Mathieu van der Poel zet vraagtekens bij chicane voor Bos van Wallers: “Is dit een grap?”
De organisatie van Parijs-Roubaix heeft enkele dagen voor de wedstrijd aangekondigd een chicane in het parcours op te nemen, in aanloop naar het Bos van Wallers. Dat kan niet op begrip van iedereen rekenen, want op X lijkt Mathieu van der Poel zijn onvrede over die aanpassing te uiten.
Met de chicane doet de organisatie van Parijs-Roubaix een poging de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook van het Bos van Wallers te verlagen. Doordat deze weg in dalende lijn ligt en er ook nog eens wordt gestreden om een goede positie aan de kop van het peloton, ligt de snelheid hier jaarlijks enorm hoog, wat tot nare valpartijen kan leiden.De aanpassing van het parcours doet de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA, maar opvallend genoeg lijken dus niet alle coureurs zich erin te kunnen vinden. In een bericht op X lijkt topfavoriet Mathieu van der Poel zijn onvrede te uiten over de chicane. “Is dit een grap?”, schrijft hij bij een video van de route-aanpassing.
Is this a joke? 🤔 https://t.co/WkkUe2YC5U
— Mathieu Van der Poel (@mathieuvdpoel) April 3, 2024
Een andere oud-winnaar van de hel van het Noorden, Dylan van Baarle, lijkt de beslissing juist wel toe te juichen. Hij reageert op het zelfde sociale media-platform met twee emoji’s van tegen elkaar geslagen handen, die vaak worden gebruikt als een positieve kreet of om iets aan te moedigen. Van Baarle kwam zelf vorig jaar hard ten val in het Bos van Wallers.
— Dylan van Baarle (@DylanvanBaarle) April 3, 2024
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

En hoe lang mag zo'n idioot als Adam Hansen nog slechte beslissingen blijven nemen zeg, pfff. Hij heeft inmiddels wel genoeg schade aangericht aan onze mooie sport.
Ik bedoel, dat zou niet niet eens een discussie waard mogen zijn. In wat voor parallel universum ben ik beland dat mensen dit veiliger vinden. Wtf joh.
Dit is wel degelijk een chicane.
Nou denk ik dat deze opstelling het probleem verschuift, maar alles beter dan de carnage die nu vaak in het bos te zien is, okay als je een beter idee hebt, maar als je geen alternatief aandraagt kan je net zo goed nix zeggen: de huidige situatie is namelijk ook niet acceptabel. Als je er zelf ooit in gefietst bent dan weet je pas waar je het over het hebt: geen enkele situatie in geen enkele wedstrijd is direct vergelijkbaar met deze entree in het bos.
Ik neem aan dat je tot inkeer komt en berouw toont voor je overhaaste oordeel wanneer zondag blijkt dat niet één renner valt bij deze chicane, en we misschien wel de mooiste passage van Het Bos tot nu toe zien?
En het spoor is geen gevaar omdat je een soort van chicane zo uit kunt voeren dat remmen op het spoor niet aan de orde is.
Veiligheid in wielrennen is paniekvoetbal. Er zit geen idee of logica achter.
Dat we Roubaix 2024 gaan rijden is al deccenia bekend... hoe kan je dan een week van tevoren opeens gaan twijfelen aan de veiligheid van het parcours. Doe dat in alle rust in de winterstop en bespreek met alle stakeholders de opties. Dan heb je ook voldoende tijd fatsoenlijk hekwerk te regelen.
Maar in de praktijk krijg je gewoon een sprint naar een bochtige sectie waar iedereen vooraan zal willen zitten, waardoor het gewoon na de eerste 10-20 renners voet aan de grond zetten wordt.
Als er in de hectiek van de te scherpe linkse bocht nog niet gevallen is, trouwens.
Zet er dan een pacecar voor zodat ze er trager aan beginnen, dit is een misbaksel.
Ik juich een ingreep om de snelheid richting bos te verlagen toe maar deze U-turn vind ik een gedrocht. Als je hier als 10e draait ben je al gigantisch hard benadeeld. Draai je hier als 30e (wat nog redelijk vooraan is) dan is de eerste al 20 seconden op de kasseien. En dan moet elk renner het nog eerlijk spelen en niet in z'n remmen knijpen om een ploegmaat voorsprong te geven.
Het resultaat wordt een gevecht op leven en dood voordien om hier bij de eerste 3 de bocht in te vliegen.
Ik zou alleen eerder graag een paar haakse bochten gezien hebben in het dorp om alles al iets eerder op een lint te krijgen.
Zoals Fabio Jacobsen viel in Polen had men ook nooit rekening mee gehouden .
Bovendien kun je een chicane zo aanleggen dat de hekken daar op 3 meter staan en niet met de bocht meegaan maar een grote corridor creëren waardoor toeschouwers het hele gebeuren kunnen volgen en de renners zoals in de moterrace uitwijk mogelijkheden hebben om oa te vallen op het gras mochten ze alsnog te druistig zijn.
Wellicht een valvloer aanbrengen voor/in de chicane en een opblaaskasteel in de buitenbochten.
Des te meer reden is er voor de sterke ploegen om te doen wat JV vorig jaar deed: een selectie doorvoeren op de kasseistrook vóór het bos.
De renners bepalen hier zelf de veiligheid.
5 minuten Google Maps bestuderen heb je hier voor nodig…
Het grootste nadeel is wat mij betreft dat je als renner op de 30e plek of verder nu wel echt bent gezien, dat is iets wat de druk wellicht opvoert in aanloop naar deze chicane. Er zijn genoeg opties om m anders te leggen, ik snap niet helemaal hoe dit eruit is gekomen. Ik voorzie ook wel dat dit er last-minute toch weer uitgehaald wordt.
Bepaalde dingen of situaties kunnen zowel voor- als nadelen bieden. Zo ook deze.
Voordelen:
-Snelheid begin Arenberg ligt lager
-Minder kans op serieuze crashes op de kasseien
-Kans op valpartijen in chicane is (mijns inziens) ook klein
Nadelen:
-Nog steeds kans op valpartijen in de rechte aanloop (ontkom je misschien ook niet aan)
-Renners met minder goede positionering worden veel meer benadeelt
-Er zijn betere opties om het op een lint te krijgen
Een maatregel om het peloton te rennen en op te rekken is niet per se slecht. Alleen moest het nou zo extreem? Nu wil iedereen hier als eerste opdraaien, we weten allemaal wat er dan gebeurd. Dat is precies hoe de valpartij in Dwars door Vlaanderen ontstond.
En daar koerst hij ook op, op de keien neemt hij allemaal linke risico's die de mannen in zijn wiel dan maar moeten kunnen reproduceren. Colbrelli won Roubaix door dat allemaal perfect te doen. Er zit geen verschil tussen hem in het Vlaamse voorjaar en Nibali/Mohoric in afdalingen.
Of "is dit een grapje" ? (om het met de woorden van de man zelf te hebben)