Mathieu van der Poel keert terug in peloton na lange achtervolging
foto: Cor Vos
zondag 21 april 2024 om 14:55

Mathieu van der Poel keert terug in peloton na lange achtervolging

Update Mathieu van der Poel kijkt tegen een grote achterstand aan in Luik-Bastenaken-Luik. De wereldkampioen zat tot twee keer toe achter een valpartij, waarna hij heel wat tijd verloor. Naast Van der Poel zitten ook onder meer Tom Pidcock, Aleksandr Vlasov en Valentin Madouas in die ongunstige situatie.

Op een kleine 100 kilometer van de streep werd het peloton opgeschrikt door twee valpartijen. De eerste was een kleine, maar bij de tweede waren heel wat renners betrokken. Van der Poel ging zelf niet tegen de grond, maar werd wel opgehouden. Hij verloor, samen met een aantal andere favorieten, meteen een kleine minuut.

In het peloton stonden ze ondertussen ook niet stil. Meer zelfs, UAE Emirates en Israel-Premier Tech trokken door. De troepen van Van der Poel moesten daardoor alle zeilen bijzetten, maar vooraan viel het niet meer stil. Op een tachtigtal kilometer van de streep bedraagt zijn achterstand al anderhalve minuut.

Update om 14.55 uur: Van der Poel keert terug
Na een lange achtervolging van een dertigtal kilometer is Van der Poel teruggekeerd in het peloton. De wereldkampioen deed dat nadat zijn team flink wat werk opknapte, maar toch ook door hulp van de auto’s.

RIDE Magazine
16 Reacties
21-04-2024 15:34
Zo'n valpartij waarbij het halve peloton wordt opgehouden is toch dé hoofdreden van al het dringen en de onveiligheid binnen het peloton? Zou het dan niet logisch zijn om het peloton op zo'n moment even te "neutraliseren"? Bijvoorbeeld achter een soort safety car zoals in de Formule 1? De auto's van de organisatie rijden er nota bene al. Dan heb je meteen wat meer tijd en rust voor de gevallen renners om de nodige verzorging te ontvangen en medische protocollen te doorlopen en een goed onderbouwde beslissing te maken om verder te rijden of niet.
Logisch toch? Of zie ik iets over het hoofd?
    22-04-2024 11:49
    Inderdaad, de laatste weken gaat het steeds over veiligheid en dan trekken sommige ploegen door na zo'n valpartij. Oftewel je moet elk moment van de koers volledig vooraan zitten om geen risico te lopen. Nog meer nervositeit, precies wat we nodig hebben.
21-04-2024 14:52
Gelukkig komen ze op faire manier terug.
21-04-2024 15:16
MVDP heeft op zich niet echt krachten verspeeld en er resten nu nog 20km zonder veel hindernissen richting de Redoute.

Israel was al aan het rijden voor de valpartij maar leek er wel een extra laagje op te leggen na de valpartij. Het is dubbel: ze steken de energie erin om voorin te rijden om valpartijen te vermijden maar zouden wel moeten wachten op renners die dat niet doen?
21-04-2024 16:17
Bahbah Israël en UAE. Dit verdiende geen schoonheidsprijs, dus ook niet voor Pogi als kopman. Een keer gebaren van rustig aan had ook gekund. Dat heb jij toch helemaal niet nodig man.
21-04-2024 17:12
Is dat een nieuw regelement, dat moeten wachten bij een valpartij? En wanneer wordt dat dan toegepast, enkel in de laatste 2 uur van de wedstrijd, enkel als er ook 1 van de Galacticos opgehouden werd, alleen bij een zware valpartij, of gewoon bij iedere valpartij? Enkel als er een renner van een World tour ploeg bij betrokken is, of ook als het om renners van PRO Tour ploegen gaat...??? Zegt u het maar, dan is het voor iedereen duidelijk, of gaan we ophouden met zeiken...? Tjonge, jonge wat een slap gelul van ondermeer Zonneveld zeg
21-04-2024 17:25
Je bent in het voetbal ook niet verplicht om de bal terug te gooien naar een tegenstander als die de bal buiten trappen bij een blessure, maar sportief is het wel. Ik zie dit een beetje als hetzelfde geval, misbruik maken van een situatie die jij niet hebt gecreëerd en die door pech van een ander is ontstaan. Het is wat anders als het vol koers was, maar dat was het simpelweg niet, daar kun je de beelden gewoon op terug kijken.
    21-04-2024 21:55
    Het is gewoon gevaarlijk voor de hele koers als een weg geblokkeerd is door een valpartij. Renners zullen er op volle snelheid langs moeten rijden "want het is koers" met alle risico's van dien, of afremmen waardoor ook alle volgwagens, materiaalwagens en hulpdiensten worden opgehouden. Dat is veiligheidstechnisch toch niet ideaal. Dit lijkt me dan ook beter te vergelijken met een gele vlag situatie tijdens een formule 1 race...
21-04-2024 14:47
Vrij triest koersgedrag dit van met name Israël en ook wel UAE doorrijden na zo een val is niet nodig en ja Mvdp en Pidcock hadden beter gepositioneerd horen te zitten maar het zou fair geweest om te wachten
    21-04-2024 15:00
    Ergens met je eens maar gezien hoe de groep VDP teruggekomen is? Mag je dan ook wel iets van zeggen…
    21-04-2024 15:18
    Pidcock zat in de eerste groep, maar had pech toen er nog geen auto’s achter zaten waardoor hij zelfs nog achter de 2e groep terecht kwam.
    21-04-2024 16:32
    Net zo belachelijk inderdaad hoe zs terugkwamen
21-04-2024 15:09
Ongelofelijk treurig van vooral de israel ploeg zeg
21-04-2024 16:01
Dit hoort er toch gewoon bij, snap niet dat mensen daar moeilijk over doen. Een stuk teleurstellender is dat Pogacar vooral op vlak terrein zo makkelijk alleen weg kan rijden. En dat VDP zelfs niet met de mannen daarachter mee kan. Jammer allemaal.
21-04-2024 17:00
Een prachtig Podium….2 maatjes 1 en 3 …en dat gezeur over wachten dan kunnen ze wel aan de gang blijven…VdP ook top ook met val voor hem dus dan kun je ook op het podium komen.
21-04-2024 17:21
Het mag, maar ik vind het onsportief en ben er niet voor. Zeker niet met nog 100km te gaan. Je kan stellen dat het mag en daarmee ok is, maar er valt net zoveel te zeggen voor gewoon even een paar minuten de benen stil en iedereen weer in koers. Want er werd gewoon vooral niet vol gereden, dan moeten Israël en UAE dat daarna ook niet doen. Zonneveld heeft hier wat mij betreft gelijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine