Mathieu van der Poel na WK-verkenning: “Aangenaam verrast”
Mathieu van der Poel verkende donderdag het WK-parcours in Oostende en de titelverdediger is te spreken over de omloop. “Het is een erg mooi parcours. Het zal waarschijnlijk op het strand gebeuren”, zo laat hij weten in gesprek met Sporza.
Na een uitgebreide verkenning was het tijd om de omloop te analyseren. “De passage over de brug en op het strand wordt enorm lastig. Deel twee op de Wellingtonrenbaan is wat technischer. Daar is het meer draaien en keren, maar het verschil ga je daar niet maken”, aldus Van der Poel. “Het zal zondag eerder op het strand gebeuren.”
“Vooral het stuk van de zee naar de dijk en van de dijk naar de brug oogt erg zwaar. Dat lijkt me inderdaad iets voor de grote motoren. Ook al omdat je in dat zeezand moeilijk sporen kunt trekken. Het zal dus stoempen of lopen worden.” De grote vraag in aanloop naar de mondiale titelstrijd: is het nu een parcours voor Van der Poel of zijn grote concurrent Wout van Aert?
“Het is een parcours waar we allebei ons ding kunnen doen”
“Het is alleszins een parcours waar we allebei ons ding kunnen doen. Op de paardenrenbaan ben ik in het voordeel, de brug en het strand zullen Wout dan weer beter liggen. Het strand is verraderlijk. Het is mogelijk om er snel een bonus van twintig seconden bij elkaar te sprokkelen, maar de volgende ronde kun je er ook weer twintig verliezen. Het is zaak om rustig te blijven.”
Meerdere ex-wereldkampioenen (zoals Bart Wellens) schuiven Van Aert lichtjes naar voren als favoriet voor de wereldtitel. Van der Poel: “Vroeger zou ik daar misschien van wakker hebben gelegen, nu niet meer. Het parcours heeft me aangenaam verrast. Een modderboel wordt het hier alleszins niet en ik cross ook graag in het zand.”
Niemand spreekt over de weersomstandigheden, die lijken vooral zaterdag bar en boos met vrij veel aflandige wind en hevige buien bij temperaturen rond het vriespunt. De gevoelstemperatuur dus een stuk onder nul. Zondag lijkt het iets minder bar, droog en wat minder wind.
Edit:
Ha Peter, even je berichtje aangepast zie ik? ;) vergeet niet dat het bij de dames gewoon 8-9 graden is met een klein buitje in de ochtend, dus die weersomstandigheden vallen echt reuze mee hoor. Niet overdrijven.
Als Mathieu door die stage een week later zijn beste topvorm weet te behalen van dit seizoen dan zet ik toch mijn kaarten op Mathieu.
Waar ik vooral op hoop is dat het een mooie eerlijke strijd wordt waarbij zowel Wout als Mathieu geen pech krijgen zoals lekke banden.
Mag de beste winnen!
Conclusie: Van Aert gaat winnen.
Ik denk dat Wout en Mathieu allebei de power en de inhoud hebben om 2 minuten vol gas te geven. Da's een klim in de vlaamse Ardennen of Limburgse heuvels. En daar zijn ze elkaar toch echt waard.
De balans gaat m.i. doorslaan naar Wout als het een "ergometer-wedstrijd" wordt zoals in Dendermonde. Gewoon een uur lang dom rammen, zonder techniek, zonder herstel. En duidelijk doorslaan naar Mathieu als het veel draaien en keren is, met heel veel technische bochtjes, glibberen en glijden.
Het is vooralsnog geen Baggermonde. En er liggen wel wat bochtjes, ook al zijn er dat niet veel. Dus ik neig toch naar Mathieu, aangezien die net wat meer mogelijkheden heeft om te winnen (van zichzelf op het juiste moment naar voren wurmen, via net wat harder door de bochtjes voor de finish, tot een net zo scherpe sprint als Van Aert). Want de wapens van Wout liggen toch vooral in een uur lang snoeihard rijden en zo het verschil maken, of in de net zo scherpe sprint. Dus ik ga voor 49-51 ;-)
Wederom een mooie parcoursverkenning, ditmaal van Curtis White.
Voor het eerst sinds 3 jaar weer een echte tweestrijd. Alleen nu zonder psychologische oorlogvoering de week ervoor.. Zelfs vader Adrie lijkt wat minder olie op het vuur te gooien tegenwoordig..
Voor de spanning hoop ik vooral dat we verschoond blijven van lekke banden en andere malheur.
Dit is geen zandcross zoals de meeste zandcrossen, maar hier moeten ze een lang stuk tegen de zee aan rijden, waar het zand nat is wat het enorm zwaar maakt. Techniek speelt daar dus minder een rol, en pure power des te meer. Dat is dus in het voordeel van van Aert. Ook het feit dat je na die zware zandpassage die brug aan 21% op moet, hetgeen de inspanning langer maakt zonder recuperatie, is in principe in het voordeel van van Aert. De technische secties zijn daarentegen te makkelijk, waardoor het zelfs voor van Aert geen enkel probleem mag zijn en hij daar geen tijd mag verliezen. Komt bij dat er een grote kans is dat er een eindje gelopen zal moeten worden, en dat van Aert de beste loper van het pak is.
Waar "het mentale probleem" van Mathieu vandaan komt, maakt op zich weinig uit. Feit is wel gewoon dat hij er in het verleden vaak onderdoor is gegaan (elk WK waar van Aert won liet hij het hoofd zaken), en van Aert niet. Als het klopt wat jij zegt, zou je dus best zeggen dat Mathieu géén favoriet is.
Kortom, op zware crossen is Wout minstens de evenknie, en dit is een zware cross (of zou dat moeten worden afhankelijk van het weer). Niemand die beweert dat Mathieu geen kans maakt op een zware cross, of die niet kan winnen. Maar om op je voorbeeld van pakweg Namen terug te komen, daar heb je met die lange schuine kant, een stuk waar Mathieu elke ronde al 5 seconden pakt, puur op techniek. Zo'n technisch stuk heb je hier gewoon niet. Het gaat 'm dus niet zozeer om "een zware cross" maar om "een zware cross waar je op techniek nergens een verschil kan maken".
Ten eerste in het fair en square verslaan van elkaar, zonder cruciale pech. Dat is Wout enkel gelukt in Dendermonde. Niet gek, want dat was "Van Aert- territory": een uur lang poweren, zonder tussenpozen, zonder techniek, zonder intervallen. En daarin is hij in het veld onklopbaar. En Boenk, voordat je begint te steigeren: ik wil niet zeggen dat Wout gewonnen heeft enkel omdat Mathieu lek reed. Maar het bracht Wout wel in zijn kracht; zijn eigen wedstrijd rijden, een uur lang zo hard mogelijk vlassen, niet te veel tactiek en zeker niet omkijken. En het bracht Mathieu in zijn "zwakte"; de jager moeten zijn ipv het konijn. Dat is hij niet gewoon.
Als je kijkt naar de zandcrossen in Koksijde en je vergelijkt dat met Oostende, dan is dit zand "minder in het nadeel" van Wout. En da's dus een voordeel ten opzichte van het andere zand. Maar wil niet meteen zeggen dat hij dan ook t.o.v. Mathieu in het voordeel is.
Voor mij is de belangrijkste graadmeter de power in relatie tot het type parcours. En dit rondje bestaat iedere keer uit een powerstuk van pakweg 2 minuten. Vergelijk dat met een inspanning op de Paterberg of een andere helling uit de Vlaamse Ardennen. En daarin kon ik niet zien dat de een beter of krachtiger was dan de ander. Als je dan Van Aert het voordeel geeft van de power, dan heeft Mathieu het voordeel van zijn techniek in dit gedeelte. Als het zand in Koksijde een voordeel is van Mathieu, dan is dit hooguit een "gelijkspel".
Mentaal snap ik wel wat er bedoeld wordt. Wout laat zijn kop nooit hangen, Mathieu doet dat wel op bepaalde momenten. En dan kan hij ook meteen door de ondergrens zakken. Bij wout zie je dan nooit.
Maar ik heb Mathieu dat nog nooit zien doen in winnende of kansrijke positie. Sterker nog, als hij in die positie is dan vind ik hem mentaal sterker of slimmer dan Wout. Hij heeft veel meer dan Wout het gevoel voor het juiste moment, en de technische kunde, explosiviteit en de absolote wil om te winnen. Terwijl ik Wout zijn keikop mentaliteit eerder definieer als "niet willen verliezen". Wout is de sterkste jager van de twee, maar Mathieu het snelste konijn.
Als Wout er niet in slaagt om Mathieu onderweg "dood" te doen, dan gaat mijn geld toch op Mathieu. En ik denk niet dat het zand zwaar genoeg ligt om Mathieu daar dood te doen.
@Michelangelo ik denk ook niet dat vdp slimmer is in een finale rijden maar gewoon door zijn betere techniek en betere interval makkelijker in staat is om het af te maken. Als er bijvoorbeeld balkjes liggen in één van de laatste stroken dan wint vdp niet omdat hij slimmer is maar gewoon omdat hij deze sneller kan nemen. Zie diegem van enkele jaren geleden.
In welke mate is dat iets 'mentaals' kan je je afvragen, vdP is gewoon explosiever om er in de finale nog van weg te knallen en het gat te maken.
Klopt helemaal. Slim zijn en de technische/fysieke mogelijkheden hebben om het ook uit te voeren liggen dicht bij elkaar.
En met name deze laatste troef van Mathieu maakt dus ook dat ik hem toch als grootste kanshebber zie. Want ik zie het zand niet zwaar genoeg om Mathieu daarin los te rijden. En andersom: het is ook niet technisch genoeg voor Mathieu om daar het verschil te maken op techniek. Als je ze een tijdrit laat doen over dat deel van het parcours, dan denk ik niet dat je veel verschil gaat zien.
Wel bepalend: een slechte zandpassage door de een of de ander. Dus in zoverre zal het zand wel degelijk beslissend zijn. Maar dat kan allebei de kanten op.
@Gitan,
Ik denk dat het wel degelijk ook mentaal is. En dat Mathieu typisch zo'n renner is die net wat extra's kan op het moment dat de streep voor zijn neus ligt (naast de fysieke mogelijkheden, zie hierboven). Al kotsend over de finish, dat idee. Terwijl Wout juist meer iets extra's heeft als hij iemand voor zijn neus ziet rijden. Die rijdt zich veel makkelijker scheel op zulke momenten.
Maar alles hangt natuurlijk ook af van hoe fris ze allebei nog zitten in die situatie. Want heel veel verschil maken in die weide gaat ook niet lukken normaal gesproken.
Van mij mag het ook een sprint worden, of in ieder geval spanning tot de laatste ronde. En dat dan de beste gewoon mag winnen... (hopelijk Mathieu ;-))
Klopt kerel daar getuigen 143 overwinningen in het veld wel van.
@Degrotemolen we weten dat je de man van de uitvluchten bent maar een offday is niet 2de worden maar in de top 20 eindigen zoals hij op de koppenberg of in hoogerheide eens voorhad. Dat is een offday.
Koud en nat: voordeel WvA
Koud en droog: voordeel MvdP
Toch?
Overal neig ik toch onder beide omstandigheden maar MvdP. Redelijk diverse omloop met een leuk technisch gedeelte. Indien MvdP zijn niveau haalt in vermogen trappen dan verliest hij minder in dat stuk dan dat hij in de technische gedeelten wint
Zelfs op het Hippodrome niet veel bochten en als ze er al zijn meestal op snelheid te nemen. De crux blijft de start, Wout heeft dat dit seizoen een aantal keren laten liggen.
Raakt hij nu achter een van Kessel of Lars voor de brug dan moet je gelijk al een krachtsinspanning extra doen. En dat betaal je altijd terug.