Mathieu van der Poel en Wout van Aert lijken weinig kansen te krijgen in Tour 2026
Mathieu van der Poel en Wout van Aert weinig eer te behalen in de Tour de France 2026. Die voorzichtige conclusie moeten we stellen nadat het parcours van komende zomer is gepresenteerd. Op papier liggen er voor types zoals hen op het eerste oog weinig kansen.
Er valt voorExplosieve types, puncheurs en klassiekerrenners zullen donderdagmiddag met gefronste wenkbrauwen het Tour-parcours van 2026 bestuderen. Voor hen liggen er amper mogelijkheden. Hoewel nog niet alle profielen bekendgemaakt zijn door Tour-organisatie ASO (vaak gebeurt dat pas in het nieuwe jaar), is het wel gebruikelijk dat ze de meest interessante etappes alvast prijsgeven. Dat heeft de ASO ook nu gedaan, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit eigenlijk alleen maar bergetappes, enkele overgangsritten, de ploegentijdrit en de individuele tijdrit zijn.
Vijf kleine kansen
Met externe bronnen zoals La Flamme Rouge is er wel enigszins een beeld te krijgen op het aantal kansen voor renners zoals de kopmannen bij Alpecin-Deceuninck en Visma | Lease a Bike. We tellen slechts vijf etappes waar mogelijk iets te rapen valt. Dat zijn rit twee naar Barcelona, rit negen naar Ussel, rit twaalf naar Chalon-sur-Saône, rit zeventien naar Voiron en de slotrit naar Parijs. Met een beetje verbeelding zou je daar de individuele tijdrit naar Thonon-les-Bains aan de oevers van het Meer van Genève (rit zestien) aan toe kunnen voegen, maar dan houdt het wel op.
Toch hebben al die kansen wel een aantal mitsen en maren, die er de afgelopen editie een stuk minder waren. In de laatste vier kilometer van etappe twee liggen de Montjuïc (1,6 km à 9,3%) en de finish op de helling naar het Olympisch Stadion Lluís Companys (600 meter à 7%). Wellicht net iets te zwaar voor Van der Poel en Van Aert ten opzichte van Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard. De overgangsrit naar Ussel lijkt ook iets te lastig voor klassiekertypes, net als de beginfase van rit zeventien naar Voiron. En dat terwijl de ASO rit twaalf bestempelt als laatste kans voor sprinters.
Afwachten
De slotrit naar Parijs ziet er ook iets anders uit dan afgelopen editie. Toen werd dat in de stromende regen een spektakelstuk. Butte Montmartre zit er net als toen komend jaar ook weer drie keer in, maar de top van de laatste passage ligt op vijftien kilometer voor het einde. Afgelopen zomer was dat nog op zes kilometer van de finish. Toen was het voor sterke spurters onmogelijk om terug te keren, terwijl de ASO die hoop komende zomer wel in leven houdt. Het is nog even afwachten op de definitieve profielen, maar heel veel kansen liggen er voor hen dus niet.
Het is een jammerlijke constatering, net omdat de eerste week van de afgelopen editie van de Tour juist liet zien hoe mooi de wielersport kan zijn als alle toppers tegen elkaar strijden. “De grote rondes kunnen veel beter inspelen op de karakteristiek van deze kampioenen. In de eerste week van de Tour, Giro en Vuelta zou je standaard vier à vijf typische klassiekers moeten hebben. Wat mij betreft mag daar zeker ook een gravel- of een kasseienrit tussen zitten. Dan zijn er voor de typische klassieke renners ook voldoende uitdagingen in de grote rondes”, schreef onze opiniemaker Raymond Kerckhoffs daar afgelopen zomer over.
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
04.07 | 1 |
Barcelona
|
Barcelona
|
19.70 km |
05.07 | 2 |
Tarragona
|
Barcelona
|
178.40 km |
06.07 | 3 |
Granollers
|
Les Angles
|
196.00 km |
07.07 | 4 |
Carcassonne
|
Foix
|
182.00 km |
08.07 | 5 |
Lannemezan
|
Pau
|
158.00 km |
09.07 | 6 |
Pau
|
Gavarnie-Gèdre
|
186.00 km |
10.07 | 7 |
Hagetmau
|
Bordeaux
|
175.00 km |
11.07 | 8 |
Périgueux
|
Bergerac
|
182.00 km |
12.07 | 9 |
Malemort
|
Ussel
|
185.00 km |
13.07 | 10 |
Aurillac
|
Le Lioran
|
167.00 km |
15.07 | 11 |
Vichy
|
Nevers
|
161.00 km |
16.07 | 12 |
Circuit Nevers Magny-Cours
|
Châlon-sur-Saône
|
181.00 km |
17.07 | 13 |
Dole
|
Belfort
|
205.00 km |
18.07 | 14 |
Mulhouse
|
Le Markstein
|
155.00 km |
19.07 | 15 |
Champagnole
|
Plateau de Solaison
|
184.00 km |
21.07 | 16 |
Évian-les-Bains
|
Thonon-les-Bains
|
26.00 km |
22.07 | 17 |
Chambéry
|
Voiron
|
175.00 km |
23.07 | 18 |
Voiron
|
Orcières-Merlette
|
185.00 km |
24.07 | 19 |
Gap
|
L'Alpe-d'Huez
|
128.00 km |
25.07 | 20 |
Bourg-d'Oisans
|
L'Alpe-d'Huez
|
171.00 km |
26.07 | 21 |
Thorny
|
Paris
|
130.00 km |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Ook geen gravel- of kasseirit precies? Dat zijn nochtans wel ritjes die vaak spectaculair verlopen.
3 Tour's, vaak reeds aan de voet van een bergje geparkeerd zagen staan ?
Geen valpartijen gehad dus zou zo maar kunnen.
De bagagedragers die hem naar etappezeges droegen is er natuurlijk niet elk jaar dus op eigen kracht zou prettiger zijn.
is dit de van aert die in de vuelta van 2024 wel goed meedeed in de bergen en zelfs het bergklassement aanvoerde toen hij uitviel? is het die van aert die al jaren geen berg meer opraakt?