Mathieu van der Poel zet vraagtekens bij chicane voor Bos van Wallers: “Is dit een grap?”
woensdag 3 april 2024 om 21:25

Mathieu van der Poel zet vraagtekens bij chicane voor Bos van Wallers: “Is dit een grap?”

De organisatie van Parijs-Roubaix heeft enkele dagen voor de wedstrijd aangekondigd een chicane in het parcours op te nemen, in aanloop naar het Bos van Wallers. Dat kan niet op begrip van iedereen rekenen, want op X lijkt Mathieu van der Poel zijn onvrede over die aanpassing te uiten.

Met de chicane doet de organisatie van Parijs-Roubaix een poging de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook van het Bos van Wallers te verlagen. Doordat deze weg in dalende lijn ligt en er ook nog eens wordt gestreden om een goede positie aan de kop van het peloton, ligt de snelheid hier jaarlijks enorm hoog, wat tot nare valpartijen kan leiden.

De aanpassing van het parcours doet de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA, maar opvallend genoeg lijken dus niet alle coureurs zich erin te kunnen vinden. In een bericht op X lijkt topfavoriet Mathieu van der Poel zijn onvrede te uiten over de chicane. “Is dit een grap?”, schrijft hij bij een video van de route-aanpassing.

Een andere oud-winnaar van de hel van het Noorden, Dylan van Baarle, lijkt de beslissing juist wel toe te juichen. Hij reageert op het zelfde sociale media-platform met twee emoji’s van tegen elkaar geslagen handen, die vaak worden gebruikt als een positieve kreet of om iets aan te moedigen. Van Baarle kwam zelf vorig jaar hard ten val in het Bos van Wallers.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
78 Reacties
03-04-2024 21:36
Van elke renner die hier voorstander van is mogen ze ook per direct de licentie afpakken. Dan snap je er dus écht helemaal niks van qua veiligheid en ben je een gevaar voor jezelf en je medecoureurs.

En hoe lang mag zo'n idioot als Adam Hansen nog slechte beslissingen blijven nemen zeg, pfff. Hij heeft inmiddels wel genoeg schade aangericht aan onze mooie sport.
    03-04-2024 21:39
    Leg uit, waarom? Statistisch gezien wordt er in bochten minder gevallen dan in rechte lijn. Daarnaast rij je minder hard over Wallers, wat ook de kans op serieuze ongelukken en materiaalpech daar kleiner maakt.
    03-04-2024 21:43
    Wielerflits mag wat mij betreft je commentlicentie afpakken! Waarom zo'n uitgesproken reactie als je nog niet weet wat het effect zal zijn op de koers? Als er fatsoenlijke hekken zonder pootjes staan zie ik het probleem niet eerlijk gezegd. De renners zeggen altijd dat het moment dat ze de kasseien oprijden het engste moment is van het jaar, dat zegt al genoeg. Het gevecht om in goede positie te zitten zal niet zoveel groter zijn dan zonder chicane. En het verschil op de sector is aanzienlijk, vanwege de lage aanvangssnelheid! Edit: En blijf met je poten af van Adam Hansen. Hij is de enige die altijd opkomt voor de renners en letterlijk nachten heeft doorgehaald om organisatoren te overtuigen de juiste beslissing te nemen.
    03-04-2024 22:03
    Met 60km/u op een chicane (het is niet eens een chicane trouwens, maar oke) vol met losstaand hekwerk afknallen, vlak na een spoorwegovergang (!) is natuurlijk vele malen gevaarlijker dan met 60 km/u rechtdoor het bos in knallen.

    Ik bedoel, dat zou niet niet eens een discussie waard mogen zijn. In wat voor parallel universum ben ik beland dat mensen dit veiliger vinden. Wtf joh.
    03-04-2024 22:07
    Hahaha, misschien zelf eens met 60 het bos in rijden. Dan hoor ik wel wat je er dan van vindt ... Wat is er trouwens gevaarlijk aan rechtdoor over een spoorwegovergang rijden? En ik neem aan dat er inderdaad nog fatsoenlijk hekwerk komt.
    03-04-2024 22:12
    Je hebt door dat de spoorwegovergang zich nu precies in de remweg voor de bocht bevindt? Lekker massaal remmen op de rails, wat kan er fout gaan. En dan moet je nog maar hopen dat het droog blijft, anders wordt het echt een slachtveld.
    03-04-2024 22:15
    Eens met Magarin. Spreekt voor zich. Één van de eerste kasseistroken met wrs een vrijwel kompleet, fris peloton. Just like de kanarieberg: it will be chaos in Bos van Wallers, fight like hell to the chicane. Juist vanwege het harmonica-effect denken de voorsten daar profijt uit te kunnen halen, hetgeen niet onlogisch is. Kan zo 30 sec schelen wie als eerste het bos in draait. Kijk naar de F1 bijv ; het hele pak op een chicane af, allen zo laat mogelijk in de remmen.
    03-04-2024 22:21
    Ik ben er inderdaad van overtuigd dat lekker remmen op een spoorwegovergang (zie nogsteeds niet het gevaar hierbij, maar goed) aanzienlijk veiliger is dan lekker met 60 de stenen op knallen. Op de tramrails kan je nog remmen, op de stenen amper .... Ook wel geinig om te zien dat iedereen het hier beter denkt te weten dan de renners die hier zelf om hebben gevraagd
    03-04-2024 22:57
    Een chicane is een kunstmatige bocht in een weg of parcours met als doel het verkeer te vertragen. 

    Dit is wel degelijk een chicane.
    03-04-2024 23:02
    @Magarin - Voor je het nog niet wist, Hansen is net zelf opgestapt bij de UCI. Waarschijnlijk omdat hij het niet eens is met genomen beslissingen. (Lekker ongenuanceerd kort door de bocht is kennelijk wel jou stijl)

    Nou denk ik dat deze opstelling het probleem verschuift, maar alles beter dan de carnage die nu vaak in het bos te zien is, okay als je een beter idee hebt, maar als je geen alternatief aandraagt kan je net zo goed nix zeggen: de huidige situatie is namelijk ook niet acceptabel. Als je er zelf ooit in gefietst bent dan weet je pas waar je het over het hebt: geen enkele situatie in geen enkele wedstrijd is direct vergelijkbaar met deze entree in het bos.
    03-04-2024 23:16
    @Knightbiker ik denk dat je Adam Hansen verward met Michael Rogers.
    04-04-2024 10:30
    @MaGarin
    Ik neem aan dat je tot inkeer komt en berouw toont voor je overhaaste oordeel wanneer zondag blijkt dat niet één renner valt bij deze chicane, en we misschien wel de mooiste passage van Het Bos tot nu toe zien?
    04-04-2024 11:14
    Zelden zo'n lompe en van onbekwaamheid en kennis gespeende reactie gezien als van Magarin en dat is alhier heel knap.

    En het spoor is geen gevaar omdat je een soort van chicane zo uit kunt voeren dat remmen op het spoor niet aan de orde is.
    04-04-2024 13:52
    @magarin. Je komt met 60 op een bocht af, dus je moet remmen om door de bocht te kunnen. Je komt met 60 op het bos af, je hoeft niet te remmen. Wat is denk je veiliger?
03-04-2024 22:15
Het echte probleem is dat dit nu bekend wordt.

Veiligheid in wielrennen is paniekvoetbal. Er zit geen idee of logica achter.

Dat we Roubaix 2024 gaan rijden is al deccenia bekend... hoe kan je dan een week van tevoren opeens gaan twijfelen aan de veiligheid van het parcours. Doe dat in alle rust in de winterstop en bespreek met alle stakeholders de opties. Dan heb je ook voldoende tijd fatsoenlijk hekwerk te regelen.
    04-04-2024 08:28
    Volledig mee eens. Nu schreeuwt iedereen moord in brand omdat er een valpartij met van Aert en Stuyven is geweest voor de Kanarieberg. Als dit Aniolkowski, Govekar en Wurf waren geweest had er geen haan naar gekraaid en had de oorspronkelijke passage “gewoon” kunnen blijven. Het is dringen, maar ik vind dat een heel deel van de veiligheid bij de renners ligt. De kanarieberg idem. Dat is een heel brede weg, weliswaar licht bergafwaarts.
03-04-2024 21:36
De intentie is goed. Theoretisch.
Maar in de praktijk krijg je gewoon een sprint naar een bochtige sectie waar iedereen vooraan zal willen zitten, waardoor het gewoon na de eerste 10-20 renners voet aan de grond zetten wordt.
Als er in de hectiek van de te scherpe linkse bocht nog niet gevallen is, trouwens.
03-04-2024 21:28
En gelijk heeft hij! Wat is dit voor een idiote steekvlampolitiekingreep?
    03-04-2024 21:35
    Ik vind er opzich niks mis mee, in beide situaties wordt het een hectische aanloop waarin gevallen kan worden. Maar in deze situatie is de passage door het bos honderd keer veiliger. Ze hadden hier opzich wel iets eerder mee kunnen komen. En ook redelijk belachelijk dat de rennersvakbond hiermee moet komen. De organisatie heeft toch zelf ook oog voor veiligheid neem ik aan?
    03-04-2024 22:13
    Had me toch wel iets boeiender voorgesteld dan 50 meter een straat indraaien, een bocht van 180 graden maken en dan terug het straatje uitrijden.

    Zet er dan een pacecar voor zodat ze er trager aan beginnen, dit is een misbaksel.
    03-04-2024 22:34
    Is er nog genoeg tijd om het doolhof van Rucphen naar deze regio te verhuizen?
03-04-2024 21:51
Het probleem gaat niet perse de bocht zelf zijn maar de 500m vóór de bocht.
Ik juich een ingreep om de snelheid richting bos te verlagen toe maar deze U-turn vind ik een gedrocht. Als je hier als 10e draait ben je al gigantisch hard benadeeld. Draai je hier als 30e (wat nog redelijk vooraan is) dan is de eerste al 20 seconden op de kasseien. En dan moet elk renner het nog eerlijk spelen en niet in z'n remmen knijpen om een ploegmaat voorsprong te geven.

Het resultaat wordt een gevecht op leven en dood voordien om hier bij de eerste 3 de bocht in te vliegen.
    03-04-2024 23:13
    Ik zie niet zo een probleem met die 20 seconden verschil, het is eerder hopen dat dat inderdaad gebeurd en de renners 1 voor 1 het Bos in rijden, vergeet niet hoe ver het nog van de finish is: na deze strook komen de sterkste renners wel weer bij elkaar.
    Ik zou alleen eerder graag een paar haakse bochten gezien hebben in het dorp om alles al iets eerder op een lint te krijgen.
    04-04-2024 11:27
    Positioneren is altijd een strijd en je kunt deze strijd minder gevaarlijk maken waarbij nu wanneer er één keer een renner met 60 een zwieper maakt en met hoofd, of borst een klap maakt op zo'n dranghek of eerst een ander het doet kantelen en de volgende gespiests wordt door de poren van zo'n hek zijn de gevolgen vele malen erger.

    Zoals Fabio Jacobsen viel in Polen had men ook nooit rekening mee gehouden .
    Bovendien kun je een chicane zo aanleggen dat de hekken daar op 3 meter staan en niet met de bocht meegaan maar een grote corridor creëren waardoor toeschouwers het hele gebeuren kunnen volgen en de renners zoals in de moterrace uitwijk mogelijkheden hebben om oa te vallen op het gras mochten ze alsnog te druistig zijn.
03-04-2024 21:32
Het zou al een heleboel schelen als ASO investeert in Boplan hekwerken op dit soort punten, bijvoorbeeld in de gehele chicane. Dan heb je in ieder geval geen renners die in de hekken flikkeren. Volkomen lachwekkend dat de grootste organisator in het wielrennen niet de beste hekwerken gebruikt, die hele organisatie valt niet serieus te nemen.
    03-04-2024 21:38
    die boplanhekken staan sowieso aan het begin van Wallers, vorig jaar toch tenminste. Deze hekken lijken me ook zeker niet definitief maar vooral om te laten zien hoe het wordt.
03-04-2024 21:56
Het is te hopen dat er weer flink gereden zal worden op Haveluy à Wallers om met een veel kleinere groep het Bos in te gaan. Als je met een heel peloton op deze chicane af gaat, zal het niet veel beter worden
03-04-2024 21:54
Zo aan de reacties te lezen hebben jullie weinig in een peleton gereden ? Wel eens volle bak op een bocht afgereden ? Nu gaan ze volle bak op een chicane af …dus je raadt het al zo laat mogelijk remmen want iedereen wil als eerste er door heen dus er wordt volop onder door gedoken en laat geremd met misschien wel alle gevolgen van dien
    04-04-2024 13:37
    Beter op asfalt vallen dan op kasseien. De renners zullen toch voor het uiterste gaan hoe en waar ook wordt ingegrepen.

    Wellicht een valvloer aanbrengen voor/in de chicane en een opblaaskasteel in de buitenbochten.
03-04-2024 22:05
Iedereen gaat nu uit van een heel peloton dat op deze chicane af dendert. Dat zou inderdaad een massa opstopping opleveren, gezien die scherpe bocht naar links.

Des te meer reden is er voor de sterke ploegen om te doen wat JV vorig jaar deed: een selectie doorvoeren op de kasseistrook vóór het bos.

De renners bepalen hier zelf de veiligheid.
03-04-2024 23:13
Nochtans niet in het nadeel van Van der Poel. 180 graden bocht en daarna optrekken vanuit stilstand.
03-04-2024 23:38
Misschien kunnen ze de wedstrijd ook 100 km inkorten. Best vermoeiend 260 km. Wat een gejank, eerst over de Koppenberg en nu dit weer. Keienklassiekers zijn nIet voor snowflakes.
    04-04-2024 08:25
    Wedstrijd laten beginnen bij het Bos van Wallers en dan een rolling start graag. Elke 5 seconden een renner laten vertrekken. Startvolgorde op loting.
03-04-2024 21:58
Waarom lees ik nooit het idee om het bos in omgekeerde richting te doen?
    03-04-2024 22:08
    Waarschijnlijk omdat ze vanuit Denain komen maar eigenlijk zou het makkelijk kunnen ja.
    03-04-2024 22:11
    En aan de andere kant kan je er nog makkelijk met een bocht in ook.
    03-04-2024 23:08
    Ze hebben het ooit gedaan, dus zou niet eens ingewikkeld zijn. Ze gaan dan wel in dalende lijn en dus steeds harder over de stenen…
    03-04-2024 23:18
    Is afgelopen jaren (hier) veelvuldig gesuggereerd
    04-04-2024 10:35
    Geen flauw idee hoe het komt dat jij het nergens leest, ik lees dat idee namelijk overal. Uiteraard is dit ook als overweging meegenomen, maar men heeft er niet voor gekozen. Zoals gezegd is vanaf de andere kant het eerste deel (ook) bergaf, en het is route-technisch ingewikkelder in te passen.
04-04-2024 10:04
Los van de vraag of dit nou veiliger is of niet, hoe gaan alle volgauto's hier doorheen komen? Die 180 graden bocht lijkt me vrij krapjes…
03-04-2024 21:49
Het is nog steeds niet ideaal maar het is toch sowieso al vooruitgang. Er is minder kans om aan hoge snelheid op de kasseien te vallen, wat het doel is. En ja, het probleem verschuift nu naar die eerste bochten maar daar zijn voornamelijk de renners zelf verantwoordelijk voor hoeveel risico ze nemen.
03-04-2024 22:03
Goede reactie van VDP. Lijkt wel een circus waar ze wat kunstjes moeten doen zo. Hoop dat meer renners zich uitspreken tegen deze onzin.
    04-04-2024 03:06
    Het lijkt wel veldrijden. Dat ze dan in de binnenbocht die paaltjes vastpakken.
    04-04-2024 11:06
    En dan is MvdP nog wel de grootste artiest van allemaal, als wereldkampioen veldrijden. En degene met de sterkste acceleratie.
03-04-2024 22:09
Je kan toch gewoon een smal wegje rechts van de aanloop richting het bos nemen, zodat het peloton daar al op 1 lint zit. Nadien op de D313 kan er nog even een beetje opgeschoven worden en iets verder beginnen ze vlak na een bocht aan het Bos van Wallers.
5 minuten Google Maps bestuderen heb je hier voor nodig…
    03-04-2024 22:16
    Zelf zullen ze die weg inderdaad over het hoofd hebben gezien.........
03-04-2024 22:38
De idioterie kent werkelijk geen grenzen! Of kom met een normale oplossing of doe helemaal niets. Want dit heeft echt helemaal niets met veiligheid te maken. Als hier zondag een volledig peloton op af komt denderen wordt het een groter drama dan dat het ooit op de kasseien is geweest. Hopelijk zijn de clowns die dit verzonnen en goedgekeurd hebben het er dan wel mee eens dat ze nooit meer bij een koers betrokken mogen zijn.....
04-04-2024 07:04
Verbazingwekkend dat veel reaguurders hier denken dat profs niet kunnen remmen of sturen. Ik vind dit ook zeker niet de ideale oplossing maar heel eerlijk: in bochten wordt vrijwel nooit gevallen, zelfs niet op cruciale punten. Het vallen gebeurt vooral op rechte stukken. De aanloop naar deze bocht zal nog steeds gevaarlijk zijn. Maar de bocht zelf en het bos daarna een heel pak minder.

Het grootste nadeel is wat mij betreft dat je als renner op de 30e plek of verder nu wel echt bent gezien, dat is iets wat de druk wellicht opvoert in aanloop naar deze chicane. Er zijn genoeg opties om m anders te leggen, ik snap niet helemaal hoe dit eruit is gekomen. Ik voorzie ook wel dat dit er last-minute toch weer uitgehaald wordt.
    04-04-2024 07:40
    Beetje schizofrene reactie.Hoe koppel je de eerste en de laatste paragraaf?
    04-04-2024 07:55
    @kopinkas

    Bepaalde dingen of situaties kunnen zowel voor- als nadelen bieden. Zo ook deze.

    Voordelen:
    -Snelheid begin Arenberg ligt lager
    -Minder kans op serieuze crashes op de kasseien
    -Kans op valpartijen in chicane is (mijns inziens) ook klein

    Nadelen:
    -Nog steeds kans op valpartijen in de rechte aanloop (ontkom je misschien ook niet aan)
    -Renners met minder goede positionering worden veel meer benadeelt
    -Er zijn betere opties om het op een lint te krijgen
03-04-2024 22:37
Wel grappig om te zien dat de mensen op wielerflits het beter denken te weten dan de renners die hierom hebben gevraagd.
    04-04-2024 11:35
    Van der Poel heeft er niet om gevraagd. Ik denk dat er niet veel wielrenners zijn die beter kunnen inschatten wanneer iets veilig of onveilig is.

    Een maatregel om het peloton te rennen en op te rekken is niet per se slecht. Alleen moest het nou zo extreem? Nu wil iedereen hier als eerste opdraaien, we weten allemaal wat er dan gebeurd. Dat is precies hoe de valpartij in Dwars door Vlaanderen ontstond.
    04-04-2024 12:44
    Hahaha, VdP is de minst representatieve renner van allemaal. Als iedereen zo vaardig zou zijn als hem dan is het inderdaad in mindere mate een probleem om met 70 per uur het bos in te beuken. Maar helaas is dat niet het geval
    04-04-2024 13:01
    Exact, MvdP heeft als geen ander baat bij een gevaarlijk parcours.

    En daar koerst hij ook op, op de keien neemt hij allemaal linke risico's die de mannen in zijn wiel dan maar moeten kunnen reproduceren. Colbrelli won Roubaix door dat allemaal perfect te doen. Er zit geen verschil tussen hem in het Vlaamse voorjaar en Nibali/Mohoric in afdalingen.
    04-04-2024 14:39
    Juist als je behendig bent kun je goed inschatten wat gevaarlijk is. Pas als je iets volledig beheerst kun je goed inschatten waar de grens voor anderen ligt. Anders zouden goeie skiers ook geen skiles kunnen geven..
03-04-2024 22:43
Weet je wat, we sturen eerst de vrouwen er overheen. Kunnen we het nog aanpassen voor zondag
04-04-2024 02:03
Ik zou zeggen laten we het een keer proberen. We weten dat rechtdoor het bos in rijden rete gevaarlijk is, misschien werkt dit wél. Niet veel te verliezen zou ik zeggen.
04-04-2024 02:11
Als we toch bij aprilgrappen blijven: Waarom niet een trein parkeren op die spoorwegovergang en langzaam laten optrekken nadat de eerste renners tot stilstand zijn gekomen. Geen valpartijen voor het bos en iedereen rustig de keien op.
04-04-2024 05:58
Er zal nog steeds een gevecht zijn om posities. Vroeger om als eerste het bos in te duiken, nu om als eerste de chicane te nemen. Dus daar wordt het probleem gewoon verlegd. Waar de winst dus te halen valt, is dat de snelheid in het bos zelf, lager zal liggen. Benieuwd wat het gaat geven.
04-04-2024 10:09
Alles moet op de schop omdat van Aert is komen te vallen omdat hij van de Poel niet kon volgen…omdat de Code niet werkte.
    04-04-2024 13:42
    Ik denk dat Van Aert met deze chicane in het parcours Van der Poel ook niet gaat kunnen volgen..
04-04-2024 11:52
@petakki, Bedoel je dan dat Mathieu geen talent heeft om te fietsen? Of dat je hem een heel intelligent persoon vindt?

Of "is dit een grapje" ? (om het met de woorden van de man zelf te hebben)

Reacties zijn gesloten.