Mauro Gianetti (UAE Emirates): “Pogacar moet in Giro energie overhouden voor de Tour”
Video Hoe realistisch is de ambitie van Tadej Pogacar om dit jaar zowel de Giro d’Italia als de Tour de France af te werken, én te winnen? De Sloveen kwam nog nooit aan het vertrek van twee grote rondes in hetzelfde seizoen, en dus weten zowel hijzelf als de ploeg niet hoe de tweevoudige Tourwinnaar daarop zal reageren. Na Luik-Bastenaken-Luik vroegen we Mauro Gianetti, de ploegmanager van UAE Emirates, hoe ze dat bij het team aanpakken.
Pogacar moest enkele stevige opofferingen doen om zijn doel waar te maken. Geen Parijs-Nice, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race of Waalse Pijl, allemaal wedstrijden waar hij het jaar voordien nog schitterde. Met pijn in het hart natuurlijk, maar alles moet wijken voor het hogere doel.
“De eerste grote verandering die we in Tadejs voorbereiding hebben doorgevoerd, was om slechts negen dagen competitie op te nemen in zijn programma voor de Giro d’Italia”, legt Gianetti uit voor de camera van WielerFlits. “We plannen ook met opzet geen koersen tussen Luik-Bastenaken-Luik en de Giro. We hebben de afgelopen periode veel meer gewerkt aan een brede basis om in de grote rondes te scoren, waardoor de klassiekers wel moesten geschrapt worden. Luik heeft dan weer veel hoogtemeters en dat paste wel in de planning, La Doyenne kan je benaderen met een training voor de grote rondes. Dat is alles waar we op hebben getraind.”
Weinig competitie
Ondanks zijn weinige competitie, was Pogacar in Luik al indrukwekkend. “Of dat de beste Pogacar is die ik ooit heb gezien? Ik weet het niet (lacht). Elke keer blijft hij mij verbazen. Het is ongelooflijk wat hij neerzet. Zondag was een emotionele dag, omdat we wisten dat hij speciaal wou winnen om de overwinning aan zijn vrouw op te dragen. Niet alleen zijn benen, maar ook zijn hart heeft hij in de koers gestopt. Iedereen wist dat hij zou aanvallen op La Redoute. Dat heeft hij ook gedaan, maar niemand kon volgen. Tadej was amazing.”

Pogacar domineerde in Luik – foto: Cor Vos
Waardoor men bij UAE Emirates ook een vertrouwensboost krijgt richting komende Giro. “We hebben vertrouwen in de Giro d’Italia, maar de Giro blijft natuurlijk de Giro. Het is een koers van drie weken, met vaak verrassende wendingen en spectaculaire etappes. Het zijn meer 21 klassiekers dan een drieweekse wedstrijd. Die koers moeten we met veel respect benaderen. We werken hard met de ploeg om in de Giro met de beste ploeg aan de start te komen om Tadej te ondersteunen. We nemen het heel serieus.”
Dubbele doelstelling
Toch zal de tegenstand twee maanden later in de Tour de France vermoedelijk nog groter zijn. Werd daar rekening mee gehouden in de planning? “Ik verzeker je dat we met een Tadej aan honderd procent aan de Giro d’Italia willen beginnen. Je kan niet naar Italië afzakken met een halfslachtige conditie, want het wordt heus niet zo gemakkelijk. Wél wordt het belangrijk om zijn krachten tijdens de Giro goed te managen, en voldoende energie over te houden voor de Tour de France. Dat is dé uitdaging.”
Want daar is de Zwitserse ploegmanager – zelf in een ver verleden nog winnaar van Luik-Bastenaken-Luik – duidelijk over: na de Giro zal de honger niet gestild zijn. “Het doel is duidelijk: we willen met Tadej zowel de Giro als de Tour winnen, en dat proberen we de komende periode ook. Om dat doel te halen, zullen we beide moeten winnen. Het is niet dat er eentje bovenuit steekt voor ons.”
Een ambitieuze doelstelling, maar aan de andere kant ook niet, als je ziet hoe Pogacar dit jaar rondrijdt. Ook in de Strade Bianche domineerde hij heel simpel, om nog maar te zwijgen van de Ronde van Catalonië. “Toch moeten we onszelf blijven vertellen dat het niet gemakkelijk wordt. In een drieweekse wedstrijd kan er zo veel gebeuren. Hoe vaak hebben we in het verleden niet gedacht: de topfavoriet gaat gemakkelijk winnen? Onze renners weten dat het niet vanzelf zal gaan. Soms is het meer gecompliceerd om de Giro te winnen dan de Tour de France.”

Het belooft niet de boeiendste giro te worden, hopelijk krijgen we in de tour eindelijk een deftige strijd.
Ik vrees nu al voor de Giro. Die de afgelopen jaren al niet bol van spektakel stond. De mooiste Giri waren de edities die zonder echte topfavorieten of meerdere toppers waren, maar met de mannen uit de tweede lijn. En dan vooral de jaren waar je al die Italianen tegen elkaar zag strijden Simoni, Garzelli, Basso, Cunego, Savoldelli etc. Prachtige rondes. Hoop dat die tijden snel terugkomen. Sinds de Giro elk jaar probeert met een zak geld wat grote namen aan de start te krijgen is de ronde er niet leuker op geworden.
Met de grote hoeveelheid tijdritkilometers vallen wel een hoop goede klimmers af als serieuze kandidaten.
Arensman, Martinez, Thomas, Tiberi maken een goede kans op een top 5 om die reden.
Zo'n Juan Pedro Lopez verloor op 17.4km 2m19 op Arensman in 2022 terwijl hij een top 10 verdedigde. Dat is bijna 8seconden per kilometer. Dat maakt het bijzonder lastig met ruim 68km aan tijdrit om een resultaat te boeken tegen de meer hybride klassementsmannen. Stel dat ipv Arensman 8sec het "slechts" 5per kilometer is. Dat hij sneller is dan de Spanjaard dan heb je het al over een verschil van 5.5min.
Ook Pellizzari&Piganzoli hebben volgens mij best een aardige tijdrit.
En dat is dus iets waar je ook al op andere momenten in het jaar mee bezig kunt zijn. Daarvoor hoeft Kuss of Uijtdebroeks geen bedreiging te zijn voor Pogacar.
Dan dacht ik eerlijk gezegd wel over de concurrentie binnen de Giro (voor zover ze die titel mogen dragen..), niet over een Visma plan om hun 8 Giro renners te gebruiken als veredelde Tour knechten zodat Pogi anderhalve maand voor de Tour een of twee dagen met een 5-10 km/uur hoger gemiddelde in de buik van het peloton naar de finish te brengen. Dat vind ik een beetje vergezocht als ik eerlijk ben.
Denk maar aan Tao Geoghan Hart in de vorige editie. Eindelijk was hij terug in bloedvorm, getuige zijn winst in de Tour of the Alps en zijn puike tijdritprestaties in die Giro. Maar een valpartij in barslecht weer besliste er anders over.
Scheelt dat het buiten Pogacar echt het meest dramatische deelnemersveld is dat ik ooit gezien heb.
Scheelt dat het buiten Pogacar echt het meest dramatische deelnemersveld is dat ik ooit gezien heb.
Dus snap wel dat hij zich daar niet op richt.
Giro, Tour en het wk zijn toch de dingen die voor hem tellen.
Al sluit ik het niet uit dat mocht hij de dubbel Giro en Tour winnen dat hij de Vuelta gaat rijden voor een unieke prestatie, want die kans krijg je niet zovaak.
In dit land ( NL) wil men sport en sportuitslagen altijd rationaliseren en logisch maken….waarom? Sport is geen exacte wetenschap en is dus niet logisch.
Het grappige is dat zodra een landgenoot vervolgens de top bereikt in een sport wordt er dan vaak weer juist gerelativeerd. Raar volk zijn we….
Terug naar de Giro: de koers moet nog gereden worden en er liggen 100 obstakels en risico’s die nog genomen moeten worden….óók door Pogaçar.