Mathieu Heijboer over twee dichte wielen Wout van Aert: “We moesten iets verzinnen”
Wout van Aert snelde zaterdag naar een bronzen medaille op de olympische tijdrit in Parijs. Dat deed hij op een tijdritfiets met niet één, maar twee dichte wielen. Mathieu Heijboer, performance manager bij Visma | Lease a Bike, legde na afloop de opvallende materiaalkeuze uit.
“Laten we eerlijk zijn”, begon Heijboer, die tijdens de tijdrit in de ploegleiderswagen achter Van Aert zat. “Wout heeft al twee keer zilver gewonnen op de tijdrit bij wereldkampioenschappen. Maar de laatste jaren zijn er jongens opgestaan die gewoon wat beter zijn. We moesten iets verzinnen.”
Testen
Helemaal nieuw was het idee niet, want Van Aert trainde in het verleden al eens met twee dichte wielen. “In 2022 hebben we het al een keer getest. Driekwart jaar geleden opperde ik het opnieuw bij Wout. En hij reageerde enthousiast. Vervolgens zijn we uitgebreid gaan testen in de windtunnel bij racecircuit Silverstone in Engeland en op de wielerbaan van Zolder. En voor de Tour heeft Wout er ook buiten mee gereden. In het geheim, want we wilden het als een joker kunnen gebruiken. In te zetten op het juiste moment.”
Niet elke renner kan met twee dichte wielen rijden, vertelt Heijboer. “Je moet ook over veel stuurvaardigheid beschikken. En Wout van Aert heeft dat zeker. Daarom hebben we dit alleen met Wout gedaan, ook omdat hij onze enige renner was met echte medaillekansen. Voor Jonas Vingegaard in de Tour is het veel minder logisch, al is het maar omdat hij een stuk lichter is en het vooral van geaccidenteerde tijdritten moet hebben.”
Heijboer denkt dat we twee dichte wielen – wat een voordeel van 17 watt op zou kunnen leveren – in de toekomst mogelijk vaker gaan zien. “Andere ploegen zullen er nu ook wel over gaan nadenken”, aldus de performance manager.
Eigenlijk moeten ze bijna alles verbieden waardoor je als wielrenner nog meer snelheid genereert. Als je met 50 km/h in de hekken valt of met 60 is een wezenlijk verschil. Sneller gaan heeft dus gewoon geen nut, voor niemand niet. Je moet gewoon zorgen dat je beentjes sneller kunnen draaien dan die van iemand anders, en niet doordat je een betere fiets hebt. Dat zou iig mijn inziens het verschil moeten maken.
Ik vind het mooi dat dit soort (schijnbaar niet zo marginal) gains gezocht worden door experts en dat Wout het na zijn herstel periode meteen aandurft. Dat het dan zijn vruchten ook nog meteen afwerpt is deste mooier en Heijboer verdient daarvoor gewoon een heel dikke pluim.
Zou je ook kunnen overwegen om de hele tijdritfiets in de ban te doen.
Ik begrijp de discussie en zie ook de risico's, maar deze afweging ligt bij de renner.
Edit: eigenlijk wel eens met de andere reacties. Toch niet zo'n dilemma, gewoon verbieden.
Wat gebeurt er toch met de Nederlandse taal? Die wordt toch behoorlijk verkracht met termen als full-in en full-out, waar altijd al heel normale duidelijke woorden voor zijn in ons moerstaal. We gaan er toch gewoon wel of niet vol in of volledig voor en iemand gaat toch wel of niet voluit?
Ik vind dat toch wel bijzonder, wanneer er parallel ook gezeverd wordt over het opstellen van meer Nederlanders. Eerst dus maar zelf onze wel of niet mooie taal beheersen lijkt mij op z'n plaats.
Het moet van twee kanten komen, UCI kan de renners niet tegen henzelf beschermen voor ieder mogelijk probleem.
Niet een beetje. Het is precies dat. En dat is ook zo. Van Aert wist dat ook. Mede daarom een dicht voorwiel en mede daarom is hij zo blij met brons.
Als die 17 watt klopt (betwijfel dat wel in de praktijk) dan gaat dit wellicht over een tijdswinst van 15-20 seconden over die afstand, dan winnen ze wellicht deels wat ze dan weer verliezen door de iets mindere positie van wva (zat toch hoger dan Ganna en al zeker dan Tarling en Evenepoel), dus lijkt het me logisch dat ze het proberen na het afwegen van de risico’s.
Prima aanpak dus en het betaalt zich toevallig uit omdat het verschil naar de nummer vier klein was.
Sowieso zal het vrijwel niet te gebruiken zijn voor de meeste renners en is het overgrote deel van de tt parcoursen daarvoor ongeschikt. Leuk probeersel van vlab maar meer ook niet
Het concept 2 dichte wielen is bijna 40 jaar oud… er zal vast een goeie reden zijn dat het niet doorgekomen is…
Onvoorspelbaar onhandelbaar…