Matteo Jorgenson schaduwkopman Visma | Lease a Bike in de Tour de France
foto: Cor Vos
dinsdag 14 januari 2025 om 12:35

Matteo Jorgenson schaduwkopman Visma | Lease a Bike in de Tour de France

Matteo Jorgenson heeft zich drie resultaatdoelen gesteld voor 2025. Vooral de derde valt op: de Amerikaan wil in de Tour de France ook zelf een goed klassement rijden. Op de persdag van Visma | Lease a Bike legde hij uit hoe dat samen kan gaan met de plannen van Jonas Vingegaard, die voor een derde keer de Tour wil winnen.

“Ik heb veel procesdoelen, maar wat resultaatdoelen betreft, zou ik allereerst graag weer een rittenkoers van een week winnen”, begon de winnaar van Parijs-Nice 2024. “Ik doe slechts een paar van zulke rondes. Alleen Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné staan voor nu op mijn programma. Ik zou graag een van die twee winnen. Ik was er al heel dicht bij in de Dauphiné (Jorgenson werd afgelopen jaar tweede op acht seconden van Primoz Roglic, red.).”

E3 Saxo Classic
Jorgensons tweede doel is een eendaagse winnen, nadat hij vorig jaar al Dwars door Vlaanderen op zijn naam schreef. “Het is gewoon een leuke uitdaging om een eendaagse te winnen, want er zijn zoveel variabelen. Je kunt niet alles controleren, zoals in een rittenkoers. Dat spreekt me aan. Welke ik het liefst zou willen winnen? De E3 Saxo Classic. Ik denk dat die koers me heel goed ligt, want in het middenstuk zitten veel hellingen en ik ben lichter dan de meeste andere klassiekerrenners.”

“Natuurlijk kijk ik ook uit naar de Ronde van Vlaanderen. Ik wil daar toch een beetje revanche, want vorig jaar explodeerde ik. Ik wil mentaal een goede dag hebben en er een goed gevoel aan over houden.”

Klassement in de Tour
En dat het derde, toch enigszins verrassende doel. “Mijn derde doel is een beter eindresultaat behalen in de Tour de France. Ik was vorig jaar achtste en wil beter doen dan dat. Ik wil zien dat ik nog steeds stappen zet in een grote ronde. Want in voor de toekomst is dat een doel voor mezelf: een klassement rijden in een grote ronde.”

Met Jonas Vingegaard heeft Visma | Lease a Bike echter al een van de twee grote favorieten voor de Tour de France in huis. Is het realistisch dat Jorgenson dan ook zijn eigen doelen nastreeft? “Hoe ik ernaar kijk – en Jonas en Grischa (Niermann, red.) zijn het daarmee eens – is dat we ons beiden moeten gebruiken in het gevecht met Pogacar. Ik hoop dat ik op een niveau kom waarop ik een bedreiging kan vormen voor Pogacar en UAE Emirates. Dan kunnen we mij gebruiken als een tactische kaart. Dat is denk ik een slimme manier om de koers proberen te winnen.”

“Jonas is duidelijk sterker dan ik, daar is geen twijfel aan. Maar als ik op een niveau kom dat hij (Pogacar, red.) mij moet achtervolgen, kan dat Jonas een tactisch voordeel opleveren. Het is nuttig voor het team als ik hoog in het klassement blijf staan. Ik wil dus beter doen dan een achtste plaats. Vorig jaar had ik drie wat mindere dagen. Mijn doel is om niet een echt slechte dag te hebben.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
17 Reacties
14-01-2025 13:13
Voor mij nog steeds een renner van de tweede rij. Vorig jaar heeft hij PN gewonnen, maar dat was op een gelukje zeg maar. (Die ene dag waar REV het tactisch liet lopen en een blunder maakte). Fysiek schatte ik hem toen niet beter in.

Kerel heeft inhoud en er staat een kop op, maar meer dan een goede helper zie ik hem nooit worden.
    14-01-2025 13:21
    Won ook bijna de Dauphine, de meeste prestigieuze koers van een week, en eerste poging klassement in een grote ronde werd ie 8ste in de Tour. Heeft laten zien dat ie in klassiekers vaak de laatste is die de grootste namen kan volgen, ook al blaast ie daarna dan vaak op. Voor mij is ie een stapje vandaan bij de beste 10 renners ter wereld horen.
    14-01-2025 13:23
    Hahah wtf, deze comment komt wel in aanmerking voor mist bizarre tevens onterechte comment van het jaar. Als je het bij de feiten houdt behoort Jorgenson fysiek gezien tot de beste 10 renners in het peloton.
    14-01-2025 13:23
    Hilarisch. Jorg is in potentie gewoon een tourwinnaar, klassiekerwinnaar, alle 1weeksrondjeswinnaar zoals pn. Intrinsiek rem2.0, met wat meer spierballen en gewicht.
    14-01-2025 13:40
    @flip vla: U bij de feiten houden. Rem2.0 is hij allesbehalve. 59 overwinningen versus 4, olympische titels, WK's in beide disciplines op de weg...

    De Dauphiné 2024 was ook onderbezet met grote namen, en / of namen die terugkeerden in competitie na zware crashes in het Baskenland.
    14-01-2025 13:55
    Hij heeft vorig jaar duidelijk groei laten zien en reed zeer sterk rond. Als hij nog een stap weet te maken (en dat verwacht ik wel) Dan is hij zeker niet minder dan bv Carapaz, Ayuso en Almeide. Ja Pogacar en Vingegaard steken er echt boven uit Daarachter heb je Roglic en Evenepoel, die weer net iets sterker lijken dan de Carapazzen enzo. Is iedereen dan 2e rij achter die 2 toppers? In je 1e ak poging 8ste worden in de tour als halve knecht, wie kan dat allemaal zeggen? Jorgensson hoort bij de betere renners momenteel, zeker gezien hij op meerdere vlakken uit de voeten kan.
    14-01-2025 14:13
    Gelukje zou ik het niet noemen. 't Is niet dat ie a la O'Connor in de Vuelta daarna op hangen en wurgen zijn positie kon verdedigen en telkens verlies moest beperken. Nee Jorgenson kon gewoon als enige alle aanvallen van Evenepoel pareren op de slotdag. Was gewoon minstens zo sterk.
    14-01-2025 15:22
    Luck?! He rode the little bastard off his wheel in the final stage.
14-01-2025 12:41
Ik vind zijn programma wat nu uitkomt eigenlijk wel matig. Geen Strade, Amstel en Luik waar hij volgens mij prima mee kan doen om het podium. Hij zegt dat ie Nice of Dauphine wilt winnen maar Vingegaard start in allebei. Waarom niet Nice vervangen door Strade-Tirenno. Of als je toch Strade niet rijdt Nice vervangen door een trainingsblok om frisser te zijn in Amstel. Vind het programma dat hij rijdt eigenlijk helemaal niet bij hem passen
14-01-2025 12:48
Leuk dat naast Van Aert ook zijn ploegmakker Jorgenson zijn zinnen gezet heeft op de
Ronde van Vlaanderen.
In de editie van vorig jaar, waren het enkel Jorgenson en Pedersen die Mathieu nog
een poosje konden volgen op de toen spekgladde kasseien, waar haast het hele peloton
te voet stond.
14-01-2025 13:09
Mooi dat hij ambities toont, maar ik denk dat E3 winnen tegen Pogacar, Van der Poel en Van Aert voorlopig nog onmogelijk is. Maar wie weet over een paar jaar, als VdP en Van Aert over hun top zijn en Pogi niet meedoet...
14-01-2025 15:02
Ha!

Een tourselectie met 0(!) paspoortgenotenmaar wel 3(!) zuiderburen er in, dat gaat bekschuimschuivers aanschaffen worden.

Dat er wat Jorgensen nog meer in kan zitten qua ronderijden denk ik ook wel, had toch dat schaduwkopmanschap onbesproken gelaten (comme ci, comme ca) en zowel qua focus als babbels meerrichting het voorjaar geleid, denk ik. Daar had het Ardense vierluik toch bij gemoeten. Maar goed: zij zijn Visma, zij weten het. Misschien komt het nog zelfs.
14-01-2025 17:28
Goh ik denk nu niet dat Pogacar achter hem zal aangaan in de tdf wegens kansloos imo, in het ergste geval wint hij dan de rit maar dat hij er nu van gaat wakker liggen... Ook in de klassiekers zou ik hem nog niet naast wva zetten binnen die ploeg, de kans is groot dat als mvdp of Pogacar een eerste keer doorsnokken dat enkel wva er nog aanhangt (om dan na een snok of 3-4 extra ook te moeten lossen waarschijnlijk in de rvv).
15-01-2025 13:04
Valt me op hoe ambitieus en tegelijkertijd onrealistisch zijn doelen zijn.

Jorgenson is een prima coureur, bij de sterkere renners in het peloton, zeker qua allround-kwaliteiten, maar vind dat hij toch enkele opvallende uitspraken doet. Ja hij kan nog progressie maken, maar het is ook geen piepkuiken meer, hij is amper 9 maand jonger dan Pogacar.

Die laatste start in de Dauphiné, dus daar kan hij winst al wel schrappen als Pogi op z'n fiets blijft zitten.
Ook de E3 staat op diens programma, dus daar heb je al grotendeels hetzelfde verhaal.

En dat Tourverhaal vind ik al helemaal bizar.
Eerlijk gezegd denk ik dat Pogi zelfs niet nerveus wordt als Jorgenson in een vlucht een kwartier krijgt.
Ja hij werd vorig jaar 8ste, maar hij kreeg wel bijna een halfuur aan de broek.
Vingegaard en in mindere mate Evenepoel zal hij controleren, de rest van het peloton mag bij wijze van spreken een etappe minder rijden en dan ligt de Sloveen er nog niet wakker van.

Ben nu wel benieuwd hoe ze de pikorde in het klimtreintje gaan uittekenen bij de ploeg, want in principe zou ik eerder Yates en Kuss als laatste mannen zien functioneren voor Vingegaard, maar hoe rijm je dat met een goed klassement voor Jorgenson als die nog daarvoor zijn beurt moet doen.
14-01-2025 13:15
Jammer dat hij niet voor de Giro gaat. Daar zal hij een goede kans op winst of podium maken!
    15-01-2025 21:46
    Daar zat ik idd ook aan te denken. Jongen heeft meer potentie dan dat de meeste hier denken. PN winnen is toch niet voor de minste weggelegd.
14-01-2025 14:50
Jammer dat de tourselectie is weggestopt onder zo'n titel. Dat Campenaerts naar de tour gaat boven vooralsnog van Baarle/Laporte is toch wel nieuws. Laatste plekje gaat naar een van die twee. Dan mist Lemmen ook de boot. Die deed het verleden jaar uitstekend zonder noemenswaardige tour voorbereiding, die had ik wel verwacht. Dan is het ook nieuws dat Kelderman hier niet op staat. Wat gaat die dan doen als Yates naar de Giro gaat en Vingegaard naar de Vuelta? En de eeuwige Kruijswijk is kennelijk niet langer een de tour zekerheid die nooit naar de tour gaat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine