Mathieu van der Poel: “Ik weet dat Merlier graag een snelle finale heeft”

maandag 28 juni 2021 om 18:19

Mathieu van der Poel heeft genoten van zijn eerste dag in het geel. In de finale maakte de kopman van Alpecin-Fenix indruk met zijn kopwerk voor ploegmaat Merlier. “Met een dubbel doel: zo bleef ik zelf uit de problemen én ik weet dat Tim graag een snelle finale heeft, dan hoeft hij minder te knokken voor zijn plek.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Het was een speciaal gevoel”, vertelde Van der Poel over zijn eerste etappe in de leiderstrui. “Jammer dat we onderweg wat regen hadden, maar uiteindelijk is het voor mij en de ploeg een goede dag geworden. Onze droom gaat maar door.”

“Het was opnieuw een hectische dag met jammer genoeg veel valpartijen. Daarom wilde ik in de finale voorin rijden om zo uit de gevarenzone te blijven. Ik voelde me ook goed, wellicht gaf het geel mij vleugels. Door op kop te rijden, bleef ik niet alleen zelf uit de problemen, ik hielp ook de ploegmaats. Tim houdt ervan als het tempo hoog ligt, dan hoeft hij niet te vechten voor zijn plek.”

Bonus
“Ik vond het leuk om iets terug te kunnen doen voor de jongens. Ik ben blij dat ik ze kon helpen. Schitterend dat Tim het afmaakt. Al wat nu nog komt, is bonus. Maar we kunnen nu al zeggen dat dit voor onze ploeg een geweldige Tour is.”

Op één kilometer van de finish zat Van der Poels werk erop. “Daarna was het kwestie van in het wiel van Alaphilippe te blijven om het geel te behouden.” Daarin slaagde hij met brio. Meer zelfs, VdP eindigde zelf nog zevende en zorgde zo mee voor dagwinst in het ploegenklassement.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Renaissance 28 juni 2021 om 18:22

Knap van AF, met een PCT team 2 etappes pakken en de gele trui is extreem knap.

Verder moet de UCI zorgen dat het verplicht wordt om met airbags te gaan fietsen, het moet mogelijk kunnen zijn om dat te verwerken. Als er niks extra’s wordt gedaan aan veiligheid dan gaan er een keer doden vallen. De andere manier om wel wat te doen aan veiligheid is de ziel uit de sport halen.

Huubi 28 juni 2021 om 18:23

Het is.een Procontiploeg met WT budget. Dus dat is niet per se knap.

Aart van Woud 28 juni 2021 om 18:25

Maar je moet ze nog steeds maar zien te winnen.

JasperMollema 28 juni 2021 om 18:26

Fietsen met airbags, hoe zie je dat voor je? Ze liggen al op de grond voordat een airbag geactiveerd is…

Renaissance 28 juni 2021 om 18:38

Ik heb zelf niet per se een idee hoe dat in zijn werking gaat, ik denk ik het frame en helm verwerken en op het moment dat je met een hogere snelheid dan 35 naar beneden gaat dat die uitklapt? Ik weet niet precies hoe het in zijn werk kan gaan, maar ik weet wel dat er al aan wordt gewerkt. Als je als UCI zegt wij stoppen een extra 5 miljoen in onderzoek en vouwen de handen samen met ploegen dan moet dat toch in 2 a 3 jaar kunnen lukken? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt dat fietsen en helmen dan iets zwaarder worden, ik neem aan dat ze liever veiligheid hebben.

WoutMathieu 28 juni 2021 om 18:42

Als bodychecks zoals die van Colbrelli, mogen, dan ook maar helemaal in ijshockey uitrusting. Of downhill-outfit met integraalhelm.

Peet Gute 28 juni 2021 om 19:30

je bedoeld wellicht Sint-Sagan

Thijs E 28 juni 2021 om 19:57

@Jasper: in de MotoGp hebben ze ook airbags in hun pak. En die mannen gaan nog iets harder

Barry Batsbak 28 juni 2021 om 18:25

Knappe slobber UCI-punten weer voor AF.

WoutMathieu 28 juni 2021 om 18:45

Beresterke leadout van Mathieu. Moest af en toe inhouden en kijken of het peloton of wat daarvan over was z’n wiel wel kon houden. Uitstekend AF-treintje zo!
Morgen de laatste twee wagonnetjes van plek wisselen. Of misschien wel de sprint voor MvdP aantrekken voor nog wat meer boni’s. Kan hij geel in de tijdrit proberen te verdedigen.

Peet Gute 28 juni 2021 om 19:32

Had volgens mij makkelijk zelf met voorsprong kunnen winnen, gewoon de ploegmaat achter hem in de laatste scherpe bocht de benen stil houden en het geel zou een stuk steviger rond zijn schouder zitten.

Quintenri 28 juni 2021 om 20:24

Als als als… Van Aert had vorig jaar ook 10 etappes kunnen winnen als hij niet moest knechten voor Roglic en Ewan had vandaag ook kunnen winnen als hij niet gevallen was!

Peet Gute 28 juni 2021 om 19:32

Had volgens mij makkelijk zelf met voorsprong kunnen winnen, gewoon de ploegmaat achter hem in de laatste scherpe bocht de benen stil houden en het geel zou een stuk steviger rond zijn schouder zitten.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 08:01

VDP zet de koers opnieuw naar zijn hand. Hij rijdt INEOS bijna uit het wiel, alle andere sprinters zitten alleen. Ook Merlier komt alleen op kop op 500m van de streep, maar iedereen wacht tot de laatste 300m. En dan is hij in een lange sprint de sterkste, geholpen door Sagan die Bol en Ewan uit positie kwakt.

Headlines

Materiaalzone

Populair