Richardson verbreekt wereldrecord Lavreysen op de 200 meter en… gaat morgen nog een keer
Update Harrie Lavreysen is zijn wereldrecord op de 200 meter kwijt. Zijn grote concurrent Matthew Richardson viel het record vandaag namelijk met succes aan op de wielerbaan van Konya, Turkije. De Brit noteerde een tijd van 8.941. De snelste tijd ooit, maar de kersverse recordhouder wil nóg sneller: hij heeft inmiddels aangekondigd dat hij vrijdag zijn eigen record aan gaat vallen.
Met zijn tijd van 8.941 was Richardson de eerste renner ooit die onder de negen seconden dook in de 200 meter met vliegende start. Het oude record van Lavreysen – neergezet tijdens de Olympische Spelen van Parijs – stond namelijk op 9.088. Dat record betekende een gemiddelde snelheid van 79,225 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid van Richardson was 80.527 kilometer per uur.
Dit bericht op Instagram bekijken
Richardson was niet de enige renner die vandaag een recordpoging deed in Konya. Charlie Tanfield probeerde vanochtend het werelduurrecord van Filippo Ganna aan te vallen, maar kwam geen moment in de buurt van de 56,792 kilometer van de Italiaanse tijdritspecialist. Woensdag veroverde de 46-jarige Will Bjergfelt wel het werelduurrecord in de paralympische klasse C5. De Brit is de eerste parafietser die de kaap van vijftig kilometer doorbreekt. Hij zette een afstand neer van 51,471 kilometer.
Update 19.38 uur
Matthew Richardson blijft nog even in Konya, want hij zal daar vrijdag zijn eigen, net neergezette wereldrecord aanvallen. Dat heeft hij laten weten via Instagram. “Jullie dachten dat het voorbij was? Nee hoor. Morgen ga ik proberen mijn eigen record te verbreken. Ik versus ik. Kom maar op”, schrijft de Brit. Kan het nog sneller?
Dit bericht op Instagram bekijken
Zou niet weten waarom hij energie zou moeten verspillen aan een extra piekmoment ergens op hoogte.
Het voordeel van hoogte is echt heel groot. Er is wel een klein verlies door minder zuurstof maar dat speelt op zo'n korte afstand minder een rol dan bij een werelduurrecord waarop die 2.5% gebaseerd is.
On a serious note; ik ben benieuwd wat de reglementen daarover zeggen. Je kunt wel degelijk een hogere snelheid bereiken op een baan die meer hoogteverschil heeft.