Mauri Vansevenant op longlist voor de Olympische Spelen

maandag 12 april 2021 om 10:11
Mauri Vansevenant op longlist voor de Olympische Spelen

Vansevenant boekte in de GP Industria zijn eerste profzege - foto: Cor Vos

Wat goed is komt snel, luidt het gezegde en dat lijkt zeker op te gaan voor Mauri Vansevenant. De 21-jarige renner is nog altijd pas tweedejaars neoprof, maar maakt dankzij zijn sterke prestaties nu al kans op een plaatsje in de Belgische selectie voor de Olympische Spelen in Tokio.

Komend weekend staat Vansevenant aan het vertrek van de Amstel Gold Race, waarna hij ook de Waalse Pijl rijdt. In die wedstrijden moet hij vooral kopman Alaphilippe bijstaan. LBL slaat hij over om uitgerust naar de Ronde van Romandië te trekken. Later volgen mogelijk de Spelen. Aan Het Nieuwsblad bevestigde bondscoach Sven Vanthourenhout: “Mauri staat op de longlist van tien namen die op de drie plaatsen naast kopmannen Evenepoel en Van Aert kans maken.”

Dit seizoen stapelden de goede prestaties zich op. Achtste in de Tour de La Provence, derde in de Trofeo Laigueglia, winst in de GP Industria, zevende in de Coppi e Bartali en elfde in de Ronde van het Baskenland. Zowel op de zware finish in Ermualde en in de korte, explosieve slotetappe naar Arrate eindigde de jonge Belg bij de beste tien. In het klassement eindigde hij boven Hugh Carthy, Emanuel Buchmann en Jakob Fuglsang.

Piepedood
Pas toen hij ’s avonds de uitslag zag, besefte hij tegen welke kleppers hij aan het koersen was, zei de klimmer. “Ik ben trots op mijn prestatie, maar het meest tevreden ben ik over het feit dat mijn benen op de slotdag even goed aanvoelden als op dag één. Dat wil zeggen dat ik goed herstel. Ik geef mezelf een acht op tien. Ik heb alles gegeven wat ik had. Zaterdagavond was ik piepedood. Mijn benen waren leeg, mijn hoofd was leeg. Het was op.”

In Baskenland kon hij met mannen als Valverde en Pogačar mee – foto: Cor Vos

Volgens Geert Van Bondt, die in Baskenland in de ploegauto van Deceuninck-Quick-Step zat, was de ronde enorm zwaar. “Zeker als de grote jongens als Tadej Pogačar en Primož Roglič er vanaf de start de beuk in gooien. Net daarom is dit een topprestatie voor een jongen die eigenlijk nog neoprof is. Werd er in de etappe van donderdag naar Hondarribia niet zo tactisch gekoerst, dan was hij zelfs zevende geëindigd.”

Zwoegende stijl
Wel is de zwoegende stijl van zijn pupil nog een werkpunt, zei De Bondt. “Zijn pompende manier van fietsen doet denken aan Michel Pollentier destijds. Het is leuk om te zien, maar het kost ook enorm veel energie. Als hij iets minder op zijn fiets beweegt, zal hij nog meer overschot hebben. Net zoals hij ook minder in de wind moet leren klimmen. Het gaat om procentjes, maar die kunnen op termijn het verschil betekenen tussen winst en verlies.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Wheely 12 april 2021 om 10:25

Samen met Mollema harken in Tokyo strijdend om de winst. Het uithangbordje van stijlvol wielrennen.

Wielervolger 12 april 2021 om 10:41

Vansevenant, Devenyns, Serry, Van Avermaet, Benoot, Teuns, Vanhoucke, De Gendt, Hermans en Wellens als die 10 namen of zie ik iemand over het hoofd?

Gitan 12 april 2021 om 10:44

Vanhoucke inderdaad nog een goeie kandidaat. Devenyns zal wel weer passen, gezien het toch een parcours is dat Alaphilippe weer goed ligt.

Derierre de la course 12 april 2021 om 10:45

Ja je weet wel die ene.

S'mon 12 april 2021 om 10:51

Zal afhangen van wat De Plus nog laat zien, als die zijn niveau van 2019 haalt gaat die ook wel mee hoor.

Gitan 12 april 2021 om 10:43

Zal er wel bij zijn op de OS als hij de goeie conditie tegen dan nog heeft.

– Evenepoel
– Van Aert
– De Plus
– Van Avermaet
– Vansevenant

Zal wel zoiets worden zeker?

Beetje afhankelijk van de conditie met Benoot, Teuns en misschien nog Hermans op de reservelijst. Wellens (verteert slecht de hitte), De Gendt (erg wisselvallig voor een eendagskoers) en Gilbert (betere vorm?) als outsiders voor een selectie.

Vinyakke 12 april 2021 om 11:42

Ik zou vansevenant niet meenemen, de plaatsen zijn te kostbaar om ervaring op te doen voor de toekomst. Een werkpaard zou iets meer ervaring moeten hebben en afmaken gaat hij het ook niet doen of hij moest in de Ardennen bewijzen dat hij nu al lange koersen aankan. Doe mij maar:
– WVA
– REV
– GVA (kan je niet rond als titelverdediger)
– De Plus, Benoot, Teuns of Wellens (type hardrijder-klimmer): man in vorm
– Serry, Devenyns, Meurisse,.. (knecht met ervaring en volle overgave).

katerkop 12 april 2021 om 10:52

Zijn benen voelden op de slotdag nog even goed aan als op dag 1. Om dan een zin verder te vermelden dat hij zaterdagavond piepedood was. Dat matcht niet helemaal met elkaar.
Verder is dit een prachtig talent waar de Belgen nog veel plezier aan gaan beleven.

S'mon 12 april 2021 om 10:55

Ook al voelen je benen 's ochtends nog even goed aan als op dag 1, als je ziet hoe diep hij moest gaan zaterdag is het maar wat logisch dat hij 's avonds piepedood was.

vincenzo 12 april 2021 om 11:14

Zondagochtend voelde hij zich vast weer springlevend

Panache 12 april 2021 om 11:50

Leuk opkomend talent, maar voor een OS equipe die mee doet om de hoofdprijzen komt hij nog wel wat te kort. Over 3 jaar is hij 24 en wie weet past het dan wel in een route rond Parijs.

Michelangelo 12 april 2021 om 12:20

Ik weet niet wat dit jaar nog voor hem gaat brengen, maar ik heb die jongen al behoorlijk wat zien koersen. Met hele mooie resultaten, en met een gigantisch lelijke stijl (zo lelijk dat het mooi is om te zien).

Hij zal in zijn huidige vorm zeker niet misstaan op de OS. Maar ik ben ook van mening dat je bij die jonge mannen een beetje moet blijven doseren qua koersdagen. Dus veel zal m.i. afhangen van wat hij voor de rest nog gaat rijden.

En het blijft altijd nog de vraag tot op welk niveau Evenepoel terug gaat keren. En wat dat eventueel nog voor gevolgen kan hebben voor de uiteindelijke selectie.

Melkzuur 12 april 2021 om 13:02

Het parcours op de OS lijkt eigenlijk wel een beetje op dat van zaterdag. En dan zijn er echt geen 3 Belgen beter dan de Vansevenant van dit moment.

O59 12 april 2021 om 13:23

Goed idee om Mauri mee te nemen.
Wat goed is komt snel !

Murcia 12 april 2021 om 14:31

Uitstekend optreden van Mauri in het Baskenland, zo als het hele seizoen al tot nu toe.
De Bondt heeft natuurlijk volkomen gelijk dat zijn schudden en sjorren nu zo extreem is dat het hem echt veel gaat opleveren als ze dat een beetje kunnen terugbrengen. Voor de OS een van de logische kandidaten als ondersteuning maar ook voor hem is het belangrijk dat men waakt voor overbelasting.

Gilberto 12 april 2021 om 18:08

Je ken haast niet naast die jongen rijden, of je krijg een kopstoot :D

Headlines

Materiaalzone

Populair