vrijdag 1 juli 2022 om 08:02
Mathieu van der Poel strooit zand in ogen – WIELERFLITS UPDATE #1
Video In de WielerFlits Update blikken onze verslaggevers Maxim Horssels en Nico Dick vooruit op de Touretappe van vandaag. In een paar minuten praten we je bij over het nieuws van dag en analyseren we de kanshebbers voor de ritzege.
De Tour begint vandaag met een technische, 13,2 kilometer lange openingstijdrit door het hart van Kopenhagen. Volgens de laatste weersvoorspellingen kan er aan het begin van de avond een spatje regen vallen, vandaar dat vrijwel alle favorieten er bijzonder vroeg aan beginnen.
Naar mijn mening juist een uitstekende combinatie deze twee, als duo met Youri lijkt het contrast me helemaal top.
Topfavoriet vandaag is voor mij Ganna. De afgelopen jaren is hij toch de beste tijdrijder gebleken. Gezien de afstand en het afwezige hoogteverschil lijkt me dit ook een tijdrit die hem moet liggen. Bochtentechniek heeft hij als baanwielrenner ook wel lijkt me, ik zag hem in het verleden in andere tijdritten toch wel probleemloos de goeie lijnen aanhouden en wie heeft zijn tijdritmachine zo in de hand als hem? Gaan van Aert en vdP daarin echt tijd kunnen winnen t.o.v. hem?
Bissegger is een specialist van het korte werk, maar vind ik net iets minder certitude dan Ganna.
Overigens zie je de noordingang van het Bella Center, gebouwd in 1965 en het grootste beurscomplex van Scandinavië. O.a. de MTV Europe Music Awards zijn hier in 2006 uitgereikt en nu dus de perszaal van het Grand Départ. De bergtoppen en zonnebloemvelden gaan nog komen.
Jullie hadden voor dit filmpje natuurlijk ook op een vlotje naast de zeemeermin kunnen dobberen...
Als je de 'Toer de Frans' niet alleen van achter het toetsenbord maar ook in podcasts op een professionele manier wil verslaan, kan het geen kwaad om nog wat extra te oefenen op de uitspraak van 'Plansj de bel fiej' en de klemtoon in namen van absolute toprenners als Pogacar en Bissegger. En dat Bob Jungels carrièregewijs lang in de jungle heeft gezeten, is nog geen reden om zijn naam ook als dusdanig uit te spreken.
En 'een nieuw pak, 'die' toch voor een paar seconden winst kan zorgen', daar steken de West-vlaamse roots de kop op.
Inhoudelijk is dit een vreemde uitspraak:
'Wordt het een waaierspektakel, dan is er alweer een kans weg voor de sprinters' Hoezo? Zijn er geen sprinters die zich in de eerste waaier kunnen handhaven dan?
Wat zo'n Christophe Vandegoor (nochtans geen onaardige commentator) daar allemaal uit zijn botten meent te moeten slaan om serieus te worden genomen... Dat ik-ben-toch-zo'n-enorm-interessante-vent-toontje erbij, niet echt aan mij besteed. Ook Renaat is een beetje in hetzelfde bedje ziek, en José heeft iemand nodig die hem kort houdt.
Waar ik wel steevast naar kijk, is Wuyts & Boonen. En ik stel vast dat Tom Boonen als simpel coureurke 1 van de weinigen is in Vlaanderen die op een nuchtere en bondige manier over de koersactualiteit kan praten, mét kennis van zaken en zonder in oeverloos gezever te verzanden.
Maar ik had wel graag wat gehoord over de vermoedelijke bandenkeus in relatie tot het bochtige parcours. Ze zullen hier wel niet met Rhino's rijden of met Griffo's. Maar wordt er nou juist voor een wat bredere band gekozen of een wat smallere? Welke bandendruk? Tubes of draadbanden? Dichte wielen of niet?
Bredere band meer grip in de bochten? Andere bandendruk ivm de bochten? Dichte wielen minder voor de hand liggend omdat je telkens na een bocht de boel weer op gang moet trekken?
En de rest van het materiaal voor vandaag:
Je ziet die deltaframes met kleine voorwielen niet meer. Mag dat niet meer of geeft dat geen voordeel?
Normale koersfiets met spagettistuurtje gezien de bochten, ossenkopstuur of ligstuur?
Nou wellicht een artikeltje met uitleg dan Nico??