Matteo Jorgenson schaduwkopman Visma | Lease a Bike in de Tour de France
Matteo Jorgenson heeft zich drie resultaatdoelen gesteld voor 2025. Vooral de derde valt op: de Amerikaan wil in de Tour de France ook zelf een goed klassement rijden. Op de persdag van Visma | Lease a Bike legde hij uit hoe dat samen kan gaan met de plannen van Jonas Vingegaard, die voor een derde keer de Tour wil winnen.
“Ik heb veel procesdoelen, maar wat resultaatdoelen betreft, zou ik allereerst graag weer een rittenkoers van een week winnen”, begon de winnaar van Parijs-Nice 2024. “Ik doe slechts een paar van zulke rondes. Alleen Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné staan voor nu op mijn programma. Ik zou graag een van die twee winnen. Ik was er al heel dicht bij in de Dauphiné (Jorgenson werd afgelopen jaar tweede op acht seconden van Primoz Roglic, red.).”
E3 Saxo Classic
Jorgensons tweede doel is een eendaagse winnen, nadat hij vorig jaar al Dwars door Vlaanderen op zijn naam schreef. “Het is gewoon een leuke uitdaging om een eendaagse te winnen, want er zijn zoveel variabelen. Je kunt niet alles controleren, zoals in een rittenkoers. Dat spreekt me aan. Welke ik het liefst zou willen winnen? De E3 Saxo Classic. Ik denk dat die koers me heel goed ligt, want in het middenstuk zitten veel hellingen en ik ben lichter dan de meeste andere klassiekerrenners.”
“Natuurlijk kijk ik ook uit naar de Ronde van Vlaanderen. Ik wil daar toch een beetje revanche, want vorig jaar explodeerde ik. Ik wil mentaal een goede dag hebben en er een goed gevoel aan over houden.”
Klassement in de Tour
En dat het derde, toch enigszins verrassende doel. “Mijn derde doel is een beter eindresultaat behalen in de Tour de France. Ik was vorig jaar achtste en wil beter doen dan dat. Ik wil zien dat ik nog steeds stappen zet in een grote ronde. Want in voor de toekomst is dat een doel voor mezelf: een klassement rijden in een grote ronde.”
Selectie Team Visma | Lease a Bike in Tour de France 2025
Met Jonas Vingegaard heeft Visma | Lease a Bike echter al een van de twee grote favorieten voor de Tour de France in huis. Is het realistisch dat Jorgenson dan ook zijn eigen doelen nastreeft? “Hoe ik ernaar kijk – en Jonas en Grischa (Niermann, red.) zijn het daarmee eens – is dat we ons beiden moeten gebruiken in het gevecht met Pogacar. Ik hoop dat ik op een niveau kom waarop ik een bedreiging kan vormen voor Pogacar en UAE Emirates. Dan kunnen we mij gebruiken als een tactische kaart. Dat is denk ik een slimme manier om de koers proberen te winnen.”
“Jonas is duidelijk sterker dan ik, daar is geen twijfel aan. Maar als ik op een niveau kom dat hij (Pogacar, red.) mij moet achtervolgen, kan dat Jonas een tactisch voordeel opleveren. Het is nuttig voor het team als ik hoog in het klassement blijf staan. Ik wil dus beter doen dan een achtste plaats. Vorig jaar had ik drie wat mindere dagen. Mijn doel is om niet een echt slechte dag te hebben.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Kerel heeft inhoud en er staat een kop op, maar meer dan een goede helper zie ik hem nooit worden.
De Dauphiné 2024 was ook onderbezet met grote namen, en / of namen die terugkeerden in competitie na zware crashes in het Baskenland.
Ronde van Vlaanderen.
In de editie van vorig jaar, waren het enkel Jorgenson en Pedersen die Mathieu nog
een poosje konden volgen op de toen spekgladde kasseien, waar haast het hele peloton
te voet stond.
Een tourselectie met 0(!) paspoortgenotenmaar wel 3(!) zuiderburen er in, dat gaat bekschuimschuivers aanschaffen worden.
Dat er wat Jorgensen nog meer in kan zitten qua ronderijden denk ik ook wel, had toch dat schaduwkopmanschap onbesproken gelaten (comme ci, comme ca) en zowel qua focus als babbels meerrichting het voorjaar geleid, denk ik. Daar had het Ardense vierluik toch bij gemoeten. Maar goed: zij zijn Visma, zij weten het. Misschien komt het nog zelfs.
Jorgenson is een prima coureur, bij de sterkere renners in het peloton, zeker qua allround-kwaliteiten, maar vind dat hij toch enkele opvallende uitspraken doet. Ja hij kan nog progressie maken, maar het is ook geen piepkuiken meer, hij is amper 9 maand jonger dan Pogacar.
Die laatste start in de Dauphiné, dus daar kan hij winst al wel schrappen als Pogi op z'n fiets blijft zitten.
Ook de E3 staat op diens programma, dus daar heb je al grotendeels hetzelfde verhaal.
En dat Tourverhaal vind ik al helemaal bizar.
Eerlijk gezegd denk ik dat Pogi zelfs niet nerveus wordt als Jorgenson in een vlucht een kwartier krijgt.
Ja hij werd vorig jaar 8ste, maar hij kreeg wel bijna een halfuur aan de broek.
Vingegaard en in mindere mate Evenepoel zal hij controleren, de rest van het peloton mag bij wijze van spreken een etappe minder rijden en dan ligt de Sloveen er nog niet wakker van.
Ben nu wel benieuwd hoe ze de pikorde in het klimtreintje gaan uittekenen bij de ploeg, want in principe zou ik eerder Yates en Kuss als laatste mannen zien functioneren voor Vingegaard, maar hoe rijm je dat met een goed klassement voor Jorgenson als die nog daarvoor zijn beurt moet doen.