Mathieu van der Poel geklopt door Biniam Girmay: “Bij mij was het een beetje op”
foto: Cor Vos
dinsdag 17 mei 2022 om 18:27

Mathieu van der Poel geklopt door Biniam Girmay: “Bij mij was het een beetje op”

Mathieu van der Poel werd voor de tiende etappe van de Giro d’Italia samen met Biniam Girmay tot de topfavorieten voor de dagzege gerekend. Beide tenoren stelden niet teleur, sprintten in Jesi weg bij de rest en streden samen om de overwinning. Uiteindelijk moest de Nederlander zijn meerdere erkennen in de Eritreeër.

“Het scheelde nog veel hoor. Ik kwam een fiets tekort. Het was een lastige wedstrijd. Ik denk dat ik op het einde gewoon net iets tekort kwam”, vertelde Van der Poel na afloop van de etappe. De Nederlander stopte zich niet weg en controleerde met zijn ploeg Alpecin-Fenix een groot deel van de rit, en nam met het team van Girmay, Intermarché-Wanty-Gobert, de verantwoordelijkheid.

Een opmerkelijk moment was op 55 kilometer van de streep, toen Van der Poel voet aan de grond moest zetten. Hij had een probleem en moest van fiets wisselen. Na een korte achtervolging kon hij snel terugkeren. “Die nylonkous waar we het ijs in steken, was uit mijn shirt gevallen en in mijn derailleur terechtgekomen. Dus dat liep een beetje in de soep”, vertelt hij daarover. “Ik moest een andere fiets pakken en een stevige achtervolging rijden om terug te komen.”

Of hem dat op het einde krachten heeft gekost, weet de Nederlander niet. “Wat me vooral nekte, was die aanval op het einde. We hadden op VeloViewer gekeken en daar leek de laatste afdaling vrij technisch. Ik had de hele ploeg op kop gezet omdat ik had gezegd dat ik wilde aanvallen om alleen in de afdaling het verschil te maken. Die viel dan toch een beetje tegen. Ik probeerde me te herzetten, maar uiteindelijk werd ik gewoon geklopt in de sprint.”

‘Mijn reactie was een beetje verkeerd opgevat’
In plaats van dat Van der Poel zijn tweede etappezege pakte, legde Girmay beslag op zijn eerste. De Nederlander is onder de indruk van de Eritreeër en kwam nog even terug op de veelbesproken emoji die hij na de etappe naar Napels verstuurde in een reactie op een artikel op WielerFlits. “Ik heb geen probleem met hem. Mijn reactie was een beetje verkeerd opgevat. We weten allemaal dat hij een supergoede renner is. Vandaag reed hij weer een straffe sprint, want hij ging van heel ver aan en viel eigenlijk niet stil. Ik had even de indruk dat ik erover ging, maar hij bleef versnellen en bij mij was het toch een beetje op.”

“Of het leuk is dat hij zo goed is? Sowieso. Ik word graag uitgedaagd. Als je ziet hoe ver we met twee van de rest weg sprintten, wil dat ook iets zeggen over zijn sprint. Als je ziet hoe hij het in Gent-Wevelgem afwerkt, dan weet je dat hij een sterke sprint heeft”, vertelde Van der Poel verder. Voor de etappe van morgen heeft de Nederlander geen plannen. Het peloton koerst dan van Santarcangelo di Romagna naar Reggio Emilia over een biljartvlak parcours. “Morgen ga ik lekker achterin zitten om te herstellen en dan kom ik terug voor volgende kansen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
42 Reacties
17-05-2022 18:30
Goed gedaan van wanty. Van der Poel moet het toch een beetje alleen doen aan het einde.
17-05-2022 18:38
Reële reactie, natuurlijk. Al vraag ik mij toch af of het peloton van 2047 zich niet krom lacht om:

"We hadden op VeloViewer gekeken en daar leek de laatste afdaling vrij technisch. Ik had de hele ploeg op kop gezet omdat ik had gezegd dat ik wilde aanvallen om alleen in de afdaling het verschil te maken. Die viel dan toch een beetje tegen."

VeloViewer... De middelen om digitaal een koers te verkennen blijken eens te meer nog sub-optimaal. Ik snap dat je niet elke koers lijfelijk kunt verkennen, maar dit komt toch wel knullig over hoor.
    17-05-2022 18:45
    Er had gisteren wel ff iemand heen en weer kunnen rijden inderdaad.
    Probleem is vooral gebrek aan ervaring in meerdaagsen denk ik. Je rijdt hier niet iedereen zomaar op n hoop na 190-200 km.
    17-05-2022 18:55
    Ja, eens, maar zoals je zegt, een soort 'verkenner' (een oud renner?) kun je als team best op de loonlijst zetten voor de grote rondes.
    17-05-2022 19:24
    Iemand laten verkennen of met Veloviewer iets bekijken levert altijd een vertekend beeld op: op TV, Google maps etc is het hoogte verschil moeilijk in te schatten: inderdaad, in 2047 load je het parcours en kan jet het na fietsen met bochten en power waardes en een gesimuleerd peleton, maar is het nu juist niet mooier dat Mathieu zich erop verkeek en dat we daardoor een mooie aanval gezien hebben?
    18-05-2022 13:52
    Een verkenner gaat zonder wedstrijdsnelheid en met verkeer op de weg ook nooit goed in kunnen schatten hoe technisch een afdaling nu daadwerkelijk is. Dus ja, of je nu voor het een of ander kiest, zoveel maakt het niet uit lijkt me.
17-05-2022 18:40
Groot sportman. Op waarde (en wellicht een beetje tactiek) geklopt, en morgen weer verder.
17-05-2022 18:40
Verkeerd opgevat? Hoe moesten we het dan begrijpen?
    17-05-2022 18:45
    Het gewoon niet te serieus nemen. Niet achter elke boom een ruzie zoeken.
    17-05-2022 18:55
    Begrijpen is niets voor belgen.
    17-05-2022 19:03
    Probeer het zelf eens van meerdere kanten te interpreteren beer. Dat geeft ook een hoop mogelijkheden in het echte leven.
    17-05-2022 19:27
    Het was een smiley en de pers maakt er een olifant van: hoe er ook gereden wordt, er wordt altijd op Mathieu zijn wiel gereden en zo’n smiley betekent dat Mathieu dat weet maar zich er niet echt druk over maakt: ce la vie
    17-05-2022 21:33
    @beer : het was een grapje, maar dat zal moeilijk te begrijpen zijn voor iemand die geen humor kent....

    Mathieu toont zich over het algemeen een sportief verliezer, met waardering voor de winnaar als die beter is. Vandaag ook weer. Ik begrijp echt niet waar die haat bij jou voor hem vandaan komt. Ik zal wel een fanboy zijn in jouw ogen, maar ik kijk liever naar een koers met hem dan zonder hem. En ik ben zeker geen fan van Evennepoel, maar ook die staat garant voor koers. Net als Van Aert. Als wielerliefhebber kan ik daar alleen maar van genieten.

    Jij lijkt meer een voetbalsupporter die er meer vreugde uithaalt de ander te zien verliezen en naar beneden te halen, dan waardering voor een goede prestatie.
17-05-2022 18:44
Onhandig gekoerst uiteindelijk. Ik denk dat hij overmorgen gaat knallen
17-05-2022 18:52
Een nylonkous met ijs?
    17-05-2022 19:00
    Correct, een nylonkous met ijs.
    17-05-2022 19:02
    Ja, wordt wel vaker gebruikt tijdens de wedstrijd
    17-05-2022 19:22
    Because i want to keep my hair.
    17-05-2022 19:28
    Binnenkort bij de Burger King.
17-05-2022 18:57
Klopt teveel inspanningen gedaan tijdens de finale en rit maar geweldige overwinning voor Girmay en zeer mooie reactie van MVDP na de finish. Toppers.
17-05-2022 19:03
Ben een echte fan…maar dat domme rijden begin ik wel een beu te raken. Over 5 jaar weet bijna niemand je tweede plaatsen!
    17-05-2022 19:16
    Ach, dat kan allemaal best meevallen. Kijk naar zijn grootvader.
    17-05-2022 19:18
    Hij probeert het tenminste. Gaten dichten en toch sprinten. Die Girmay had nog 3 ploeggenoten om hem heen. v.d.Poel zat helemaal alleen.
    17-05-2022 19:37
    Mensen onthouden zijn stijl wel!
    17-05-2022 19:59
    Over honderd jaar weet iedereen nog wat voor een schitterende renner het was.
    17-05-2022 22:17
    Dat “domme rijden” heeft anders ook de meest memorabele zeges opgeleverd. Precies de reden om fan te zijn.
    17-05-2022 22:25
    Een mooie enerverende koers is een winst voor de kijker. Scoreboard-fans zit niemand om verlegen.
17-05-2022 19:46
Ach als van der poel weet dat hij er 5 van de 10 winnend kan afwikkelen..kan hij zich een zekere opgeruimdheid
en relativering veroorloven
    17-05-2022 19:50
    Ach ja, zo ja idd, speels dedain, ach van pff so what ja.
17-05-2022 19:55
profiteurs zijn het
17-05-2022 20:28
En schildpadhoofd noemt hem dan een slechte verliezer.

Ik heb ze wel slechter zien verliezen.
17-05-2022 20:48
Het is gewoon een genot om als (neutrale) kijker deze jongen bezig te zien. Wat een klasbak toch. En dan die spurt : de verbetenheid op zijn gezicht, dat ranke lijf waar hij nog eens alles uitperst om finaal zijn duim op te steken naar Girmay. Chapeau man !
17-05-2022 21:33
Hij doet zichzelf wel tekort. Onhandig gekoerst zou ik niet zeggen, want als hij had gewonnen met die afdaling was het weer "briljant". Die aanval was gewoon de juiste beslissing als je geen ploegmaats meer hebt en Girmay nog 3.
17-05-2022 21:36
Ja mooi is het zeker, maar hij had verstandiger moeten zijn deze kans op een 2de etappe te pakken. Met meerder ploegmaten van Girmay had juist hij zich nu eens in het wiel moeten zetten. Wat hij doet is te voorspellend en kost hem ook zeges op deze manier. Dat is wat hij! wil, WINNEN. Dat gaat steeds minder makkelijk als je niet eens van koers idee veranderd
17-05-2022 22:37
Dom? Slim? Scorebord journalistiek!

Gokt bini dat ballerini het gat dicht rijdt, dan is mathieu misschien ver genoeg weg. Nu neemt girmay wel meteen over en het is klaar met de poging.

Solo aankomen is altijd beter dan in een sprint. Als ik de sprint vandaag bekeek dan had mathieu het waarschijnlijk ook niet gered als hij rustig had gewacht in het peloton. Bini was gewoon sterk.

Als je dan toch praat over dom rijden, dan moet je met deze rit in het achterhoofd nog eens kijken naar de rit in napoli. Waar girmay zichzelf een kans op de ritzege ontneemt door niet vol mee te rijden.

Wat wel gaat tellen: ook girmay gaat steeds meer geviseerd worden. Die zal het ook steeds vaker zelf op mogen lossen. En te maken krijgen met de tactieken die sagsn, van aert en vdp ook vaak nekken. En dan vind ik het gewoon mooi dat die mannen van eigen kracht uit blijven gaan ook al krijgen ze regelmatig ook het deksel op de neus. En krijgen ze te horen dat ze dom bezig zijn....
    17-05-2022 22:50
    Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Wanneer je straks koersen hebt met Girmay, de wonderboys, Flip, Pogi & Evenepoel vooraan is het kiezen geblazen wie wie viseert. Is dan Girmays wielhet beste? Ik denk het niet.
    17-05-2022 22:52
    MvdP heeft gewoon een goeie koers gereden vandaag. Geprobeerd er van weg te komen en toen dat niet lukte op waarde geklopt in de sprint.

    Lijkt me dat het probleem eerder bij het verwachtingspatroon ligt. Sommigen doen alsof hij altijd en overal met de vingers in de neus kan winnen. Je kon hier tijdens de Giro al lezen dat het peloton hem als lead-out niet eens zou kunnen bijhouden of dat hij wel eens een bergritje ging winnen mocht hem dat überhaupt interesseren. Dan krijg je fans die ontgoocheld reageren of sceptici die (over)kritisch zijn. Daar kan jij je vast wel iets bij voorstellen zeker, overkritisch zijn?

    Matje rijdt gewoon een erg sterke Giro, en dat vlak na de klassiekers. Topseizoen tot dusver.
    17-05-2022 23:00
    Helemaal eens. Rijdt hier een super giro en wordt ook nog eens goed uitgedaagd met een nieuwe topper op zijn terrein. Dat ‘domme’ rijden is een gevolg van steeds alleen in de finales zitten, hij heeft een adjudant nodig daar.
    17-05-2022 23:30
    Rv,
    In het scenario dat jij schetst gaat girmay veel verliezen mocht hij wieltjeszuiger blijven. Dan laten de groten nog liever een andere grote winnen vermoed ik.

    Maar eerlijk gezegd denk ik dat bini uiteindelijk ook gewoon zelf mee koers gaat maken. Hij is nu nog alles aan het ontdekken maar ik zie hem in de toekomst echt wel zijn eigen kans creëren, ook al is hij supersnel.

    Ik geef hem nu zeker nog het voordeel van de twijfel en kan gewoon genieten van wat hij laat zien in zijn eerste giro.
    17-05-2022 23:48
    Zulke dingen heeft helemaal niemand gezegd Alfons... Kom op zeg

    Niemand ontkent ook dat hij een sterke Giro rijdt. Het enige wat hem verweten wordt, is dat hij wat dom koerste vandaag.
    18-05-2022 07:27
    +1 BigShow bovendien heeft Van der Poel nog niet zo lang geleden zelf gezegd slimmer/efficiënter te willen koersen.
17-05-2022 23:43
Ploeg te vroeg uitgerookt naar later bleek. Strategisch niet goed want afdaling bleek niet lastig genoeg om het verschil te maken. Na zo'n inspanning kost voor de streep toch nog iedereen behalve Girmay op een lengte rijden is knap.
En die minuut terughalen eerder in de koers kost ook Matje echt wel krachten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine