Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar kleuren klassiek voorjaar, dat toch iets mist
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 22 april 2024 om 17:00

Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar kleuren klassiek voorjaar, dat toch iets mist

Analyse “De logica is gerespecteerd.” In vier woorden vatte Christoph Roodhooft Luik-Bastenaken-Luik briljant samen. De indrukwekkende overwinning van Tadej Pogacar en de knappe derde plek van zijn protegé Mathieu van der Poel zorgden ervoor dat de twee mannen die dit klassieke voorjaar op grootse wijze domineerden toch nog samen op één podium stonden.

Voor de echte wielerliefhebbers was het genieten van zeldzame kampioenen maar voor de neutrale toeschouwer ontbrak er de nodige spanning. Al kan iedereen die iets van wielrennen begrijpt maar één ding doen: een héél diepe buiging voor Van der Poel en Pogacar maken.

Met 149 solokilometers van Mathieu van der Poel (44 km in de E3 Saxo Bank Classic, 45 kilometer in de Ronde van Vlaanderen en 60 kilometer in Parijs-Roubaix) en 116 solokilometers van Tadej Pogacar (81 km in Strade Bianche en 35 in Luik-Bastenaken-Luik) hebben we dit klassieke voorjaar vooral imponerende demonstraties van twee grootheden uit de wielerhistorie gekeken. Dat Van der Poel en Pogacar nu beiden zes Monumenten achter hun naam hebben, geeft aan op welk uitzonderlijk niveau zij acteren.

Foto: Cor Vos

In de aanloop naar ‘La Doyenne’ maakte HLN een mooie vergelijking van de 75 kilogram van Van der Poel tegen de 66 kilo’s van Pogacar. Een blik op de statistieken en data leert dat er in het moderne wielrennen geen enkele renner uit de gewichtsklasse van ‘MVDP’ in slaagde om Luik te winnen. In de Ardennen is het voor een krachtsmens bijna onmogelijk om de flyers te kloppen.

Van de laatste 10 winnaars is Bob Jungels in 2018 met 70 kilogram de zwaarste. Terwijl winnaars als Remco Evenepoel en Simon Gerrans (62 kg), Primoz Roglic en Jakob Fuglsang (65 kg), Alejandro Valverde (61 kg) en Wout Poels (66 kg) eveneens aanzienlijk lichter zijn. Op het podium brachten in de afgelopen jaren alleen Wout van Aert (3e in 2022 met 78 kg) en Jens Voigt (2e in 2005 met 76 kg) ongeveer hetzelfde gewicht als de huidige wereldkampioen in de strijd.

Van der Poel reed een vrij doordachte koers, waarbij hij waar mogelijk zuinig met zijn krachten omsprong. Door op sommige plekken niet diep in het rood te gaan, had hij in de finale nog de energie over om voor het podium te strijden. Na een heel zware koers, en zeker in deze koude weersomstandigheden, doen de klimmers ook een paar jasjes uit en kan de wereldkampioen in de late finale met zijn body over nog net wat extra inhoud beschikken. We zagen dat ook al tijdens het WK in Glasgow dat 3570 hoogtemeters telde. Al is Luik-Bastenaken-Luik nog een stuk zwaarder met 4400 hoogtemeters.

Om in de Ardennen de strijd tegen Pogacar en Evenepoel aan te gaan zal Van der Poel in zijn voorjaarscampagne andere keuzes moeten maken. Hij zal zich meer op de heuvelklassiekers dan op zijn favoriete terrein in Vlaanderen en Roubaix moeten focussen. Het is noodzakelijk om in Luik frisser aan de start te staan. Al toont deze derde plek in Luik-Bastenaken-Luik aan dat er zeker mogelijkheden zijn om de ‘Oude Dame’ ook aan zijn palmares toe te voegen.

Monumentenmannen
De ‘monumentenmannen’ Van der Poel en Pogacar hebben met heel bijzondere prestaties dit voorjaar kleur gegeven. Zij gaven de klassiekers glans, maar de strijd tussen de allergrootsten waar iedereen op hoopte hebben we helaas niet gezien. Alleen op de Poggio in Milaan-Sanremo zagen we even Van der Poel en Pogacar duelleren. Verder kwamen de zogenaamde grote zes (Pogacar, Van der Poel, Van Aert, Evenepoel, Roglic en Vingegaard) elkaar in dit klassieke voorjaar nergens tegen.

Niet alleen de solo’s van deze twee superkampioenen zullen de boeken ingaan bij het voorjaar 2024. Ook de twee dramatische valpartijen hebben een grote stempel op deze lente gedrukt.

Het is opmerkelijk dat juist in voorbereidingswedstrijden op plaatsen relatief ver voor de finish vijf van de top-tien renners uit de UCI-ranking voor lange tijd werden uitgeschakeld. In Dwars door Vlaanderen, op 69 kilometer voor de finish, vielen o.a. Wout van Aert, Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay.

In de vierde rit van de Ronde van het Baskenland, op 30 kilometer van de streep, sloegen Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en o.a. Primoz Roglic genadeloos hard tegen de grond. Deze valpartijen hebben niet alleen het voorjaar ontsierd; door de ernst van sommige blessures kan de nasleep voor o.a. Van Aert en Vingegaard nog wel eens tot ver in dit wielerjaar duren.

Helaas had de wielersport deze valpartijen met al deze kampioenen klaarblijkelijk nodig om nu eens echt vaart te zetten in het nemen van maatregels om van de veiligheid te verbeteren. In totaal zijn er momenteel zelfs 38 WorldTour-renners buiten koers vanwege blessures die zij bij ernstige valpartijen hebben opgelopen.

Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar. Foto: Cor Vos

Het valt op dat er in alle conclusies rond de valpartije steeds vaker naar het gedrag van de renners zelf wordt gewezen. Kregen in het verleden vooral de organisatoren de zwarte piet toegeschoven, nu zijn de renners zich meer bewust dat er een mentaliteitsverandering moet komen.

Een onderzoek van experts van de Universiteit Gent heeft aangetoond dat 50% van de valpartijen is te wijten aan het gedrag van de renners en 50% is te wijten aan andere factoren, zoals obstakels die niet worden gesignaleerd of de snelheid van het peloton. De twee heersers van dit voorjaar Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar benadrukten de afgelopen dagen ook dat er vooral naar het gedrag cq. mentaliteit van de renners gekeken moet worden.

Laten we dus niet alleen naar de schitterende solo’s van dit tweetal kijken, maar vooral ook naar deze superkampioenen luisteren…

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
32 Reacties
21-04-2024 20:33
voor mij had het seizoen 3 minpunten.

uiteraard als belangrijkste de vele valpartijen waardoor de top onthoofd werd
tweede punt is de extreme voorspelbaarheid, die uiteraard een gevolg is van het eerste punt
tot slot vond ik ook dat de toppers, ook toen ze nog niet allemaal waren weggevallen, elkaar veel te veel uit de weg gingen en te weinig koersdagen hebben
21-04-2024 20:42
Is het knap, zeker. Maakt het wielrennen leuk om naar te kijken?
Ik kijk dit jaar met veel meer plezier naar vrouwenwielrennen dan ooit, spanning, mooie wedstrijden en verdiende winnaars.
    21-04-2024 20:53
    Ik vind juist dat het vrouwenwielrennen momenteel bol staat van tactisch ontzettend vreemd koersgedrag. En eigenlijk was het vandaag tot aan de Roche ook niet echt om aan te gluren. Waarbij het dieptepunt van kijkgenot toch wel de finale van Gent-Wevelgem was.

    Overigens: als je, zoals in de "analyse" hierboven, je daadwerkelijk LBL gaat vergelijken met het WK in Glasgow omdat daar ook wat hoogtemeters in zaten, dan sla je de plank als analyticus behoorlijk mis. Ook een goede alpenrit heeft 4000 hoogtemeters, maar is iets compleet anders dan LBL, en is ook weer iets compleet anders dan het WK in Glasgow.

    Ik denk eerlijk gezegd dat het WK in Glasgow zo'n beetje het zwaarste WK is geweest als je gaat kijken naar Normalized power output. Remmen, insturen, optrekken, kort bergje oprammen, bocht, remmen, optrekken, demarrage, gat dicht rijden, remmen, optrekken, weer een kort bergje op rammen... En juist vanwege deze hele specifieke karakteristiek kwam een type als Mathieu bovendrijven. Omdat er volgens mij in het huidige peloton geen enkele renner zo goed is in dit soort hollen- en stilstaan werk als Mathieu. Al hadden er nog 1000 hoogtemeters meer in gezeten...
    21-04-2024 22:18
    Helemaal mee eens.
    22-04-2024 08:30
    @Wijsgeer helemaal mee eens. Jarenlang waren vrouwenwedstrijden meestal leuker om naar te kijken, maar sinds vorig jaar en vooral dit jaar zijn ze vaak heel saai. Vorig jaar het overwicht van SD en dit jaar het gepoker.
21-04-2024 22:50
Als je alleen naar de solo’s kijkt en de overwinningen die tussen zo’n beetje tussen twee renners zijn verdeeld is het inderdaad wrat kleurloos. Maar als je iets verder kijkt gebeuren er genoeg leuke/interessante dingen. Juist interessant om te zien wat er gebeurd in een ploeg als de kopmannen wegvallen. Mooi om te zien dat waar iedereen dacht dat vd Poel het alleen moet opknappen hij een sterke ploeg blijkt te hebben. Nieuwe namen die zich tonen….. . Door wat gedetailleerder te kijken ontstaat er toch weer kleur.
21-04-2024 22:02
Leuk dat er na een reeks wedstrijden plaats is voor analyse.
We hebben allemaal gezien dat er veel renners gevallen zijn en dat Pogacar en VDP het hele voorjaar opgekuist hebben.

Mag het wat meer zijn? Tactische plannen, UAE dat zowel woensdag als vandaag op een discutabel moment de gas opendraait, ploegen die meevielen in het Vlaamse maar tegenvielen in het Waalse werk (Lidl-Trek), meevallers (de revival van AG2R, FDJ dat na Pithie en Kung ook een blik Ardeense uitblinkers kan opentrekken, pakweg Van Gils en Cosnefroy die van Strade tot Luik indruk maakten), andere tegenvallers, Visma dat makkelijker kassei-toppers lanceert dan heuveltoppers (Valter en Tulett die nog geen Laporte of Jorgenson blijken), Mauri die het voorjaar van Quickstep moet "redden", Bagioli en Skjelmose die niet op het elan van Lidl konden voort surfen...
    22-04-2024 08:32
    @Cochise het is idd meer een (vrij algemene) samenvatting dan een analyse.
21-04-2024 23:24
De grote koersen strade, rvv, pr en lbl kenden een voor de spanning vrij rampzalig verloop ja. Omloop, kuurne, msr, e3, gw, bp, agr en fw waren ok tot goed.
21-04-2024 21:25
Van de grote zes mag je toch van Roglic en Vingegaard eigenlijk niets verwachten in de klassiekers? Die hebben tot nu niet superveel laten zien in klassiekers (Roglic misschien een beetje). Als je heel eerlijk bent heeft Van Aert het de laatste jaren ook niet waar kunnen maken in de monumenten. Waar ik vooral nog hoop is een strijd tussen Pogacar en Evenepoel in Luik. Ik heb het idee dat die twee elkaar niet heel veel ontlopen.
    21-04-2024 21:36
    In Luik (winst in 2020) en Waalse Pijl (2de in 2021 bij zijn enige deelname) mag je toch wel wat verwachten van Roglic? Ook Vingegaard moet in die 2 koersen toch iets kunnen betekenen?
    21-04-2024 21:52
    @Domestique, ik vind het maar een schamele erelijst. Ik heb toch het idee dat Roglic en Vingegaard meer rondjes rijders zijn (waar ook niets mis mee is)
    21-04-2024 21:56
    Mochten ze zich echt richten op deze 2 koersen in het voorjaar, zie ik hen ook ver komen. Niet van het niveau Pogacar, maar toch ook niet direct minder dan mannen als Bardet, Bilbao of Paret-Peintre.
    21-04-2024 22:07
    Roglic presteert regelmatig ook best goed in het Italiaanse najaar.
21-04-2024 22:34
Ik zie in mijn omgeving - ik ben lid van een wielertoeristen club - meer en meer mensen afhaken om nog naar wedstrijden te kijken. Top is veel te smal (in extreem geval - zoals vandaag - stond de winnaar al op voorhand vast), dus voorspelbaar, saai. Nog niet heel lang geleden was het quasi onmogelijk om de winnaar van LBL te voorspellen. Hopelijk keren die tijden snel terug, maar ik vrees er een beetje voor.
21-04-2024 21:47
Natuurlijk is het mooi wat we dit voorjaar gezien hebben maar het had zoveel leuker kunnen zijn als iedereen aan boord was geweest. Hoewel........over 5 jaar denkt (bijna) niemand meer aan de valpartijen - of tegenslagen van degenen die er niet bij waren en worden enkel de winnaars nog herinnerd.
21-04-2024 20:40
Het klassieker seizoen mist één ding en dat is Evenepoel, Van der Poel, Pogacar en Van Aert in alle topkoersen. Alleen dan zullen de monumenten spannend blijven. Welke renner zal zich de komende vijf jaar in dit rijtje van alleskunners fietsen?
    21-04-2024 20:46
    Jan Christen, Antonio Morgadio, Isaac Del Toro, Jorgen Nordhagen, Andrew August?
    21-04-2024 22:45
    Er is maar 1 alleskunner: Pogacar.
21-04-2024 20:44
Edit redactie: Dank voor het doorgeven
21-04-2024 21:29
Niet iets.. iemand
22-04-2024 10:59
Lichtpuntjes LIDL- Trek en FDJ, die zijn ineens doorgestoten naar een groep aanvallend ingestelde renners/ rensters. Ze kleuren de wedstrijden, waarom hoor ik Puck Pieterse niet noemen, die opmerkelijk dicht op of bij het podium reed of Marianne Vos die na een zware operatie weer aan het winnen is geslagen ? Fem van Empel die op onderzoekingstocht is geslagen. Als je alleen naar mannen wedstrijden kijkt, mis je wat, de wedstrijden bij de vrouwen zijn al jaren spannender. Kopecki, Vollering, Wiebus, van Anrooij, allemaal kleur makers van het afgelopen voorjaar..
21-04-2024 21:22
Dat de Waalse Pijl nog eens de meest interessante eendagskoers van April zou zijn. Dat is voor mij toch wel de conclusie.
    21-04-2024 22:06
    Eens! Brabantse Pijl was ook niet verkeerd trouwens.
    21-04-2024 22:23
    En wat gezegd van Milaan-Sanremo? Het meest spannende monument van het voorjaar. Het kan keren.
21-04-2024 21:28
Echte grote duels zijn een zeldzaamheid geworden door alle valpartijen of andere malheur..

WK veldrijden vorig jaar.. Tour 2022.. RvV 2020..
Maar dat maakt zulke sportmomenten ook weer extra speciaal..
    21-04-2024 21:43
    Pogacar en Evenepoel hebben volgens mij nog nooit een grote eendagswedstrijd tegen elkaar gereden waarbij ze allebei top waren. Bij de zeges van Pogacar in Lombardije zat Evenepoel niet op zijn top, bij het WK van Evenepoel had Pogacar geen topdag, bij de San Sebastians van Evenepoel reed Pogacar niet eens uit
    21-04-2024 22:06
    @Gebruikersnaam. En bij de winsten van Pogacar in Luik deed Evenepoel niet mee. Als je dan toch A zegt…;-)
    21-04-2024 22:47
    Ik heb het over wedstrijden die ze tegen elkaar reden, dan tellen wedstrijden waar er maar eentje start niet mee.
22-04-2024 00:54
Is mij nog iets bijgebleven ?

Dat de Grote Zes te herleiden is tot de Grote Drie. Waarbij ik Philipsen zelfs al op 4 zou durven zetten - qua prestaties en kwaliteit van palmares komt hij al aardig in de buurt van van Aert.

Verder vond ik Uno-X tegenvallend - andere jaren kwamen ze veel meer in beeld.
Maar één team was haast onzichtbaar: Flanders-Baloise. Wat is daarmee gebeurd ? Zelfs in de vroege vlucht zitten lukte hen niet. Echt een zwakke lichting dit seizoen. Met Capiot, Rickaert, Van Gestel, Allegaert, Herregodts of een Marit kwamen ze de voorbij jaren altijd leuk in beeld, maar dit jaar (en eigenlijk vorig jaar al): noppes. Zonde.
    22-04-2024 11:38
    de jeugdwerking van lotto is serieus verbeterd, soudal begint ook eindelijk meer op belgische jongeren in te zetten en ook alpecin en intermarche hebben eigen jeugdteams waar doorgroeien naar het eerste team evidenter is als je er toch al zit

    vroeger was topsport vlaanderen een soort opstap naar belgische wt-teams, maar nu hebben die allemaal een eigen development team en is dat project een beetje overbodig geworden, daar zitten echt de overschotjes van de overschotjes van de overschotjes, denk dat jongeren nog sneller naar bingoal of tarteletto gaan
22-04-2024 22:42
Ik vind het nog steeds zo'n zonde dat skippen van monumenten alsof het kermiskoersen zijn! Rijd ze toch gewoon allemaal. Rijd je ze niet kan je ze ook niet winnen. En skip je de ene om meer kans te maken op winst in een andere levert dat nu ook niet veel op. Weer een klassiek voorjaar voorbij waarbij je met een soort kater achter blijft. Ik dan toch.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine