zondag 21 april 2024 om 17:05

Mathieu van der Poel na onverwachte derde plaats in Luik: “Stof tot nadenken voor toekomst”

Video Mathieu van der Poel eindigde als derde in Luik-Bastenaken-Luik. De wereldkampioen won de sprint voor plaats drie nadat hij de hele dag moest achtervolgen. “Ik weet niet goed hoe ik nog op het podium ben geraakt”, vertelde Van der Poel na afloop aan Sporza.

Het was een nerveuze dag voor Van der Poel, die na een oponthoud op 100 kilometer van de streep lang moest achtervolgen. “Ik was mijn beenstukken en handschoenen aan het uitdoen en net op dat moment vielen ze voor mij. De weg was geblokkeerd. Ik heb dacht dat het niet meer ging lukken om terug in de wedstrijd te komen. Dat lukte nog wel, maar het beste was er wel af voor mij. De decompressie na de Ronde en Roubaix was toch iets groter dan gedacht.”

“Maar goed, zelfs met die benen zou ik niks kunnen doen tegen Tadej Pogacar”, vervolgde Van der Poel. “Op de Redoute was het voor mij zaak om mijn eigen tempo te rijden en me niet op te blazen. Ook daarna bleef dat belangrijk. Ik ben rustig gebleven en zo kon ik toch nog in koers komen. Ik weet niet goed hoe ik nog op het podium ben geraakt, maar ik ben heel blij met deze podiumplek.”

Combinatie met kasseiklassiekers
“Ik snap nu wel waarom iedereen zegt dat de combinatie van deze koersen met de kasseiklassiekers lastig is. Ik moet gewoon realistisch zijn, Pogacar zou ik niet kunnen volgen op de Redoute”, herhaalde hij. “Dat is stof tot nadenken voor de toekomst. Nu ben ik blij dat de riem er even af mag. Ik ben al lang aan het voorbereiden. Wat er na de vakantie volgt? Dat weet ik zelf nog niet. We zullen binnenkort rustig samenzitten.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
43 Reacties
21-04-2024 17:37
Een verstandige en nuchtere reactie van de wereldkampioen.
Geen smoesjes, gewoon de waarheid vertellen.
Met zijn lengte en gewicht zijn de echte heuvelklassiekers minder geschikt voor hem.
Echter, om vandaag dan toch nog als 3e te eindigen verdient alle lof.
21-04-2024 17:12
Ik denk dat Luik geen specifiek doel gaat worden de komende jaren. Hij zal zich blijven focussen op waar hij top in is. De kasseiklassiekers
21-04-2024 19:08
Ik denk dat Van der Poel ook liever zelf de lakens uitdeelt in zijn koersen dan een hele dag te volgen op economie en te hopen dat het vooraan stilvalt. Staat toch haaks op de manier waarop hij graag koerst.

Het zou mij niet verbazen dat hij aanvoelt dat dit het hoogst haalbare was vandaag en hier nooit meer van start gaat.
21-04-2024 19:50
Deze van der Poel zal Luik niet winnen. Maar die stof tot nadenken zou zo maar eens kunnen betekenen dat hij wat van zijn overschot in Vlaanderen zal inleveren om in Luik wat procenten extra te hebben. Dat is slechts een kwestie van 1) gewicht, 2) planning hoogvorm en 3) focus. Velen denken dat kans maken in Luik betekent dat je de kasseienklassiekers opgeeft, maar van der Poel was daar gewoon drie klassen beter dan de tegenstand. Beter voor de dag komen in Luik en competitief zijn in Vlaanderen (schuiven in zijn balans) is wel degelijk mogelijk. Garanties voor winst zijn er niet, de kans vergroten om op eigen kracht te winnen kan wel degelijk.
    22-04-2024 04:07
    Helemaal mee eens dat een focus op LBL (en gewichtsverlies) niet hoeft te betekenen dat hij daarmee zijn kansen op RVV en PR volledig opoffert. Misschien is gewichtsverlies zelfs wel een vereiste om in de toekomst met Pogacar te kunnen wedijveren in RVV. En ook in PR zie je dat door materiaalontwikkelingen (bredere banden) lichtere renners ook kunnen vliegen op de kasseien.

    Hij wordt niet ineens een compleet andere renner die zijn punch/power volledig inlevert op het moment dat hij van 76 naar 73kilo zou gaan. Benieuwd in hoeverre het mogelijk is om dat gewichtsverlies specifiek in zijn bovenlichaam te behalen.
    22-04-2024 10:31
    Ja net :) techniek is niet voor niks de basis.
21-04-2024 17:17
Lijkt me ook zinloos om een doel te maken van LBL.
Volgend jaar is misschien Pocagar er niet bij, maar dan heb je weer Evenepoel, Vingegaard of Roglic bijvoorbeeld. En wie weet nog weer een andere jonge topper.
Het zal dus moeilijk worden voor Van der Poel om LBL te winnen. Soms moet je ook geluk hebben natuurlijk.
21-04-2024 17:26
Hij is gewoon perfect gemaakt voor Milaan - Sanremo, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix (en nog E3 en GW). In LBL (en WP/Lombardije) zou hij kunnen winnen als hij een aantal kilo's kwijt raakt, geen Roubaix rijdt en zijn voorbereiding aanpast. Alleen moet hij dan een superdag hebben en zijn concurrenten een slechte dag. Ik betwijfel of ze de veel grotere kans op winst in de Ronde/Roubaix willen opgeven voor een veel kleinere kans op winst in LBL
21-04-2024 23:11
Je bent wereldkampioen in twee disciplines, wint 2 van de 4 monumenten waar je start en bij die andere twee help je een ploegmaat aan de overwinning en word je 3e. Ik zou gewoon lekker zo door gaan en Luik meenemen en zien of het een keer lukt, met wat geluk best mogelijk. Als het niet lukt, ook geen ramp als een wereldtitel en 2 monumenten je jaaropbrengst is op de weg.
21-04-2024 17:06
Het kan in Luik. Mist Pogacar niet meedoet en wellicht Evenepoel ook niet en mits hij Vlaanderen en Roubaix overslaat.
    21-04-2024 17:12
    Dus moet mvdp zijn 2 grootste kansen op een monument opgeven om te gokken dat Pogi en Remco er niet rijden
    21-04-2024 17:37
    "het kan" met veel mitsen erachter is eigenlijk een verkapte "het kan niet"
    21-04-2024 17:56
    @mackie dat is de keuze die ze maken. Hoeveel keer wil je Vlaanderen winnen en hoeveel Kasseien wil je op de schoorsteen. Als hij Luik echt heel graag wil en die keuze maakt dan is dat ook een keuze. Je ziet toch dat de huidige generatie andere doelen wil hebben af en toe. Zie Pogi vorig jaar in Vlaanderen, zie Pogi die dit jaar de Giro doet. Evenepoel zou ik graag eens de Ronde zien doen bijvoorbeeld. Zal bij hem ten koste gaan van Luik wat ook weer de kansen van VDP zou vergroten.

    @Chippen nee hoor. Vaak is al redelijk vroeg bekend wie waar rijdt. Dus als mits Pogi en maar Evenepoel er niet zijn, heeft hij 50% meer kans.
    21-04-2024 18:21
    Iedereen die aan de start staat is een potentiële winnaar.
    21-04-2024 19:39
    @fdj

    Er waren er nog een stuk of 10 duidelijk beter bergop, die gaan wel blijven doorrammen als het een Pogi/Remco-loos jaar is, ook voor hen dan de enige kans.
21-04-2024 17:13
De nadenkstof gaat als conclusie opleveren dat de keien 100,001% focus blijven houden en er alleen heuvelkoersen bijkomen op basis van god zegenede greep.

Sowieso is er eigenlijk geen renner die eerst als keienman floreert om op latere leeftijd ineens in de heuvels te winnen. Andersom gaat hij meer last krijgen van de jongere Pogacar en Evenepoel die in omgekeerde richting zijn achtertuin instormen.
    21-04-2024 17:18
    Ach als we 5 jaar verder zijn en vdp op leeftijd raakt zijn die twee pas nog geen 30 en waarschijnlijk nog niet toe aan zo'n omscholing omwille van de klassementen.
    21-04-2024 17:40
    Pogacar was vorig jaar al de betere in zijn Vlaamse achtertuin, vraag me af hoe dat was uitgedraaid als deze Pogacar daar ook dit jaar had meegedaan.
    21-04-2024 18:49
    Eddy Mercx en philippe Gilbert. Wonnen ze beiden. Feiten van Romans kloppen weer niet
    21-04-2024 19:25
    Gilbert ging van heuvels naar keien, snuggere.

    Merkcx zou het best gekund hebben, dat was nog in zwartwit toch?
    22-04-2024 09:57
    MVDP zal eerst moeten beslissen hoe graag hij deze wedstrijd wil winnen. Als het mee bovenaan zijn lijst komt te staan, dan kan hij een plan maken, zo moet het kunnen lukken, en dan is er strijd. Aanval is nog steeds de beste verdediging. En aanvallen zit in zijn natuur, dus heel simpel, Pogacar verslaan kan, alleen is de aanpak daarvoor anders, kijk naar de tour de france coup van Jumbo. Als Mathieu zijn zinnen erop zet, krijgen we een heel andere wedstrijd...
    23-04-2024 12:26
    Klopt niet wat romans zegt
21-04-2024 18:44
Als volgend jaar Pogi en Evenepoel niet zouden meedoen, dan zal er wel weer een andere jongere renner zijn die zal meedoen voor de overwinning (kijk maar naar Van Gils) . Men beweerde enkele jaren terug ook dat Van Aert of Hermans LBL konden winnen. VDP en VA hebben gewoon hun gewicht tegen.
Ik wil ook nog opmerken dat VDP en Co terug in koers gekomen zijn mede doordat de jury plots besloot de sportdirecteurs tussen de renners te laten. Wat een chaos was dat op de Stockeu en Haute Levée. Een WT-koers en monument onwaardig.
    21-04-2024 19:53
    @Guy De wagens zaten er al tussen. Je bedoeld dat er geen barrage werd gemaakt.
21-04-2024 20:57
Tijd om lekker te gaan mountainbiken jongen, je moet die techniek en automatismes opfrissen, dat kun je niet op conditie alleen, en in de wegrit ben je toch wel goed.
21-04-2024 17:50
Dan was het verschil minder groot geweest op de Kwaremont door een sterkere VdP dit jaar tov vorig jaar. Op de Kemmel is VdP sterker en word het ws een sprint. Dan wint ws VdP. Denk ik dan.
21-04-2024 19:32
Het nadenken kan inderdaad tot meerdere conclusies leiden.

Je wordt hier derde, tweede plek zat er eigenlijk zelfs ook in. En dan ben je er dichtbij.

Maar plek 1 is nooit in beeld geweest. En dan is het de vraag of er realistische scenario's denkbaar zijn waarbij de eerste plek wel in beeld komt. Nu had het gekund als Pogacar was gevallen in de laatste afdaling. Maar als renners als Evenepoel en Roglic zich hier gaan melden, dan zijn er eigenlijk 2 anderen die min of meer hetzelfde kunnen als Pogacar: namelijk zo hard een berg op rijden dat VdP er niet bij kan blijven.

En dan? Gaat dat zijn kansen vergroten (doordat er voor de eerste plaats tactisch gekoerst wordt, zoals destijds bij de winst van Roglic)? Of gaat het zijn kansen juist verkleinen, doordat hij niet met 1 maar met 2 of 3 renners moet afrekenen die intrinsiek beter zijn op dit soort wegen?

Ik denk dat je beter kunt uitblinken in dingen waar je heel erg goed in bent, dan krampachtig iets najagen wat eigenlijk te ver buiten je mogelijkheden ligt. Waardoor je straks eigenlijk nergens echt meer de beste in bent.
    22-04-2024 10:28
    Daarom zijn de cross wedstrijden zo belangrijk. Als je deze wil winnen, moet er een ander strijdplan komen. Misschien is de belangrijkste vraag wel, kan ik met dit lijf deze winnen ? Als het antwoord ja is, dan kan er gewerkt worden aan het plan. Hij is van nature een aanvaller, die zien andere mogelijkheden.
    24-04-2024 00:05
    Uitstekende analyse Wijsgeer, helemaal eens.
21-04-2024 21:53
Vandaag en vorige week vielen tegen met de hoge verwachtingen maar het is al een fantastisch jaar natuurlijk, de twee mooiste klassiekers heeft hij al te pakken en wieweet zelfs succes in Parijs. Hup VDP!
21-04-2024 17:08
Benieuwd wat dat stof tot nadenken voor conclusies geeft.
21-04-2024 18:25
Er is nog een manier hoe vdp deze race kan winnen... en dat is met pogacar in de ploeg, en dat zie ik wel gebeuren in de toekomst, al weet ik nog niet hoe.
    21-04-2024 19:12
    Dat zie ik dus totaal niet gebeuren. Vdp heeft net een contract voor de rest van carrière getekend en ik denk dat UAE Pogi ook ten koste van alles zal blijven vasthouden.
21-04-2024 21:36
Ben ik de enige die hem na de corona-editie meer kans gaf om ooit LBL te winnen dan na vandaag? Toen 6e maar op slechts 14" van Roglic, Pogacar, Alaphilippe, prime Hirschi en Mohoric. Nu korter qua uitslag maar mijlenver verder qua tijdsverschil en wedstrijdverloop.
21-04-2024 23:17
Strade Bianche, vlammen in San Remo, 2 beste kansen .. en hopen op de allerbeste benen wanneer Poga Vlaanderen rijd. Roubaix is de zijn derde beste kans. In de Goldrace gaat het niet alleen om de beste benen maar iets meer om geluk en keuzes. De derde plek in Luik koesteren tijdens de wel verdiende vakanties. Genietend van 1 of 2 prachtige zeges. Daarna wat touretappes sparen en gaan voor tweede of ooit derde regenboog trui. De trui verdiend namelijk de uitstraling van MvdP. The rocket man.
22-04-2024 00:29
Ik denk dat stof tot nadenken betetent dat hij waarschijnlijk volgend jaar LBL overslaat. Hij heeft m nu gedaan, heeft een derde plaats behaald met een uitstekende sprint, waarvan hijzelf en alle toekijkers hebben gezien dat dat t hoogst haalbare was, maar heeft ook tijdens de koers gemerkt dat ie voortdurend tot achtervolgen was aangewezen toen t echt los ging, en dat ie ook vanaf de Redoute niet bij de allersnelsten boven zat. In tegenstelling tot Milaan San Remo, Ronde van Vlaanderen en Parijs waar hij echt de beste was. Op de Poggio bijvoorbeeld kan hij als enige Pogacar steeds hebben of zelfs van m wegrijden zoals vorig jaar, LBl is toch een stuk steiler en dan komt t gewicht er meer bij kijken.

Daarbij denk ik dat hij heel graag volgend jaar weer de pijlen zal richten op de RVV en PR en dat is ook volstrekt logisch. LBL is toch een wedstrijd waar hij wel een kleine kans heeft, maar dan moet een Pogacar/ Evenepoel eigenlijk al niet starten. Zo'n jaar kan er best eens komen, maar ik denk niet dat Mathieu echt een doel van LBL gaat maken , zeker niet als dat betekent dat hij daar dan de Vlaamse Klassiekers voor moet laten schieten. Dat denk ik dus echt niet.
22-04-2024 02:02
Van Aert gaf hier twee jaar geleden een veel betere indruk. Kwam toen pas in moeilijkheden op RaF, terwijl Van der Poel al veel eerder moest terugschakelen.
    22-04-2024 09:50
    Toen reed er geen Pogacar mee.
    22-04-2024 12:49
    Maar wel remco en de mannen van de 2e lijn waren dezelfde als nu
22-04-2024 10:21
Een raket wordt snel afgeschoten. Zijn kortere pijlen zullen waarschijnlijk gericht zijn op goud op de weg in 2024. Niet meer op Luik, niet op het wk van 2024. En vervolgens goud op de mtb altijd proberen, ondanks een voorbereiding gericht op de weg. Waarom niet.
22-04-2024 10:22
Tijdrit zonder lange klimmen maakt ie ook grote kansen.

Reacties zijn gesloten.