‘Materiaalpech veroorzaakte fatale val André Drege in Tour of Austria’
foto: Cor Vos
maandag 8 juli 2024 om 09:44

‘Materiaalpech veroorzaakte fatale val André Drege in Tour of Austria’

André Drege, die zaterdag om het leven kwam tijdens de Tour of Austria, had voorafgaande aan zijn noodlottige val in de afdaling van de Großglockner materiaalproblemen. Dat heeft Jaka Primožič laten weten in een verklaring aan de Oostenrijkse politie. Primožič was de enige getuige van het ongeluk: de Sloveen reed in de afdaling achter Drege.

Drege zat zaterdag in de kopgroep van de dag in de Tour of Austria en kwam met voorsprong over de hoogste klim van de dag, de Hochtor. Hij kwam in de afdaling van de beroemde beklimming van de Großglockner ten val en liep daarbij dodelijke verwondingen op. Medische hulp kon het leven van de 25-jarige Drege niet meer redden.

Primožič, een 25-jarige renner die uitkomt voor Team Hrinkow Advarics, was getuige van het dramatische voorval. “Als enige getuige kan ik met geen woorden omschrijven hoe aangeslagen ik ben”, liet hij eerder weten op zijn Instagram-pagina. “Dit had nooit mogen gebeuren. Een valpartij die niemands fout was.”

Problemen met achterwiel
In een getuigenverklaring aan de Oostenrijkse politie heeft Primožič meer informatie gegeven over het ongeluk. “Jaka zag dat er problemen waren met het achterwiel van Drege’s fiets”, zegt Andreas Lidner van de Oostenrijkse politie in gesprek met het Noorse VG.

“Toen kwam er iets wits uit de band”, doelt Lidner mogelijk op de sealant (een soort melkachtige substantie) die uit tubeless banden spuit als je lek rijdt. Vervolgens is Drege van zijn fiets gevallen, heeft Primožič aan de politie laten weten. De snelheid lag op dit moment tussen de tachtig en honderd kilometer per uur, volgens de getuige. Lindner: “Alles gebeurde binnen enkele seconden.”

RIDE Magazine
24 Reacties
08-07-2024 10:23
We need to talk about tubeless. Dat is niet zomaar een klapband, die dingen kunnen echt exploderen.
    08-07-2024 10:35
    Inderdaad, ik vertrouw die zaken niet ... velg zonder kraagje, de laatste foute mode ? Een tube kon er vroeger ook wel eens afkomen, hoorde ik van anderen, bij heet weer en veel remmen. Alleszins bij mij niet. Mijn vader plakte ze muurvast. En dan laten drogen.
    08-07-2024 11:45
    Op grond van de info in het artikel is dat niet te zeggen. Als er sealant in het rond spuit klinkt dat voor mij als een (te) groot gat in de buitenband, daarvoor hoeft de band echt niet te exploderen of van de velg te ploppen. Zo'n gat had ook met ouderwetse tubes of met een binnenband tot leeg in een paar seconden geleid. Op de racefiets heb ik dat zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, op de MTB met en zonder tubeless wel. Geen idee of dan zo'n opvul-strip waarmee je in principe nog een stuk kunt doorrijden dan wat oplost, maar het lijkt me een richting waarin gedacht kan en moet worden.
    08-07-2024 11:58
    @Marcus Aurelius velgen zonder kraagje (hookless) zijn niet noodzakelijk voor tubeless.
    08-07-2024 13:28
    @jooprioolpijp klopt helemaal wat je zegt. We kunnen dat op basis van het artikel zeker niet zeggen. Ik heb een tijd tubeless gereden en de enkele keer dat ik door iets scherps reed en er sealant uit kwam zorgde dat voor een afloper. Niks aan de hand. Ander verhaal waarschijnlijk als je 90 per uur gaat.

    Voor het "exploderen" of van de velg lopen moet er wel meer gebeuren (Denk: Bos van Waller-achtige kasseien). Maar ik ben er inmiddels wel wat minder gerust op.
08-07-2024 10:14
Kunnen alle figuren zoals Thijs Z. , die direct weer op de barricades sprongen om hun agenda jegens de UCI en de zogenaamd o zo gevaarlijke parcoursen te spuien over de rug van André terwijl zijn lijk nog warm was, zich nu even héél diep gaan schamen?
    08-07-2024 10:21
    Want? De meeste van al die figuren geven gewoon aan dat het wielrennen veiliger moet en dat de UCI daar zijn rol niet voldoende in pakt. Ik heb dit keer niemand horen zeggen dat het door een slecht parcours kwam. Zorgen voor veilig materiaal, andere kleding etc hoort daar ook bij.
    08-07-2024 11:36
    Wat Sean Kelly zegt.
    De UCI moet prioriteiten leren stellen en wel de juiste, echter daar short het aaan en al jarenlang.
    08-07-2024 14:14
    De UCI is absoluut niet zonder verantwoordelijkheid, maar ze krijgen ook gewoon veel te makkelijk de schuld, zodra er weer eens zoiets tragisch als dit gebeurt.

    Uiteindelijk zijn de hoofdschuldigen gewoon de renners en ploegen zelf. 80% van de renners wil of moet op de voorste 20 plekken zitten van het peloton, omdat ze dat vanuit de volgwagen in hun oortjes gebruld krijgen, wat uiteraard onmogelijk is. Groot deel van de valpartijen vinden ook gewoon plaats op plekken waarvan je je afvraagt hoe. Rechte en breed genoeg zijnde vlakke provinciale wegen van adequate kwaliteit in droge omstandigheden. Weersomstandigheden die de UCI sowieso niet in de hand heeft.
    09-07-2024 00:20
    Thijs Z. maakte dat voorbehoud zelf al. Je had even wat beter moeten luisteren alvorens zelf op de barricades te gaan.
08-07-2024 10:00
Bij het fietsen in de bergen kan een val met 80 km/u verwoestend zijn. Een persoon van 70 kg heeft dan een kinetische energie van 17355.56 joules. Dit komt overeen met een val van een gebouw van ongeveer ≈25 meter hoog. Dit om de waanzin aan te geven. Het risico bij materiaalpech zoals een klapband is simpelweg te groot. Je leven mag nooit de prijs zijn voor een inschattingsfout of klapband. Hopelijk wordt de UCI wakker en vindt men een oplossing om de snelheid in afdalingen omlaag te brengen.
    08-07-2024 10:06
    Niet alleen in afdalingen maar in algehele zin moet er iets van een plafond komen met hoe snel, licht en aero al die fietsen ontworpen mogen maken.
    08-07-2024 10:41
    Voor een afdaling als de Grossglockner, waarin ook een hobbyist ‘makkelijk’ de 80 aantikt, lijkt me dat onmogelijk. Je hoeft er letterlijk niets voor te doen. De UCI kan heel veel dingen verbeteren op het gebied van veiligheid, en liefst snel, maar dit lijkt me een vrij onmogelijk punt (tenzij je zulke wegen simpelweg uit het parcours laat)
    08-07-2024 11:34
    Klopt. Ik heb daarnaast ook al jongens aan 80k/h zien vallen zonder noemenswaardige verwondingen en anderen hun halve lijf weten breken aan 30k/h.

    Materiaal is een ander verhaal. Het zou intussen echt wel mogelijk moeten zijn om dit soort klapbanden tot een veel kleiner minimum te beperken. Maar ook dan weer brute pech dat het net aan 80k/h gebeurt.
    08-07-2024 11:39
    Wat een onzinnige vergelijking. Als je van een gebouw valt op de stoep, kom je in één keer tot stilstand. Dat is bij wielrennen natuurlijk niet het geval. Daar kan je glijden, tuimelen en door de lucht vliegen. Eventueel ook met zéér ernstige gevolgen, maar dit is niet hetzelfde als 25 verdiepingen omlaag vallen.
    08-07-2024 11:40
    Hetgeen betekent dat er een innovatieve en of rigoreuze maatregel komt waardoor de max ca 60 wordt in de afdaling.
    Wat overigens altijd nog gevaarlijk kan zijn. In ieder geval nieuwe regels mbt gewicht en "kracht/kwaliteit" wielen, banden en frame.
08-07-2024 11:54
Als deze arme jongen op hookless velgen reed wordt het tijd om daar eens serieus naar te gaan kijken, want het zou niet de eerste keer zijn dat er spontaan een band van een velg af loopt daardoor.
08-07-2024 11:57
Verschrikkelijk verhaal en -opnieuw- reden om eens na te denken over hoe afdalen veiliger gemaakt kan worden. Een vraag die bij mij opkomt is in hoeverre op dit moment door ploegen (of de UCI?) op iets anders gelet wordt dan gewicht en rolweerstand? Ik had onlangs een setje OEM banden op (toen) een nieuwe commuting bike die super soepel waren maar bij elke kiezel lek gingen, en dan wel met een gat dat tubeless sealant niet gedicht kreeg en ik binnen een tiental meters op de velg stond. De reden was (volgens mij) dat de interne mesh veel te grofmazig was. Ik zou denken dat er objectieve eisen aan band/velg/sealant combinaties te stellen zijn die de kans dit soort abrupte leeglopers minimaliseren.
08-07-2024 12:29
Of dit aan tubeless te wijten is, is niet te zeggen. Ik zou wel echt met klem willen oproepen dat ploegen in ieder geval niet hookless rijden, het risico op een afloper hoeft niet onnodig vergroot te worden.

Dat de sealant eruit kwam, kan door veel dingen komen. Een te groot gat, een afloper, een 'burp'.. En laten we niet doen alsof vroeger alles beter was. Tubes liepen er ook regelmatig af, en dan blokkeerde je wiel ook volledig.

Enneh, wellicht afdalingen waarop je makkelijk zulke hoge snelheden bereikt gewoon niet meer doen? Technische afdalingen zijn doorgaans veiliger dan 'immer gerade aus' op -10% omlaag. Gino is ook bij een simpele hele snelle afdaling om het leven gekomen, ik denk dat daar een te grote risicofactor zit die makkelijk te vermijden is.
    08-07-2024 21:56
    Als je niet meer met 10 % mag afdalen, kan je ook niet met 10 % klimmen, oftewel je houdt alleen de modale bergjes over waarop strijd en verschil in klassement gemaakt kan worden. De veiligheid zou inderdaad moeten komen uit het verminderen van de top snelheid in de afdaling. Wellicht kan je een racefiets begrenzen , echter zit je an weer met het probleem dat een eindsprint soms ook zomaar op 70 tot 75 km p u plaats vindt.
08-07-2024 10:26
Als ik het goed heb gelezen was een lek achterband het probleem helaas
08-07-2024 10:54
Alles verbieden alleen nog maar op een indoor trainer en zelfs dat kan gevaarlijk zijn. Leven geeft risico op dood gaan helaas kortom het leven is levensgevaarlijk.
    08-07-2024 11:32
    Helemaal waar, toch draagt men nu een helm en geen petje. Het is balanceren tussen de kern van de sport bewaren en de veiligheid vergroten zonder hard in te grijpen in de beleving en krachtmeting waar het om draait. Velen zijn van mening dat die balans nu onvoldoende aanwezig is en dat de UCI en ASO open moeten staan voor mogelijke oplossingen. De ASO heeft het probleem van de massale valpartijen in de Tour met name teruggebracht door niet meer te staren met nerveuze vlakke ritten, het wielrennen is er niet minder op geworden (integendeel). Waar een wil is, is klaarblijkelijk een weg.
08-07-2024 12:23
Tube less of niet, als je aan 80-100km/h een lekke of een snel leegloper krijgt. Dan wordt controle van de fiets een hele moeilijke zaak..

Reacties zijn gesloten.