Mathieu van der Poel: “Denk niet dat ik ergens een fout heb gemaakt”

zaterdag 20 maart 2021 om 17:12
Mathieu van der Poel: “Denk niet dat ik ergens een fout heb gemaakt”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was zaterdag op de afspraak, maar kwam niet verder dan een vijfde plaats. De Nederlands kampioen kijkt desondanks tevreden terug op zijn wedstrijd: “Ik denk niet dat ik ergens een fout heb gemaakt. Ik moest keuzes maken.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Daarmee bedoelt de renner van Alpecin-Fenix onder meer zijn reactie op de Poggio, maar ook op het vroege inzetten van zijn sprint op de Via Roma. “Ik hoopte met een lange sprint nog op het wiel te komen, maar toen kwam er nog een paar man over me heen. Ik zat echt op mijn tandvlees.”

Over de Poggio: “Toen er gedemarreerd werd, zat ik van voren. Maar het tempo lag te hoog om weg te blijven en de groep was nog te groot. Daarom had het voor mij geen nut om nog extra te versnellen. We waren toen ook al het lastigste stuk voorbij.”

“Het was echt gokken op het einde, maar ik denk toch dat de sterkste heeft gewonnen. Als je in deze fase van de wedstrijd dat tempo kunt volhouden, ben je de verdiende winnaar”, eindigt Van der Poel. “Ik wil Milaan-San Remo graag zelf nog een keer winnen. Ik heb nog een aantal jaar, maar vandaag zien we weer dat het niet de makkelijkste klassieker is om te winnen.”

Dit artikel delen:

71 Reacties

HSV 20 maart 2021 om 17:20

Zijn pa had gelijk in interview. Zelf vond ik Mathieu wat ver zitten op poggio

Michelangelo 20 maart 2021 om 17:23

Ik ook. Aan de andere kant: er willen 50 man bij de eerste 15 opdraaien. Dus er zijn 35 man “teleurgesteld”.

monsieur soixante pourcent 21 maart 2021 om 06:42

Zeker en vast. Complete onzin wat hij op Sporza verklaarde.

Hij mocht nog van geluk spreken dat Mohoric weer eens besloot om wat overbodige energie kwijt te spelen.

VDP rijdt hier gewoon écht geen goede koers. Niet qua vorm, niet qua positionering.
Geen drama, op naar de volgende.

xistnc 20 maart 2021 om 17:22

Zat een paar keer onnodig te ver. Opnieuw een ploegmaat kort in de uitslag, daar had hij op een andere manier meer profijt van moeten kunnen hebben.

Chippen 20 maart 2021 om 17:42

tja, zelfs toen vermeersch terug kwam om hem naar voren te brengen, liet hij er een paar keer gewoon andere renners tussen en ging dat allemaal trager/stroever dan nodig was.

begrijp echt niet waarom. was niet omdat hij niet beter kon en je kan van der poel toch niet verwijten dat hij niet handig genoeg is. zijn natuurlijke instincten bij het wringen in grotere groepen lijken toch vaak niet de juiste te zijn.

HSV 20 maart 2021 om 18:04

Denk toch dat hij de tol betalen moest voor toch wat overdreven inspanning in tirenno 5e etappe. Hij was gewoon niet zo goed als eerder. Van Aert wel, die zat perfect de laatste 20 km.

LyndaLid 20 maart 2021 om 17:23

Of hij had gewonnen zullen we nooit weten… Maar hij had gewoon in het wiel van Alaphilippe en Van Aert moeten zitten. Het leek mij dat hij meer overschot had dan die twee, en met Ewan en Van Aert in de groep erachter was de kans op twijfel (zoals ie er nu was) groot geweest.

LDV 20 maart 2021 om 17:35

Ik heb toch nergens gezien dat hij meer overschot dan de andere grote twee. Integendeel…

klootje kriekeljon 20 maart 2021 om 18:00

Het leek precies tegenovergesteld, dat het beste er wel af was bij VDP.

xistnc 20 maart 2021 om 18:11

Op welk moment kreeg je de indruk dat hij meer overhad? Ik kan me voorstellen dat je dat hoopt en het daarom denkt, maar ik heb er geen moment een werkelijke indicatie van gezien.

LyndaLid 20 maart 2021 om 18:19

"over hebben" is meer een aanname, in een scenario dat ie niet zo diep moest gaan om het gat te dichten.

Maar hij was de enige die echt anderen voorbij knalde om richting Alaphilippe en Van Aert te rijden. Daar hadden anderen duidelijk meer moeite mee, zoals Schachmann. Dat was voor mij een teken dat met betere plaatsing er een stuk meer op had kunnen zitten.

xistnc 20 maart 2021 om 18:23

Tja, dat is een zelfde soort redenering als bij de sprinter die 7e wordt maar wel zogenaamd de snelste sprint heeft gereden.

S. Morgenstern 20 maart 2021 om 18:28

Een betere positie had ook energie gekost. De energie die het opschuiven vanaf zijn positie van vanmiddag heeft gekost, kun je niet zomaar aftrekken bij een scenario waar hij vooraan aan de Poggio begint.

LyndaLid 20 maart 2021 om 18:49

Nou ja en volgens die beredenering doet de positionering er weer helemaal niet toe…

De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Gitan 20 maart 2021 om 18:58

Hij zei bij Sporza dat het wind tegen was aan het begin van de Poggio, dus dat hij wat later opschoof maar wel zat waar nodig toen Alaphilippe aanging.

jv88 20 maart 2021 om 19:22

Juist. Zat hij in het wiel dan kan hij misschien er op en erover en nu was het alles moeten geven om het gat te dichten. Aan de andere kant is positioneren vaak toch ook een teken van vorm. In Strade zat hij nooit verkeerd. Dus mogelijk toch niet zo goed meer als toen!

Koekebakker 20 maart 2021 om 22:55

Maar in de Strade was de groep al veel sneller uitgedund. En toen Alaphilippe de eerste keer aanviel, zat hij ook ver achterin. Kroon en Van Belleghem (?) trokken zelfs de conclusie dat hij niet goed was. Tot hij alsnog naar voren kwam.

Waar ik het wel mee eens ben is dat hij vandaag veel minder over had dan toen.

VerstandOpNul 20 maart 2021 om 17:26

Ja positioneren bij vdP.. zakt vaak snel terug naar achter, rijdt soms ook onnodig met z’n snuit in de wind..
Het viel me in de afdaling van de Poggio op dat hij nooit strak in een wiel bleef, maar altijd een gaatje liet vallen.. Zelfs nog voorbijgestoken werd door iemand.. Iemand als Mathieu zal toch geen angst hebben?

Merlinappa 20 maart 2021 om 17:44

Veiligheidsmarge inbouwen. Als iemand voor je valt kan je dan nog ontwijken. Is juist heel slim om in een afdaling een gaatje van 3/4 meter te houden.

xistnc 20 maart 2021 om 17:53

Het ging er niet om hoeveel meter hij voor zich had, maar hoeveel man.

VerstandOpNul 20 maart 2021 om 19:18

Ik zie weinig renners zo afstand houden in de afdaling.. Kruijswijk meestal, maar dat is dan ook niet de beste stuurman denkbaar.. (zeker ook niet de slechtste).. kost toch extra kracht denk ik..

Jean Dumas 20 maart 2021 om 17:26

Gemiste kans, maar was een mooiweereditie. Komt niet altijd voor dat renners als Ewan en Stuyven er nog bij zijn na de Poggio.

SoloSlim 20 maart 2021 om 18:07

2 jaar geleden was het dan een Naesen die erbij zat. Zo zijn er elk jaar anderen die zich overstijgen.

Murcia 20 maart 2021 om 17:28

Toverwoord was vandaag positionering, hij zat op het begin van de Poggio gewoon te ver. Ook bij het aangaan van Julian en de reactie van Wout vond ik hem goed maar niet splijtend zoals we hem kennen. De sprint van ver aan gaan begreep ik wel maar hier zag je dat in een lange sprint vanuit een hoge snelheid anderen nog over hem heen kunnen komen. Dan heeft hij niet zoveel aan zijn uitmuntende explosiviteit. Verder natuurlijk geen slecht resultaat en hij zal Vlaanderen en hopelijk in Roubaix nog veel moois kunnen laten zien.

TheBigShow 20 maart 2021 om 17:32

Hij viel stil in de sprint. Met zijn topsnelheid was niets mis. Hij zat ook hier gewoon te ver van achter.

Gelei 20 maart 2021 om 17:58

@TheBigShow

Ewan zet op hetzelfde moment aan blijft wel doorsprinten. Dus te ver omdat VDP’s benen het niet meer toelieten.

TheBigShow 20 maart 2021 om 18:07

Lol. Van der Poel was toen allang bezig…

Andreotti 20 maart 2021 om 17:30

Volgens mij zat hij ook te ver van achter toen ze aan de Poggio begonnen. Toen ze aangingen zat hij inderdaad al verder van voor, maar het opschuiven naar voren kost altijd een paar procentjes extra. En die kwam hij nu te kort om er nog een snok aan te geven boven op.
De sprint had hij niet heel veel anders kunnen doen, als je nog hoop hebt om te winnen moet je aangaan. Risico is dat er dan nog wat overheen komen, zoals nu Van Aert en Sagan.

HSV 20 maart 2021 om 18:07

Hij zag dat hij niet voorbij Stuyven zou komen en hield zijn benen stil.. zo zag ik het

Barry Batsbak 20 maart 2021 om 19:08

Zo zag ik het ook HSV. Het zat er gewoon niet meer in.

Pietspeed 20 maart 2021 om 17:35

Eens met vorige opmerkingen over positionering. Kan hij niet, wil hij het niet, of wordt hij weggedrumd? Over is het misschien een beetje overschatting van eigen kunnen of enig gebrek aan koersinzicht. Van Aert deed helemaal niets verkeerd in dat opzicht.

Koekebakker 20 maart 2021 om 17:42

Hij houdt niet van het gedrum. Zei in een interview al eens dat dat soms ook aanleiding is om te demarreren. Dat kan hem nog wel vaker opbreken.

Los daarvan leek hij me ook niet in zijn topvorm van de afgelopen weken. Van Aert ook niet trouwens. Lijkt me dat ze niet volledig hersteld zijn.

Murcia 20 maart 2021 om 17:44

Ik zou het niet kunnen zeggen, je bent geneigd te denken dat hij gezien zijn kwaliteiten denkt dat het niet uitmaakt en makkelijk kan opschuiven wanneer nodig maar ook dat kost een paar procent. Wegdrummen lijkt mij ook niet want ik zag hem wat eerder zijn mannetje staan tegen Sagan met wat beukjes heen en weer. Kan ook gewoon zo zijn dat hij goed was vandaag maar niet super en deze koers is natuurlijk ook echt raar door die zielloze aanloop. Volgens mij verveelt hij zich dood die eerste zes en een half uur.

Pietspeed 20 maart 2021 om 20:40

Was te zien met Sagan idd, en hij lijkt me ook niet het type die zich laat wegdrummen. Maar soms zit hij voorin dan weer plek 25 oid, beetje jojoen. Bedoel dus, waarom ‘gewoon’ niet wiel van Van Aert, of continue voorin? Kost veel energie als je moet opschuiven en een ieder zit redelijk op de limiet. Niettemin, het juiste moment kiezen, is misschien wel het lastigst. Springt hij gelijk mee met SKA, dan rijden ze met Stuyven naar de meet.. maar daar gokt hij wellicht of zit verkeerde positie…

Koekebakker 20 maart 2021 om 22:51

Hij blijft echt liefst weg uit het 'gedrum'. Vandaag vond hij het ook niet leuk hoe nerveus deze koers is, zei hij.

Merlinappa 20 maart 2021 om 17:47

Tsja, San Remo bewijst eens maar weer dat 300km andere koek is dan 200 of 250.

Mathieu zat wat ver op de Poggio maar dat leverde geen problemen op. Hij begon de sprint op zo'n 300 meter al, dan ga je ten opzichte van mannen als Ewan en Van Aert gegarandeerd stilvallen in de laatste 50 meter. Zonder Mathieu had Stuyven alleen maar meer voorsprong gehad.

Mathieu was gewoon goed in orde, maar in deze koers ben je van zoveel meer factoren afhankelijk dan in bijvoorbeeld de Strade, waar de sterkste toch wel boven komt drijven.

Chippen 20 maart 2021 om 17:54

ewan ging vrijwel gelijk met van der poel aan, had niets uitgemaakt voor de voorsprong van stuyven

Merlinappa 20 maart 2021 om 18:48

Mathieu ging al eerder aan, die kwam van verder en ging zeker 50 meter eerder aan. Daarnaast zat ewan ook nog even lekker in het wiel ;)

Turtlehead 20 maart 2021 om 18:02

Nee, geen fout. Maar ook niks goed en dan win je niet. Maar ja, in zo’n loterij is dat geen schande.

Marco Willems 20 maart 2021 om 18:08

Wordt prima in positie gebracht door Vermeersch maar wordt toch weggedrukt, daarna volgt ie een Arkea renner naar voren maar blijft ie gewoon 8 plekken achter WvA en Flippie zitten terwijl er ruimte was op te schuiven.

Ganna zijn tempo was wel erg hard voor een flitsende demarrage maar ze gingen ook wel te kort voor de top aanvallen en toen zat Mathieu nog steeds niet goed gepositioneerd.

ProfrondeZevenbergen 20 maart 2021 om 18:23

Het werk van Ineos was indrukwekkend, maar waarvoor?

Marco Willems 20 maart 2021 om 19:40

Goede vraag Profronde. Kan me alleen voorstellen dat het voor Pidcock was maar met welke intentie is me ook niet helemaal duidelijk.

Pietspeed 20 maart 2021 om 20:30

Met bescheidenheid, maar Pidcock 20,21 jr? Dat hij dan in de afdaling met Van Aert deze leidt, is hoedje af. Eigenlijk waanzinnig goed van een ‘kereltje van 1.57m’, hoewel hij mi ca 1.70m moet zijn. (als hij op podium staat met Iserbit die vlg pcs 1,65m is, is hij langer)…
Iig, Ineos moet als duurste ploeg natuurlijk ook punten scoren, dus met kwiato en pidcock vooraan eindigen.

SoloSlim 20 maart 2021 om 18:09

Zeker niet de sterkste vandaag en dan moet je speculeren.

Gitan 20 maart 2021 om 18:11

Leek me vandaag gewoon de benen niet te hebben om het verschil te maken. Een mindere dag of het stevige werk in de Tirreno ondanks de rustdagen tussendoor toch nog niet helemaal verteerd?

Ook gewoon niet evident om op de Poggio een serieus gat te slaan. Vorig jaar een superFlip of ook wel eens een ijzersterke Sagan in het recente verleden, maar meestal heb je een scenario zoals vandaag waarna het wat tactischer wordt in de laatste 2 km.

AdZ 20 maart 2021 om 18:13

Positioneren … ach ja, als hij op t moment van opdraaien van de grote weg na de Poggio achteruit de groep komt, rijdt hij zo met Jasper mee… maw allemaal gezever hierboven over dat positioneren. Je moet simpelweg een beetje geluk hebben.

Bartman 20 maart 2021 om 18:13

Op waarde geklopt. Je zag het op verschillende momenten terug. Net dat beetje extra was er vandaag gewoonweg niet. Jammer maar helaas. En weer door…

Beer 20 maart 2021 om 18:24

Zelfreflectie blijft toch een moeilijk punt voor Mathieu. Zat gewoon slecht geplaatst aan de voet van de Poggio en verliest te veel krachten in het opschuiven. Los daarvan leek hij ook niet de flits te hebben vandaag. Had een kanonskogel van hem verwacht, maar die kwam er niet.

Marik 21 maart 2021 om 11:16

Zelfreflectie blijft een lastig fenomeen voor veel mensen.

Cayolle 20 maart 2021 om 18:43

Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten, maar wat betreft gemaakte fouten, zou ik zeggen (zoals zovele anderen voor mij): Te ver naar achteren op en net voor de Poggio, zodat ie uiteindelijk alleen nog maar een gaatje kon dichtrijden en bij de sprint te vroeg begonnen.
Goede plaatsing blijft hem toch vaak wel parten spelen en dat blijkt bij MSR erg belangrijk. Maar ik betwijfel of hij zonder deze fouten wel had kunnen winnen.

Luc La 20 maart 2021 om 18:45

Vdpoel heeft toch erg ontgoocheld. In absolute topvorm niet kunnen of niet durven gaan op de poggio.. Na 250 km is het toch andere koek. Zege in strade adembenemend, maar de lof in tirreno overdreven blijkt nu toch.

Volgend jaar sprint aantrekken voor merlier!

ervee 20 maart 2021 om 18:55

edit wf: niet doen

WernerFranke 20 maart 2021 om 21:06

Merlier lijkt wel nog een krachtmens te zijn en geef ik nog een kansje, maar Groenewegen die overleeft op de Poggio na 290km? Dat wil ik wel nog eens zien.

Papa Bart 20 maart 2021 om 18:52

Ik heb liever dat hij wel fouten maakt, hèhèhè, da’s leuker om naar te kijken en het levert nog wel eens een accolade of tienduizend op..

yo-eddy 20 maart 2021 om 19:04

duidelijk verhaal van Mathieu, veel reacties van mensen die het beter wisten vanaf de bank met een Schultenbrau en een bak chips …… de “kenners” zeg maar ;)

HSV 20 maart 2021 om 19:19

Over wie heb je het? Nogal denigrerend toontje.

Marco Willems 20 maart 2021 om 19:46

Kun je mooi zeggen Eddy maar vond je Mathieu echt “Van voren zitten” als hij 8 wielen achter zijn concurrenten rijdt en je 290km op de Poggio hebt gewacht? Dan hoor je daar toch gewoon bij te zitten als je weet dat een van de twee zal aanvallen?

Ps: Het was La Chouffe.

Barry Batsbak 20 maart 2021 om 19:12

Soms lukt iets ook wel eens gewoon niet hè.

Michelangelo 20 maart 2021 om 19:14

Volgende keer toch maar oorlog maken op de cipressa… chaos is doorgaans zijn bondgenoot.

Ik zei vorig jaar dat deze koers in theorie het meest op zijn lijf geschreven is, maar misschien voor hem de allermoeilijkste om te winnen.

hongerklopje 20 maart 2021 om 20:44

Zeiden ze van Sagan ook, die heeft deze koers ook nog niet gewonnen. Milaan San Remo is gewoon geluk hebben en niet de stempel van topfavoriet hebben. Wanneer won er voor het laatst een topfavoriet? Freire toch zeker in 2010.

WernerFranke 20 maart 2021 om 21:07

Van Aert vorig jaar, Alaphilippe in 2019.

Frank V 20 maart 2021 om 22:13

"Volgende keer toch maar oorlog maken op de cipressa… chaos is doorgaans zijn bondgenoot."

Ik weet niet hoe realistisch dat is in het huidige peloton. Hoe zie je dat precies uitgevoerd? Vandaag was dit alleszins onmogelijk met het tempo dat Oomen reed en Ineos daarna.

Pelsluis 20 maart 2021 om 23:12

Vgns mij helemaal niet op z'n lijf geschreven want hij heeft het broertje dood aan saai werk. En daar is dit een levensgrote exponent van! Het lijkt hem leuk om hem een x te winnen. (winnen is belangrijker dan meedoen! Ook mijn adagium)
Oftewel: ding staat op z'n bucketlist. Deze editie beschouwt ie nu als goeie extensieve duurinspanning. Morgen weer wat ander werk. En daarna een frietje?
Er bleven er teveel over deze keer. Met Stuyven meegaan was geen optie, had ie de rest in z'n wiel gekregen en het was nog ver. Denk wel dat ie met SKA had moeten meegaan. Plan E (of zo) was v achteruit komen maar hij kreeg de versnelling niet lekker rond. Stond een kransje te optimistisch? Daardoor kwam ie te laat en toen ie dat zag hield ie in.

Derrick 20 maart 2021 om 19:21

Na de Strade dacht driekwart van het forum dat hij elke grote voorjaarsvis zou binnen hengelen. De realiteit is natuurlijk anders, vandaag had hij gewoon de benen niet meer. Misschien zit zijn piek al in neerwaartse spiraal, misschien is het de afstand. Vrijdag zullen we meer weten, al is het dan (maar) 200 km.

Westfalen 20 maart 2021 om 19:24

Van der Poel was niet flitsend vandaag. Het gedrum in het peloton ligt hem niet zo. Daar is Van Aert beter in. De sprint moest ook uit zijn tenen komen.

girardengo 20 maart 2021 om 19:38

Zoals gewoonlijk is Milaan San Remo tamelijk onvoorspelbaar gebleken: positionering, de vorm van de dag, en gokken spelen een grote rol. Daarnaast lijkt het erop dat diepgaan in Tirreno-Adriatico parten kan spelen. De nummer 1 kwam uit Parijs-Nice en de nummer 2 stapte vrij snel uit Tirreno-Adriatico. Milaan-San Remo staat als klassieker op zichzelf. De uitslag voorspelt weinig over de komende klassiekers.

Headlines

Materiaalzone

Populair