans 1 crossje is. En wat als er dan een 2e bij komt? Dan is 't nog steeds een zeldzame uitzondering.

Maar goed, als iemand issues heeft met een bepaald type cross, dan is dat nogal vaak net een type cross dat de eigen favoriete renner toevalligerwijs niet ligt.
22-01-2024 08:39
Weet niet of ik spektakelcross het juiste woord vind. Dan denk ik eerder aan gekke en onverantwoorde afdalingen, waarbij onderdeel van de lol stiekem is om te zien of het wel of niet goed gaat. Namen, Gavere, Zonhoven, Zolder en Hulst schieten dan te binnen. Dit is een snelle cross waardoor de verschillen beperkt blijven. Een spannende cross is dan een betere term.
    22-01-2024 21:57
    Flauwekul omdat men in België en Nedrland meent dat veldrijden, cross altijd in zand en op gras plaatsvindt.

    Inde echte cross, motorcross, is bekend dat de zand of moddecrossen vooral typisch zijn voor België en Nederland. Dit is echter wel een wereldwijde sport en in erg veel landen is de ondergrond vaak, rotsachtig, gravel, harde leem of andere harde grondsoort.

    Wanneer je internationaal wil crossen kom je verschillend terrein tegen. Niet overla hebben ze zand en zachte grasgronden.
    En ja zoals gisteren kan nog meer leiden tot lastiger blessures want met 45 opmde harde gravel onderuit gaan is wat linker.
22-01-2024 17:13
Ik was er gisteren zelf bij, heb rondgelopen en zeg: ,, Benidorm moet blijven".
In Valencia is trouwens ook een mooie cross waar Luke Verburg al een paar keer heeft deelgenomen.
Graag meer Spanje dus + andere landen zoals Ierland.
22-01-2024 10:10
Crossen tussen de palmbomen, ik vind het eigenlijk wel prachtig. Maar het parcours zou wel voldoende mogelijkheden moeten bieden om het verschil te maken. In Benidorm hangt het resultaat nogal af van het risico bij het uitremmen.
Los daarvan laten spaanse crossen toe om weg en veldrijden beter te combineren, wat imo goed is voor de cyclocross.
22-01-2024 10:17
Zo'n snelheidscross mag van mij ook best 2-3 keer per seizoen, hoort er immers ook gewoon bij. Kwam vroeger vaker voor, maar steeds meer crossen gaan naar een 'priegelparcours' toe. Ook niet erg, heeft ook z'n charme. Net zoals dit. En vergeet niet dat dit stiekem ook technisch moeilijk is; op hoge snelheid die bochten nemen op semi-losliggende grond mét stenen erin verstopt is niet evident.
22-01-2024 14:42
Die 'onnatuurlijke' hindernissen zijn toch gewoon simulaties van 'natuurlijke' hindernissen die héél vroeger op de parcoursen voorkwamen?
22-01-2024 09:01
Wat betreft de levensvatbaarheid van de sport als sport op zichzelf is een ruime variatie aan crossen natuurlijk perfect: zolang MvdP dit allemaal uiterst serieus neemt zit je anders te kijken naar ééntje die er een halve ronde voor rijdt, inclusief interviews achteraf vanuit een parallel universum waarin er een tot de tanden gewapende concurrentie verslagen is.

Dus ja: lemmingraces zijn een zege voor het scherm.

Daarentegen ben ik behoorlijk tégen één race in Ierland, één in Tsjechië, één in Spanje, één in Italië etc. Niet van deze tijd om voor één marginaal eventje de hele mikmak inclusief rijwielen van hot-naar-her te kerosine'en. Maak dan een soort van logische tour met meerdere manches in een gebied, dan kun je beginnen in walhalla Vlaanderen en er eindigen. Geeft ook wat kleinere crossen de mogelijkheid om gewoon met een podium die in elkaars stamboom verweven zit te finishen. Zoals deze kermis bedoeld is.
    23-01-2024 14:23
    Daar gaat het om. Minimaal een kleine serie crossen in een regio waarbij met een radius van ca. 100 km alles te bereizen is per weekend.

    Hotels willen mogelijk in deze periode een scherpe prijs maken voor teams die ver van tevoren reserveren. Zeker wanneer verblijf niet 2 dagen maar een week is, of bijntwee weekenden een 10 dagen.

    Laat cross organisaties dat vooral met paar hotels regelen. Immers komen er twee weekenden veel bezoeruit het buitenland is dat aantrekkelijk voor de hele horeca. Laat de gezamenlijke horeca bijdragen aan de mogelijke korting die de renners, ploegen hotels verlenen aan teams om zo'n week op te zetten. Dit om de kosten voor teams, deelnemers laag te houden ipv dat ze zoals vaker lekker de prijzen eerst flink opschroeven.

    Geen medewerking van horeca, geen cross week. De toerismesector,, bureaus zetten dat graag mee op. Speel je dit niet goed uit gaan die eikels decprijzen flink opvoeren want is het ineens zogenaamd hoogseizoen.

    Alle crossers moeten het kunnen betalen en niet alleen die paar toppers. Heb je zo een Ierse, Spaanse, Franse, Italiaanse en Tjechishe, Nederlandse week en aantal Belgische weken, dan is er meer mogelijk.
22-01-2024 10:00
Dat de minst pure cross van het jaar meteen de leukste cross van het jaar is, toont aan dat het crossen normaliter met een probleem kampt. De sport is te eerlijk geworden.

Het groepje 'puristen' in de wielerwereld zou er verstandig aan doen om zich te laten inspireren door Benidorm, in plaats van met zure gebaren de race weg te zetten als niet ras-zuiver genoeg.
22-01-2024 09:28
Twee wedstrijd gisteren met een boeiend verloop. De cross zette zich even weer op de kaart. Na de moddercrossen in Noord Europa,de sneeuw van Italie nu een vliegrondje aan de Spaanse Costa. Grote winnaar deze keer het publiek. Lang geleden dat er zo'n pak volk bij een Wereldbeker stond te kijken buiten de BeNeLux. Als die cross er volgend jaar weer is dan is de kans dat ik afzak naar Spanje voor de cross zeker daar. Gelijk een beetje voorjaar mee pikken in Benidorm aan de Middellandse Zee. Wie weet kom ik Angeline wel tegen ;-)
22-01-2024 11:23
Ik zou al tevreden zijn als alle parcours ontdaan werden/gespaard bleven van onnatuurlijke hindernissen als balkjes en trappen. Bruggen kunnen nodig zijn om de doorstroom van toeschouwers te sturen en parcourshelften met elkaar te verbinden, dus daar kan ik nog enig begrip voor opbrengen.
    22-01-2024 11:36
    Trappen horen bij cross, en zitten al sinds de beginjaren in de parcoursen. Balkjes kwamen later, maar horen wat mij betreft ook gewoon bij de cross. Het zijn hindernissen die een onderscheidend element in een wedstrijd kunnen hebben, daarom voegen ze wat toe.
22-01-2024 18:25
Was een spannende cross met veel publieke belangstelling.
De timing om in Spanje te rijden lijkt mij ook goed. Misschien begin dec nog een cross in Spanje.combi maken met trainen. Alleen was dit parcour te smal ,passeren was erg lastig en gevaarlijk met deze snelheden.nacht van woerden is ook geen wereldbeker.

Reacties zijn gesloten.