zaterdag 16 december 2023 om 16:30

Mathieu van der Poel genoot van eerste cross: “Leuk om gelijk bevestiging te krijgen”

Video Er stond in de X2O Trofee Herentals geen maat op Mathieu van der Poel. De wereldkampioen heerste van start tot finish in zijn eerste cross van het veldritseizoen 2023-2024. “Het ging van in de start vrij goed eigenlijk”, zei hij in het flashinterview na afloop.

“Ik kwam snel alleen te zitten”, vervolgde Van der Poel zijn verhaal. “Ik had gelijk een mooie voorsprong. Daarna was het een vrij lang uur alleen.”

Genieten
Van der Poel maakte het verschil al in de openingsronde. Was dat het plan? “Ik voelde me vrij sterk en wist dat die Skiberg het lastigste punt van de omloop was. En ik voelde me goed, dus ik had gelijk het goede ritme te pakken. Vrij snel heb ik voor mijn eigen tempo gekozen.”

“Of het saai was om een uur lang alleen te rijden? Zeker niet, ik heb ervan genoten. Er was alleen één momentje van onoplettendheid, toen ik tegen de grond ging. Maar voor de rest was het leuk om terug te zijn. Ik doe dat graag: mijn eigen tempo rijden, mijn eigen lijnen kiezen. Dus het was leuk. Ik heb lang getraind om er terug te staan en dan is het wel leuk om gelijk bevestiging te krijgen.”

Voor de kijker was het door de dominantie van Van der Poel geen spannende cross, besefte ook de wereldkampioen. “Nee, maar ik zie hard genoeg af tijdens de trainingen. Dus ik doe gewoon mijn ding in de wedstrijden. Het gaat zeker niet elke wedstrijd zo zijn, dus we gaan vast nog spannende wedstrijden krijgen in de kerstperiode, denk ik.”

Progressiemarge
Later verscheen Mathieu van der Poel ook nog voor de camera van onder meer WielerFlits. Hij liet daar weten dat hij nog progressiemarge ziet. Waarin zit dat precies? “Dat is altijd moeilijk te zeggen. Ik voel me heel goed en heb een goede basis, maar de intensiteit kan zeker nog wel beter. Pas tegen het WK moet ik er tweehonderd procent staan, zoals ik vorig jaar heb gedaan.”

RIDE Magazine
10 Reacties
16-12-2023 16:43
Nog beter geworden
16-12-2023 16:34
Is hij nou nog beter geworden of de rest een stukje minder? Lijkt wel een beetje zo
    16-12-2023 16:45
    Ik denk dat zijn motor flink gegroeid is en dat in combinatie met zijn weergaloze techniek, hem weer een stapje verder heeft doen weglopen op ieder geval een snelle omloop. Nog even afwachten als het een moddercross is. Daar zou Van Aert met zijn grote motor de boventoon moeten voeren. Maar als Van der Poel hem daar ook de baas is of op zijn minst voor de winst kan wedijveren, dan is dat voor mij een bevestiging dat zijn motor inderdaad gegroeid is. En mogen ze die ook gaan vrezen op de weg.
    16-12-2023 20:17
    Als je zag hoe relatief fris hij nog was op het wk toen iedereen kapot zat dan kun je wel zeggen dat zijn motor is gegroeid.
16-12-2023 18:10
Is dit niet iets voor Wielerflits iets om te onderzoeken waarom Mathieu een matje lijkt te laten staan?
    16-12-2023 19:24
    Het lijkt me nogal evident: zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan als Adrie het over 'Matje' heeft. 8)
16-12-2023 21:26
Hij is op het eerste zicht wel iets beter in het veld dan vorig jaar maar dat is moeilijk vergelijken, vorig jaar moet hij eerst nog 15 man passeren, valt dan, moet nog eens 15 man passeren en rijdt dan 25 seconden weg. Nu draait hij meteen als eerste het veld in en niemand doet iets om te verhinderen dat hij eerst die skiberg op kan, tja vogels voor de kat dan. De enige waardemeter blijft wva of een pidcock met een superdag, al de rest komt 250 cc te kort.
17-12-2023 01:02
Daar ook al een demonstratie? Het houdt niet op tegenwoordig. In Nederland vandaag ook al.
16-12-2023 20:45
Op de weg ontbreken de Ronde van Lombardijen en Luik-Bastenaken-Luik nog op zijn palmares. Als hij de vijf monumenten op zijn erelijst heeft kan hij het saaie gedoe op de weg achter zich laten en zich te focussen op het breken van het record van Erik De Vlaeminck die 7 keer WK bij de profs in het veldrijden was.
    16-12-2023 21:58
    Dat record haalt hij wel even tussendoor daarvoor moet hij de weg niet laten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine