Mauri Vansevenant: “De overwinning zat er zeker in”

Mauri Vansevenant: “De overwinning zat er zeker in”

foto: Cor Vos

woensdag 30 september 2020 om 16:58

Mauri Vansevenant maakte lange tijd mee de koers in de Waalse Pijl. Al in de eerste tien kilometer sprong de neoprof mee in de vroege vlucht, waaruit hij uiteindelijk als enige overbleef. Uiteindelijk verloor hij zijn voorsprong door een val op vier kilometer van de streep.

“Vandaag voelde ik me zeer goed en probeerde ik mee in de vroege ontsnapping te gaan, omdat ik wist dat de finish niet echt voor mij was. Ik voelde ook in onze groep dat het goed ronddraaide, we hadden een mooie voorsprong, dus de overwinning zat er zeker in”, zei Vansevenant na afloop van de wedstrijd. “Maar jammer genoeg heeft het noodlot anders beslist.”

De Deceuninck-renner miste op vier kilometer van de streep een bocht. Hij zat wel razendsnel weer op zijn fiets, maar zijn voorsprong was hij kwijt. “In de finale probeer je natuurlijk alles op de limiet te nemen, omdat je weet dat het op de seconden gaat aankomen. Ik ging te rap die bocht in, kreeg mijn fiets niet meer onder controle en vloog uit de bocht – recht in de doornstruiken. De tijd die je verliest kan je niet meer goedmaken en dat kwam ik op het laatst wel tekort.”

Overwinning
Dat hij droomde van de overwinning, vertelde hij verder. “Ik denk dat er zeer veel kans in zat dat ik het tot een goed einde kon brengen op het laatst. Ik weet niet hoeveel de voorsprong toen nog was, maar ik denk toch wel een seconde of dertig. Ik hoopte hier aan de voet van de Muur van Hoei te komen met dertig seconden voorsprong. Normaal zou dat voldoende moeten zijn, maar ja…”

foto: Cor Vos

Aanvankelijk zat Vansevenant met Aaron Van Poucke, Mathijs Paasschens en Marlon Gaillard in de ontsnapping, maar op 25 kilometer van de streep bleef hij als enige over. “We hebben altijd goed samengewerkt, de verstandhouding was goed. Maar op het einde, als je voelt dat het peloton te rap aan het komen is, moet je een beslissing nemen. Oftewel ga je alleen verder, oftewel word je ingelopen. Ik voelde me goed, dus ik moest zeker nog iets proberen in de finale.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

molovin 30 september 2020 om 17:05

Heel sterk gereden van deze jonge gast, maar ik heb nu niet het idee gehad dat de overwinning er echt in heeft gezeten.

FDJ 30 september 2020 om 17:28

Zelfde pasta als Evenepoel gegeten blijkbaar. Krijg je dit soort uitspraken door.

Panache 30 september 2020 om 19:15

Die circa 15-20 seconden aan de voet die Schachmann had in 2018 was niet genoeg. En de Duitser is nog een ander kaliber puncher dan klimtalent Vansevenant.

Frank V 30 september 2020 om 17:07

Denk dat de euforie sprak.

Michelangelo 30 september 2020 om 17:10

+1

Maar wel gewoon een meer dan knappe koers gereden…

Lendilonus 30 september 2020 om 17:16

Het woord bescheiden komt zo te zien bij de jonge gasten van Quick-Step niet voor. Knappe koers gereden maar met die kleine voorsprong had hij natuurlijk nooit gewonnen, Hirschi zet daar goede frisse mannen al op een kleine 20 seconden, iemand die al de hele dag in de aanval is verliest er echt nog wel 20 extra.

Peter Lippens 30 september 2020 om 18:08

wat is er mis met jeugdig enthousiasme of ben je zo’n oude zeurpiet

Panache 30 september 2020 om 19:18

Wat is er mis met goed beargumenteerde realiteitszin?
+1 voor de goede en beknopte analyse.
-1 voor volwassenen die fan zijn.

Maillot à Pois 30 september 2020 om 20:05

Ook ik denk dat hij nooit had gewonnen.
Maar ik denk ook dat (overmatig) geloof in jezelf (en vervolgens ontgoocheld worden) je als jonge sporter op termijn verder brengt dan realiteitszin. Door precies die instelling wint Vanderpoel de Gold Race.
Verder: ‘de overwinning zat er in’ is niet hetzelfde als ‘ik had gewonnen’. Overmoed, jazeker, maar sommigen zijn er wel heel snel bij om iemand als arrogant te bestempelen.

deffil 30 september 2020 om 17:17

Ging net tekort komen, maar zorgde voor ouderwets wielrennen. Heel jammer van die val.
Leuke ontdekking, die overgave!

Gidon 30 september 2020 om 17:18

Mocht Roglic nu eens meegereden hebben…

Cochise 30 september 2020 om 17:27

Hij moet wel het wereldrecord vallen-en-weer-opstaan gebroken hebben. Helemaal over de kop 5 meter ver in de planten vallen, opstaan, de weg op klauteren, niet meteen op gang geraken op te grote versnelling en dan nog steeds ruim voor Uran blijven die zogezegd maar 17 seconden achter lag.

Verweggistan 30 september 2020 om 17:28

Ik weet niet wat er precies in die finalebidonnetjes van Quickstep zit, maar er zit waarschijnlijk een flinke schep overmoed bij.

Yeez 30 september 2020 om 17:31

Hij reed erg sterk, maar had minimaal 1 minuut nodig gehad. Jeugdige overmoed is niks mis mee. Structurele arrogantie wel

koos1 30 september 2020 om 17:33

Hij was echt sterk vandaag, maar ook zonder val had hij nooit gewonnen. Zijn voorsprong was echt veel te klein als je ziet hoe snel het peloton de muur op reed.

Deel Koeper 30 september 2020 om 17:50

Het benadrukken dat hij zeker niet had gewonnen, lijkt buitengewoon belangrijk, aangezien 90% van de reacties daarover gaan.

Elvs 30 september 2020 om 18:07

Tja, dat krijg je als je zelf onrealistische uitspraken doet.

boenk 30 september 2020 om 19:13

Dat krijg je vooral als je het empathisch vermogen van een steenpuist hebt.

Panache 30 september 2020 om 19:27

Je mikt qua empathie op de verkeerde persoon Boenk. In 1-op-1 gesprek met Vansevenant achter de schermen is een aai over de bol en compliment voor de poging gepast. Onder volgers die een neutrale positie innemen zou dat lachwekkend zijn. Jij bent zó teleurgesteld dat je richting forumgenoten van je afbijt (frustratie). Dat inzien is empatisch vermogen, maar draag het als een man en loop niet steeds zo te huilen. We hebben koers, wie er ook wint. Geniet daar gewoon van.

boenk 30 september 2020 om 19:29

Je hebt geen idee waarover je spreekt Panache. Niet in het minste.

Panache 30 september 2020 om 19:32

Jawel hoor. Je bent te doorzichtig en te voorspelbaar.

moa 1 oktober 2020 om 08:49

@panache
volgers met een neutrale positie?
meen je dit? dit is een forum, als je geen mening hebt, wat doe je hier dan?

FritsvanHoefelen 30 september 2020 om 17:53

Als de klim niet meer had gemogen van de corona, dan had ie kunnen winnen inderdaad.

boenk 30 september 2020 om 19:14

Natuurlijk niet want dan was er sneller reactie gekomen uit het peloton. Indien de koers, zoals vorig jaar tijdens de Tour, in de finale zou ingekort zijn dan misschien wel ja.

FritsvanHoefelen 30 september 2020 om 20:40

Vertel dat maar aan Wuyts

guyremgabdel 30 september 2020 om 18:26

Tuurlijk ging hij wellicht niet gewonnen hebben, maar heeft hier wel zijn visitekaartje afgegeven aan het brede publiek. Zijn pa is een goeie bekende van mij en bijgevolg volg ik Mauri al een tijdje van bij de jeugd. Ik wist al dat dit een talent in wording is.

Rendo 30 september 2020 om 19:10

Wauw lekker positief weer allemaal. Heeft een straffe koers gereden. Net prof, dan is dit heel knap. Maar liever hem pakken op zijn woorden…

boenk 30 september 2020 om 19:11

Die reacties alweer. Hahaha. Waarschijnlijk hebben zijn ploegleiders een uur in zijn oor staan roepen dat hij kon winnen en is hij er ook in gaan geloven.

Nee, hij had niet genoeg gehad aan 30 seconden, waarschijnlijk niet aan een minuut. Wel knap gereden, en hij reed zelfs opnieuw verder weg van Uran tot zijn val.

Michelangelo 30 september 2020 om 19:55

Lijkt wel of die mannen naast hun fietskwaliteiten geselecteerd worden op zelfoverschatting en overmatig optimisme, daar bij Lefevere.

Misschien beter wat realiteitszin en stuurvaardigheid in de finalebidon stoppen…

Hij heeft een goede koers gereden, daarvoor een dik compliment. Belooft voor de toekomst. Maar ik zou hem in ieder geval aanbevelen om de film nog eens terug te kijken; benieuwd of hij dan nog steeds dezelfde conclusie trekt.

Cochise 30 september 2020 om 20:35

Hulde voor het wielerflits-publiek. Het duurde ditmaal tot de 27e reactie voor de frustratie tov Lefevere er bij moest gesleurd worden.

skylimit 30 september 2020 om 20:21

Belgische bravour mag toch wel, al spreekt hij zich zelf een beetje tegen, door eerst te stellen dat de finish niet echt voor hem was, maar tijdens de ontsnapping met een mooie voorsprong, stelt hij dat de overwinning er zeker in zat.
Hij heeft een sterke koers gereden, jammer van de val anders had hij misschien inderdaad nog als eerste aan de laatste keer de Muur kunnen beginnen.
Wel verbazend knap, hoe snel hij weer op de fiets zat, nog voordat Uran hem had bijgehaald.

Ward 30 september 2020 om 20:44

Hij is 21. Dan kan een beetje zelfoverschatting toch? Wat zouden jullie gezegd hebben als jullie op die leeftijd na zo’n wedstrijd een micro onder de neus geduwd krijgen?
Ik vond het in elk geval een fantastische prestatie!!

jan jansen 30 september 2020 om 22:39

Ik kom volgend jaar terug en sterker dan nu.
Met nog meer bidons met van alles erin,
En nog meer positief beinvloed door Lefevre
Met meer arrogantie
Meer jeugdige overmoed
Dan zal de overwinning voor mij zijn en voor niemand anders

kleomantre 30 september 2020 om 20:51

Heeft denk ik bij Lefevre aangetoond dat hij wil koersen en durft af te zien, dat is het belangrijkste. En vergeet niet hij kwam ver, dus dat is iemand die wellicht een goede toekomst in het Wolfpack kan krijgen.

Michelangelo 30 september 2020 om 21:21

Vraag me af of hij een goede toekomst krijgt daar.
Want hoe gaat er in dit soort wedstrijden gekoerst worden als Evenepoel fit is. En Alaphillipe mee doet. Als deze jongen mee moet doen in dezelfde wedstrijden, dan vraag ik me af of hij zichzelf weer in deze positie mag fietsen. Of dat dan alle ballen op 1 van deze twee gaan (wat qua tactiek wel weer te begrijpen is.)

Overigens hebben we met deze renner iemand gevonden die qua stijl kan wedijveren met Mollema… goh, wat fietst deze gast lelijk! Zo afzichtelijk dat het bijna weer mooi is om te zien…

kleomantre 30 september 2020 om 22:09

Bij lefevre is het regelmatig zo dat de kopmannen eerlijk horen aan te geven of het er vandaag in zit of niet en dat ook daadwerkelijk doen, dan krijgen de andere renners door dat ze voor eigen kans mogen gaan. Moet je het wel durven en kunnen, maar Patje is dan wel gecharmeerd van of degene die dat dan oppakt of degene die het niet doet en zich dan ook schikt in een ondersteunende rol zoals El Tractor. Dat wat daartussen zit bevalt hem niet zo, zo van mauwen maar het niet laten zien. Heeft best kans op wat vrijheid, ook al omdat ze graag een overtal in finales uitspelen. Das beter dan bij een team waar ze op 1 kopman vrijwel altijd inzetten en zich geen raad weten met de situatie mocht dat falen.

Michelangelo 30 september 2020 om 22:44

Ga met je mee als het gaat om Vlaamse klassiekers. Daar hebben ze al jaren een meerkopmannensysteem. Met daarvoor ook voldoende geschikte renners. En in het post boonen tijdperk ook niemand die het absoluut kopmanschap kan opeisen.

De Ardennen klassiekers lijkt me met evenepoel en alaphillipe een ander verhaal. Die twee steken er binnen de ploeg ver bovenuit. Ik zie daar niet eenzelfde systeem ontstaan. En types als vansevenant als bagioli zullen de volgende keer gewoon in dienst moeten rijden.

kleomantre 30 september 2020 om 23:18

Alaphilippe zit ‘m wel in de weg misschien, Evenepoel vermoed ik minder mocht hij succesvol drie weken in een GT overleven. Dan voorzie ik toch een milder programma, waarbij ala Roglic rondjes van een week of paar dagen betwist worden en aan het eind van het seizoen nog eens een keer wat van die Italiaanse koersen.

Voor Lampaert, Stybar etc hoef je niet per se bang te zijn. Je kunt er wel respect voor hebben en een heleboel van leren. Als je met hen als eenheid optrekt, daar geen van hen meteen een veelwinnaar is en logischerwijs de vet beste renner, dan kun je ook persoonlijk goede stappen maken en je kans krijgen. Het is denk ik toch vooral oppassen om niet in de trein voor een sprinter terecht te komen, een domein waar ze bij DSQ als vanouds in heersen. Daarom goed dat-ie nu voor een aanval heeft gekozen en laat zien dat-ie wil strijden.

vocsnor 30 september 2020 om 20:53

Kennelijk hebben we liever dat iemand een week chagrijnig zwijgt na een nederlaag.

CechRepublic 30 september 2020 om 21:55

Al die perfecte 20-ers die hier verwacht worden…

CechRepublic 30 september 2020 om 21:54

Had het hem van harte gegund. Gaf zowaar kleur aan één van de sufste WT-koersen en die val en de tijd waarin hij weer op de fiets zat was miraculeus te noemen.

Rendo 1 oktober 2020 om 10:47

Haha, zo snel dat onze Michel en José het niet door hadden :-D