Mauro Vegni waarschuwt Italiaanse ProTeams na uitdelen wildcards
Gisteren werd bekend dat Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM een wildcard hebben gekregen voor de aankomende Giro d’Italia, maar koersdirecteur Mauro Vegni waarschuwt de ploegen in gesprek met La Gazzetta dello Sport. “In de toekomst kijk ik niet alleen maar naar nationaliteit.”
Het is geen verrassing dat organisator RCS Sport kiest voor de drie Italiaanse ProTeams, aangezien Giro-baas Vegni eerder al vroeg aan het Franse Total Direct Energie om een wildcard in te leveren. Vegni is namelijk een voorstander van het uitnodigen van zoveel mogelijk Italiaanse teams. “Ons land heeft zoveel gegeven aan het wielrennen”, aldus Vegni.
Een dag na het uitdelen van de wildcards richt Vegni het woord tot Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM. “Ik wil dat de Italiaanse ploegen kijken naar formaties die een groei doormaken. Ik wil dat ze nadenken over een betere structuur, projecten en langetermijnplanning”, zo vertelt de grote baas van de Giro.
Internationalisering
“Om in aanmerking te komen voor wildcards, moet je meer zijn dan alleen een Italiaans team. Dat is niet genoeg”, waarschuwt Vegni. “We proberen als Giro d’Italia het Italiaanse wielrennen te beschermen, maar we hebben als organisatie bijna geen ruimte meer om dat te doen”, zo doelt Vegni op het beperkte aantal wildcards.
“We moeten ook denken aan de belangen van bedrijven en de toenemende internationalisering”, kondigt Vegni voorzichtig een andere koers aan.
Bernal heeft de Giro niet gereden omdat ze dat jaar Gazprom uitnodigde...
Daarnaast zijn met Vendrame, Cattaneo, Bernal, Sosa, Ballerini en Masnada toch al leuke renners afgeleverd.
Bardiani is wat stilgevallen: daar had je enkele jaren geleden Ciccone, Bataglin, Modolo en Colbrelli.
KTM veranderd elk jaar van sponsor en kan daardoor weinig structuur opbrengen.
Daar is niets mis mee.
Zeker bij een Giro en Vuelta is de meeste aandacht van de mensen langs de kant toch vaak van de mensen uit het land zelf. En dan is het alleen maar extra mooi dat er veel landgenoten meerijden.
Tour is in die zin net wat anders: supporters van overal ter wereld (vakantieperiode), en ook net wat commercieler en wereldwijd gericht. Maar ook daar mogen van mij gerust naar verhouding extra Fransen meerijden.
Gazprom heeft betere Italiaanse coureurs in dienst.