‘Materiaalpech veroorzaakte fatale val André Drege in Tour of Austria’
André Drege, die zaterdag om het leven kwam tijdens de Tour of Austria, had voorafgaande aan zijn noodlottige val in de afdaling van de Großglockner materiaalproblemen. Dat heeft Jaka Primožič laten weten in een verklaring aan de Oostenrijkse politie. Primožič was de enige getuige van het ongeluk: de Sloveen reed in de afdaling achter Drege.
Drege zat zaterdag in de kopgroep van de dag in de Tour of Austria en kwam met voorsprong over de hoogste klim van de dag, de Hochtor. Hij kwam in de afdaling van de beroemde beklimming van de Großglockner ten val en liep daarbij dodelijke verwondingen op. Medische hulp kon het leven van de 25-jarige Drege niet meer redden.
Primožič, een 25-jarige renner die uitkomt voor Team Hrinkow Advarics, was getuige van het dramatische voorval. “Als enige getuige kan ik met geen woorden omschrijven hoe aangeslagen ik ben”, liet hij eerder weten op zijn Instagram-pagina. “Dit had nooit mogen gebeuren. Een valpartij die niemands fout was.”
Problemen met achterwiel
In een getuigenverklaring aan de Oostenrijkse politie heeft Primožič meer informatie gegeven over het ongeluk. “Jaka zag dat er problemen waren met het achterwiel van Drege’s fiets”, zegt Andreas Lidner van de Oostenrijkse politie in gesprek met het Noorse VG.
“Toen kwam er iets wits uit de band”, doelt Lidner mogelijk op de sealant (een soort melkachtige substantie) die uit tubeless banden spuit als je lek rijdt. Vervolgens is Drege van zijn fiets gevallen, heeft Primožič aan de politie laten weten. De snelheid lag op dit moment tussen de tachtig en honderd kilometer per uur, volgens de getuige. Lindner: “Alles gebeurde binnen enkele seconden.”
Voor het "exploderen" of van de velg lopen moet er wel meer gebeuren (Denk: Bos van Waller-achtige kasseien). Maar ik ben er inmiddels wel wat minder gerust op.
De UCI moet prioriteiten leren stellen en wel de juiste, echter daar short het aaan en al jarenlang.
Uiteindelijk zijn de hoofdschuldigen gewoon de renners en ploegen zelf. 80% van de renners wil of moet op de voorste 20 plekken zitten van het peloton, omdat ze dat vanuit de volgwagen in hun oortjes gebruld krijgen, wat uiteraard onmogelijk is. Groot deel van de valpartijen vinden ook gewoon plaats op plekken waarvan je je afvraagt hoe. Rechte en breed genoeg zijnde vlakke provinciale wegen van adequate kwaliteit in droge omstandigheden. Weersomstandigheden die de UCI sowieso niet in de hand heeft.
Materiaal is een ander verhaal. Het zou intussen echt wel mogelijk moeten zijn om dit soort klapbanden tot een veel kleiner minimum te beperken. Maar ook dan weer brute pech dat het net aan 80k/h gebeurt.
Wat overigens altijd nog gevaarlijk kan zijn. In ieder geval nieuwe regels mbt gewicht en "kracht/kwaliteit" wielen, banden en frame.
Dat de sealant eruit kwam, kan door veel dingen komen. Een te groot gat, een afloper, een 'burp'.. En laten we niet doen alsof vroeger alles beter was. Tubes liepen er ook regelmatig af, en dan blokkeerde je wiel ook volledig.
Enneh, wellicht afdalingen waarop je makkelijk zulke hoge snelheden bereikt gewoon niet meer doen? Technische afdalingen zijn doorgaans veiliger dan 'immer gerade aus' op -10% omlaag. Gino is ook bij een simpele hele snelle afdaling om het leven gekomen, ik denk dat daar een te grote risicofactor zit die makkelijk te vermijden is.