Vijfde rit Dauphiné geannuleerd na massale valpartij met Evenepoel en Roglic
Screenshot: Eurosport
donderdag 6 juni 2024 om 14:13

Vijfde rit Dauphiné geannuleerd na massale valpartij met Evenepoel en Roglic

Op iets meer dan 20 kilometer van de streep, is de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné noodgedwongen stilgelegd. Op een spekglad wegdek gingen een dertigtal renners in het peloton tegen de vlakte. De organisatie besloot nadien de renners geneutraliseerd richting aankomst te laten rijden, er werd geen winnaar aangeduid.

Schijnbaar uit het niets gingen op allerlei plaatsen in het peloton verschillende renners neer in het peloton, op een recht, licht dalend stuk. De organisatie twijfelde niet en besloot meteen om de wedstrijd stil te leggen. Bij veel renners was het wonden likken.

Veel slachtoffers
Geletruidrager Remco Evenepoel was bij de slachtoffers te zien. De leider tastte naar de schouder en bleef lang op de grond zitten, en werd snel vergezeld door ploegmaats Mikel Landa en Ilan Van Wilder. De twee leken zich even zorgen te maken om hun kopman, tot die laatste niet veel later weer rechtstond en zich richting zijn fiets begaf.

Ook Primoz Roglic (BORA-hansgrohe) lag erbij, maar hij stond snel weer recht. Dan leek Juan Ayuso (UAE Emirates) er erger aan toe: hij moest even ondersteund worden door enkele ploegmaats. Van Nederlandse zijde was ook nationaal kampioen Dylan van Baarle in de graskant te zien, net als ploegmaat Steven Kruijswijk. Zij bleken er het ergst aan toe en moesten de koers verlaten.

Ook op de grond te zien: onder andere Carl Fredrik Hagen, Ide Schelling en Harold Tejada e(Astana Qazaqstan), Antonio Pedrero en Gregor Mühlberger (Movistar), Jonas Rutsch (EF Education-EasyPost), Georg Zimmermann (Intermarché-Wanty), Remy Rochas, Quentin Pacher en Valentin Madouas (Groupama-FDJ) en Romain Combaud (dsm-firmenich PostNL).

Neutralisatie
Renners, ploegleiders, organisatie en wedstrijdjury gingen vervolgens in overleg over het al dan niet verderzetten van de etappe. Het was daarbij, volgens de organisatoren, vooral kijken of er voldoende medische assistentie kon worden voorzien. Na een half uur kwam de mededeling via Radio Tour dat de rit definitief werd geannuleerd. De renners reden nog wel richting aankomstplaats Saint-Priest, waar er geen winnaar werd aangeduid.

Uitvallers

Etappe:
RIDE Magazine
88 Reacties
06-06-2024 17:23
De sterkste renner zal altijd winnen werd altijd gezegt. Nu zal een renner winnen die het langst op zijn fiets blijft zitten.
06-06-2024 14:25
Voor Roglic leek dit bijna een routine-val. Ayuso had het goed lastig, Evenepoel die zijn schouder checkt maar voor de rest vooral geënerveerd lijkt en waarschijnlijk vanavond kijkt hoe het zit.
06-06-2024 14:35
Pogacar heeft de tour zo wel gewonnen. Vingegaard niet fit. Evenepoel en Roglic gehavend
    06-06-2024 14:46
    Evenepoel en Roglic zagen er niet zó gehavend uit dat ze over iets meer dan drie weken hier nog veel last van zullen hebben. Voor Vingegaard wel zonde dat twee helpers, Kruijswijk en Van Baarle, waarschijnlijk niet mee kunnen doen. Vooral voor het Nederlandse wielrennen jammer ook.
    06-06-2024 14:47
    Daarnaast lag Ayuso er ook bij en is het afwachten wat hij heeft. Mocht hij uitgeschakeld zijn heeft UAE misschien nog het grootste probleem.
    06-06-2024 14:51
    Bwaa, Majka dan die qua knechten betrouwbaarder is.
    06-06-2024 17:29
    Ik vraag me af of het nog zinvol is voor Visma Leaseabike om naar de Tour te gaan.
06-06-2024 14:36
Pfffff sjongejonge man.

Gaan ze überhaupt nog voortzetten?
06-06-2024 14:51
Chris Froome op kop.
    06-06-2024 14:54
    Froomedog gaat z'n 5e Tour winnen
06-06-2024 15:21
Denk dat de vraag of Van Aert de tour gaat rijden of niet, hiermede ook al beantwoord is .. En Cian wordt mogelijk ook al aangemaand zich wat te sparen in Zwitserland ...
06-06-2024 15:24
Kledij die moeilijk kapot gaat zoals DSM heeft of had verplichten zou ook al heel wat schaafwonden schelen...
06-06-2024 15:56
Volgens mij zijn er twee oorzaken heel belangrijk om tot massale valpartijen en/of veel schade te komen: snelheid en ruimte. Als er één onderuit gaat en de rest zit er kort op, dan gaan er veel meer. En met hoge snelheid heb je nou eenmaal sneller meer en grotere schade. Dus, monsterlange etappes van 3/400+ km zodat een keertje extra remmen of minder risico nemen minder verlies oplevert en door de lengte doe je ook rustiger aan. En zorgen dat ze max 25km per uur gaan (rtage banden, loodzware frames etc.). Het maakt natuurlijk geen klap uit hoe lang het duurt voordat je bij de finish bent, zolang je maar de eerste bent. De wattages blijven dan hetzelfde, dus die renners hebben het verder ook niet in de gaten want dat is het enige waar ze op letten.
    06-06-2024 15:57
    Dit was in een dalende lijn. Een loodzware fiets gaat dan alleen maar harder.
    06-06-2024 16:07
    Een beetje zoals 100 en meer jaar geleden dus.
06-06-2024 16:50
Dikkere minimale breedte banden. Minder snelheid minder valpartijen. Alvast iets.
06-06-2024 19:42
Niemand wil dit natuurlijk, maar alles uitbannen op voorhand is ook niets, dan is alle heroïek verdwenen. Het zijn juist die verhalen over risico's nemen en afzien die tientallen jaren later nog worden verteld en herbeleefd.
06-06-2024 20:06
Renners maken er zelf een potje van. Ga rustig afdalen...nee de heren rijden als gekken naar beneden. Ze nemen geen eigen initiatief. Laten zich opjutten door de ploegleiding. Het zijn robots geworden.
06-06-2024 22:52
Wat een ongezien snertjaar. Alle toppers vallen als vliegen. Enkel uae en alpecin lijken met hun kopmannen te ontsnappen en rapen gewillig alle prijzen op

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine