Maxim Van Gils wint koninginnenrit Saudi Tour met sterke solo
Foto: Cor Vos
vrijdag 4 februari 2022 om 12:30

Maxim Van Gils wint koninginnenrit Saudi Tour met sterke solo

Maxim Van Gils heeft de vierde etappe gewonnen in de Saudi Tour. De Belg van Lotto Soudal kwam als eerste aan in Harrat Uwayrid na een zware finale. Luka Mezgec en Tim Declercq mochten mee op het podium. Van Gils is ook de nieuwe leider.

De start van de vierde etappe lag in het Winter Park in AlUla. Het grootste gedeelte van de koninginnenrit van 149,3 kilometer bestond uit twee lussen, waarna de eerste beklimming werd voorgeschoteld. De renners gingen door de woestijn richting de finale van de etappe. De top van de laatste echte beklimming lag op een kleine 10 kilometer van de streep. Het maximale stijgingspercentage bedroeg 22%. 

Foto: Cor Vos

Ontsnapping van de dag
De koninginnenrit van de Saudi Tour werd er eentje vol spektakel. De ontsnapping van de dag kon onmiddellijk na de start wegrijden. De Griek Polychronis Tzortzakis en de Maleisiër Muhamad Othman kozen het hazenpad. De renner van Kuwait Pro Cycling was in de openingsetappe van de Saudi Tour ook deel van de vlucht van de dag. De voorsprong van de koplopers klom al snel naar twee minuten, het peloton koos een rustig tempo. De eerste tussensprint van de dag werd gewonnen door Tzortzakis. 

Waaiers
Met nog een dikke 60 kilometer te gaan begon de wind weer op te spelen in de Saudi Tour. Het tempo ging plots flink de lucht in in het peloton en er ontstonden scheurtjes. De eerste groep telde zeventien renners, de belangrijkste namen waren Niccolò Bonfiazio, Daniel Oss, Anthony Turgis (alle drie TotalEnergies), Danny van Poppel (BORA-hansgrohe), Luka Mezgec (BikeExchange-Jayco), Maxim van Gils (Lotto Soudal), Simone Consonni (Cofidis) en Jérémy Lecroq (B&B Hotels-KTM). Quick-Step Alpha Vinyl was vertegenwoordigd met maar liefst vijf renners: Andrea Bagioli, Davide Ballerini, Tim Declercq, Jannik Steimle en Bert Van Lerberghe. Leider Santiago Buitrago had de boot gemist en was terug te vinden in de tweede groep. 

Foto: Cor Vos

Omdat het tempo in het peloton omhoog werd getrokken werd de vlucht van de dag snel ingerekend. De tweede groep, met daarin leider Buitrago, volgde op anderhalve minuut. Zijn ploeg Bahrain-Victorious verzorgde het tempo, maar echt dichter kwamen ze niet. Onder andere Rui Costa, Lennard Kämna, Anthon Charming en Cijan Uijtdebroeks hadden de slag gemist. Een grotere groep met ritwinnaar Caleb Ewan liet begaan en volgde al snel op een dikke vier minuten. 

Sterke Van Gils op loodzware klim
Op een goeie elf kilometer van de streep begon de weg op te lopen en werd de Angliru van Saoedi-Arabië aangesneden. De deur stond open achteraan in de kopgroep, Simone Consonni moest afhaken door een lekke band. Op tien kilometer van de streep vond Bagioli dat het tijd was voor zijn aanval. Hij versnelde op een stuk van 15%, Van Gils kon als enige aansluiten. De Belg van Lotto Soudal was ook de man die het beste stond gepositioneerd in het algemeen klassement. Op negen kilometer van de streep brak Bagioli enigszins onverwacht en reed Van Gils alleen weg. 

Van Gils kwam alleen boven en begon aan een tijdrit van een goede acht kilometer tot aan de finish. De Belg liep verder uit en reed solo naar de overwinning. In de achtergrond werd Bagioli nog gegrepen door de achtervolgende groep. Mezgec won de sprint voor de tweede plaats, Declercq eindigde als derde. Van Gils is ook de nieuwe leider.

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
4 februari 2022 12:32
Wat een held die Van Gils! Kende hem helemaal niet voor deze Saoudi tour maar ben nu al fan!
4 februari 2022 12:32
Wat een fijne etappe! Waaiers, sprinters op een akelige steile klim die strijden om hun AK, heel veel vreemde ingrediënten maar het is al met al een mooie cocktail geworden.
4 februari 2022 12:34
Dat worden nieuwe schoenen voor Van Gils.
4 februari 2022 12:40
Lotto-Soudal is zoals een renner die enkel presteert in het jaar dat zijn contract ten einde loopt.
    4 februari 2022 12:42
    Zoals Marczynski in die ene Vuelta haha
    4 februari 2022 12:43
    Los aan de leiding van de zegestand (per ploeg), dat moet haast een primeur zijn.

    https://www.procyclingstats.com/statistics/teams
    4 februari 2022 12:45
    Geen primeur, Greipel won er meestal een paar Down-Under en dan won Wellens ook al in Spanje!
4 februari 2022 12:42
Mooiste Belgische zege van het prille seizoen! :)

Dit is een rit die de geschiedenisboekjes ingaat, bijna een geheel nieuwe discipline.
    4 februari 2022 12:46
    Haha ja, eerst alle klimmers eraf kletsen met een potje waaierrijden om vervolgens met sprinters een klim van 20% af te ronden. Geweldig.
4 februari 2022 12:44
Sneakers zijn bijna binnen.

Toch mooi dat Lotto beloond wordt voor het geloof in die jongens. Ze hadden even goed Frison hier kunnen laten rijden al 7de renner en die laten werken voor Ewan.
Ze geven Van Gils een kans en die neemt ze met beide handen.
Groot talent ook, is een Belg die moet kunnen meedoen in de Waalse klassiekers op termijn, heeft ook nog een aardige versnelling in zijn benen.
4 februari 2022 12:44
Mooi parcours zo, met waaiers en een 8 km lang vlak stuk na de top. Brengt nog wat extra spanning. Meer dan met een downhill finish.
Maar Van Gils op alle terreinen opermachtig!
4 februari 2022 12:45
Sneakers zijn binnen
4 februari 2022 12:49
Wat een schone koers, waaiers, slalommen op de klim en dan nog een stukje. Zeer fraai van Van Gils
4 februari 2022 12:53
Ik wilde eerst een headspin inzetten maar zag ik dat deze guitige, talentvolle jongeman 'het andere paspoort' heeft. Lotto goed begonnen dit seizoen met alleen maar mee kunnen vallen!
    4 februari 2022 13:05
    Headspin mag nog steeds hoor, een eenzame dappere strijder van het sympathieke Lotto rijdt namelijk een heel karretje met wolfjes in de poep. ;)
4 februari 2022 12:53
Knap hoor! Allereerst om in die eerste waaier te zitten en dan in de klim van iedereen wegrijden.
Ook blij voor zijn Lotto ploeg. Met bescheiden middelen inzetten op ontwikkelen van hun eigen jeugd is toch een risico. Dan is goed beginnen aan je seizoen belangrijk ook al is het in de voorbereidingskoersen. Ze weten ook wel dat ze tekort gaan komen in de echt grote koersen (behalve Ewan).
Ik hoorde dat ze zelf moeten vrezen voor hun WT status.
Van Poppel zet de goede lijn van vorig seizoen voort bij zijn nieuwe ploeg! Ook mooi om te zien.
    4 februari 2022 13:44
    Denk niet dat ze tekort gaan schieten. Vermeersch, Van Moer en Campenaerts is een ijzersterk trio voor de kasseienklassiekers.
    4 februari 2022 14:49
    Vermeersch, Van Moer en Campenaerts zijn mogelijk wel net dat jaar gepasseerd dat ze in een vlucht kunnen schuiven zonder scheef bekeken te worden. Die 3 gaan ze dit jaar niet zomaar meer laten rijden en uitslagen rijden vanuit een favorietengroep is wel een pak moeilijker. Vermeersch zal alleszins nu niet meer kunnen aanhaken bij een Colbrelli/Mvdp vanuit een vlucht, wat in Roubaix zelden nadelig is.
    4 februari 2022 15:02
    Vermeersch lijkt me nu nog net niet levensgevaarlijk genoeg om ervoor te zorgen dat heel Quickstep en heel Alpecin op dat wiel gaan springen als die iets probeert.
    4 februari 2022 15:07
    Goeie renners, zeker! Maar ik denk niet dat ze (al) goed genoeg gaan zijn om met QS, MvdP, Colbrelli, Van Aert en co te gaan strijden om de winst. Top 10 plaatsen in een groep achter de echte toppers zie ik ze daarentegen wel doen.
    4 februari 2022 15:21
    Vermeersch was 2de in Roubaix...
4 februari 2022 12:55
Van Poppel ook verrassend goed.
    4 februari 2022 13:44
    Verliest wel de sprint van Declerq?
    4 februari 2022 13:58
    Van Poppel erg sterk inderdaad.
    Declercq had iets daarvoor aangevallen dus Van Poppel moest een gat dichtrijden in zijn sprint
4 februari 2022 12:56
Maxim van Gils, een nieuwe ster aan het firmament!
4 februari 2022 12:58
Mooie overwinning en klinkt idd wel als mooi koersverloop.
Die zandkoersjes zijn miss niet altijd vulling van de kalender ( en UCI bankrekening).
Maar mogen we toch ook eens zeggen dat de +-78kg 1m90 grote Tim 'El tractor' Declercq 3de wordt in een (halve) bergrit.
Gewoon ook te gek dat Mezgec, Van Poppel en Oss daar ook bij zitten.

Denk ik ook wel duidelijk teken dat als 'mindere' klimmers alles geven ipv direct de bus op te zoeken en wat vormverschil ( al beter in vorm dan anderen) een gigantisch verschil geven in klimtijden.
4 februari 2022 13:19
Lekker bezig Maximeke! Mooie gekoerst vandaag
4 februari 2022 13:19
Talenten genoeg in belgenland!
4 februari 2022 13:22
we winne en winneu en winneuh
och wat zijn wij Belgen goed
    4 februari 2022 13:36
    laat diknekkerij maar aan de experts over ;)
4 februari 2022 13:32
Prachtig!
Lotto is Quickstepiaans bezig zeg! 4 wins met 4 verschillende renners. Stevig!

Ik hoop alleen dat ze het doortrekken de rest van het seizoen. Dit zijn voorbereidingskoersen en Lotto begint wel eens meer een seizoen prima om dan weg te zakken.
Go Lotto-Soudal !
    4 februari 2022 14:15
    Als je dan bedenkt dat ze vorig seizoen maar 5 winnaars in de ploeg hadden (en maar 12 overwinningen) wordt het eigenlijk nog straffer :-D
4 februari 2022 13:38
"Ik had liever Lars zien winnen vandaag"
4 februari 2022 13:51
Die Tim DeClerq, dat lijkt mij er ook eentje om in de gaten te houden!

Bagioli weer eens door het ijs…
    4 februari 2022 15:34
    Klinkt beetje als niet-koers-kenner hoor.

    TDC is een fantastische knecht die hier en daar een graantje meepikt. Zie ook z'n podium in de editie van DePanne waar Lampaert won.
    Die zal nu niet plots koersen beginnen winnen.

    En Bagioli is net zoals de meesten met conditie in opbouw bezig maar heeft 'n serieuze smak meegemaakt eerder in deze koers. Dus niet geheel abnormaal als ie daar nog hinder van zou hebben.
    4 februari 2022 16:21
    Misschien had ik toch bij de eerste zin een smiley moeten plaatsen ;)

    De tweede vind nog altijd heel verdedigbaar.
    4 februari 2022 19:19
    Quickstepper of the day...? Steimle, 2-3 x nog even terugkomen om toch nog een beurtje te doen. Vond ik mooi om te zien.
4 februari 2022 13:53
Leuke spannende rit vandaag. Goede reclame door een fantastische omgeving.
Ik heb zelf deze beklimming een paar keer gereden met een 4x4. eerste keer in 2016 was het niet meer dan een half verharde MTB track en vond ik het best 'spannend', vooral naar beneden.

Nu met dit strakke (nieuwe) asfalt ziet het er aanlokkelijk uit om deze zelf nog eens te gaan doen...nu met de fiets:-)

Morgen sprint.....
4 februari 2022 14:02
Daar waait een nieuwe wind. Degenkolb weg, Gilbert geen echte kopman meer en jonge, hongerige wolven zoals Van Moer, Vermeersch, De Lie en deze Van Gils, aangevuld door een zichzelf ontdekkende en de boel opnaaiende Campenaerts. Daarnaast ook de schrik om World Tourstatuut te verliezen en een laatste contractjaar van Wellens, die zich echt moet bewijzen nu.
Reken daar nog een Ewan bij die revanche wilt na een pechjaar en je hebt vele redenen waarom deze ploeg het goed doet en ook zal doen dit jaar. De Gendt moet ook nog iets goedmaken na vorig jaar. De Lotto gaat vlammen!
4 februari 2022 16:01
QuickStep gereden alsof Soudal nu al op de borst staat...
4 februari 2022 16:35
Lotto is goed bezig en ondertussen is van poppel ook prima uitslagen aan het tijden voor zijn nieuwe ploeg.
4 februari 2022 16:40
De jonkies van lotto doen het wel! En wat een leuke wereld waarin Belgen weer ritten winnen met een klim als eindfase, oef. Die co-sponsor komt ook wel.