Mathieu Heijboer over twee dichte wielen Wout van Aert: “We moesten iets verzinnen”
foto: Cor Vos
zondag 28 juli 2024 om 08:49

Mathieu Heijboer over twee dichte wielen Wout van Aert: “We moesten iets verzinnen”

Wout van Aert snelde zaterdag naar een bronzen medaille op de olympische tijdrit in Parijs. Dat deed hij op een tijdritfiets met niet één, maar twee dichte wielen. Mathieu Heijboer, performance manager bij Visma | Lease a Bike, legde na afloop de opvallende materiaalkeuze uit.

“Laten we eerlijk zijn”, begon Heijboer, die tijdens de tijdrit in de ploegleiderswagen achter Van Aert zat. “Wout heeft al twee keer zilver gewonnen op de tijdrit bij wereldkampioenschappen. Maar de laatste jaren zijn er jongens opgestaan die gewoon wat beter zijn. We moesten iets verzinnen.”

Testen
Helemaal nieuw was het idee niet, want Van Aert trainde in het verleden al eens met twee dichte wielen. “In 2022 hebben we het al een keer getest. Driekwart jaar geleden opperde ik het opnieuw bij Wout. En hij reageerde enthousiast. Vervolgens zijn we uitgebreid gaan testen in de windtunnel bij racecircuit Silverstone in Engeland en op de wielerbaan van Zolder. En voor de Tour heeft Wout er ook buiten mee gereden. In het geheim, want we wilden het als een joker kunnen gebruiken. In te zetten op het juiste moment.”

Niet elke renner kan met twee dichte wielen rijden, vertelt Heijboer. “Je moet ook over veel stuurvaardigheid beschikken. En Wout van Aert heeft dat zeker. Daarom hebben we dit alleen met Wout gedaan, ook omdat hij onze enige renner was met echte medaillekansen. Voor Jonas Vingegaard in de Tour is het veel minder logisch, al is het maar omdat hij een stuk lichter is en het vooral van geaccidenteerde tijdritten moet hebben.”

Heijboer denkt dat we twee dichte wielen – wat een voordeel van 17 watt op zou kunnen leveren – in de toekomst mogelijk vaker gaan zien. “Andere ploegen zullen er nu ook wel over gaan nadenken”, aldus de performance manager.

RIDE Magazine
38 Reacties
28-07-2024 09:23
Dit vind ik nu weer zo’n ding waar de uci meteen korte metten mee moet maken. Telkens zitten we moeilijk te doen over valpartijen e.d. maar om dan met een dicht voorwiel te gaan rijden is blijkbaar nu weer de uitvinding van het jaar. En natuurlijk is er nu niks aan de hand want Van Aert valt niet. Maar je kan er vergif opnemen dat meer renners dit gaan doen en dat er dan ook weer meer valpartijen komen. Direct de regel stellen, gaan we niet meer doen vanaf nu.
Eigenlijk moeten ze bijna alles verbieden waardoor je als wielrenner nog meer snelheid genereert. Als je met 50 km/h in de hekken valt of met 60 is een wezenlijk verschil. Sneller gaan heeft dus gewoon geen nut, voor niemand niet. Je moet gewoon zorgen dat je beentjes sneller kunnen draaien dan die van iemand anders, en niet doordat je een betere fiets hebt. Dat zou iig mijn inziens het verschil moeten maken.
    28-07-2024 09:39
    Ik vermoed dat dit ook gaat gebeuren .
    28-07-2024 09:43
    Nou niet overdrijven. Als je kijkt naar waar de UCI in moet grijpen zijn er veel belangrijkere aspecten dan dichte wielen in ITT's. Dit gaat echt niet iedereen kiezen, enerzijds omdat het stuurkunde vereist wat de helft van het veld niet voldoende beheerst en anderzijds omdat voor het merendeel dit geen enkel verschil gaat maken. Hooguit geen 50e plek maar een 40e plek.
    Ik vind het mooi dat dit soort (schijnbaar niet zo marginal) gains gezocht worden door experts en dat Wout het na zijn herstel periode meteen aandurft. Dat het dan zijn vruchten ook nog meteen afwerpt is deste mooier en Heijboer verdient daarvoor gewoon een heel dikke pluim.
    28-07-2024 09:47
    Niet mee eens, een tijdritfiets met ligstuur an sich geeft meer snelheid en is moeilijker te sturen.

    Zou je ook kunnen overwegen om de hele tijdritfiets in de ban te doen.

    Ik begrijp de discussie en zie ook de risico's, maar deze afweging ligt bij de renner.
    28-07-2024 10:42
    Je geeft in se eigenlijk een pleidooi om iedereen dezelfde fiets te geven, want dan beslissen enkel de beentjes. Maar dat zal natuurlijk nooit gebeuren
28-07-2024 10:06
Gewoon die hele tijdritfiets verbieden en alle renners en ploegen verplichten de tijdritten ook op de wegfiets te doen.
28-07-2024 09:29
Achteraf niet komen janken als er iemand zo zwaar crasht dat ie zijn carrière aan de wilgen kan hangen. Na het pushen om full-out te gaan in een gevaarlijke afdaling, nu dit...ze leren het nooit bij Vislab blijkbaar. Laat ons hopen dat ze bij de UCI wat meer verstand hebben. Wat een huichelaar moet je wel niet zijn om voortrekker bij Safe-R te willen spelen, en dan zoiets vanuit je eigen ploeg te laten lanceren....?
    28-07-2024 10:39
    @Velosol Waar slaat de opmerking 'pushen in een afdaling" mbt VLaB op? Volgens mij zijn het andere ploegen welke tijdswinst in afdalingen willen behalen.
    28-07-2024 10:42
    @Velosol Volgens mij zijn renners en rensters zonder dichte wielen helaas hard gevallen. Misschien heeft Van Aert juist minder risico's hoeven te nemen in de gevaarlijke bochten, omdat hij winst boekte op de rechte stukken.
    28-07-2024 10:50
    @cycling. Heb je de beelden van de briefing gemist ten huize Vislab aan de vooravond van Dwars door Vlaanderen? De renners werd op het hart gedrukt om full-out te gaan in de sowieso al gevaarlijke afdaling van de kanarieberg. Van Aert kan je vertellen hoe dat gelopen is. En wat uw tweede post betreft, volle voorwielen kunnen net zo gevaarlijk zijn in rechte stukken als in bochten. Sterker nog. Ze zijn gevaarlijker in de rechte stukken omdat de renner dan in de beugel ligt, en sowieso kwetsbaarder is bij een kleine windstoot zelfs al. Bij het nemen van een bocht hebben ze het stuur zelf vast en kun je bijgevolg al makkelijker corrigeren.
    28-07-2024 10:51
    Visma heeft ook nog een sprinter in dienst terwijl vooral bij massasprints er veel valpartijen zijn. Hypocriet!
    28-07-2024 10:57
    Dan ook maar meteen zijwieltjes verplichten? Het is makkelijk te roepen dat iets niet mag, maar wat mag/moet dan wel? Dichte wielen achter? Tijdritstuur? Tijdritfiets? En waarom zo compleet over de top anti TVL terwijl alle ploegen het maximale er uit proberen te halen?
    28-07-2024 11:03
    @Velosol over welke windstoot heb je het? Het klinkt alsof er windkracht 8 was in Parijs
    28-07-2024 11:05
    @poeksel. Je snapt het duidelijk niet. Geeft niks, kan gebeuren.
    28-07-2024 11:07
    @cycling. Wie heeft het hier over windstoten in Parijs ?? Begrijpend lezen, het is niet voor iedereen weggelegd. Ook hier, geeft niks, kan gebeuren.
    28-07-2024 11:08
    Velosol.. zucht wat een huil reactie, wielrennen is nou eenmaal geen veilige sport, zullen we de F1 nou ook terug schroeven naar 30km/h? Sport kan nou eenmaal gevaarlijk zijn.
    28-07-2024 11:08
    @yogibear. Omdat nét de grote baas van Vislab zich wil opwerpen als veiligheidspaus, daarom misschien?
    28-07-2024 11:27
    @velosol Er is inderdaad een verschil: de dichte wielen waren voor Van Aert geen veiligheidsrisico, terwijl het sprinten van Kooij dat wel is.
28-07-2024 09:19
Met het postuur van Van Aert en relatief weinig wind is het blijkbaar goed te doen. Zodra lichtere mannen dit gaan toepassen en/of als er meer wind is, wordt het (te) gevaarlijk. Het toestaan tot een bepaalde windkracht is ook weer arbitrair, zeker als de grens net wel/niet overschreden wordt bij degenen die vroeg of laat starten. Toch wel een dilemma om dit wel of niet toe te laten bij een sport die zegt veiliger te willen worden. Ben benieuwd of de UCI het alsnog gaat verbieden, zoals ze ook bij de Giro tijdrithelm gedaan hebben vanaf komend seizoen.

Edit: eigenlijk wel eens met de andere reacties. Toch niet zo'n dilemma, gewoon verbieden.
28-07-2024 10:46
Niet voor of tegen.

Wat gebeurt er toch met de Nederlandse taal? Die wordt toch behoorlijk verkracht met termen als full-in en full-out, waar altijd al heel normale duidelijke woorden voor zijn in ons moerstaal. We gaan er toch gewoon wel of niet vol in of volledig voor en iemand gaat toch wel of niet voluit?
Ik vind dat toch wel bijzonder, wanneer er parallel ook gezeverd wordt over het opstellen van meer Nederlanders. Eerst dus maar zelf onze wel of niet mooie taal beheersen lijkt mij op z'n plaats.
    28-07-2024 10:51
    @Ray. Ben jij Robert Long ? :-)
    28-07-2024 10:55
    Bedoel je Robert Lang?
    28-07-2024 12:06
    Zegt de man met de Engelse voornaam - proest (mooi Nederlands voor lol) !
28-07-2024 10:47
Ik vind dat iedereen hier nogal vlug is met roepen om dit te verbieden. Maar net zoals in afdalingen hebben ook hier de renners deels hun eigen verantwoordelijkheid vind ik. Als je het niet kan om met 2 volle wielen te rijden, moet je zelf ook snugger genoeg zijn om dat niet te doen. Net zoals je een bocht niet sneller moet proberen nemen dan je kan.

Het moet van twee kanten komen, UCI kan de renners niet tegen henzelf beschermen voor ieder mogelijk probleem.
28-07-2024 10:32
@Saen Kelly. Ben ik ook geweldig voorstander van, en laat die powersmeters ook maar achterwege in tijdritten...
28-07-2024 11:04
Misschien ook nog dit. "We moesten iets verzinnen" ik begrijp wel wat Heijboer wil zeggen, maar op een Van Aert moet dit toch wel een beetje "raar" overkomen. Het is een beetje zeggen dat hij niet goed genoeg is om die mannen te kloppen. En zelfs mét een vol voorwiel (en zonder pech van Tarling) schiet hij nog steeds tekort tegen de grote 3 in het tijdrijden. Ik begrijp zijn enthousiasme dan ook niet zo goed. Ik begrijp natuurlijk wel dat hij brons en het podium leuk vond, maar als je even 2 seconden verder denkt, gaat er heus niet altijd iemand van de concurrentie op zijn bek gaan of pech hebben, dus blijft hij achter de feiten aan hollen, zélfs met zijn "gevaarlijk" vol voorwiel.
    28-07-2024 11:19
    "Het is een beetje zeggen dat hij niet goed genoeg is om die mannen te kloppen."

    Niet een beetje. Het is precies dat. En dat is ook zo. Van Aert wist dat ook. Mede daarom een dicht voorwiel en mede daarom is hij zo blij met brons.
    29-07-2024 06:46
    Ik denk nu niet dat Heijboer twijfelt aan wva zijn fysieke capaciteiten, maar tijdrijden is wel wat meer dan kijken wie het hardste kan stoempen op een fiets. Net omdat Wout zo weinig op die fiets zit denk ik dat ze met deze truc special zekerheid wilden op podium. Nu heeft hij podium door wat geluk maar hij heeft misschien 5 keer op die fiets gezeten dit seizoen, mits iets meer specifieke voorbereiding zoals origineel gepland had die dan normaal toch altijd eremetaal gehaald en wellicht zelfs zilver.

    Als die 17 watt klopt (betwijfel dat wel in de praktijk) dan gaat dit wellicht over een tijdswinst van 15-20 seconden over die afstand, dan winnen ze wellicht deels wat ze dan weer verliezen door de iets mindere positie van wva (zat toch hoger dan Ganna en al zeker dan Tarling en Evenepoel), dus lijkt het me logisch dat ze het proberen na het afwegen van de risico’s.
    29-07-2024 12:56
    @wieler-joke. Ik ken de precieze gegevens hoe ze op de fiets zitten natuurlijk niet, maar het zou me verbazen dat Tarling lager zit/zat dan Wout. Die jongen is 1,94 groot namelijk. Dat Remco (veel) lager zit, klopt natuurlijk helemaal.
28-07-2024 11:09
Vooropgesteld dat ik v aert zijn medaille gun ben ik volledig tegen. Competitievervalsing pur sang
    28-07-2024 11:26
    Waarom competitievervalsing? Iedereen mag toch met 2 dichte wielen rijden. Dan zijn alle technische snufjes van de topploegen nog veel meer competitievervalsing. Iedereen een opa of oma fiets is de oplossing
    28-07-2024 12:17
    Waarom competitievervalsing? Het is binnen alle regels en iedere renner heeft de vrijheid om het wel of niet te gebruiken? Dan is een grotere/zwaardere versnelling van Evenepoel ook competitievervalsing (even als onzinnig voorbeeld), of een op maat gemaakt stuur van Ganna.
    28-07-2024 12:31
    Wat een domme, ondoordachte opmerking weer van je
    29-07-2024 17:37
    Jij vindt zelfs dat ze TT-fietsen mogen afschaffen. Daarover kun je discussiëren, maar dit is gewoon kul.
28-07-2024 11:56
Als WvA gelooft dat het scheelt, heeft hij de eerste tijdwinst al binnen. Zo werkt het nu eenmaal bij ons tussen de oren. Een placebo hoeft geen pilletje te zijn.
Prima aanpak dus en het betaalt zich toevallig uit omdat het verschil naar de nummer vier klein was.
28-07-2024 11:58
Zolang het binnen gestelde kaders (veiligheid) blijft, maakt het het wielrennen, net dat stukje leuker. Anders wordt het te voorspelbaar met kleppers als Pogi en Evenpoel. Laat Visma nu lekker experimenteren op voeding en materiaal om de kloof naar de allerbeste te dichten. Zodat wij een meer spannende koers krijgen.
28-07-2024 12:24
Fignon heeft het tientallen jaren geleden ook eens geprobeerd met twee dichte wielen. Dus zo innovatief is het natuurlijk ook weer niet.
Sowieso zal het vrijwel niet te gebruiken zijn voor de meeste renners en is het overgrote deel van de tt parcoursen daarvoor ongeschikt. Leuk probeersel van vlab maar meer ook niet
28-07-2024 12:50
Het voorspelde borstgetrommel nu het (relatief) goed afgelopen is…
Het concept 2 dichte wielen is bijna 40 jaar oud… er zal vast een goeie reden zijn dat het niet doorgekomen is…
Onvoorspelbaar onhandelbaar…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine