Matteo Trentin: “Het heeft geen zin om nu egoïstisch te koersen”

donderdag 11 juni 2020 om 16:58
Matteo Trentin: “Het heeft geen zin om nu egoïstisch te koersen”

foto: Cor Vos (archief)

Matteo Trentin was geschokt toen hij hoorde dat zijn ploeg CCC Team op zoek moet naar een nieuwe titelsponsor. De huidige hoofdsponsor, schoenenfabrikant CCC, trekt zich na dit seizoen terug. “Het heeft nu geen zin om egoïstisch te koersen. Daar schiet niemand wat mee op”, zo vertelt Trentin aan Cyclingnews.

“Vooruitkijkend naar 2021 zal CCC niet langer de titelsponsor zijn, dus we zijn nu actief op zoek naar een nieuwe titelsponsor”, zo liet teammanager Jim Ochowicz onlangs weten. “We begeven ons in een onzekere tijd, maar we zijn ervan overtuigd dat er bedrijven zijn die willen investeren in de wielersport.” Trentin blijft net als Ochowicz optimistisch.

Trieste situatie 
“De ploeg wil door en kijkt op dit moment ook naar de toekomst. Het is een trieste situatie, aangezien we allemaal zijn geraakt door de coronacrisis. De pandemie laat zien wat er economisch gezien allemaal mis is binnen de wielersport. Onze hoofdsponsor heeft duizenden winkels over heel Europa, maar voelt zich nu gedwongen om deze winkels te sluiten.”

“Het management heeft de afgelopen maanden ontzettend hard gewerkt om samen met het bedrijf (CCC, red.) tot een oplossing te komen. Dat is uiteindelijk gelukt, waardoor we het seizoen nog kunnen afmaken. We zijn nu echt klaar om weer te koersen”, zo vertelt Trentin, die aan het einde van het seizoen liever niet wil verkassen naar een andere ploeg.

Vertrouwen in Ochowicz 
De renners van CCC Team zullen de komende maanden dan wel moeten schitteren, in de hoop dat een bedrijf bereid is om in te stappen. “Een potentiële sponsor moet op een gegeven moment inzien dat het ontzettend aantrekkelijk is om een wielerploeg te sponsoren. Je krijgt enorm veel visibiliteit, dat is niet te vergelijken met andere sporten.”

Trentin: “Je bent als sponsor straks zes uur per dag op televisie, en dat voor een periode van ruim drie maanden.” De rappe Italiaan heeft een blindelings vertrouwen in ploegbaas Ochowicz. “Ik geloof dat hij een nieuwe sponsor kan vinden. Ik heb al met hem gesproken en ik geloof in hem. Ik hoop ook volgend jaar voor deze ploeg uit te komen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

boenk 11 juni 2020 om 17:17

Ik blijf het bizar vinden, dat voetbalclubs in 2de klasse van Nederland of België minder problemen hebben om een grote sponsor aan te trekken om miljoenen in een club te steken, dan een WT ploeg, die wekenlang dagelijks meermaals en wereldwijd in beeld komt. Dat je bij voetbal een echt transfersysteem hebt waar de club op kan verdienen, zal er zeker mee te maken hebben, maar ik ken genoeg clubs waar amper een speler verkocht wordt tegen een meerprijs, en die toch gewoon een trouwe hoofdsponsor hebben. En zelfs bij een kleine club gaat het al snel over budgetten van 10 miljoen.

Franco Ballerini 11 juni 2020 om 18:25

Ik heb het even voor je uitgezocht. Een Tour etappe trekt gemiddeld rond de 10 miljoen kijkers wereldwijd, met uitschieters naar 14 miljoen. Champions league finale 380 miljoen. Ik zou het ook graag andersom zien…

Melkzuur 11 juni 2020 om 19:10

Dat durf ik toch te betwijfelen, Franco. Dit kwam ik tegen: "In 185 landen wordt de Tour op televisie uitgezonden, waarbij het in 51 landen gaat om live-uitzendingen. Wereldwijd worden 4,5 miljard kijkers bereikt, opgeteld wordt 3200 uur gevuld met tv-uitzendingen over de Tour."
Misschien verwar je met deze cijfers: "Er zijn 34 etappeplaatsen, de Tourkaravaan doorkruist in totaal 560 plaatsen. Naar de etappes komen naar schatting 10 tot 12 miljoen mensen kijken. Uit ervaring weet de Tourorganisatie dat 71 procent van de toeschouwers jonger is dan 50 jaar en 23 procent jonger is dan 15 jaar. Mannen zijn in de meerderheid: 68 procent. De meeste toeschouwers zijn Frans: Maar liefst 81 procent."

boenk 11 juni 2020 om 19:20

Beste Franco, dat geloof je toch gewoon zelf niet? Bepaalde tour etappes worden in België alleen al door meer dan een miljoen mensen bekeken. In Parijs staat in elk café de TDF op.
Los daarvan had ik het over LAGERE KLASSEN van het voetbal. Zelfs in kleine landen, zoals Nederland en België, waar er geen kat naar kijkt op tv, hebben budgetten van WT ploegen. Waarom jij dan met de Champion's League aan komt, geen idee.

Panache 11 juni 2020 om 19:40

Je snapt het niet omdat je de bedragen van de sponsoren in het voetbal flink overschat. Miljoenen in een club steken zoals je beweert gebeurt enkel bij de beste 5-6 ploegen. Tweede helft eredivisie zit rond de 500.000 en een divisie lager nog een stuk minder. De begroting van een kleine maar gezonde club als MVV is 2,3 miljoen en daar zit alles in (ook toeschouwers, tv gelden). Daarmee draag je geen Word Tour team.

https://www.quotenet.nl/sport/a199941/de-eredivisie-trapt-weer-af-zoveel-verdienen-de-clubs-aan-shirtreclame-199941/

Markjow 11 juni 2020 om 19:51

@ Boenk, Die budgetten in het voetbal zijn bij lange na niet zo hoog als jij doet vermoeden. Zelfs Eredivisie clubs hebben moeite om een goed betalende hoofdsponsor aan zich vast te houden. Hooguit de top 3 krijgt van de hoofdsponsor bedragen die niet misstaan bij een WT wielerploeg. De rest van de clubs moeten het met een heel stuk minder doen. Daarnaast is in het wielrennen een ploeg qua budget voor het grootste deel afhankelijk van een hoofd/naam sponsor. Waar dat in het voetbal veel minder het geval is. Is niet helemaal te vergelijken dus.

Franco Ballerini 11 juni 2020 om 20:26

@boenk: ik geloof het toch wel. Een link heb ik nu niet 1,2,3 voor handen (zwak argument, ik weet het) maar een jaar of twee geleden las ik al een artikel dat er in absolute getallen bij TdF etappes en ook bijvoorbeeld PR er in België meer kijkers waren dan in Frankrijk. Wat ik er nog van herinner: een bepaalde etappe met 600.000 Franse kijkers en ongeveer 1 miljoen Belgische.

boenk 12 juni 2020 om 01:26

Ik heb wel degelijk een idee wat voor bedragen er rond gaan in het voetbal. Of toch in België. En ook al is het wat overdreven om een tweedeklasser hetzelfde werkingsbudget toe te dichten als een WT ploeg, ze liggen echt niet zo ver uit elkaar als jullie laten uitschijnen. De club waar ik voor supporter heeft een werkingsbudget van tussen de 5 en 10 miljoen euro. Verdubbel dat, en je zit al in de WT budgetten.
Niet al dat geld komt van één hoofdsponsor, dat klopt. Maar in het wielrennen ook niet. Het punt is, dat er maar een beperkt aantal WT ploegen *ter wereld* zijn, en dat zelfs kleine landen als NL en BE, al verschillende voetbalclubs hebben, met een groter budget. Dan spreek ik niet eens over Italië, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje… Waar vermoedelijk elke club in de eerste afdeling meer geld van sponsoren binnenhaalt dan elke WT ploeg buiten Ineos.

En Panache, met 2,3 miljoen totale budget, zak je in België naar de amateur klasse. De ploeg die in onze 2de klasse de degradatie nipt ontliep, had 2.5M. Hier waar onze 1ste klassers mee werken:
https://www.voetbalbelgie.be/specials/special-de-budgetten-in-de-belgische-jupiler-pro-league/2019/07/25/

Het punt blijft, dat je als sponsor volgens mij veel meer waar voor je geld krijgt in het wielrennen dan in het voetbal. Stel zelfs nog dat er maar één of twee clubs in België over zo'n budget zouden beschikken, dan heb je wat betreft exposure buiten de landsgrenzen, die handvol europese matchen die gespeeld worden terwijl ze er voor de winter al uit liggen. Een WT team heeft 3 weken tour, 3 weken giro, 3 weken vuelta, Vlaanderen, Roubaix, Luik, Lombardije… allemaal met 100% zekerheid. Hoeveel je renners in beeld komen, hangt van hen af, maar dat is in het voetbal ook zo. Als je ploeg er al uit vliegt in de voorronde sta je daar als sponsor ook mooi voor lul.

Ook nog eens omdat ik nu zelfs al niet echt zo kan zeggen wie op dit moment de hoofdsponsor is van Anderlecht of Club Brugge. Terwijl ik wel behoorlijk goed weet wie de hoofdsponsor is van Deceuninck Quick Step, of Jumbo Visma. Wacht, effe denken, ik kom er zo wel op…

boenk 12 juni 2020 om 01:31

Alvast 9 miljoen Britten keken naar de Tour in 2013: https://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-28264183

Dat wil dan zeggen dat België, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje… allemaal wielergekke landen, samen 1 miljoen kijkers had. Ja, ik geloof het. ROFL.

En dan hebben we het net over de Giro, Vuelta of klassiekers gehad. Oh, en die 9 miljoen, was exclusief de Britse kijkers van Eurosport. Dus vermoedelijk keek er in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje gewoon helemaal niemand. Grapjassen.

Panache 12 juni 2020 om 08:51

Sorry Boenk, maar je moet echt meer research doen (op dit onderwerp, ik heb het niet over je wielrenbijdragen). Begrotingen (incl. tv-gelden, toeschouwers, drankverkoop, merchandise) zijn bij lange na niet het bedrag dat een sponsor betaalt. Is allemaal makkelijk om te vinden via Google. Club Brugge, momenteel de beste club van België, ontvangt 3 miljoen per jaar van de hoofdsponsor (deal van 6 miljoen over 2 seizoenen). Bij Brugge betaalt de hoofdsponsor circa 10% van de begroting (!), in het wielrennen betaalt de hoofdsponsor een veel groter percentage van de begroting.

https://www.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/jupiler-pro-league/een-simulatie-van-de-verdeelsleutel-8-miljoen-minder-dan-club-dat-vindt-antwerp-oneerlijk~aec6bfde/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.tijd.be/ondernemen/sport/club-brugge-sluit-grootste-sponsordeal-in-geschiedenis-met-unibet/10140368.html

Markjow 12 juni 2020 om 21:42

Wat Panache zegt dus, een werkingsbudget bestaat bij voetbal uit veel meer dan alleen een sponsor inkomsten. Inkomsten uit stadion, horeca, tv gelden, merchandise, dat zorgt in het voetbal voor het budget waar ze mee werken. Sponsoring is daar gezien maar een beperkt deel van, percentueel gezien. Waar bij een Wielrenploeg al gauw 80% budgettechnisch van de hoofd/naam sponsoren komt. Bij Feyenoord betaald bijvoorbeeld de hoofdsponsor 5.5 miljoen, op een budget van 63 miljoen. Nou heb je natuurlijk ook de kleding sponsor en kleinere sub sponsoren, maar totaal is dat dus maar een beperkt deel.

Paul Bus 11 juni 2020 om 17:49

Ik heb nooit begrepen waarom sponsors zoveel geld in voetballen steken,met niet al teveel moeite is het mogelijk om 10 clubs uit de ere-divisie te benoemen,maar het lukt me niet om spontaan hun sponors te benoemen ook niet van jaren terug.de clubs hebben tenslotte een eigen naam waaronder ze bekend zijn.

Panache 11 juni 2020 om 19:49

Het zijn vaak lokale bedrijven en Quote-500 ondernemers met clubliefde.

boenk 12 juni 2020 om 01:43

Klopt als een Bus. Zelfs al stoot je als Belgische of Nederlandse ploeg door in Europa, als sponsor wordt je naam niet één keer vernoemd. Bij een close up, kan je geluk hebben dat de logo of naam goed in beeld komt gedurende 1 seconde, en dan maar hopen dat de kijker daar oog voor heeft. Exposure per wedstrijd zal niet hoger liggen dan een minuut of 2. En hoeveel Europese matchen speelt een ploeg uit NL of BE? Terwijl bij het wielrennen, de ploeg de naam van de sponsor krijgt, en de commentator 10 keer je naam vermeldt, elke rit. Elke koers. Drie weken TDF, Giro & Vuelta, klassieke voorjaar herfstklassiekers, en elke ploeg mag meedoen.

Bikeall Moogerd 11 juni 2020 om 23:27

Jammer dat er weer een sponsor verdwijnt. Laten we hopen dat de renners allemaal onderdak vinden.

Headlines

Materiaalzone

Populair