Niels Bastiaens
vrijdag 26 april 2024 om 07:35

Mauro Gianetti (UAE Emirates): “Pogacar moet in Giro energie overhouden voor de Tour”

Video Hoe realistisch is de ambitie van Tadej Pogacar om dit jaar zowel de Giro d’Italia als de Tour de France af te werken, én te winnen? De Sloveen kwam nog nooit aan het vertrek van twee grote rondes in hetzelfde seizoen, en dus weten zowel hijzelf als de ploeg niet hoe de tweevoudige Tourwinnaar daarop zal reageren. Na Luik-Bastenaken-Luik vroegen we Mauro Gianetti, de ploegmanager van UAE Emirates, hoe ze dat bij het team aanpakken.

Pogacar moest enkele stevige opofferingen doen om zijn doel waar te maken. Geen Parijs-Nice, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race of Waalse Pijl, allemaal wedstrijden waar hij het jaar voordien nog schitterde. Met pijn in het hart natuurlijk, maar alles moet wijken voor het hogere doel.

“De eerste grote verandering die we in Tadejs voorbereiding hebben doorgevoerd, was om slechts negen dagen competitie op te nemen in zijn programma voor de Giro d’Italia”, legt Gianetti uit voor de camera van WielerFlits. “We plannen ook met opzet geen koersen tussen Luik-Bastenaken-Luik en de Giro. We hebben de afgelopen periode veel meer gewerkt aan een brede basis om in de grote rondes te scoren, waardoor de klassiekers wel moesten geschrapt worden. Luik heeft dan weer veel hoogtemeters en dat paste wel in de planning, La Doyenne kan je benaderen met een training voor de grote rondes. Dat is alles waar we op hebben getraind.”

Weinig competitie
Ondanks zijn weinige competitie, was Pogacar in Luik al indrukwekkend. “Of dat de beste Pogacar is die ik ooit heb gezien? Ik weet het niet (lacht). Elke keer blijft hij mij verbazen. Het is ongelooflijk wat hij neerzet. Zondag was een emotionele dag, omdat we wisten dat hij speciaal wou winnen om de overwinning aan zijn vrouw op te dragen. Niet alleen zijn benen, maar ook zijn hart heeft hij in de koers gestopt. Iedereen wist dat hij zou aanvallen op La Redoute. Dat heeft hij ook gedaan, maar niemand kon volgen. Tadej was amazing.”

Pogacar domineerde in Luik – foto: Cor Vos

Waardoor men bij UAE Emirates ook een vertrouwensboost krijgt richting komende Giro. “We hebben vertrouwen in de Giro d’Italia, maar de Giro blijft natuurlijk de Giro. Het is een koers van drie weken, met vaak verrassende wendingen en spectaculaire etappes. Het zijn meer 21 klassiekers dan een drieweekse wedstrijd. Die koers moeten we met veel respect benaderen. We werken hard met de ploeg om in de Giro met de beste ploeg aan de start te komen om Tadej te ondersteunen. We nemen het heel serieus.”

Dubbele doelstelling
Toch zal de tegenstand twee maanden later in de Tour de France vermoedelijk nog groter zijn. Werd daar rekening mee gehouden in de planning? “Ik verzeker je dat we met een Tadej aan honderd procent aan de Giro d’Italia willen beginnen. Je kan niet naar Italië afzakken met een halfslachtige conditie, want het wordt heus niet zo gemakkelijk. Wél wordt het belangrijk om zijn krachten tijdens de Giro goed te managen, en voldoende energie over te houden voor de Tour de France. Dat is dé uitdaging.”

Want daar is de Zwitserse ploegmanager – zelf in een ver verleden nog winnaar van Luik-Bastenaken-Luik – duidelijk over: na de Giro zal de honger niet gestild zijn. “Het doel is duidelijk: we willen met Tadej zowel de Giro als de Tour winnen, en dat proberen we de komende periode ook. Om dat doel te halen, zullen we beide moeten winnen. Het is niet dat er eentje bovenuit steekt voor ons.”

Een ambitieuze doelstelling, maar aan de andere kant ook niet, als je ziet hoe Pogacar dit jaar rondrijdt. Ook in de Strade Bianche domineerde hij heel simpel, om nog maar te zwijgen van de Ronde van Catalonië. “Toch moeten we onszelf blijven vertellen dat het niet gemakkelijk wordt. In een drieweekse wedstrijd kan er zo veel gebeuren. Hoe vaak hebben we in het verleden niet gedacht: de topfavoriet gaat gemakkelijk winnen? Onze renners weten dat het niet vanzelf zal gaan. Soms is het meer gecompliceerd om de Giro te winnen dan de Tour de France.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
46 Reacties
25-04-2024 13:01
2 keer uithalen bergop, 2 goede tijdritten en voor de rest op spaarmodus. Enkel reageren, eventueel sprintje winnen of ritten weggeven aan de vluchters.
Het belooft niet de boeiendste giro te worden, hopelijk krijgen we in de tour eindelijk een deftige strijd.
    25-04-2024 19:36
    deftig, wat een woord in deze context.
    25-04-2024 19:52
    Tegen wie dan? Vingo is nog lang niet op niveau dan (was Pogi ook niet na z'n val in LBL vorig jaar), REV is ook herstellende. Roglic heeft dat niveau ook niet meer. Dan hou je niet veel meer over. Want ook Kuss als Vuelta winnaar gaat hem het vuur niet aan de schenen leggen.
    25-04-2024 21:29
    Pogacar was wel degelijk op een leuk niveau afgelopen tour maar had een nog betere tegenstander zonder enige vorm van tegenslag tegenover zich. Zonder ‘niveau’ wordt je geen tweede in de tijdrit, het ak en pak je 2 etappes mee waarvan 1 de laatste bergetappe was.
25-04-2024 12:54
Hij moet energie overhouden voor de Tour.... Lijkt mij geen probleem: een paar kilometer voor de meet aanvallen zal voldoende zijn, dat hoeven niet allemaal solo's van 50-60 km te zijn. En dit bericht zal goed nieuws zijn voor de aanvallers: als er alleen ongevaarlijke renners mee zijn zal een vlucht al snel de zege van UAE krijgen.
    25-04-2024 20:33
    Wordt een veredelde trainingsstage, waar hij de supercompensatie verwacht in de Tour. Na de eerste week in de Tour iedereen al op drie minuten en meer. En dan gewoon volgen en zijn ploeg het werk laten doen.
25-04-2024 12:59
Even spreekwoordelijk op één been de Giro winnen en door... hopelijk komt er toch nog iets van serieuze tegenstand, al is dat hopen tegen beter weten in. Niet dat ik het Pogacar niet gun, heerlijke renner om naar te kijken, maar ik ben fan van een spannende koers/grote ronde. Ik vond bijvoorbeeld de AGR veel leuker om naar te kijken (goed, het regiewerk kan zeker beter en dat zal ook gebeuren vanaf volgend jaar), dan Strade Bianche, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik met heel vroeg duidelijkheid over de winnaar.
    25-04-2024 14:45
    Klopt. Waalse Pijl en Brabantse Pijl waren veel leuker. En dan hoor je overal het is zo bijzonder waar we naar kijken. Is het zeker, maar er ergens ook niets leuks aan.

    Ik vrees nu al voor de Giro. Die de afgelopen jaren al niet bol van spektakel stond. De mooiste Giri waren de edities die zonder echte topfavorieten of meerdere toppers waren, maar met de mannen uit de tweede lijn. En dan vooral de jaren waar je al die Italianen tegen elkaar zag strijden Simoni, Garzelli, Basso, Cunego, Savoldelli etc. Prachtige rondes. Hoop dat die tijden snel terugkomen. Sinds de Giro elk jaar probeert met een zak geld wat grote namen aan de start te krijgen is de ronde er niet leuker op geworden.
25-04-2024 13:12
Er wordt hier wel heel makkelijk gepraat over op halve kracht de Giro winnen en dan topfit aan de Tour starten. Het is niet onmogelijk, maar het is niet het meest logische scenario. Neem alleen al het weer, zie vorig jaar. Een grote ronde voor klassement breekt meer af dan het opbouwt, zelfs als je Tadej Pogacar heet.
    25-04-2024 13:27
    Ligt voor een belangrijk deel ook aan (gebrek aan) concurrentie. In zijn geval is het goed mogelijk dat hij ver boven de rest uitsteekt en het deels wel als intensieve trainingsopbouw richting Tour kan gebruiken. Natuurlijk niet in de mate waarop Van der Poel dat afgelopen jaar deed richting een eendagskoers als het WK, maar ten opzichte van anderen zal Pogacar zijn vorm (conditie minus vermoeidheid) in de Giro relatief gezien minder aantasten alleen al dankzij de talentfactor. Bovendien zijn een aantal van zijn op papier grootste concurrenten in de Tour momenteel nog niet eens blessurevrij, die hebben nog een lange weg te gaan als ze al kunnen meedoen.
    25-04-2024 13:48
    De weer factor zal inderdaad weer meespelen en valt maar te bezien hoe hij hiervan weer weet te herstellen. Hij heeft de ploeg op papier om de koers te controleren. Maar een valpartij verder en je kan alweer een totaal ander scenario hebben.

    Met de grote hoeveelheid tijdritkilometers vallen wel een hoop goede klimmers af als serieuze kandidaten.

    Arensman, Martinez, Thomas, Tiberi maken een goede kans op een top 5 om die reden.

    Zo'n Juan Pedro Lopez verloor op 17.4km 2m19 op Arensman in 2022 terwijl hij een top 10 verdedigde. Dat is bijna 8seconden per kilometer. Dat maakt het bijzonder lastig met ruim 68km aan tijdrit om een resultaat te boeken tegen de meer hybride klassementsmannen. Stel dat ipv Arensman 8sec het "slechts" 5per kilometer is. Dat hij sneller is dan de Spanjaard dan heb je het al over een verschil van 5.5min.

    Ook Pellizzari&Piganzoli hebben volgens mij best een aardige tijdrit.
    25-04-2024 19:54
    @Panache. Maar wie gaat Pogi dan bedreigen? Zie mijn post hier boven. Wie van der huidige generatie klassement mannen die wel fit is, gaat het Pogi moeilijk maken in de Tour?
25-04-2024 13:42
Benieuwd of de ploegen van zijn Tour-concurrenten zo ver willen gaan dat ze hem in de Giro al proberen af te matten. Pakweg Visma gaat hem niet bedreigen voor het klassement in de Giro maar kan door gericht oorlog te voeren in bepaalde ritten er wel voor zorgen dat het aantal relatieve rustdagen voor Pogacar meer beperkt wordt.
    25-04-2024 14:09
    Ik verwachtte die 'tactiek' zeker bij Visma. Dat ze hetgeen ze de afgelopen jaren in de Tour de France zelf al deden, duimschroef dagen waarvan je je in eerste instantie af kon vragen waarom ze het deden, nu ook al in de Giro toe gingen passen. Volgens mij hebben we daar dit jaar in Catalonië al een voorproefje van gehad. Nu het onzeker is op welk niveau Vingegaard aan de start kan verschijnen lijkt het me echter twijfelachtiger.
    25-04-2024 19:55
    Pogi staat na 2 ritten al zo ver voor dat TVLAB zich kan focussen op ritzeges voor Olav Kooij
    25-04-2024 20:39
    De tactiek werkt alleen als je iemand in de ploeg hebt, die van gelijkwaardig niveau is. Als Visma met Laporte in een rit een kwartier pakt, dan rijdt UAE hem in een bergetappe op een half uur. Kuss zal kraken onder de druk van het kopmanschap en ook in een rit ten onder gaan.
    25-04-2024 23:51
    De duimschroef tactiek werkt niet op basis van daadwerkelijke concurrentie. Het uitgangspunt is volgens mij dat ze Pogacar niet relatief op zijn gemak naar het laatste bergen willen laten rijden, maar het peloton een tempo op willen leggen waardoor iedereen dagen achtereen dieper in de buidel moet tasten. Daar hebben ze een voordeel voor Vingegaard geconstateerd, waar ze hun tactiek op hebben ingericht.

    En dat is dus iets waar je ook al op andere momenten in het jaar mee bezig kunt zijn. Daarvoor hoeft Kuss of Uijtdebroeks geen bedreiging te zijn voor Pogacar.
    26-04-2024 09:13
    Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte bij deze aankondiging. Laten ze zich nu niet teveel in de kaart kijken en gaat de concurrentie hier geen gebruik van maken? Maar sinds ik probeer te bedenken hóé de concurrentie hier daadwerkelijk van denkt te profiteren, ben ik nog niet op een sluitende tactiek gekomen.
    Dan dacht ik eerlijk gezegd wel over de concurrentie binnen de Giro (voor zover ze die titel mogen dragen..), niet over een Visma plan om hun 8 Giro renners te gebruiken als veredelde Tour knechten zodat Pogi anderhalve maand voor de Tour een of twee dagen met een 5-10 km/uur hoger gemiddelde in de buik van het peloton naar de finish te brengen. Dat vind ik een beetje vergezocht als ik eerlijk ben.
25-04-2024 13:31
Dat worden dan slechts 6 ritzeges ipv 12.
    25-04-2024 13:38
    Freddy Maertens haalt alvast opgelucht adem…
    25-04-2024 14:15
    Engoulvent, Spilak en vandaag zowel Indurain en Maertens erbij. Nostalgische week, zeg.
25-04-2024 13:02
5 minuten in de eerste week pakken, en dan lekker volgen. Recept voor een zuinige Giro maar ook de saaiste grote ronde ever.
    25-04-2024 13:33
    Rijdt Indurain mee dan?
25-04-2024 14:21
Er wordt wel heel licht gedaan over de combinatie Giro-Tour. Het is geen playstation-spel... Als Pogi in de eerste week het roze pakt, zal hij dat vervolgens de volle koers moeten verdedigen. Weliswaar niet tegen de allerbeste, maar het is niet zo dat hij dan twee weken kan uitrusten. Het is mentaal en fysiek afmattend, en niet een periode waar je beter van wordt. Als er een renner is die het zou moet kunnen, dan is hij het, maar het is erg, erg moeilijk... Los van het feit dat je in die 6 weken heel moet blijven, niet ziek moet worden, etc...
    25-04-2024 14:26
    Het roze dag in dag uit verdedigen? Tegen wie dan? Thomas die nooit aanvalt? O'Connor en Uijtenbroecks die dik tevreden zijn met een podiumplek? UAE gaat zo makkelijk alles controleren dat Pogi 3 weken lang fluitend Italie kan doorkruizen.
25-04-2024 14:12
Giro wordt een veredeld UAE trainingskamp.
25-04-2024 18:54
Blijft toch zonde dat zo'n geweldige renner als Pogacar gelieerd is aan die engnek van een Gianetti.
25-04-2024 13:12
Beide rondes worden ronduit verschrikkelijk vrees ik. Kloterige valpartijen kunnen we er echt niet bij hebben.
    25-04-2024 15:03
    Tenzij Pogi zelf valt. Dan ligt de Giro ineens helemaal open natuurlijk, maar laten we hopen dat het een sportieve strijd wordt.
    25-04-2024 19:53
    Zou zo maar eens kunnen. Pogi vanaf dag 1 in het roze en na 2 dagen al 2 zeges en minuten voor in GC
25-04-2024 14:08
De kans lijkt mij groot dat hij met overschot de Giro kan gaan winnen, maar je weet het nooit. Dus inderdaad in het begin even twee keer flink wat tijd pakken en dan consolideren en volgen. Zelfs dan kan hij in de sprint nog de etappe pakken.
25-04-2024 14:23
Blijft eeuwig zonde dat Vingegaard zo hard is gevallen. Een evetuele historische dubbel zal zo minder bijzonder zijn. Maar goed, misschien kan Roglic iets bijzonders doen
    25-04-2024 20:36
    Dat is historische gezien onzin. In de tijd van Merckx was er nog minder weerstand. Hij staat bekend als de beste renner ooit. Niemand die iets zegt over het niveau van zijn tegenstanders.
25-04-2024 15:16
De Giro is ook slecht weer met een verhoogde kans op valpartijen.
Denk maar aan Tao Geoghan Hart in de vorige editie. Eindelijk was hij terug in bloedvorm, getuige zijn winst in de Tour of the Alps en zijn puike tijdritprestaties in die Giro. Maar een valpartij in barslecht weer besliste er anders over.
26-04-2024 10:19
LBL was een haalbaar doel, maar nu kan de riem er niet meer af tot augustus. Zal mentale beproeving worden.
    26-04-2024 13:52
    ergens zou je decompressie moeten verwachten. Als je ook nog eens bedenkt dat hij ook op het Olympische Spelen en het WK wil schitteren. Zou wel een uniek jaar zijn.
25-04-2024 12:57
[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast![/i]
25-04-2024 17:15
Leuk vooruitzicht voor de Giro.

Scheelt dat het buiten Pogacar echt het meest dramatische deelnemersveld is dat ik ooit gezien heb.
25-04-2024 17:15
Leuk vooruitzicht voor de Giro.

Scheelt dat het buiten Pogacar echt het meest dramatische deelnemersveld is dat ik ooit gezien heb.
25-04-2024 18:12
Ik snap nog steeds niet dat hij dit jaar heeft uitgekozen voor deze combi. Ik sluit zeker na de blessure van Vingegaard niet uit dat Pogacar de dubbel pakt, maar dan lijkt succes op de Spelen me haast onmogelijk, en die zijn maar eens in de 4 jaar.
    25-04-2024 20:29
    Dubbel Giro/Tour sla ik toch veel hoger aan dan een gouden medaille op een stadscircuit in Parijs.
    26-04-2024 03:32
    Op de spelen is hij op beide disciplines natuurlijk geen favoriet.
    Dus snap wel dat hij zich daar niet op richt.
    Giro, Tour en het wk zijn toch de dingen die voor hem tellen.

    Al sluit ik het niet uit dat mocht hij de dubbel Giro en Tour winnen dat hij de Vuelta gaat rijden voor een unieke prestatie, want die kans krijg je niet zovaak.
25-04-2024 19:26
Gaat vast lukken, met Mauro’s doping expertise.
25-04-2024 22:20
De Giro sowieso voor Pogi. Hoewel super klote, maakt de val van Vingegaard (en dus geen topvorm in de Tour) het de TdF wel spannend denk ik
26-04-2024 09:58
Prachtig hoe vele wielerkenners hier de (nog te rijden) koers in de Giro over-rationaliseren…dús het wordt een makkie en dús gaat Pogaçar straks, na een Giro die niet veel meer dan een training van 3 weken wordt, perfect voorbereid aan de Tour beginnen…..
In dit land ( NL) wil men sport en sportuitslagen altijd rationaliseren en logisch maken….waarom? Sport is geen exacte wetenschap en is dus niet logisch.
Het grappige is dat zodra een landgenoot vervolgens de top bereikt in een sport wordt er dan vaak weer juist gerelativeerd. Raar volk zijn we….

Terug naar de Giro: de koers moet nog gereden worden en er liggen 100 obstakels en risico’s die nog genomen moeten worden….óók door Pogaçar.
26-04-2024 15:56
Denigrerend tov de Giro dit + alsof Pogacar een machine is; nee dus.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine