Mathieu van der Poel zonder zorgen naar Tour: “Vorm is niet opeens weg”

dinsdag 22 juni 2021 om 15:23
Video

Mathieu van der Poel werkt zonder zorgen toe naar de start van de Tour de France. Komende zaterdag begint het Franse festijn in Brest direct met een kans voor de kopman van Alpecin-Fenix in Landerneau. Dat hij afstapte op het NK, ziet hij niet als probleem. Dat vertelde hij aan WielerFlits.

“Dit wil niet echt iets zeggen”, geeft Van der Poel aan over zijn vroege opgave tijdens het kampioenschap op de VAM-berg. “Een slechte dag kan er altijd tussen zitten. Het zou makkelijk zijn om altijd goed te zijn, maar op dit NK-parcours moet je 200% zijn om te kunnen winnen.”

In aanloop naar het NK maakte de Nederlandse allrounder indruk in de Ronde van Zwitserland, met twee ritzeges. “Ik maak mij zeker geen zorgen over mijn conditie. Die kan niet opeens weg zijn van vorig week. Het is voor mij ook altijd afwachten hoe de benen zijn”, vertelt hij.

‘Nog niet naar het parcours gekeken’
De openingsrit van de Tour biedt kansen voor Van der Poel, met een aankomst heuvelop in Landerneau. “Ik heb nog niet naar het parcours gekeken. Dat ga ik eens doen als ik het roadbook krijg”, lacht hij. “Dat zal woensdag of donderdag zijn, als ik daar aankom in de Tour. Dan kan ik bladeren en zal ik het wel zien.”

Als Nederlands kampioen was Van der Poel iemand die extra nadruk op zijn outfit legde. Het rood-wit-blauw combineerde hij maar wat graag met een witte broek. Op de vraag of hij ook een favoriete combinatie in gedachten heeft die past bij geel, moest hij even nadenken. “Geel met zwart is het mooiste denk ik”, grapt Van der Poel.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

43 Reacties

fudd 22 juni 2021 om 15:31

“Geel met zwart is het mooiste denk ik”: Dit zullen ze bij TJV graag horen.

Barry Batsbak 22 juni 2021 om 15:43

En bij WielerFlits.

Poeksel 22 juni 2021 om 16:02

En bij Vitesse.

madeinstars 22 juni 2021 om 16:06

En bij Geel-Zwart ’30 uit ’t Zand.

Pathieu van der Moel 22 juni 2021 om 16:21

Vergeet SCH’44 uit Harmelen niet

Scott Sunderland 22 juni 2021 om 17:12

En de pr afdeling van de vereniging die strijdt tegen het slechte imago van de wesp.

Felice Gimondi 22 juni 2021 om 17:23

En BV Veendam

Wheely 22 juni 2021 om 21:38

Maya de Bij hoort het ook graag.

WoutMathieu 22 juni 2021 om 21:41

Is dat vanderpoels voor voorcontact getekend?

vanSpringel 22 juni 2021 om 22:31

En bij NAC

SpeedyLegs 22 juni 2021 om 15:38

Opvallend die slechte dag. Was hij soms het commentaar op die witte broek beu?

Barry Batsbak 22 juni 2021 om 15:49

Ik zal de witte broek wel een beetje missen. Een soort Speedo-provocatie; eigenlijk kan het niet, maar daardoor is het wel weer leuker dat iemand daar juist mee ten strijde trekt en er hele dagen mee in de kop van de koers ronddraait. En je kan wat mij betreft onmogelijk zeggen dat het hem niet goed stond met het roodwitblauw erboven. Voorlopig in het donkerblauw dan maar.

Ik heb even gemist hoe Roossen erbij gaat rijden, ik zou het toch wel schitterend vinden als hij er nu een witte broek onder zou dragen.

Michelangelo 22 juni 2021 om 15:51

Sluit me aan bij Barry. Witte broek was een fantastische gimmick. Vraag me alleen af of het nou zo aantrekkelijk is om daar achter te rijden, zeker als het regent en Mathieu met het hol open rijdt. Dan misschien toch liever zwart…

Beer 22 juni 2021 om 16:25

Ik sluit me ook aan bij Barry. Top gimmick gewoon, net als die gouden helm van Greg VA. Heel herkenbaar en je moet iets presteren om het te mogen dragen. Benieuwd of Roosen er ook mee gaat rijden.

Pizzi 22 juni 2021 om 17:32

Roosen zal wel met zoiets gaan rijden toch?
https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2019/10/CORVOS_00031653-001-e1571589817852.jpg

TheBigShow 22 juni 2021 om 20:50

Ieh wat erg. Modder op broek nou nou…

Michelangelo 23 juni 2021 om 00:27

@Thebigshow. Denk aan een miss wet t-shirt verkiezing, maar dan met de billen van Matje ipv de boobs van een mooie vrouw. Dan is die modder op de witte broek enkel bijzaak (of misschien zelfs wel prettig om minder mooie aanblikken te verhullen.)

Michelangelo 22 juni 2021 om 15:49

Zou hij echt nog niet stiekem naar de aankomsten van de eerste dagen gekeken hebben??
Kan me niet voorstellen eigenlijk. Of zou het echt te druk gehad hebben met gamen?

Wel of niet kijken gaat natuurlijk de aankomstlijn zelf niet verplaatsen. Maar ik zou zelf toch al even op google maps gekeken hebben denk ik. Misschien wel gewoon een slimme manier om de vragen en verwachtingen af te wimpelen over “die aankomst ligt je als gegoten, daar moet je toch kans maken op geel…”

madeinstars 22 juni 2021 om 16:08

Ik denk oprecht dat hem dat weinig interesseert. De ploeg of anderen om hem heem zullen hem vast al wel verteld hebben dat die aankomsten hem gegoten liggen en ze zullen de aankomsten vast uitgebreid gaan bestuderen in de voorbeschouwingen, maar Mathieu zelf lijkt me echt niet het type om google streetview er is uitgebreid bij te pakken.

Panache 22 juni 2021 om 16:31

Op letour.fr staan de profielen van de finales dit jaar niet vermeld, dus het is dit jaar ietsje lastiger om de finale/moeilijkheidsgraad volledig te kunnen overzien. Ik neem aan dat hij het etappeprofiel wel in grote lijnen eens bekeken heeft, maar dat is (zeker met bijna 3.000 hoogtemeters) niet specifiek genoeg om zijn eigen kansen volledig in te kunnen schatten.

roeleur 22 juni 2021 om 21:42

Zelf zou ik al maanden die aankomst 3x per week gedaan hebben maar de nacht voor de etappe ook wakker liggen en uiteindelijk 69e finishen. Verkeerde zenuwlijer genen helaas.

WoutMathieu 22 juni 2021 om 21:43

Dat hebben we hem al een paar ker zo horen zeggen. Ik geloof er niets van met z’n quasi-nonchalante “roadbook nog niet bekeken”.

Romāns Vainšteins 22 juni 2021 om 21:57

Ik denk zelfs dat hij het exact het omgekeerde is van wat hij veinst te zijn, die heeft allang met palief samen onder een schemerlampje heel week 1 en 2 ontleed.

zwiggelbig 22 juni 2021 om 16:16

beetje amateuristisch dat ie niet weet hoe die aankomst is terwijl die hem zo goed ligt. Hij heeft al eerder een perfecte aankomst voor hem verkloot omdat het net iets anders liep op het einde dan hij dacht. Zou toch denken dat Alpecin het dan op zich neemt en die aankomst filmt..

Reiger 22 juni 2021 om 16:21

Welke aankomst was dat?

evelineroos 22 juni 2021 om 16:30

Etappe in Tirreno die Alaphillipe won.

Reiger 22 juni 2021 om 16:38

O ja. Die. Zijn soms nonchalante houding zal hem af en toe een zege kosten denk ik.
Maar als dat de manier is waarop hij in 3 disciplines kan uitblinken moeten we dat maar op de koop toenemen denk ik. Al is het natuurlijk een kleine moeite om wel even het routeboek te bekijken..

Raafje 22 juni 2021 om 16:54

Die gaat gwn de eerste gele trui pakken op de eerste etappe. Waarschijnlijk op meters fietslengte van de anderen.

Melkzuur 22 juni 2021 om 17:20

Ik vind die “waarschijnlijk” zelfs overbodig.

Pizzi 22 juni 2021 om 17:33

De rest buiten tijd.

RLM 22 juni 2021 om 17:50

Over een renner zeggen dat hij de rest naar huis rijdt voor de koers is gereden. Heb ik dat niet nog al gehoord?

Koers wordt niet op papier gereden. Er kan vanalles gebeuren dat hem in de problemen brengt. Een valpartij, onfortuinlijke lekke band, Darth Vader die een force field gebruikt omdat er een prijs op Mathieu zijn hoofd staat van 16 miljard zoinks, et cetera

Panache 22 juni 2021 om 17:57

Ik zie hem als topfavoriet in een sprint, maar acht de kans 50/50 of hij er dan nog wel bij zit. Bijna 3000 hoogtemeters.

Michelangelo 22 juni 2021 om 18:03

Wat RLM zegt.
We hebben meer renners langs zien komen waarbij wedstrijden schriftelijk afgedaan konden worden. Dat iemand wel even de zege zou gaan ophalen, etc. Maar de realiteit bleek anders…

Ik hoop dat ie wint. En dat mag gerust met overmacht. Maar de kans dat hij niet wint is m.i. groter dan de kans dat hij wel wint. Er staan namelijk nog zo’n 170 andere renners aan de start die ook gewoon willen winnen.

madeinstars 22 juni 2021 om 20:42

De kans is 100% dat hij er nog bij zit. Het is de eerste etappe van een tour, niet een klassieker. De eerste 2000 van die 3000 hoogtemeters wordt er niet gekoerst. En al was het een klassieker, dan zat hij er nog steeds bij. Ze gaan geen alpencols over. Dan kan het 5000 hoogtemeters zijn, als het telkens inspanningen van max 5-10 minuten zijn, dan is dat voor VdP echt geen enkel probleem.

Fast Freddy 22 juni 2021 om 18:07

Ik betwijfel of hij zondag wel echt een slechte dag had. Denk dat hij het eerder beu was om in praktiach z’n eentje tegen het hele peloton te rijden. Slechte benen is dan een goed excuus voor eerder uitstappen.

Koers 22 juni 2021 om 18:59

Wellicht een beetje van beiden. Maar als de rest lekker in het wiel zit en jij alles dicht mag rijden motiveert dat niet natuurlijk.

WoutMathieu 22 juni 2021 om 21:46

Was geen eer meer aan te behalen, dus afstappen maar. Dit ipv nog even druk zetten van achteren door die drie Jumbo’s nog een keer terug te halen.

xistnc 22 juni 2021 om 18:38

Ik heb het idee dat de titel eigenlijk een beetje andersom doorklinkt in het verhaal van Mathieu. Maar hij kan als geen ander die knop resoluut omzetten.

Alfons Haavers 22 juni 2021 om 22:21

Kan eigenlijk niet verliezen zaterdag, tenzij de warmte hem zou nekken (maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk in Bretagne).

Benieuwd of de andere ploegen zich weer zomaar naar de slachtbank laten leiden. Wellicht wel.

ChefSpijker 23 juni 2021 om 01:36

Het wordt inderdaad juist fris met regen erbij waarschijnlijk. Kan de koers wel extra slopend en onvoorspelbaar maken. Maar goed zoveel dagen van tevoren kan het ook nog zomaar veranderen. Dat de buien plots na de koers vallen. Maar warm wordt het zeker niet nee.

Pietspeed 22 juni 2021 om 23:27

Volgens Wuyts recent uit een hem betrouwbare bron wil hij Poupou eren met het geel! Uiteraard is hij en het team bezig met die eerste ritten. Die zijn hem in principe ook op het lijf geschreven, zeker voor een kans op geel.
Dan is de Tour voor hem en AF al geslaagd, zoals Roodhooft aangaf.
En om in de luwte te blijven, houdt ie zich nonchalant op de vlakte.

girardengo 23 juni 2021 om 00:01

Nog een kwaliteit van Van der Poel: laten lijken dat het hem momenteel nog niet zo interesseert, dat parkoers. ‘We zien het wel’. Dat is iets wat ik niet geloof, ‘ech nie…’
Hopelijk kan hij als Poupou ll de overwinning en het geel pakken. De Fransen zullen het hem graag gunnen. Tour geslaagd!

deF 23 juni 2021 om 16:16

Inderdaad, reken maar dat ie weet op welke dagen hij kans maakt. Maar het blijft heerlijk om naar ‘m te luisteren.

Headlines

Materiaalzone

Populair