Mathieu van der Poel gelooft dat Evenepoel kloof met Pogacar en Vingegaard nog kan dichten
foto: Cor Vos
dinsdag 16 juli 2024 om 09:28

Mathieu van der Poel gelooft dat Evenepoel kloof met Pogacar en Vingegaard nog kan dichten

Remco Evenepoel overtreft in zijn eerste Tour de France de verwachtingen van velen. De Belg staat na twee weken derde in het klassement en heeft een comfortabele voorsprong op de nummer vier. Het niveauverschil met de nummers één en twee, Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, is echter wel groot. Valt die kloof in de toekomst nog te overbruggen? Mathieu van der Poel denkt van wel.

Van der Poel werd maandag geïnterviewd tijdens het wielerpraatprogramma Vive le Vélo en sprak daar van een ‘exceptionele prestatie’ van Evenepoel. Op de vraag of Evenepoel ooit nog écht kan wedijveren met Pogacar en Vingegaard, antwoordde de wereldkampioen: “Het wordt heel moeilijk, maar ik geloof erin. Wat hij nu doet, is enorm straf. En hij heeft zijn tijdrit als wapen. Ik denk dat het moet kunnen.”

Weinig kansen
Zelf heeft Van der Poel nog niet kunnen excelleren deze Tour. Dat heeft ook te maken met het parcours, dat maar weinig kansen biedt voor klassiekertypes zoals hij, klinkt het. “Ik kan er zelf niet veel aan veranderen. Vooraf had ik al gezegd dat er weinig kansen zijn voor types zoals ik. Dan wordt het moeilijk. Te weinig kansen? Ieder zijn gedacht, maar het is jammer. Als het zo blijft evolueren, heeft het weinig zin voor types zoals ik om naar een grote ronde te komen. Het is wel zonde. Zoals zondag kun je niet veel anders doen dan binnen de tijd te finishen.”

MVDP is ondertussen vooral bezig met de Olympische Spelen. Op 3 augustus gaat hij voor goud in Parijs, zoals hij een jaar geleden goud pakte op het WK in Glasgow. “Ik heb gekozen voor een soortgelijke opbouw. Ik voel me nu wel beter dan vorig jaar op dit moment. In 2023 was ik wat ziekjes. Ik voel me best oké, maar dat is zeker geen zekerheid op dezelfde vorm. Met enkele mannen zijn we kandidaat. Het is misschien een beetje vergelijkbaar met Glasgow, maar de olympische koers zal iets minder gecontroleerd zijn met minder ploeggenoten.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
65 Reacties
16-07-2024 10:15
Eens met Mathieu.

Meer dan bij de grote 2 ligt er nog marge. Hetzij met wissel team dan wel kwaliteitsinjectie, zowel budget als expertise, QS. Dit dan gecombineerd met een uitermate uitgenast programma dat Evenepoel fysiek en mentaal trekt. Bovendien heeft hij met zijn tijdrit een onderscheidend wapen. De sleutel ligt eigenlijk bij Gouvenou. Wat meer accent op TT en ook onderscheidende rouleur/gravelritten, (nog) iets minder op hooggebergte, aantal LBL/AGR-achtige ritten er bij ipv spurten.
    16-07-2024 11:04
    Hoe onderscheidend is zijn tijdrit?
    Dit jaar maar 12 seconden sneller als Pogacar en 37 sneller als Vingegaard op terein wat hem het beste lag.

    Ik denk dat de tijdritten van Pogacar en Vingegaard worden onderschat tov Remco (of remco overschat) in een grote ronde.
    16-07-2024 11:15
    In een vlakkere en langere tijdrit zouden de verschillen iets groter zijn lijkt me. Je zag nu bijvoorbeeld dat Pogacar in de afdaling tijd terugnam en zo het verschil beperkt hield. In het laatste vlakkere gedeelte reed Evenepoel, ondanks een klein oponthoud, gewoon terug verder weg.
    16-07-2024 11:21
    We vergeten even dat het etappe schema tot nu toe erg gunstig was voor REV. Ondanks dat heeft hij zich erg rustig weten te houden. We gaan zien wat de laatste week brengt.
    16-07-2024 12:06
    'Erg gunstig' vond ik het etappeschema op zich niet voor Evenepoel. De tijdrit was in zijn voordeel, al zou een vlakke tijdrit van een km of 40 nog een pak meer in zijn voordeel zijn. Verder was de gravelrit niet echt in zijn voordeel, als we de commentaren en voorspellingen op voorhand mochten geloven. Al heeft hij het daar meer dan prima gedaan. De monsterrit van afgelopen zondag heet ook niet echt iets voor hem te zijn. Wat er nog aankomt is natuurlijk nog zware kost, benieuwd of hij zich daar staande houdt, maar de rit van afgelopen zondag lijkt op papier de zwaarste van de hele Tour met de meeste hoogtemeters. Komende vrijdag en zaterdag worden ook nog heel lastige dagen, aan het eind van 3 weken koers. Op zich is deze Tour niet zo erg verschillend van een doorsnee parcours.

    Wat volgens mij wel in Evenepoel zijn voordeel speelt, is het uitvallen van Roglic. Wellicht hadden we anders nog een echte strijd gekregen voor het podium en had Evenepoel op bepaalde momenten misschien over zijn limieten moeten gaan om Roglic te volgen. Nu kan hij meer zijn eigen tempo kiezen. Dat was deels pure pech voor Roglic, al is het de 3de Tour op rij waar Roglic uitvalt, met tussendoor ook nog de Vuelta van '22. Rechtblijven en de finish halen blijft de eerste vereiste, en sommigen zijn daar beter in dan anderen. Pogi is aan zijn 7de grote ronde bezig en eindigde steeds op het podium.

    Maar de Tour is uiteraard nog niet gereden en nu moet Evenepoel bewijzen dat hij zich ook in de derde week niet opblaast. Met de marge die hij momenteel heeft voor plek 3 kan dat wel met het verstand, hij mag gerust nog eens een minuut of 2-3 inleveren als hij een slechte dag heeft. En toch ook maar extra oppassen voor ziekte, met Vervaeke zat covid al in de ploeg.
16-07-2024 10:22
Belgen onder elkaar. Die dichten elkaar altijd meer kans toe.
    16-07-2024 11:06
    Mathieu is toch geen Belg...
    16-07-2024 11:08
    Maar die luca wel
    16-07-2024 11:26
    Nee Di Luca is een Italiaan
    16-07-2024 11:57
    @Kennie
    Die wordt in België als een Vlaamse kempenaar gezien. Daarom heeft hij ook zoveel Belgische fans . Enkel een paar diehard WVA fans houden niet van hem
    16-07-2024 12:29
    Stop met vloeken in de kerk Sus, niet veel mensen uit zijn geboortestreek waar hij vandaan komt vereenzelven zich met de Kempen, die hebben een ander accent ;-) Niets mis met de echte kempen overigens, mooie streek en ik fietste er vroeger mijn trainingen.
    16-07-2024 12:41
    VdPoel is een Nederbelg, eet van twee walletjes, ik ken er daar meer van :D :D :D. En hij heeft ook nog Franse roots in zich, spreekt goed Frans, woont in Spanje en spreekt ook nog heel redelijk Engels, heerlijk internationaal! Dan pas je niet meer in hokjes…..
16-07-2024 10:17
Evenepoel lijkt alleszins nog marge te hebben, of dit voldoende is om de kloof te dichten kan alleen de toekomst uitwijzen.
Verder denk ik ook, dat er de komende dagen nog even moet afgewacht worden alvorens (te) grote conclusies te trekken. Maar als hij geen grote terugval kent, en in de afsluitende tijdrit niet teveel tijd verliest op 'de grote 2', dan denk ik dat het er alleszins heel rooskleurig uitziet voor Remco's toekomst als ronderenner.
16-07-2024 10:52
Het moet natuurlijk altijd een stapje meer zijn bij Evenepoel. Mocht hij podium rijden in de Tour, verbaast hij toch een pak mensen en is het de eerste Belg die daadwerkelijk op het Tourpodium staat sinds Van Impe in 1981. (Jurgen Van den Broeck niet meegerekend voor de groene tafel.)

Het podium is nog niet op zak of er wordt alweer hoger gekeken. Vorig jaar vond men het ook al normaal dat hij in 1 jaar wereldkampioen tijdrijden werd, Luik won, San Sebastian, het BK, 5 GT-ritten, enz. Voor sommigen leek het al niet eens meer voldoende.

Pogacar is natuurlijk de meest complete renner van dit tijdperk maar hoe lang blijft hij op dit niveau en behoudt hij de honger? En gaan Ayuso, Almeida & co vanaf nu elk jaar in dienst of willen die voor eigen rekening rijden?

De toekomst ligt niet vast, en Evenepoel is nog maar 24 en rijdt zijn eerste Tour. Eerst maar eens deze Tour tot een goed einde brengen.
16-07-2024 10:12
Of dat mogelijk is lijkt me voor een belangrijk deel afhankelijk hoe ver ze zijn bij SQ met de wetenschappelijke aanpak, waarin Visma en Ineos voorop liepen en UAE ook vol in is mee gaan doen. Als ze daarmee net zo ver zijn, dan wordt het mijns inziens lastig. Maar als er nog resterende puntjes op de i zijn, dan kan hij mogelijk nog dichter naar hen toegroeien. De wet van de remmende voorsprong is ook in de wetenschappelijke benadering van toepassing.
    16-07-2024 10:43
    Onze grote vriend is onderweg naar Bora toch?
    16-07-2024 13:45
    Ja, maar hebben zij de Visma voedings-app ook. :)

    Al het gekheid op een stokje. Het zegt natuurlijk niets overstappen naar een andere team. Je moet er wel mee in kunnen gaan als renner om het hele jaar door bijna obsessief mee bezig te zijn. Pogi heeft het ook een aantal jaar gekost om er aan te wennen.
16-07-2024 10:15
5 minuten is veel maar ook niet veel. 1 slechte dag bij een tegenstander (om welke reden dan ook) en het kan 1 van de komende jaren eens prijs zijn. Zijn marge op de rest is ook bijzonder groot. M’n noemt hem vaan “best of the rest”, maar die term behoort eigenlijk aan Almeida (of Vingegaard). Want ofwel neem je Pogi alleen, ofwel zet je ze ineens alledrie op een niveau apart (waarbij Evenepoel de minste klimmer is maar de beste tijdrijder).
    16-07-2024 11:18
    We hebben nog een week te gaan, schat in dat hij zondag 8 tot 10 minuten achterstand heeft in het AK. Neemt niet weg dat het een zeer mooie prestatie is, maar of hij die achterstand nog kan weg poetsen is de vraag. De toekomst zal het leren
    16-07-2024 15:22
    @ Steven_E: we gaan toch niet serieus doen alsof Evenepoel in het rondewerk op gelijke hoogte staat van Vingegaard?
16-07-2024 11:06
Het lijkt me al een eer dat je als debutant vergeleken wordt met 2 meervoudig Tour winnaars die op de toppen van hun kunnen zitten.
16-07-2024 12:22
Grappig weer dat alle reacties bij dit artikel gaan over vdPoel’s opmerking over Evenepoel en niet over vd Poel zelf. Persoonlijk vind ik het belangrijkste vooral dat renners als vd Poel bijna niets meer te zoeken hebben in de Tour, nauwelijks kansen hebben om een rit te winnen. De huidige mega sterke klassementrenners die ook op overgangsritten met elkaar gaan strijden en de beperkte hoeveelheid ritprofielen voor aanvallers en punchers is best een probleem. Dit kwam ook in de avond etappe aan de orde (gisteren meen ik). Het kan ertoe leiden dat aanvullers en punchers de tour gaan mijden wat het zeker niet aantrekkelijker gaat maken.
    16-07-2024 12:46
    @Whyze Katje
    Inderdaad, een zorgelijke ontwikkeling als alleen klassementsrenners de Tour nog willen rijden.
    En in de Avondetappe waren Tom Dumoulin, Mike Teunissen, Maarten van Gramberen en Roxane Knetemann het daarover stellig eens.
    Het zou een cultuuromslag teweeg brengen.
    Op termijn een zeer slechte zaak voor deze Grote Ronde.
    16-07-2024 13:08
    Er waren voor de eerste rustdag 4 ritten voor vluchters, waarvan er 3 ook naar vluchters gingen.

    Voorts was het vooral een combinatie van enerzijds de geldingsdrang/tactiek van de twee grote blokken, die er in functie van hun kopman een zware lange dag van maakten (waardoor vluchters geen kans maakten), als anderszijds de relatieve desinteresse om uberhaupt in de vlucht te gaan. (mede omwille van andere belangen, beschermen kopman/sprinter in de ploeg etc.)

    Er zijn niet per se minder ritten voor vrijbuiters, maar gewoon minder vrijbuiters..
    16-07-2024 13:13
    Volledig eens en dat doe je dus met het invoegen van leuke ritten zoals Troyes-Troyes, 3, 4 misschien wel 5 per ronde. Daarbij: er zijn ook ploegen die roofbouw op hun eigen kansen plegen met het inzetten op een spurt ipv een klassieke kopman in de strijd gooien, of ploegen die hen niet 'loslaten' omdat ze met een AK-bink in de gelederen zitten.
    16-07-2024 13:29
    Ik zie weinig verschil met vroeger persoonlijk. Voor de klassieke mannen zijn er al de klassiekers, de Tour is altijd een terrein geweest met veel klimwerk, ook in de vluchtersritten (vaak cols van 2de en 3de categorie).

    De etappes waar Van der Poel voor in aanmerking zou komen, overlappen bovendien wat met die van Philipsen. Dat is ook geen pure sprinter maar iemand die zwaardere profielen overleeft. Daar zitten zeker ritten in waar Mathieu er voor zou kunnen gaan. Dan blijven nog de tijdritten over, en dat is ook niet echt Van der Poel zijn specialiteit.

    In de ritten die voor hem ideaal leken (kasseienrit in '22, de eerste etappe en de gravelrit dit jaar), heeft ie zelf gewoon niet echt thuisgegeven. Ik vermoed eigenlijk dat Van der Poel de opeenstapeling van ritten (met af en toe een zware bergrit erbij) niet zo goed verteert, en zeker als er hitte in het spel is.

    Welke klassieke renners waren wel heel succesvol deze eeuw in de Tour? Cancellara met zijn tijdritten, en zijn late uitvallen (Compiegne in 2007, machtige ritzege). Hij was meer de alleskunner à la Van Aert die ook het gebergte heel goed aan kon en fris bleef. Sagan met de sprints, en ook iemand die 3 weken lang kon woekeren. Alaphilippe klom dan weer een stuk beter en Van Aert had ook de tijdritten & sprints en is een betere klimmer. Boonen 6 x massasprint. Gilbert won ook maar 1 rit in de Tour, Bettini idem.

    Komt er nog bij dat Van der Poel een grote naam is waar andere vluchters met argwaan naar kijken, dus dan moet je er in zo'n groepje bovenuit steken. En dat doet VDP gewoon niet in een grote ronde.
16-07-2024 09:45
Kan REV de kloof nog dichten? Lijkt me onmogelijk. Wat ik wel denk is dat hij de kloof wat kleiner kan maken. Als REV de pérfecte voorbereiding kent en traint op explosiviteit (als dat al te trainen is) dan kan hij misschien dichter in de buurt van de 2 monsters blijven.
Hebben de 2 monsters een iets mindere voorbereiding of een iets lager niveau dan kan de kloof misschien nog kleiner worden.
Maar om bv Pog te overklassen, dat lijkt me helaas een brugje te ver. REV heeft gewoon de pech op de écht nieuwe Merckx te stoten.
    16-07-2024 10:15
    Je hebt het eerst over 'de kloof dichten' en daarna stel je de ambitie bij dat hij Pogacar zelfs moet overklassen. Dat zijn totaal verschillende dingen natuurlijk, dus kan erg weinig met je opmerking.
16-07-2024 09:54
nee nee nee
16-07-2024 10:30
Met de winegums van zijn maat Pogi moet dat zeker lukken. Zonder gekheid, ik laat me graag verrassen door het potentieel van Evenepoel. Hij kan zomaar de nieuwe RedBull-BORA-hansgrohe superster worden, zodra Roglic niet langer voor de Tour overwinning gaat (gezien zijn leeftijd was dit misschien al de laatste kans bij dit team na het instappen van RedBull). Of is er al een nieuw talent op komst van het kaliber Del Toro, die nog niet door UAE is ingelijfd? Een Vingegaard lijkt me te hondstrouw om voor zo'n ploeg te kiezen.
16-07-2024 10:39
[i]Edit redactie: Klopt helemaal! Bedankt, is aangepast. [/i]
16-07-2024 11:02
Bij Soudal Quick-Step zie ik hem niet veel beter worden. Als hij echt ooit de Tour wilt winnen zal hij naar een grotere ploeg moeten, denk ik.
    16-07-2024 12:03
    Mischien de komende jaren wel bij Bora, het is een publiek geheim dat ze daar grote fan zijn willen meedoen voor Tour winst en dan is het binnenhalen van Evenepoel de grootste optie
16-07-2024 11:58
Zeker niet onmogelijk, maar moeilijk in te schatten.

Als je ziet dat Vingegaard en Pogacar naar hun zeggen nog een stap vooruit hebben gezet (beste wattages), dan moet het voor REV ook mogelijk zijn om nog een hoop groeipotentieel te hebben.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je deze Evenepoel in de Tour van 2022 zet bijvoorbeeld. Het zou allemaal dicht bij elkaar liggen volgens mij.
16-07-2024 13:57
Ik heb het al eerder gezien in de sport; een kampioen die nooit geëvenaard zal worden : eerst was er Sampras, maar dan kwam Federer…en plots Nadal en Djokovic… of Schumacher > Vettel > Hamilton>…. Een paar jaar geleden dachten we dat Bernal op weg was naar 7 TDF overwinningen… het kan verkeren!
16-07-2024 14:10
Breng een TDF terug zoals in de jaren ‘90, met 3 tijdritten waarvan 2 lange (50-70km) , en dan zou ik het nog wel eens willen zien of ze Evenepoel volgende jaren kunnen afhouden…
16-07-2024 10:10
Ik denk van niet, maar had hem nu ook niet in de top 5 verwacht. Dus wie weer
16-07-2024 10:14
Lijkt me bijzonder frusterend om te moeten erkennen dat je tegen die 2 in die vorm niks kunt beginnen.
    16-07-2024 11:00
    Dan staat Remco in 'zijn frustratie' hierover zeker niet alleen hé?.....
    want dit zou dan voor een 20 tal andere AK-renners, die in deze Tour
    niet in staat waren om op die mooie 3de plek te staan, nog meer het geval zijn.
    16-07-2024 11:20
    Dat is het probleem hier ook, Vingegaard is nooit 100% en waarschijnlijk is Pogi ook niet 100% nadat hij Giro gereden heeft. Als REV dat wel is, dat heeft ie dus een nog groter probleem, want dan is in werkelijkheid, het gat eigenlijk nog groter dan doet vermoeden.
    16-07-2024 11:37
    Dat %ueel gedoe moet je je niet aan vasthouden. Ook op 100% in een mongolenwaaier verzanden, je pispauze verkeerd timen of (al dan niet geforceerd) je hele afgetrainde hebben & houden rond een gek stuk verkeersmeubilair vouwen. Ergo: ga gewoon van jezelf uit en regel díe shit. Hoe je opponenten er voor staan precies zie je wel bij de ploegenpresentatie.
    16-07-2024 11:37
    @nickdt. Vingegaard en Pogacar zijn volgens jou niet 100%. Maar rijden wel hun beste waardes ooit, hoe verklaar je dat dan?
16-07-2024 10:48
REMCO gaat deze tour nog voor een verassing zorgen als je de tamtam uit het peloton mag geloven.
    16-07-2024 10:51
    De grote 2 met een vat benzine overgieten en de fik er in blaffen ja?
16-07-2024 11:06
Ik denk het niet hoor.
16-07-2024 11:11
Grappig. In deze tijdrit zal Evenepoel hoogstwaarschijnlijk tijd VERLIEZEN op Pogaçar.
    16-07-2024 12:07
    Oh ja? In uw glazen bol gekeken?
    Kan je mij ook de lotto nrs van zaterdag geven aub
    16-07-2024 12:45
    Lijkt me niet zo'n vreemde stelling toch? Integendeel, zou me oprecht verbazen mocht Evenepoel de afsluitende tijdrit winnen.
    Er zijn slechts een erg beperkt aantal vlakke kilometers, en zowel de klim als de afdaling zouden in het voordeel van Pogacar (en in mindere mate ook Vingegaard) moeten spelen. Grootste argument is echter dat deze tijdrit vooral op recuperatie/frisheid zal beslist worden, en veel minder op tijdritcapaciteiten.
    Dus zoals ik eerder al in dit topic zei, zou "in de afsluitende tijdrit niet teveel tijd verliest op 'de grote 2'", al heel positief zijn.
    16-07-2024 15:15
    Ik weet niet of hij tijd gaat verliezen, maar het is inderdaad niet gezegd dat hij op zo'n parcours tijd gaat winnen. Zeker aangezien de verschillen in de eerdere tijdrit niet bijzonder groot waren, en Pogacar, Vingegaard en ook Roglic hun sporen in dergelijke tijdritten wel verdiend hebben.
16-07-2024 11:26
Ik denk het eerlijk gezegd niet.

In tegenstelling tot Pogacar en Vingegaard, heeft Evenepoel een vlekkeloze voorbereiding op de Tour gehad.

Als we naar de realiteit kijken, zit Pogacar op 95% vorm en Vingegaard op 90%. Pogi heeft de Giro gereden en Vingegaard komt terug van een ernstige blessure. In realitiet zou Evenepoel dus op 100% vorm moeten zitten tegenover zijn concurrenten. Is dat het geval, dan is het probleem van Evenepoel groter dan gedacht is, want dan kan die de 2 die niet in absolute topvorm zijn, zelfs niet in zijn absolute topvorm volgen.

Evenepoel is in potentie de beste tijdrijder van de 3, maar dat zijn zelf ook geen koekenbakkers, dus ik denk dat hij nooit meer dan een minuut/minuut en 20 gaat pakken in een tijdrit tegenover de andere 2 en ik denk dat hij die tijd bergop weer gaat verliezen over verschillende bergritten.

Maar in het geval dat Evenepoel niet in topvorm is (Dan heeft de ploegleiding van SQ iets verkeerd gedaan), dan zit er nog een klein beetje rek op. Maar ik denk persoonlijk dat Evenepoel gewoon pech heeft in dezelfde generatie te zitten met Pogacar (24 jaar voor Evenepoel, tegen 25 jaar voor Pogacar) en Vingegaard is ook pas 27.

Hetzelfde probleem hebben Ayuso en Carlos Rodriguez ook een beetje, maar zeker bij Ayuso zit er nog heel veel rek op, want is pas 21 (Dus de jongste van het stel momenteel).
    16-07-2024 11:35
    Evenepoel een vlekkeloze voorbereiding?? Als je met zo'n onzin begint, kan ik mijzelf alvast 2 minuten leestijd uitsparen :D
    16-07-2024 11:42
    En Pogacar zit op 95% en Vingegaard zit op 90% maar halen wel hun allerbeste waarden ooit. Iedereen zijn eigen waarheid, of hoe zeggen ze dat hier weer op Wielerflits? ;)
    16-07-2024 12:05
    Een vlekkeloze voorbereiding? maar jongens toch.. gekker moet het niet worden.
    Niet te geloven hoe sommigen deze prestatie van Evenepoel nog altijd downplayen,

    Tot 2 weken geleden ging Evenepoel genadeloos gelost worden op de eerste hoge steile berg...dus Evenepoel chapeau jongen, je bewijst iedere keer maar weer dat je progressie maakt. Carlos Rodriques zou em wel ff inmaken op de klimmen.. nu hoor ik dat Del Torro hem als volgende gaat inmaken, en anders Ayusso wel , en anders Cian uitdebroeks wel en anders, ...

    Zou Evenepoel mss niet beter stoppen met koersen, want fietsen kan hij precies niet?
    16-07-2024 12:11
    Ja Nick je bent geen fan van Remco , dat weten we intussen al wel.
    Het is echt niet nodig om dat met zo een belachelijke bewoordingen telkens weer opnieuw neer te typen
    16-07-2024 12:20
    Ik denk eerder dat Pogacar door de vermoeidheid van de Giro op iets tussen de 80 en 90% van zijn top rondfietst en Vingegaard door zijn val ook op iets rond maximaal 85%. En inderdaad je hebt wel gelijk dat de voorbereiding van Evenepoel het minst verstoord was, door zijn val moest hij zich niet bewijzen in andere wedstrijden en kon hij er beter naartoe werken, dus die zit minimaal op 110%, anders zou hij nooit kunnen volgen. Maar de enige die echt bijna op volle kracht ging uithalen in de laatste week tegen 120% is jammer genoeg uitgevallen, beetje pech voor Roglic maar goed, dat is ook wielrennen.
    16-07-2024 13:11
    Blijf het raar vinden dat mensen hier beweren dat zowel Pogacar als Vingegaard bij lange na geen 100% zijn. Hoe kunnen ze dan de beste waardes ooit trappen? Niemand trapt zijn beste waardes op 85 of 90%.
    16-07-2024 13:19
    @Leor

    Daar vergeet je tussen de lijntjes te lezen.

    Vlekkeloos vergeleken met Pogacar en Vingegaard, dus zou een betere vorm moeten hebben.

    @Sus
    Ik heb niks tegen REV ansich, ik heb iets tegen zijn maniertjes en gebaartjes in de koers als ze misplaatst zijn.
    16-07-2024 14:07
    Dat schijnt te heersen ja: gebaartjesovergevoeligheid.

    Hoorde laatst van iemand dat je neus anderhalf uur in ijswater houden daarbij helpt.
16-07-2024 11:46
De momenteel derde plek is enigszins geflatteerd, met een uitgestapte Roglic en Ayuso. Daar had ie het normaal gesproken ook van verloren, maar wat is normaal tegenwoordig?
We zien hier de beste rem die bestaat, althans in dit team. Gat met de grote 2 (en wie weet Roglic weer erbij volgend jaar) gaat niet zomaar gedicht worden, sterker nog er komen achter hem een aantal aan. Dus achterom blijven kijken rem, ipv naar voren.
Neemt niet weg dat ie puik presteert vooralsnog, benieuwd of ie nog gaat worden aangevallen dit weekend, of dat ie er toch doorheen zakt. Verder zie ik liever een aanvallende rem ipv deze behoudende angstige. Maar goed, als je daarmee podium tour zou gaan halen...not my cup of tea, maar leuk voor de fans van rem natuurlijk.
16-07-2024 11:53
Kan me voorstellen dat de organisatie besluit meer tijdrit in te bouwen om de spanning op te voeren. Dan is er wel wat mogelijk
    16-07-2024 11:56
    De grote 2 zijn nu net ook uitmuntend in tijdrijden, dus dat gaat niet werken. Hoop wel op wat meer bergen in de tweede week, het was lang wachten. Minder sprintetappes, beetje meer voor de puncheurs. Kind kan de was doen.
    En misschien weer een kassei etappe volgend jaar. TTT mag er ook bij.
    16-07-2024 11:57
    Wat sowieso toenemen gaat zijn onderscheidende etappes met ondergrond waarop power van pas komt. Het moment dat Evenepoel, Vingegaard en Pogacar hierop wegrijden, bij de kopgroep aankomen, wat jammeren en terugzakken is voor mij toch wel een hoogtepunt. Een keihard bewijs dat het in de ronde past als te beheersen discipline.
    16-07-2024 12:01
    Zou een goede evolutie zijn, maar helaas is de trend de laatste decennia de omgekeerde.

    In de live van PCS stond er bij de tijdrit een duidelijk, doch triest grafiekje over de immer dalende afstand van tijdritten sinds 2000:
    https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2024/stage-7/live

    Als ze zo verder doen rijden ze binnen 20 jaar tijdritjes van 5 a 10km :D
16-07-2024 12:29
Dat zullen we over een jaar of 4 wel weten zeker, geen idee wat de groeimarge nog is bij Remco. Ik hoop alleen voor hem dat Pogacar en Vingegaard al op hun top zitten, anders wordt het wel heel moeilijk. Als die twee door omstandigheden allebei niet in optimale omstandigheden zijn kan het natuurlijk wel (valpartij voor of tijdens de tdf, wat ziekjes, gewoon niet starten, ...), en dan moet Evenepoel klaar zijn om het te claimen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine