Mathieu van der Poel sprint na zinderend slot naar tweede zege in Tirreno-Adriatico, Van Aert vijfde
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 12 maart 2026 om 15:19

Mathieu van der Poel sprint na zinderend slot naar tweede zege in Tirreno-Adriatico, Van Aert vijfde

Mathieu van der Poel heeft zijn tweede ritzege geboekt in Tirreno-Adriatico. De Nederlander was met een grandioze sprint de snelste van een elitegroepje dat zich in de finale gevormd had. Giulio Pellizzari finishte als tweede en neemt dankzij de boniseconden de leiderstrui over van Isaac Del Toro. Wout van Aert werd vijfde in de daguitslag.

Op dag vier van Tirreno-Adriatico moest flink geklommen worden. In de eerste honderd kilometer stonden er al twee langere beklimmingen op het menu, met die naar Ovindoli (11,9 km à 4,9%) en de Valico delle Capannelle (12,9 km à 4,5%). Maar het venijn zat hem vooral in de staart. Na een gemakkelijkere tussenfase volgden in de finale de klim naar Castellalto (7,6 km à 4,5%), de helling naar Mosciano Sant’Angelo (3,1 km à 3,8%) en die naar Tortoreto (1,5 km à 8,4%). Daarna volgden nog twaalf vlakke kilometer richting finishplaats Martinsicuro.

Etappe 4
Start: 10:15 (IT flag Tagliacozzo)
Finish: 15:28 - 16:03 (IT flag Martinsicuro)

Del Grosso en vier Belgen in vroege vlucht
Vroeg in de rit reden twaalf renners weg. Bij de ontsnappers onder meer Tibor Del Grosso (Alpecin-Premier Tech) en vier Belgen: Laurenz Rex (Soudal Quick-Step), Liam Slock (Lotto-Intermarché), Dries De Bondt (Jayco AlUla) en Timo Kielich (Visma | Lease a Bike).

Verder zaten Mattia Gaffuri (Picnic PostNL), Jakub Otruba (Caja Rural), Rémy Rochas (Groupama FDJ-United), Jakob Iván García Cortina (Movistar), Larry Warbasse (Tudor), Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility) en bergtruidrager Diego Pablo Sevilla (Polti VisitMalta) mee. Sevilla kwam als eerste boven op de Ovindoli en Valico delle Capannelle, waardoor hij verder uitliep in het bergklassement. Ondertussen fietste de kopgroep een voorsprong bijeen van iets meer dan drie minuten.

UAE Emirates XRG controleerde voor leider Del Toro – foto: Fotopersburo Cor Vos

Op dat moment was García Cortina de virtuele leider. De Spanjaard van Movistar stond voor de start op een minuut en 32 seconden van leider Del Toro. Del Grosso volgde kort daarachter, op 1’34 van de Mexicaan. UAE Emirates XRG bracht het verschil dan ook weer terug naar minder dan twee minuten, maar vooraan hadden ze nog een versnelling in huis. Toen ze voet bereikten van de klim naar Castellalto – en daarmee begonnen aan de finale – was de voorsprong weer wat opgelopen.

Vluchters ingerekend, Jorgenson geeft gas
Op die klim bleef de kopgroep bijeen, maar door schermutseling na de top ontstond er een breuk. De Bondt, Kielich, Rex en Rochas moesten in de achtervolging. Het kostte hen wat krachten, maar na een tijdje sloten ze toch weer aan. Op de voorlaatste helling moest De Bondt echter weer passen. Ook de de andere vluchters voelden op dat moment al de hete adem van het peloton, dat hen niet veel later in zou rekenen. Alleen Otruba reed op dat moment nog alleen vooruit.

Otruba hield het langste stand – foto: Fotopersburo Cor Vos

De Tsjech van Caja Rural begon met voorsprong aan de Tortoreto, maar die voorsprong was wel miniem. Een handvol seconden, daar moest hij het mee doen. Dat kwam mede door het werk van Visma | Lease a Bike, dat het tempo hoog hield richting de klim. Op de eerste stroken van de helling trok Matteo Jorgenson door met Wout van Aert in het wiel. Zo snelden de voorposten van het peloton voorbij Otruba. De grote mannen gingen het uitvechten.

Elitegroepje
Bergop bleef een versnelling lang uit, maar de groep werd wel kleiner en kleiner. Net voor de top kwam er dan toch een versnelling, van leider Del Toro. Het zorgde niet voor extra afscheiding, maar er waren af genoeg mannen af. We kwamen boven met twaalf renners: Del Toro, Van Aert, Jorgenson, Mathieu van der Poel, Primoz Roglic, Giulio Pellizzari, Ben Healy, Filippo Ganna, Clément Champoussin, Alessandro Pinarello, Tobias Halland Johannessen, Giulio Ciccone. Onder meer Thymen Arensman, Magnus Sheffield en Antonio Tiberi waren gelost.

Van der Poel reageert op de aanval van Del Toro – foto: Fotopersburo Cor Vos

Bovenop probeerde Pellizzari nog weg te rijden, maar Del Toro reageerde alert. Vervolgens nam vooral Jorgenson het werk voor zijn rekening. Het tempo lag echter niet uitzonderlijk hoog, waardoor Andrea Vendrame en Jan Christen nog terug konden keren. De samenwerking bleef verre van ideaal, waarna Jorgenson op een kleine vijf kilometer van de finish zelf maar ten aanval trok. Del Toro dichtte echter eigenhandig de bres.

Van der Poel wint afgetekend
Opnieuw zette Jorgenson zich op kop. De Amerikaan moest het tempo hoog houden, want vanuit de achterhoede was een achtervolgende groep op komst. Bij het ingaan van de laatste kilometerkwam vervolgens een aanval van Christen, maar Van Aert dichtte het gat. Vervolgens zette Filippo Ganna zijn aanval in. Opnieuw reageerde Van Aert, met Van der Poel in zijn wiel. De Nederlander nam vervolgens over om de kloof te overbruggen en ging daarna, vanaf 300 meter, zelf de sprint aan.

Te ver? Niet voor Van der Poel. Met een enorme explosie sloeg hij meteen een gat ten opzichte van de concurrentie en die voorsprong gaf hij niet meer uit handen. Zo boekte hij zijn tweede ritzege in deze Tirreno-Adriatico, nadat hij ook al de tweede etappe op zijn naam schreef. Giulio Pellizzari werd tweede, waardoor hij zes boniseconden pakte en de leiderstrui overnam van Del Toro. Tobias Halland Johannessen, Clément Champoussin en Wout van Aert vervolledigden de top-vijf.



De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. Een van de verhalen gaat over de band tussen Mathieu van der Poel en zijn opa Raymond Poulidor. Wat zijn hun gelijkenissen? Welke invloed heeft Poulidor gehad op de wielrenner en de mens Mathieu? En hoe wordt in Frankrijk aangekeken tegen MVDP? In de Zomergids lees je verder alles over de Tour de France en de Tour Femmes, Jonas Vingegaard over de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Nienke Vinke en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
108 Reacties
12-03-2026 15:21
Ongelooflijk. Wat een sterke MVDP zien we hier. WVA krijgt gat op Ganna niet dicht, dus VDP zelf maar. Dan een sprint van 300 meter en met overmacht winnen. Je zag het eergisteren al, met zulke klimmers mee gaan en het dan ook afmaken is toch echt heel knap. Tis maar goed dat Pogi zoveel verkenningen aan het doen is, want hij zal alles moeten proberen om in MSR en Roubaix deze VDP te verslaan.
    12-03-2026 15:46
    Was echt genieten, waren ook echt geen pannekoeken in de kopgroep maar zo zagen ze er op de meet wel uit.
    12-03-2026 16:06
    De eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen.
    12-03-2026 16:22
    De eerste pannenkoeken waren voor Remco...
    12-03-2026 17:19
    Hoe gaat het ondertussen eigenlijk met jouw obsessie met Evenepoel, Mieselangelo?
    12-03-2026 18:29
    Nice one, Limal.
    12-03-2026 19:28
    Zullen we het maar niet meer over de eeuwige tweestrijd van toch al een aantal jaren geleden hebben? Wat een overmacht

    Geweldige tactiek ook van Del Toro en Christen bij UAE ...
12-03-2026 15:24
Ongelofelijk sterk, zag je op de laatste klim ook al toen Del Toro vlak voor de top demarreerde. MvdP volgde makkelijk.

Maar de sprint zelf jongens, geen een die kan volgen, een gigantisch gat en dat op 300 meter voor de meet. Fantastisch.
12-03-2026 15:22
Zoveel beter dan de rest. Je zag het al op dat klimmetje op 12km van de finish. Del Torro ging en je zag vd Poel kijken naar van Aert, concluderen dat die het niet ging doen en vervolgens op z'n gemakkie naar het wiel van de Mexicaan rijden. Van Aert moest toen al een gaatje laten. Als je ziet hoe VDP dan nog wegsprint van iedereen op het eind: Pure overmacht. Ook tactisch alles goed gedaan trouwens.
    12-03-2026 15:24
    Jammer dat hij zelf niet eens op kop rijdt of iemand gaat terughalen als hij toch zo ongelooflijk sterk is...
    12-03-2026 15:26
    dag gefrustreerde man. Ik denk dat VDP na Jorgensen en wellicht del Torro het meeste kopwerk gedaan heeft van de groep. Dus waar jouw opmerking vandaan komt? Jaloezie? Frustratie? zeg het maar.
    12-03-2026 15:32
    Dat heet koersintelligentie.
    12-03-2026 15:44
    @Voorgeborchte: Hoe smaakt de azijn in belgie?
    12-03-2026 15:46
    Dat heet vooral 'veel risico nemen' .. als anderen voor jou het gaatje niet dicht rijden, dan ben je zoveel beter dan de rest en sprint je met een enorme explosie naar plek 2. Kan dat zich natuurlijk veroorloven.

    Erg benieuwd of UAE het gaat aandurven om slim te rijden in MSR, dan wel opnieuw voor de kip zonder kop tactiek zal gaan.
    12-03-2026 16:43
    @Voorgeborchte, ik heb van der Poel anders aardig wat kopwerk zien doen. Niet zoveel als Jorgenson, maar hij en Del Toro waren de enige anderen die noemenswaardig op kop sleurden. Dat Van Aert er voor kiest om het gat op Christen dicht te rijden en daarmee zijn eerste belangrijke pijl al verschiet kan Mathieu weinig aan doen. Het was niet aan de favorieten (WvA én MvdP) om dat gat even dicht te poefen. Als Jorgenson tempo blijft rijden gaat het gat ook dicht. Daarom has die laatste ook nooit op 3km alleen moeten gaan.
    12-03-2026 18:44
    @kartouche Bij mvdp is het koersintelligentie maar bij WVA of niet nederlanders zou het waarschijnlijk smerige koerstactiek worden genoemd
    12-03-2026 18:51
    2e wieltjeszuig-overwinning van de week :-)
12-03-2026 15:31
Mathieu laat vandaag goed zien hoe hij de koers kan lezen. Dat in combinatie met de zelfkennis met wat hij nog in de benen nog heeft zitten. Schaken voor gevorderden.

Wat een powerhouse.

Mooie overwinning die zijn koersinstinct toont.
12-03-2026 15:32
Deze laatste kilometer mag meegenomen worden in de spoedcursus, hoe leer ik winnen.
Je ziet dat Mathieu echt alles goed doet, in het wiel wanneer het kan zodat zijn sprint er niet onder lijdt. Het gat dichten wanneer je ziet dat een ander het niet kan. En dan iedereen overbluffen. Wat een knap staaltje zeg!
Wout veel te gretig, dit had hij veel slimmer kunnen uitspelen.
    12-03-2026 15:34
    Dat je veruit de sterkste bent helpt dan ook wel natuurlijk.
    12-03-2026 15:48
    Chef, eens. Maar als je alles gaat dichtrijden dan wordt het lastig winnen, ook al ben je de sterkste.
    12-03-2026 15:59
    Hij leek me nog zoveel overschot te hebben, dat hij gerust zelf een keer had kunnen reageren. Was gelukkig voor hem uiteindelijk pas nodig in de laatste honderden meters.
12-03-2026 15:25
Van Aert verliest hier in de sprint ook van snelheidsduivels als Pellizari en Halland Johannessen. Dat zegt ook genoeg.
    12-03-2026 15:49
    Ja maar wel nadat hij helemaal alleen het gat op Christen heeft gedicht en een groot deel van het gat op Ganna!
    12-03-2026 18:38
    Christen zat stikkapot, de laatste kilometer was tegen wind, Christen ging vanzelf terugvallen. Wout maakt hier zelf de fout om zonder na te denken als een gek achter een reeds leeggereden Christen te rijden. Iets met eigen graf.
    12-03-2026 18:40
    Foutje
    12-03-2026 23:36
    Monsieur61 Co Adriaanse had ooit een mooie benaming voor je reactie: scorebordjournalistiek. Het koersverloop dus ook even meenemen.
12-03-2026 15:20
Lekker hoor, ze staan niet eens op de foto.

Leuke finale.
12-03-2026 15:29
Wat een koelkikker is het toch, je moet ook de benen hebben, maar hier is MVDP toch echt wel uniek in. Mss nog wel het grootste verschil t.o.v. WVA
12-03-2026 15:20
Bedankt Wout! Met vriendelijke groet, MVDP
    12-03-2026 15:23
    Van Aert nam inderdaad meer verantwoordelijkheid dan nodig, en van der Poel moest gewoon volgen in het wiel. Ik denk dat eerst genoemde echter al blij zal zijn dat de conditie niet slecht is, de explosiviteit daarentegen ..
    12-03-2026 15:26
    VDP rijdt toch ook echt zelf het gat dicht, dat lukte WVA niet. Altijd dat gezeur over VDP rijdt niet etc. Hebben jullie WVA mee zien draaien in de groep? Dat deed VDP namelijk wel gewoon.
    12-03-2026 15:40
    Ik weet niet welke koers jij hebt gezien, maar zowel WVA als MvdP reden amper op kop. Dat kan ook moeilijk anders want daar reed Jorgenson zo goed als altijd ..
    12-03-2026 15:46
    Aan de hoeveelheid duimpjes te zien heb vooral jij een andere koers gezien met je gele bril op Leo.
    12-03-2026 15:49
    Die duimpjes zeggen vooral dat er hier veel MvdP-fans zijn die, net zoals jij, de beelden niet hebben gezien. Maar als jij je daardoor erg slim voelt ben ik blij voor jou ;)

    Ik zou zeggen, kijk eens naar de laatste 20km in plaats van enkel naar het filmpje hier boven en laat me weten of er (zoals jij beweert) veel andere renners dan Jorgensen op kop hebben gereden.
    12-03-2026 15:55
    Wie heeft het over intelligentie? De tunnelvisie die jij overduidelijk laat blijken in je reacties hier (en voorgaande dagen) laten zien dat je niet met een neutrale bril de koers kijkt. En nee, ik heb niet alleen dit filmpje bekeken maar de laatste 30km. Jij ook?
    On topic, WVA had hier zeker meer uit kunnen halen en is ook aan de betere hand. VDP is daarentegen gewoon op dit moment sterker.
    12-03-2026 15:59
    Van der Poel deed in het begin gewoon beurten hoor, toen Del Torro het ook nog deed. Maar later besloot Visma het heft (weer) in handen te nemen. Dat was hun keuze.
    12-03-2026 16:14
    LeoR 16 heeft hier gewoon een punt wat hij schrijft. De beelden cq feiten spreken voor zich.
    12-03-2026 16:47
    Wat LeoR zegt is hier toch niet zo gek? Jorgenson rijdt inderdaad voornamelijk op kop, dat was voor iedereen duidelijk te zien, en MvdP maakt inderdaad goed gebruik van Wout in het begin van de sprint. Dat is toch prima om te benoemen en doet geen afbreuk aan de prestatie van MvdP? Hij zegt nergens dat Mathieu niet verdiend heeft gewonnen, integendeel zelfs.
    12-03-2026 19:31
    Inderdaad, mooie leadout voor Mathieu van Wout.
12-03-2026 15:19
Aangename rit, leuke opwarmer voor Milaan-San Remo!
    12-03-2026 15:37
    @Leor 16, Was deze ook “gevleid”? knipoog!
    12-03-2026 15:54
    Nee, Ik vond MvdP vandaag met voorsrpong de beste.
12-03-2026 15:28
De tijd dat Roglic in dergelijke sprintjes van een klein groepje bonis kon oprapen lijkt ook voorbij.
    12-03-2026 16:00
    Wel ongemerkt een gevaarlijke klant voor het AK. Kerel staat er weer met z'n 36jr.
    Red Bull lijkt intussen beetje de rol over te nemen van UAE. Zeer sterk team met veel toppers.
12-03-2026 15:33
Het wordt echt de hoogste tijd dat die overdreven aandacht voor die veroordeelde contractbreker Wout van Aert hier eens gaat stoppen. Het is best een aardige renner maar overduidelijk niet DE topper die hier van hem gemaakt wordt. Hij is niet alleen ruimschoots de mindere van Van der Poel, hij is ook de mindere van een aanzienlijke groep andere renners. Van jullie gedroomde duels tussen WVA en MVDP is gewoonweg geen sprake meer.
    12-03-2026 18:04
    Even mijn reactie weer aangepast want de redactie vindt het blijkbaar niet goed als je feitelijk informatie in een reactie zet! Ik vraag mij werkelijk af waarom ik een veroordeelde contractbreker geen veroordeelde contractbreker zou mogen noemen? Hij is tot aan de hoogste rechter veroordeeld! En dat terwijl dezelfde redactie het wel altijd nodig vindt om bij (oud-)renners melding te maken van een dopingverleden, zelfs een verdenking daar van is al genoeg om dat label op iemand te plakken! Dat vind ik eerlijk gezegd nogal hypocriet.
12-03-2026 15:35
Mooie ontknoping van een mooie rit, met een prachtige winnaar! De mensen die na het (glibberige) sprintje eergister riepen dat MvdP minder goed in vorm leek en minder kans zou hebben richting MSR krijgen hier nu ook weer de bevestiging dat hij precies op schema ligt richting La Primavera.

Evenals Ganna overigens, die lijkt ook weer perfect in orde om een belangrijke rol te spelen in San Remo. Hetzelfde geldt voor Wout van Aert die sterk klom en goed in vorm is, al lijkt die tegenwoordig helaas niet meer op zijn eindschot te kunnen rekenen. Dat maakte het juist zo mooi voor mij in de periode hiervoor - dat hij minder explosief was bergop dan Pogacar en Mathieu maar wel een sterke sprint had als die kon aanhaken (bij hoge snelheid aangevangen). Hij zal nu een andere strategie moeten bedenken, ben benieuwd en kijk er naar uit.
    12-03-2026 16:12
    Vond Ganna toch wel erg veel moeite hebben om te volgen, toen er werd aangezet op die laatste klim. Dat was niet de man die vorig jaar op de Cipressa het gat naar Pogacar dichtte. Zou in San Remo wel een belangrijke reddingsboei voor Van Aert kunnen zijn, alhoewel het daar ook wel weer Jorgensen zal zijn die hem op sleeptouw gaat nemen. Maar voor wat dan, inderdaad? Erop en erover als ze in de afdaling van de Poggio komen aansluiten, wellicht....
    12-03-2026 16:32
    Die mensen riepen niet dat hij minder in vorm leek of minder kansen had ri MSR. Is dit je 'objectieve analyse weer'?
    Het betoog was dat Pogacar (duidelijk) sterker, beter was in de Strade dan Del Toro. En dat Del Toro beter, sterker was dan Van der Poel dan wel even goed in de gravelfinish. Waaruit een logische inschatting, conclusie werd getrokken dat Pogacar samen met Van der Poel tot de topfavorieten behoorden in MSR. NB topfavoriet is perse niet 50/50
    12-03-2026 16:43
    Aah daar treffen we Piet weer en zijn even prominente gebrek aan begrijpend lezen - als jij je aangesproken voelt dan is dat aan jou.

    Mocht de route van MSR dit jaar exact over hetzelfde parcours gaan als de Strade dan ben ik het volmondig met je eens dat Pogacar de absolute topfavoriet is. Zo lang dat niet het geval is en Pogacar en MvdP allebei hebben laten zien dat ze even goed als vorig jaar zijn... dan is het allerminst een 'logische conclusie' dat MvdP een streepje achter staat op Pogi omdat laatstgenoemde beter dan Del Toro was in de Strade.
    12-03-2026 18:27
    De toppers konden Jorgenson heuvelop volgen, sommigen zoals Ganna op hun tandvlees. En van die toppers was Van de Poel de slimste en de sterkste vandaag.
    Punt is alleen: Jorgenson is geen Pogacar. Die rijdt nog een stuk harder omhoog.
    12-03-2026 20:14
    @moveOn : juist, en dat kwartje valt bij Zugzwang niet. Bij Zugzwang zit je iig voor een prikkie op de eerste rij.
    12-03-2026 21:54
    @Piet, jij beschikt ofwel over een uitzonderlijk talent voor het missen van de crux of leest moedwillig alleen wat je wil lezen.

    Het gaat er niet om dat Pogacar sneller klimt dan Jorgenson, Del Toro, Van der Poel of wie dan ook - natuurlijk is dat zo! Waar je echter steeds op wordt gewezen is dat de complete dataset van de laatste MSR edities erop duidt dat het parcours van La Primavera niet zwaar of steil genoeg is voor Pogacar om dit om te zetten in het lossen van MvdP.
12-03-2026 15:36
Topvorm, die gaat er onverkwikkelijk staan van MSR t/m Roubaix
12-03-2026 15:44
Kon er wel om lachen. "Del Toro en Christen lijken me geen tactische genieën."
    12-03-2026 16:19
    En gelijk hebben Jeroen en Karsten het denkwerk moet je denk ik meestal niet aan hun overlaten
12-03-2026 15:21
Heeft zich mooi laten afzetten door vriend Wout.
    12-03-2026 15:24
    Rijdt toch echt ook zelf het gaatje naar Ganna dicht.
    12-03-2026 15:55
    @De Tank

    Ja nadat WVA gaar was. Sowieso sublieme ingeving om van de aanzuiging vh groepje Ganna gebruik te maken om er op en over te gaan.
    12-03-2026 16:00
    @ de Tank
    Heb jij alleen de laatste 400 meter gezien?
    Van Aert rijdt in de laatste km het gat dicht op Christen en dan vervolgens probeert hij met vd Poel in zijn wiel naar Ganna te rijden. Vd Poel speelt het perfect en hoeft alleen uit het zog van van Aert naar het zog van Ganna te sprinten en dan grandioos 300 meter vol te houden.
    Toegegeven, ik heb alleen de laatste 20 km gezien en daar heb ik alleen Jorgenson zien rijden. Dus dat vd Poel meedraaide en van Aert niet, dat slaat mi nergens op.
    12-03-2026 16:02
    Volgens mij hoort koersintelligentie ook bij wielrennen
    12-03-2026 16:06
    Koersintelligentie is helaas iets uit het verleden, van voor de renners voor ereplaatsen en UCI-punten (st)reden.
12-03-2026 16:02
Heeft Van Aert tactische fout gemaakt? JA. Heeft Van der Poel hier voordeel uit gehaald? JA. Had Van der Poel anders niet gewonnen? Wrs NEE. Dus waarschijnlijk de sterkste en slimste die gewonnen heeft. Zo dat is een comment met nuance itt het moddergevecht MVDP - WVA.
    12-03-2026 16:28
    De sterkste wel, de slimste weet ik niet. Het viel uiteindelijk allemaal goed voor hem, maar als pakweg Healy (voor wie? voor wat?) de groep niet terug brengt op Jorgensen, dan mag je gerust zeggen dat hij de overwinning domweg laat schieten.
    12-03-2026 17:01
    Healy reed voor zijn klassement, natuurlijk.
12-03-2026 16:27
Maak je niet zo druk @Woutomaat. Er zitten hier echt geen die-hard WvA haters hoor. VdP is gewoon slimmer, altijd al geweest in het zicht van de meet. Koersinzicht heet dat. En dan win je koersen. En als je ruim van te voren al aangeeft als ploeg dat je gaat sprinten met Wout en hij zit er dan nog bij ook, met een ploeggenoot als trekker weet je dat je gesjareld word.
    12-03-2026 16:35
    ´Er zitten hier echt geen die-hard WvA haters hoor.´

    Nou... Badgio, Attenoje, Silent Hill, Barry Batsbak en ga zo nog maar even door.
    12-03-2026 16:52
    en dan vergeet je Monsieur 61 nog te noemen :D
    12-03-2026 18:20
    DeGroteMolen, Handige Harry...

    Nee, die-hard van Aert-haters, dat vind je hier niet joh :-)
12-03-2026 17:32
Veel spijt dat ik niet live kon kijken en de uitslag al hoorde in de auto. Een koers die eindigt in een strijd tussen kasseispecialisten en klimmers is altijd mooi om zien - complimenten aan de organisatoren voor zo'n profiel.
12-03-2026 15:20
Van Aert toch ook wel een goede leadout voor Van der Poel
12-03-2026 15:24
Geweldig.. UAE weer met een tactische meesterzet, waardoor ze Visma schaakmat zetten en daarnaast ook nog de leiding kwijtraken. Van der Poel is ongelooflijk koel en zoveel meer inzicht. Daarnaast gewoon écht in orde voor het voorjaar. Van Aert prima op niveau.
12-03-2026 15:30
Dat was gewoon een sprint van minimaal 400 meter.
Nadat hij van Aert in zijn oor fluisterde dat je met een ander shirtje misschien sneller gaat, zette hij de turbo aan en reed iedereen naar huis.

Pogacar zal van hele goede huize moeten komen in Milaan San Remo.
12-03-2026 15:35
Mooie finale gezien. Weinig te doen aan Van der Poel. Van Aert is ook aan het groeien, maar rijdt zijn sprint al om Christen terug te halen. Wellicht iets te gretig en flitst nog niet echt. Het oogt allemaal wat log, al is dat altijd wel een beetje zijn stijl geweest. Van der Poel had zijn ritje ook al binnen natuurlijk, dan kan je iets meer pokeren.

Ik denk dat Pogacar en Del Toro toch een gevaarlijk duo wordt in San Remo. Beiden kunnen om beurten aanvallen. Ik zou Del Toro eerder als wisselkopman uitspelen dan om Pogi te lanceren.

Die Pellizarri is toch ook wel een goudhaantje. Ganna eveneens prima, die gaat weer meespelen in San Remo.

Beetje vreemde koers van UAE, maar als Van Aert Christen niet meteen terughaalt is die wel weg denk ik.
    12-03-2026 15:38
    Klopt, net zoals Jorgensen weg was gebleven indien Healy hem niet ging halen.
    12-03-2026 16:25
    De hele reden voor Pogacar om koersen als San Remo en Roubaix te rijden, is om ze te kunnen afstrepen. Dan ga je geen medekopman accepteren. Zou alleen een optie zijn als hij hem ooit al gewonnen had.

    Daarnaast riskeer je met ombeurten aanvallen (en dus hollen en stilstaan) dat er een veel grotere groep binnen schootsafstand overblijft dan wanneer je een zo verschroeiend mogelijk tempo rijdt.
12-03-2026 16:00
Die goeie ouwe Wout, je zou het hem zo gunnen om een keer de Ronde te winnen of al was het maar een keer MVDP verslaan in een ritje in de Tirreno! Als er 1 renner was die het zo verdienen dan is hij het met al zn pech en ziektes, het zit ook nooit eens maar hij komt altijd weer terug met een ritwinst in de Giro/Tour/Vuelta en hij heeft dat net gedaan en hij is alweer ziek! Hij is mentaal zo ijzersterk! En ik weet het dat dit een hele lofzang is voor Wout maar ik vind dat dat wel mag met hier alleen maar MVDP aanbidders!
Ps. Iets waar ik me grandioos aan irriteer hier op WF als Pogi weer ns wint is het allemaal zo saai en gebruikt hij doping en is het zo'n klojo maar als MVDP bv. in de Omloop wint zonder dat er enige spanning is wordt hij de hemel in geprezen hetzelfde vandaag, oke het is geen solo van 80 km maar je kunt er toch weer gif op innemen dat hij dat sprintje gaat winnen. Hou dus alsjeblieft eens op met al dat gedoe van MVDP is een heilige en Pogi is een dopingzondaar want het is of ze zijn beide clean op ze zijn beide dopinggebruikers en het is of ze zijn beider supersaai of het is ze zijn beide super geweldig!
    12-03-2026 16:05
    Een mooie virtuele Wout-pleister voor jou. Het is allemaal ook zo verschikkelijk oneerlijk. Toestand.
    12-03-2026 16:08
    Proost Wout, valt allemaal niet mee hè
    12-03-2026 16:09
    Je hebt het erg zwaar lees ik.
    12-03-2026 16:13
    Ga er dan eens serieus op in en zeg waarom ik ongelijk heb ipv zo laf een sarcastische reactie te plaatsen zonder argumenten! En mag ik ook eens ff mn frustratie eruit gooien jullie mochten het in de Strade op Pogi nu mag ik het in de Tirreno op Matje of mag dat niet omdat Matje een nederlander is! En voor de duidelijkheid ik heb niks tegen Mathieu hoor ik zeg alleen iets positiefs over Wout en ben kritisch op dat gepraat van, MVDP is geweldig en het is altijd superspannend met hem!
    12-03-2026 16:32
    Rustaagh Woutje,
    Mij hoor je nooit zaniken over Pogacar hoor. Mooie coureur. Ik zou verder niet weten hoe we serieus zouden moeten ingaan op dat huilverhaal. Je bent gefrustreerd omdat je held niet doet wat je hoopt. Logisch. Maar wanneer je dat gaat uiten op WF mag er best een grappig/sarcastisch bedoelde reactie op komen toch?
    12-03-2026 16:48
    Wie de schoen past trekke hem aan. En prima hoor een sarcastische reactie maar als Wout misschien een keer MVDP klopt in de Ronde of Roubaix door een tactische fout dan staat ook heel WF hier te huilen in de reacties en O wee degene die dan durft te beweren dat het een knappe winst van Wout was of dat Wout het verdiende en dan zal het grootste gedeelte van de WF gebruikers een sarcastische reactie over Matje ook niet op prijs stellen
    12-03-2026 16:51
    Ja hoor jongen, gooi het er maar eens lekker uit al die frustratie.
    12-03-2026 16:51
    Ja hoor jongen, gooi het er maar eens lekker uit al die frustratie.
    12-03-2026 17:03
    Haha wat een grappige reacties allemaal super leuk hoor! maar het is een huil en mopperverhaal maar vlgnsm zeg ik ook niets wat niet waar is het is wel allemaal waar wat er in mn reactie staat toch of niet soms?
    12-03-2026 17:10
    Joh, je mag wat mij betreft vinden en zeggen wat je wilt, dat interesseert me echt helemaal niets, zolang die frustraties die jij en veel Vlamingen hebben richting MVDP maar niet omslaan in gevaarlijke acties van supporters langs de kant tijdens de koers.
    12-03-2026 17:36
    @Woutomaat, ik snap je frustratie, maar je moet ook begrijpen dat er bijna 3 keer zoveel Nederlanders dan Vlamingen zijn. Dat we op een .nl site zitten en dat veel mensen (zeker met een laag zelfbeeld) vooral fan worden van sporters die veel winnen om zo hun eigen behoefte aan trots en succes te vervullen.

    Die drie zaken maken dat er hier voor elke WVA-fan een veelvoud aan MvdP-fans aanwezig zijn. De meeste daarvan zijn vrij gematigd, maar lang niet iedereen is nog in staat om te nuanceren of om zaken in het juiste perspectief te plaatsen.

    Ik ben zelf altijd fan geweest van Edvald Boasson Hagen*, wiens carrière ook niet is verlopen zoals gehoopt. Dus ik begrijp wel ergens dat je als fan van een 'underdog' vaker het gevoel zal hebben dat je in de hoek zit waar de klappen vallen.

    (* en voordien van Jan Ullrich, dus ik geniet er nu wel even van om geen favoriete renner te hebben)
    12-03-2026 18:49
    Ja ik snap het ook wel hoor @Leor16, ik ben alleen een beetje gefrustreerd over hoe chauvinistisch en subjectief iedereen hier vaak is
    12-03-2026 19:03
    Ik wou gewoon maar duiden dat het ergens normaal is dat een neutrale mening veel reacties kan uitlokken omdat het gemiddelde publiek nu eenmaal is doorgeslagen naar een bepaalde kant. En sommigen denken dan dat ze het recht hebben om te spotten met renners of andere leden, enkel en alleen omdat hun favoriete renner de koers won.

    Op een Deense wielersite wordt er wellicht ook veel lovender gedaan over Vingegaard, terwijl hij hier vaak (onterecht) als de ziekelijk zwakke tegenstander van Pogacar wordt omschreven.
    12-03-2026 19:34
    Niemand gaat serieus in op jouw bijdrage omdat die werkelijk van een niveau was van een stampvoetende kleuter in de supermarkt. Leer wat beter met je teleurstelling omgaan, of plaats het lekker op het veel sympathiekere wielerflits.be waar het begrip voor jouw frustraties mogelijk tegen de plinten opklotst. Je kunt niet verwachten dat je hier zo’n tranentrekkend huil-epistel plaatst en dan vervolgens serieus genomen wordt. Niemand haat jou, niemand haat Wout. Haal gewoon je schouders op, het is maar koers. En morgen is er weer een dag.
    12-03-2026 22:17
    Beste Woutomaat, ik ben de eerste die het Wout zou gunnen.. maar zowel technisch, tactisch als op explosief gebied is vdPoel een stuk beter dan Wout. De vergelijking met Pogacar slaat kant noch wal. Pogacar wint élke race. VdPoel is klassiek specialist.. Evenepoel tijdrit. Amen
12-03-2026 15:32
Tactisch onkunde van UAE bleek ook alweer. Del Toro reed nog wat gaten dicht zodat Christen in de slotkilometer nog een uitval kon verrichten. Tenminste dat moest erop lijken. Daarna kon Del Toro niet meer meedoen voor de bonificatieseconden. De leiderstrui voor Pellizari.

Reacties zijn gesloten.