Mark Rutte: “Geen groepjes wielrenners dicht op elkaar”

dinsdag 7 april 2020 om 19:44
Mark Rutte: “Geen groepjes wielrenners dicht op elkaar”

Mark Rutte bezoekt Amstel Gold Race 2010 - foto: Cor Vos

Mark Rutte heeft in zijn toespraak van vanavond expliciet opgeroepen niet in groepsverband te fietsen. De premier zei dat het nog altijd verboden om geen afstand te bewaren. “Dus ook geen groepjes wielrenners dicht op elkaar”, aldus Rutte.

De politicus sprak zijn complimenten uit voor het begrip in de maatschappij voor de strenge maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Maar hij benadrukte opnieuw dat we voorlopig thuis moeten blijven. “Ook in het komende paasweekend.”

“Het adagium blijft: geen onnodige reizen. Ook geen onnodig grensverkeer. Doe het niet, blijf thuis, Bleib zu Hause, rester à la maison.”

“Ik doe dus een beroep op iedereen om dit jaar Pasen thuis of in ieder geval in de buurt te vieren. Misschien met een digitaal bezoek aan opa en oma. Met een lekkere paasbrunch met het gezin. Of met een wandeling in de buurt, uiteraard op 1,5 meter afstand van anderen. Dat kan én mag.”

“Maar wat voorlopig echt nog niet kan én mag. Mensen dicht op elkaar. Dat is gewoon te gevaarlijk en dus verboden. Dus ook geen groepjes wielrenners dicht op elkaar. Of motorrijders die anderen geen ruimte geven op smalle dijkweggetjes.”

Dit artikel delen:

81 Reacties

Agos-Vidalos 7 april 2020 om 19:51

Trainen doe je alleen. Punt uit.

FDJ 7 april 2020 om 19:52

Alleen als prof ja. Voor de rest zijn de woorden blijf thuis ook heel duidelijk. Kun je sneller weer naar buiten.

stefanl2512 7 april 2020 om 20:22

@FDJ

‘Of met een wandeling in de buurt, uiteraard op 1,5 meter afstand van anderen. Dat kan én mag.”

Dus ook een fietstochtje in de buurt….

bomb ba 7 april 2020 om 20:38

Ik zie heel veel wielrenners in groepjes, ik begrijp deze oproep dus zeker. Vind de uitkomst van de poll dan ook bizar…

Pizzi 7 april 2020 om 22:12

Waar zie jij die dan bomb ba?

SolitaryShell 7 april 2020 om 22:57

Nee hoor, met zijn allen zoveel mogelijk thuis blijven betekent juist dat het langer duurt voordat we weer zorgeloos naar buiten kunnen.

Dat is nou juist de kern van het beleid: de problemen uitsmeren over een langere periode zodat het behapbaar blijft.

bomb ba 8 april 2020 om 11:54

Ik zie die als ik even uit mijn huis ga, bijvoorbeeld voor een kort wandelingetje of iets dergelijks. Wat dacht jij dan?

Romāns Vainšteins 8 april 2020 om 12:52

Wij dachten dat je maar wat in het wilde weg aan het roepen was.

xistnc 7 april 2020 om 19:52

Ik ben benieuwd of alle categorieën die het overduidelijk nog niet begrepen hebben zo expliciet genoemd gaan worden. De motoren en de wielrenners, overigens hartstikke terecht, hebben we nu gehad.

Franco Ballerini 7 april 2020 om 20:23

Als deze categorieën nu luisteren is volgende week de volgende categorie aan de beurt. Probleemgevallen eerst, mits politiek correct natuurlijk…

Romāns Vainšteins 7 april 2020 om 20:26

Dat gaat niet gebeuren want deze twee groepen zijn traditioneel die het halen van de frisse neus voor de minder voortvarende recreant bemoeilijken. Er zit ook wel iets in uiteindelijk. Persoonlijk erger ik me aan de hardlopers die in NL kennelijk zelf bepalen of ze rechts dan wel links hollen, met muziek. Daar is duidelijk de regelgeving in limbo geraakt, nu helemaal met die 1,5 meter lastig bij het in- en uitrijden van de bebouwde kom.

Kelder is de Man 7 april 2020 om 20:32

Hardlopers idd. Standaard midden op het fietspad, dat ik nu dus niet neem. Gewoon op de weg.

the student 7 april 2020 om 20:08

Even een kleine observatie van Zondag toen ik in de lokale uiterwaarden aan t wandelen was.

De lokale veerpont naar Wageningen was constant gewoon vol. met wandelaars fietsers, motorrijders etc. Die misschien wel ter goeder wil allemaal op hun eentje of met familie vertrokken waren ( ahum, wss niet ). Maar toch op bepaalde plekken zoals een veerpont allemaal bij elkaar uitkomen. Tja…. mocht de beste veerman nu besmet zijn….

En euhm aan de wielrenners, een beetje wielrenner fietst die paar km om de brug te nemen wel extra… toch?
En maak eens een ander rondje. Waarmee je dus niet voorbij overduidelijk drukke plekken, zoals de posbank, komt.

Romāns Vainšteins 7 april 2020 om 20:27

Zowel Heteren als Rhenen best een stukkie extra hoor, ligt er natuurlijk ook aan hoelang je al onderweg bent of je dat even meepakt.

Romāns Vainšteins 7 april 2020 om 20:20

Ik zie eigenlijk alleen solorijders of tweetallen, 1 x een groepje gezien van 5-6 maar dan duidelijk een groepie hipsters die ook eens dit gingen doen met hele vreemde typen uitdossing. Wel neem ik dezer dagen (als ik samen rij ben ik standaard de navigeur) wat ‘dikkere’, desolate wegen ipv de geijkte mooiste, smalle sluiproutes die ik anders bij voorkeur neem om vooral niet teveel ‘angst aan te jagen’

Vergeleken met effe naar de appie/jummy en/of tuinworld/helpmijnmanmetklussen denk ik dat het zeer marginale kansen zijn om iemand buiten te besmetten in het voorbijgaan doch kan en moet ik deze wijsheid eenander niet opleggen. Wel blijf ik dit gewoon doen want juist de fiets is wat je nodig hebt nu. Lauwersoog lag er fraai verlaten bij aan beide kanten.

Jacco van Stierop 7 april 2020 om 20:45

Met dit weer lijkt me de strook Nieuweschans- Ter Apel fijn om te doen. Jij zit daar toch in de buurt? Overzichtelijke, kaarsrechte wegen, merkwaardig in elkaar gezette herenboerderijen, akkers, grasland, stukkie bos af en toe. Maar bovenal: weinig volk.

Je ziet wat meer wielrenners dan gewoon, maar grote groepen zie ik vrijwel niet. Op de Posbank en de Camerig zal het waarschijnlijk anders zijn. Rij dan een even door naar de Voerstreek, altijd rustig en hele fijne omgeving.

ddjong67 7 april 2020 om 20:28

dan rij je overduidelijk in andere omgeving als wageningen ede, veluwe …. ik heb mtb route ede nog nooit zo druk gezien en in 2 uur fietsen minstens 8 groepjes van 3 personen gezien … Tijd voor een app die registreert en inzichtelijk maakt (begin maar es met anoniem) waar groepjes van min. 3 bij elkaar zijn in openbare ruimte .. Privacy is toch al lang weg .. kijk maar naar google mobility overview .. als google het kan, waar om overheid dan niet? leg maar es uit…

Botte de Bouilloire 8 april 2020 om 09:55

De overheid zou het ook kunnen, alleen die hebben natuurlijk heel andere motieven dan Google. Google verkoopt het gewoon als een app met een aantal leuke perks, verbergt vervolgens de privacy-‘schending’ in de voorwaarden die iedereen klakkeloos accepteert. Als je een app van de Overheid krijgt, denk je wat zijn de voordelen voor mij?

Rechter K 7 april 2020 om 20:35

Ik kom nog steeds tijdens iedere rit meerdere groepen van 3 of meer wielrenners tegen en daar erger ik me kapot aan. Buiten dat het de volksgezondheid kan schaden hebben 'we' (al dan niet terecht) al een slechte naam bij andere weggebruikers, dit soort onnozel (lees: asociaal, irritant, misselijkmakend, egoistisch) gedrag maakt het er niet beter op.

Kom op zeg, hoe moeilijk kan het zijn om een paar maanden solo te fietsen?

LightPhoenix 8 april 2020 om 09:59

Je mag maximaal met zn 3e over straat, alhoewel ze soms wat onduidelijk zijn over 2 of 3. Hoe moeilijk het is staat los van wat wettelijk gezien mag. (ik fiets vooral alleen, soms samen met mijn vader maar die woont in hetzelfde huis)

Marszzz 8 april 2020 om 13:13

@Lightphoenix: de berichtgeving is onduidelijk misschien, de verordeningen zijn dat zeker niet: Groepvorming met drie of meer is verboden.

Kelder is de Man 7 april 2020 om 20:36

Over de poll kan ik kort zijn.. Ik passeer niemand.

Jappert 8 april 2020 om 19:10

Hahaha, heerlijk!

re-cycle 7 april 2020 om 20:55

Voor mij is de boodschap van rutte duidelijk: blijf thuis
, ga alleen voor noodzakelijke zaken van huis. Opmerkelijk genoeg vinden nu het mooi weer is een rondje buiten fietsen erg noodzakelijk. Fietsers die ik bij minder weer nooit zie of gezien heb. Ik zou tegen de goegemeente willen zeggen beperk het aantal en omvang van de ritten. Zelf onthoud ik mij van de vrijtijdsritten. Het is even niet anders. Ik ben er van overtuigd hoe stringenter we aan de regels houden hoe eerder het voorhene normale leven zal terugkeren. Laat ieder zijn verantwoordelijkheid nemen.

winningmood 7 april 2020 om 22:59

Ik fiets in mijn eentje fiets en passeer op gepaste afstand mensen. Zo houd ik me netjes aan de regels. Zijn er eigenlijk nagenoeg geen kansen op besmetting.
Grootste gevaar is er nog steeds als je naar de supermarkt Dat heb ik dus teruggebracht naar 1 keer per week en in mijn eentje op een rustig moment.

Velominatus 8 april 2020 om 08:12

Sorry Re-cycle. Het normale leven gaat niet terug komen. Dit is er eentje van de lange adem. Maanden tot misschien wel jaren. Om fysiek en mentaal gezond te blijven is buiten sporten voor mij noodzakelijk. Dat doe ik alleen en op gepaste afstand van anderen. Dat mag gewoon volgens de afgegeven richtlijnen.

FDJ 8 april 2020 om 09:25

Maar dit is het dus. Rutte is echt een dramatische premier. Aan de ene kant blijf thuis. Aan de andere kant een wandelingetje mag. Hij zegt daar niets over fietsen. Vervolgens heeft hij het over groepjes wielrenners. Wat wil hij nu? Blijf thuis geeft voor mij niet de aanleiding tot een rondje fietsen. Een wandelingetje op 1.5 meter afstand ook niet. Het is onduidelijk troef.

Hij laat zich volledig adviseren door het RIVM. Datzelfde RIVM dat enkele maanden nog stellig beweerde dat het Coronavirus hier niet zou komen en dat besmetting van mens op mens niet waarschijnlijk was.

Datzelfde RIVM dat sjoemelde met de stikstof berekeningen wordt nu als een afgod behandeld. Enge gedachte. En dan horen we constant over de zorg. Vitaal beroep. Die hebben Rutte en compagnons kapot bezuinigd. Duitsland gooit voor ons de grens dicht. Rutte vraagt: ‘Bleib zuhause’. Waarom? Hij heeft zo bezuinigd op het politieapparaat dat hij het niet kan handhaven. En dan voor de bühne de aimabele man uithangen die burgers hun gezonde verstand laat gebruiken. Alleen maar om zijn eigen fouten te maskeren. Nogmaals, en dat heb ik al eerder geroepen: Vergeet niet hoe we voor deze crisis over Rutte dachten.

Romāns Vainšteins 8 april 2020 om 09:35

Rutte doet het in principe best goed want de Nederlanders zijn een bijdehand en nauwelijks te controleren volk. Hij laat het in grote mate bij de mensen zelf doch binnen een kader dat de boel niet uit de hand laat lopen.

Ik heb best veel respect hoe het RIVM en Rutte alle ballen hooghouden ondanks 17 miljoen het beter wetende wijsneuzen er significant meer van snappen.

Botte de Bouilloire 8 april 2020 om 09:48

@FDJ je loopt achter…https://nos.nl/artikel/2329170-mesdagfonds-komt-nu-toch-uit-op-zelfde-stikstofcijfer-als-rivm-trekt-kritiek-stil-in.html
Oh en hoe jìj over Rutte dacht voor deze crisis…hou de rest er buiten…

r525 8 april 2020 om 11:45

@FDJ
Echt zo’n typische tokkie reactie om te denken dat jij voor ‘het volk’ spreekt.
Dat spreek je niet, ‘het volk’ spreekt tijdens de verkiezingen, en die uitslag ken je denk ik wel.

FDJ 8 april 2020 om 12:17

@r525 We is in dit geval niet namens het volk. Je toontje over tokkie mag je voor je houden. Het we was de enorme daling van de VVD in de peilingen. Hij kwam onder de 30 zetels uit. Dat betekent dat meer dan 4/5 van de stemmers niet op Rutte stemt. En nu jij met een onderbouwende reactie! Zonder nutteloze termen als Tokkie die je reactie alleen maar onderuit halen en onnodig zijn. Succes!

r525 8 april 2020 om 12:41

Tja dalingen van de regeringspartijen zijn erg gebruikelijk tijdens de regeerperiode.
Dat lijkt een beetje te horen bij verantwoordelijkheid nemen. De oppositie zit altijd op een lekker makkelijk plekje om alles af te zeiken. En in verkiezingsperiode realiseren mensen zich gelukkig vaak toch dat het iets rooskleuriger is dan alle oppositiedoemdenkers doen voorkomen.
Ok, goed om te horen dat je verder de cijfers gewoon volgde, en niet de zoveelste ‘het volk is het zat’ roeptoeter was ;)

kleomantre 8 april 2020 om 13:30

@r525:

In FDJ's commentaar/frustraties zitten wel een paar punten in, weliswaar maar ten dele waar en/of beperkt te herleiden zijn op Rutte, die hout snijden.

Rutte zit in een politiek stroming met mensen rondom hem heen die ''succes'' cq hun huidige goede maatschappelijke positie toeschrijven aan eigen inspanningen. Heel kort door de bocht; je hebt alle kansen om iets van je leven te maken, lukt dat niet dan heb je pech. Daarbij wordt ook nogal eens gewezen op het belang van ondernemerschap en ontplooiing voor de economie en welvaart als geheel alsof men daar allemaal zo hard een bijdrage aan levert.
Uiteindelijk is het club mensen die maar in beperktere mate welvaart af wil staan aan anderen, die vaak zelfs de voordelen hebben geplukt van regelingen (stufi bv) om jezelf te ontplooien en die toevallig geboren zijn met wat beter hersens en door wat geluk en/of vaak niet eens overmatige werkinspanningen op een goede plek zijn beland. Vervolgens verkopen ze onder valse voorwendselen beleid dat uiteindelijk ook henzelf dient. Denk aan de liberalisering van allerlei staatsondernemingen, in plaats van de gepredikte kosten- en efficiëntievoordelen is het in veel gevallen negatief uitgepakt. Wel hebben die instellingen allemaal bestuurders gekregen die geen verantwoording meer hoeven af te leggen aan de staat en lekker zijn gaan verdienen. Juist het type baantje waar de kringen rondom Rutte (evenals van vele andere politieke partijen overigens) in kunnen belanden of hun vrienden.

Ik ga niet beweren dat de staat van de zorg nu heel veel beter was geweest, maar in de afgelopen 20-30 jaar zijn er wel veel stappen gezet die de zorg in personele sfeer hebben verschraald en qua kosten hebben verhoogd (en niet dat enkel vergrijzing dat heeft aangezwengeld). Dat is het beleid waar vooral PvdA/VVD/CDA/D66 zich aan geconformeerd hebben. En dan zie je nu dat het ineens hele vitale beroepen zijn, waar we er wellicht te weinig van hebben. Dat zie je ook bij andere sectoren als onderwijs en de politie dat die erg onder druk staan. Maar dan is het blijkbaar wel goed dat er tijdelijke (lees flex) leerkrachten via dure bureaus ingehuurd worden om gaten op te vullen.

Zjoske 8 april 2020 om 19:33

Op de huidige adviezen zit natuurlijk een dikke veiligheidsmarge ingebouwd. Als iedereen zich exact aan de richtlijnen zou houden, zou het allemaal wat minder streng kunnen. Maar omdat je op voorhand weet dat er groepen en individuen zijn die zich niet aan de richtlijnen houden, worden de maatregelen een stukje strenger gemaakt. Dat is nu het geval en dit soort situaties zijn gewoon ingecalculeerd en binnen de marges.

re-cycle 7 april 2020 om 21:00

De poll is inderdaad bizar. In normale omstandigheden zijn de groepjes altijd sneller. Dus solo haal je niet zoveel groepjes in. Ik zie wel veel duo’s langskomen vaak keuvelend en die rijden echt geen 1,5 meter onderlinge afstand.

Romāns Vainšteins 7 april 2020 om 21:31

Ik denk dat passeren hier in omvattende zin bedoel wordt en je ook tegenliggers en zij die jou voorbijgaan mag meetellen.

kleomantre 7 april 2020 om 21:09

Zie hier toch vooral solisten en of duo's op de weg. Percentages kan ik er niet op leggen maar ergens in de 40-60/60-40 regionen. Drietallen beperkt gezien, wel mtb'ers die met z'n drieën een parcours doen.

Verder maakt het me ook niet erg uit dat er drietallen o.i.d. rijden, buiten dat ze in de media expliciet benoemd worden. Op zich logisch vanwege dieper liggende frustraties. Zat groepen die midden op de weg rijden (soms met goed en breed fietspad er naast) en auto's er nauwelijks langs laten. Zat groepen waarbij geroepen wordt "aan de kant" en waar men nauwelijks wil remmen bij het passeren van normale fietsers. Zat groepen die een weg oversteken op snelheid en er maar van uitgaan dat de automobilisten stoppen cq dit stoppen zelfs willen afdwingen. Daarnaast ook veel notoire roodrijders.

Ben beetje in dubio. Voor het coronavirus, wetende dat je massaal de bouwmarkt en tuincentra in mag, er op tig plaatsen heel dicht op elkaar wordt gewerkt en de maatregelen bij supermarkten ook maar halfbakken zijn, maakt het geen fluit uit of je met 2-3-4- of 5 samen rijdt. Komt ook nog eens bij dat de strategie is dat er best besmettingen mogen plaatsvinden, niet dat er niemand nog ziek mag worden. Kan me om deze reden dus niet druk maken om minder gehoorzame burgers.
Echter zoals hierboven al gezegd, hoe moeilijk is het nou om een tijdje solo of duo te rijden. Dat maakt dat het moedwillig groepsrijden oftewel iets dwangmatig is, bv om voldoende training te hebben op hoger niveau (misschien met oog op toertochten) of nogal een dikke middelvinger is naar de staat. Bij laatstgenoemde optie verwacht ik dat die rijders normaal ook al allerlei irritaties opwekken en dan mag je ze wat mij betreft wel eens een keer goed op de bon slingeren. De eerste optie mag ook wel eens bij zichzelf ten rade gaan. Dit jaar wordt het niet veel, dan is je niveau maar wat minder, dan maak je maar minder km's. De gemiddelde wielertoerist is van een niveau dat het geen enkel zin heeft om te jagen op prestaties.

girardengo 7 april 2020 om 21:17

In hoeverre is wat je ziet te beschouwen als ‘free rider’ gedrag? Als genoeg mensen zich wel aan de richtlijnen houden, levert dit ‘winst’ op in de zin van minder besmettingen. Dat geeft anderen de mogelijkheid hiervan te profiteren door geen bijdrage te leveren aan het gewenste gedrag en gewoon in groepen op pad gaan en flinke afstanden afleggen. Totdat er te veel komen die zich dan ook niet meer aan de richtlijnen gaan houden, met alle gevolgen van dien.

The Red Special 7 april 2020 om 21:43

Wat me opvalt is dat er nogal een verschil is in perceptie tussen mensen die nu verplicht thuis werken en mensen die nog wel naar hun werk gaan.
In mijn sociale kringetje (of wat er van over is nu, maar gelukkig hebben we de app nog), zit het merendeel al drie weken thuis, en denken zij dat heel de wereld thuis zit.
Terwijl ik, met mijn praktische beroep (oei, oei, laaggeschoold, houd je mening voor je!), nog nooit zoveel gewerkt heb als in de laatste paar weken, en samen met mij een hoop anderen in de bouw.
De wereld staat helemaal niet stil, en zolang ik mag blijven werken zie ik niet in waarom ik niet ’s avonds of in het weekend even kan gaan ontspannen op de racefiets.

Floris81 7 april 2020 om 22:15

Vanavond 55 km gefietst. Gaat prima in het hoge noorden. Weinig volk onderweg en anders ruimte zat om elkaar te passeren. Op 1 nieuw ontdekte weg van ruim 2 kilometer, gewoon een brede strook door de weilanden, ben ik de 19e dit jaar die dat segment fietst en de KOM is voor Niki Terpstra.

Afgelopen weekend ook in een rustig natuurgebied gewandeld, veel minder kans om iemand tegen te komen dan in het park bij de stadswijk. Vrouw en ik hadden 1,5 kilometer om ons heen.

Verder veel thuis en voorlopig geen verjaardagen en afspraken. Zo’n intelligente lockdown werkt zo prima.

Hoe dan ook, hopelijk is het gauw weer over. Goede gezondheid gewenst aan een ieder.

kampioenvanhetkarakter 7 april 2020 om 22:37

Zie genoeg mensen met 3 of meer in een groep rijden, die me geen familie lijken. Overigens net als motorrijders, die daarna op een parkeerplaats met zijn allen rond de nieuwe uitlaat van een van de leden gaan staan. Terechte oproep dus…

Waar ik me nog meer aan erger zijn de vele mensen op een racefiets of MTB zonder helm. Even serieus, als je op de racefiets of MTB gaat doe je een helm op, punt uit!

kleomantre 7 april 2020 om 22:47

Lulkoek voor wegrenners in een combi van de volgende situaties. Als je aan onderstaande dingen houdt heb je helemaal geen helm nodig.

1. Je rijdt alleen
2. Je nadert kruisingen/onoverzichtelijke situaties langzaam en bent alert. Tijdig remmen is belangrijker voor je dan 0,1-0,3 km harder gemiddeld op je ronde.
3. Je crost niet hard door de stad (langs bv geparkeerde auto's) of komt nauwelijks in de stad
4. Je gemiddelde snelheid is niet al te hoog en je rijdt zeker niet op je max (in laatstgenoemde kan vermoeidheid je reacties aan tasten)
5. Je valt geen strava-segmenten aan op slingerroutes en downhills etc
6. Je hebt geen heuvels in je route zitten waar je in de afzink hoge snelheden haalt

La Primavera 7 april 2020 om 23:03

@kleomantre, Hoe moeilijk kan het zijn om een helm te dragen. Je bent gewoon enorm kwetsbaar op de fiets. Je kan zelf nog zo goed opletten, anderen doen dit niet. De grootste groep ‘niet-dragers’ zijn oudere mannen. Die hebben niet meer de kracht en fitheid om overal snel op te reageren en zijn ook nog eens kwetsbaarder bij een val. Ik erger me al jaren kapot aan dit soort egoïsten, denk verdomme aan je familie als je op stap gaat met de fiets. Gewoon dragen punt.

kleomantre 7 april 2020 om 23:28

Wat te denken van het ongemak van een helm in warm weer. Wil ik met plezier fietsen in warmer weer ben ik bv bijna verplicht richting een topklasse helm te kopen, omdat anders mijn hoofd gaat koken. Dus eentje die heel licht is met vooral veel ventilatiegaten.

Daarnaast. In Duitsland is het zelfs voor gewoon fietsen met een dop op de kop. Is ook een kwestie van perceptie. Vraag je het een Duitser dan moet elke Nederlander een helm dragen. Je zegt “De grootste groep ‘niet-dragers’ zijn oudere mannen. Die hebben niet meer de kracht en fitheid om overal snel op te reageren en zijn ook nog eens kwetsbaarder bij een val”. Ik ben niet oud en toen ik minder vermogend was, alleen reed en niet zo snel als tegenwoordig toen reed ik regelmatig zonder helm. Voor een toen twintiger met 28 a 29 gemiddeld kan het prima.

Kijk dat wil niet zeggen dat ik niet begrijp dat je een helm moet dragen. Voor veel mensen is dit waarschijnlijk verstandiger omdat ze op een wielrenfiets zich soms een prof wanen en alles hard moet. En uiteraard als je ouder wordt zal het ook steeds verstandiger worden om er altijd een te dragen. Voor groepen lijkt het me vanzelfsprekend.

Ikzelf heb tegenwoordig altijd een helm op overigens, maar rijd dan ook vele stukken achter in de dertig km/h, heb heuvels en afdalingen hier, val wel eens een strava-segment aan en rijd regelmatig in groepen mee.

Lendilonus 7 april 2020 om 23:59

Als er nou iets lulkoek is, is het jouw reactie Kleomantre. Er kan ook als je heel voorzichtig bent en al jouw voorschriften volgt iets onverwachts gebeuren. Mijn vader reed 3 jaar geleden een rustig rondje(onder de 30km/u) met een vriend en de vriend raakte per ongeluk een steentje waardoor hij onderuit ging. Lang verhaal kort: een gebroken sleutelbeen en een helm in 2 stukken, dus ook met een rustig ritje in je eentje(want dit had hem net zo goed alleen kunnen overkomen) heb je de helm nodig.

AndriesW 8 april 2020 om 01:00

@kleomantre +1

Gezien eerdere reacties op mij op deze site aangaande dit onderwerp verwondert het me niet dat je de wind van voren krijgt.

Altijd lachen als vanuit een groep wielrenners naar mij wordt geroepen dat ik een helm op moet. Als iets risicoverhogend werkt is het wel in een groep gaan fietsen.
Daarnaast vergroot het dragen van een helm de kans op een ongeval doordat zowel je zelf als anderen ten opzichte van jou meer risico gaan nemen.
Een helm biedt een bepaalde bescherming die echter nogal eens wordt overschat en afhankelijk van de gebruikssituatie kan worden tenietgedaan door de nadelen.

Ik pleit niet tegen de helm maar wel voor realisme en nuance.

Lees ook eens: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietshelmen-en-veiligheid

Lalsacien 8 april 2020 om 07:18

7.je neemt zakdoekjes mee.

Merlinappa 8 april 2020 om 08:21

@andriesW

Een helm biedt vooral bescherming in onvoorziene situaties, zoals een klapband, steentje op de weg, of een auto die vanuit een onoverzichtelijk zijweggetje vol gas aan komt gereden. Het is natuurlijk uw hoofd, maar stel u overlijdt in een noodlottig ongeluk door het gebrek aan een helm, is er misschien wel iemand anders zie zich zijn/haar hele leven daar schuldig over voelt.

kleomantre 8 april 2020 om 09:53

@Lendilonus: Hij reed over een steentje. Ik ken de situatie niet maar als dat bv in een bocht is, waar dus wat grit kan liggen (of zand) dan reed ik altijd wat voorzichtiger door de bochten. Of misschien niet goed genoeg vooruit gekeken, dat kan ook.

Hoe dan ook, als je uitgangspunt jezelf wapenen tegen het onvoorziene is dan mag je dit natuurlijk prima vinden en onverstandig kan ik dit ook niet vinden. Dat ga ik niet zeggen. Echter het door jou genoemde onvoorziene is iets wat maar zo beperkt voorkomt dat ik me daar niet druk om ga maken. Ik heb zelf al 18 jaar rondgereden en nooit van de fiets gevallen en maar in zeer beperkte mate riskantere situaties meegemaakt. Ik ken ook nauwelijks mensen die met een gewone fiets gevallen zijn of van de weg gereden (dit kan je koppelen aan dat je afhankelijk bent van andere weggebruikers).

jooprioolpijp 8 april 2020 om 11:03

@AndriesW Dat fietsersbond-artikel gaat over een heel andere vraag dan of sportieve fietsers (wielrenners en MTBers) baat hebben bij een helm. Voor gewone huis-tuin-en-keuken-fietsers is een helmplicht redelijk zinloos of zelfs contraproductief. Voor hardrijders ken ik geen systematisch onderzoek maar wel een heleboel anekdotisch bewijs van het nut van een helm. Ik zie een fietshelm in de zelfde categorie als een autogordel: alleen als je erg oppervlakkig nadenkt kun je geloven dat je daar alleen jezelf mee helpt.

@Kleomantre: die helmplicht voor fietsers in Duitsland wordt op z'n minst niet meer gehandhaafd. Of hij afgeschaft is weet ik eigenlijk niet, maar van de gewone fietsers heeft de overgrote meerderheid geen helm op. En van de massaal fietsende studenten heeft 0.1% een helm op…

Botte de Bouilloire 8 april 2020 om 11:17

Ik ben ten val gebracht door een tegenligger die per ongeluk het achterwiel van zijn voorligger aantikte en zich zo de andere helft van het fietspad op stuurde. Maakt niet uit hoe voorzichtig je dan fietst. Ik kwam vol met mijn voorhoofd in het wegdek, neus gebroken, sleutelbeen gekneusd en tussen mijn neusschotje en neusvleugel zat een gat van 2 cm, mijn helm had een scheur van voor naar achter tot halverwege mijn kruin. Ik durf wel te zeggen dat hij mij een hoop leed heeft bespaard en mogelijk zelfs mijn leven gered. Sindsdien rijd ik alleen nog maar met een nog duurdere helm met MIPS. Ik snap nog best dat, als je heel rustig solo gaat rijden, geen helm draagt, als ik op mijn stadsfiets zit draag ik ook geen helm. Maar om te beweren dat je veilig zit omdat je nu eenmaal veel ervaring hebt is een vals gevoel van veiligheid. Er zijn zoveel omliggende factoren die bepalend zijn….

AndriesW 8 april 2020 om 13:06

@merlinappa
De aanname dat een helm aanzienlijke bescherming biedt in die situaties is dus, o.a. volgens de Fietsersbond, onterecht.
Het argument over schuldgevoel bij een ander spreekt zichzelf deels tegen: diegene moet dan overtuigd zijn dat een helm een groot verschil zou hebben gemaakt en dus minder de schuld van de gevolgen op zich nemen.
Bovendien biedt een helm juist nauwelijks bescherming tegen aanrijdingen op hoge snelheid.

AndriesW 8 april 2020 om 13:21

@jooprioolpijp
Accepteer je dan ook anekdotisch bewijs van wielrenners zonder helm?
Het gaat juist om onterecht vertrouwen in bescherming door een helm waar die het nauwelijks biedt, net zoals bijv. vertrouwen dat een autogordel zou beschermen tegen beenbreuken niet wenselijk is.

“Fietshelmen zijn ontworpen om het hoofd van de fietser te beschermen bij een val van zijn fiets zonder botspartner. De Europese regelgeving16 schrijft een valtest voor voor 20 km/h, hetgeen overeenkomt met een vrije val van 1,5 meter hoogte. De fietshelm is dus nadrukkelijk niet ontworpen om bescherming te bieden bij botsingen met voertuigen met hogere snelheden en gezien de hoeveelheid energie bij hogere snelheden zou dat ook niet kunnen. Natuurlijk biedt een fietshelm nog wel enige bescherming bij snelheden net boven de 20 km/h, maar een impact18 met 50 km/h is ongeveer tien maal zo hard als bovenstaande EN-norm. De bescherming van een fietshelm is dan verwaarloosbaar.”

En toch pleiten de meesten juist niet voor een helm voor de gewone langzame fietser maar wel voor een snelle wielrenner…

Gescheurde helmen na een val worden vaak aangehaald. Uiteraard zegt een helmdrager na een val dat de helm hem heeft beschermd. Het is veel te kort door de bocht om er harde conclusies uit te trekken. Een helm maakt dat je eerder de grond raakt en er zijn aanwijzingen dat dit juist voor je nek extra risico’s meebrengt.

Merlinappa 8 april 2020 om 13:23

Andries, zet die oogkleppen eens af joh. We leven niet meer in de jaren 80. En als jij dan zo graag zonder helm wil fietsen moet je dat lekker doen, maar niet in mijn buurt. aub.

AndriesW 8 april 2020 om 13:54

@Merlinappa
Veelzeggende reactie.
Cijfermateriaal over (fataal) hoofdletsel onder wielrenners in de jaren 80 versus nu hoef ik uiteraard niet op te rekenen. Het gaat menig helmdrager slechts om de verdediging van zijn perceptie.

Romāns Vainšteins 8 april 2020 om 14:34

Ik droeg vroeger, vroeger ook regelmatig geen helm, toen crashte ik een keer heel erg naar hard vanwege een defect aan mijn eigen fiets. Kon nog net mijn daarop versplinterde elleboog voor mijn hoofd steken en sindsdien rij ik met een mooie lichte, doorgeventileerde en redelijk dure helm. Je weet nooit wanneer en hoe je aan de beurt bent en hebt niet in de hand met welk stuk jezelf de grond geraakt wordt.

jooprioolpijp 8 april 2020 om 15:46

@AndriesW Ik accepteer anekdotisch bewijs dat een helm geen zin heeft voor war het waard is: je kun nog zoveel incidenten aanhalen van mensen die met 60 km/u zonder helm vallen en niks hebben, dat kan nooit bewijzen dat de kans op letsel met helm niet kleiner is. Anekdotisch bewijs dat helmen bij hogere snelheden wel kunnen helpen (zat te vinden op deze pagina) bewijst precies dat. Ik beweer niet dat een helm alle hoofdletsel voorkomt, maar wat jij impliciet doet, beweren dat er boven de 20 km/u geen nut is, slaat naar mijn bescheiden mening nergens op.

S. Morgenstern 8 april 2020 om 16:11

Wielrenners zonder helm zien er niet uit wat mij betreft. Esthetisch geen gezicht.

AndriesW 8 april 2020 om 16:29

@jooprioolpijp
Jouw benadering van anekdotisch bewijs komt erop neer dat je toegeeft dat je alle gevallen die jouw punt niet ondersteunen eruit filtert.
Het anekdotisch bewijs pro-helm is bijna altijd een vorm van bevestigen van eigen overtuiging: zonder helm was ik veel minder beschermd –> ik droeg een helm –> dus zonder helm had ik veel meer schade.

“wat jij impliciet doet, beweren dat er boven de 20 km/u geen nut is, slaat naar mijn bescheiden mening nergens op.”
> Beperkt nut en het is niet zomaar een bewering maar gebaseerd op bronnen, feiten en onderzoeken.

Juist omdat je nooit weet wanneer en hoe je gaat vallen kun je de kans op een impact het beste verkleinen. Dat kan o.a. door zonder helm te rijden (toename van risicomijdend gedrag van jezelf en je medeweggebruiker, dit is bevestigd door onderzoek).
En dat kan zeker ook door zoveel mogelijk alleen te fietsen en zeker niet in groepjes.

Kelder is de Man 8 april 2020 om 18:43

S. Morgenstern.
Ha.. Inderdaad. Geen gezicht. Fiets al 36 jaar met helm. Eerst een potje, daarna zo’n plastic ding met van die streepjes en nu een normale zeg maar. Het irriteert me alleen op een beklimming in echte hitte en dan wil ik m wel eens aan mn stuur hangen.

Merlinappa 8 april 2020 om 20:11

Ik wil dat onderzoek van jou wel eens zien Andries, waar uit zou blijken dat een helm een ‘nep’ gevoel van veiligheid geeft, of hoe je het ook wil noemen. Linkje?

Helmen reduceren overigens bewezen letsel aan je hoofd:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29677686/

jooprioolpijp 8 april 2020 om 20:34

@AndriesW
Nee, ik filter niks in wat ik als bewijs aanneem. Er zit een fundamentele asymmetrie in wat je met een anekdote kunt bewijzen: 1 geval van ‘leven gered door helm’ bewijst mijn punt (het kan helpen), 100 gevallen van ‘ondanks geen helm toch geen schade’ bewijzen niet dat je zonder helm even goed -of volgens jou kennelijk zelf beter- af bent.

Ik deel volledig je mening dat het beter is om ongelukken te voorkomen, maar zoals door velen hier al gezegd, al doe je nog zo je best, je hebt niet alles in de hand.

Zjoske 8 april 2020 om 20:58

De argumenten die AndriesW aanhaalt doen me een beetje denken aan de argumenten die Amerikanen gebruiken om een wapen aan te schaffen.

Derierre de la course 8 april 2020 om 21:44

Of de argumenten dat roken echt niet slecht voor je is omdat je er maar 1 per dag rookt.

AndriesW 9 april 2020 om 00:05

@merlinappa
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4767144/
https://www.youtube.com/watch?v=RWhMEkMtLy0&feature=youtu.be&t=165

Ik geloof best dat het dragen van een helm in zijn algemeen een voordeel biedt qua veiligheid. Waarom maken dan zo weinig mensen zich druk om het massale ongehelmd fietsen op gewone fietsen in Nederland? Als ik met 20-25 km/u op de gewone fiets rijdt dan krijg ik nooit een opmerking maar met 25-30 km/u op de racefiets ineens wel.
Wielrenners in groep krijgen vaak kritiek maar zelden om het risico wat ze voor zichzelf nemen. Terwijl hun voorkeur voor fietsen in groep wel degelijk verhoogd risico met zich meebrengt.

De genoemde percentages in je gelinkte onderzoek zijn aanzienlijk. Maar dit zegt niets over het risico in mijn specifieke situatie. Het dragen van een kogelvrij vest zal netto ook veiliger zijn en voor verblijf in bepaalde delen van Amsterdam valt er best iets voor te zeggen…
Het gaat allemaal om risicoafweging en ik vind de reacties op wielrenners die verkiezen zonder helm te fietsen vaak onbeschaafd en irrationeel.

@jooprioolpijp

‘Leven gered door helm’ is moeilijk te bewijzen. Ik geloof er zeker wel in, maar denk dat slechts een relatief kleine minderheid van dergelijke claims waar is. Tuurlijk val je liever niet op je schedel. Maar in bepaalde zin kan je schedel meer hebben dan een kunststof helm. Wat vele gevallen van harde val op hoofd zonder grote schade wel bewijzen is dat verhalen van ‘zonder helm was ik dood of mijn schedel kapot’ vaak nogal aangezet.
En daar staat dus tegenover dat het fietsen met helm de kans om te vallen lijkt te verhogen. Netto zal de helm vast wel winnen maar in genoeg situaties, en zeker de mijne, zal het zo beperkt zijn dat de reacties op wielrenners zonder helm nogal overtrokken zijn.

AndriesW 9 april 2020 om 00:09

Ter verduidelijking mijn punt over helm versus schedel: schade aan de helm zegt veel minder over de potentieel voorkomen schade aan het hoofd dan velen doen voorkomen.

AndriesW 9 april 2020 om 00:13

Op basis van de felle verdediging van het helm dragen zou je het veel duidelijker in cijfers uitgedrukt verwachten, ook in het profwielrennen.

https://www.cyclehelmets.org/1213.html

jooprioolpijp 7 april 2020 om 22:44

Laten we het eens internationaal trekken, helemaal tot…Duitsland (Baden Württemberg). Het ziet hier nu ook onder werktijd zwart van de wielrenners die net als ik de vrijheid van home-office gebruiken om van het mooie weer te genieten. Ik zie vrijwel alleen enkelingen of duo’s rijden, zowel door de week als in het weekend. Af en toe een trio, meer echt nooit.

wiebipedia 7 april 2020 om 23:28

Ik fiets dagelijks in de omgeving van Assen. Heb me voorgenomen dat ik niet langer dan twee uur weg mag zijn, niet verder dan 20km hemelsbreed van mijn huis verwijderd (give or take) en altijd alleen ga.
Ik zie verrassend veel mensen schouder aan schouder fietsen. Weinig ‘groepen’ maar wel veel twee- en drietallen. Persoonlijk begrijp ik het niet, maar ik neem ook niet de moeite om mensen aan te spreken.

KennyKlimmen 7 april 2020 om 23:35

Ik zie hier in de alblasserwaard ook veel 2tallen en 3tallen…. Doe dat nou gewoon niet…. Train in je eentje…. het sociale komt wel weer

Franco Ballerini 7 april 2020 om 23:44

Qua besmettingsgevaar zal het wellicht meevallen, maar Rutte had beter kunnen zeggen: Neem geen onnodige risico’s zoals motorrijden of wielrennen, want als u met een gebroken heup of arm in de berm ligt kunnen we niet garanderen dat er voldoende ziekenhuis en/of ambulance capaciteit is! Indien dat er op dit moment nog wel is, bedenk dan dat we morgen misschien een C patiënt moeten weigeren bij gebrek aan ziekenhuis bedden omdat u zonodig extra risico’s moest nemen.

xistnc 7 april 2020 om 23:58

Bel ‘m ff anders.

Aangezien zwaarlijvigheid ook een risico is, zie ik stukjes fietsen van 1 tot 2 uur als een bijzonder essentiële verplaatsing.

calebewan 8 april 2020 om 01:07

Hierom moet je dus alleen rijden:
https://www.potomacpedalers.org/presidents-page-april-2020

1,5m is lang niet genoeg op de fiets.

Romāns Vainšteins 8 april 2020 om 07:39

Tuurlijk is dat zo, met een maat rijden is dan ook bewust een klein risico nemen doch vele malen veiliger dan ‘nog effe wat halen’. En dat mag ook, want je bent met niet te veel samewn, Mark en Ferd vinden dat toelaatbaar.

kevinhooo 8 april 2020 om 09:06

Hier in oostenrijk rijdt IEDEREEN solo. Je mag alleen rijden met de mensen waarmee je samen woont. Word je met iemand anders gezien, dan kost je dat €2.100 tot €3.600
Daarnaast mag je niet mtben (ook niet vlak in de bossen) omdat dit als extreem wordt gezien. In NL denken een aantal het allemaal wat beter te weten. Lekker fietsen met zijn drieën of meer. Ik zou ook geen helm op doen. Wijsneuzigerig gedoe
Gelukkig gaat het bij velen wel goed

re-cycle 8 april 2020 om 09:54

Ik mis bij sommigen toch een stuk solidariteit hier . Er zijn er die door corona werkeloos thuis zitten, en hun liefhebberij voetbal, supporter, evenementbezoeken etc ontnomen is. Anderzijds zijn er die nog “gewoon” doorwerken en hun fietsliefhebberij ongebrijdeld beoefenen zeker met dit mooie weer. Om nog even het perspectief van onze ouderen die min of meer opgesloten in de verpleeghuizen zitten ernaast te zetten. Werk is voor de meeste van ons noodzakelijk en ook voor onze maatschappij. De liefhebberij van het fietsen is maar een bijzaak en zou best met mate genuttigd mogen worden. Alles wat mag is niet altijd sociaal gezien en wenselijk om dit maar te doen.

kleomantre 8 april 2020 om 10:12

Wat heeft fietsen met werkeloze mensen thuis te maken. Omdat iemand geen werk heeft moet je jezelf maar thuis op sluiten. Sterker nog, de mensen die geen werk hebben kunnen beter maar ontspannen in de natuur om te ontstressen.

Wat betreft ouderen. Ook daarvoor geldt hetzelfde, overigens kan het overgrote deel van de ouderen ook nog gewoon naar buiten en zie er genoeg die zich niet te angstig laten maken door de berichtgevingen. Het is wel sneu voor de mensen in verzorgingstehuizen die niks mogen nu. Maar ook daarvoor geldt, ik kan niks doen aan hun isolement en als ik mezelf opsluit, doe ik daar niemand een plezier mee.

Solidariteit is wel van toepassing op het afstand houden. Volgens mij toon je dat door de gangbare regels nu te volgen en niet de grens moedwillig te overschrijden. Ik fiets dus zelf alleen, werk vanuit thuis en zie buiten mn partner bijna niemand. Meer kun je niet doen, nouja beperkt boodschappen doen dan nog.

De echte solidariteit moet nog komen, op het moment dat de boel weer normaal wordt en hoe er dan met de mensen die werkloos zijn geworden of waarvan de zaak op de fles gaat of het heel moeilijk heeft wordt omgesprongen.

LucasR 8 april 2020 om 11:10

Ik reed gisteren langs de Amstel richting Amsterdam en het leek wel alsof er een toertocht vanuit Amsterdam was georganiseerd. Het waren volgens mij met name solorijders en duo’s, maar in zulke groten getale dat het een continue stroom wielrenners was, een kilometers lang uitgerekt peloton… Kom op Amsterdam, rijd eens iets anders dan de Ronde Hoep!

FDJ 8 april 2020 om 12:20

Het heuvelland gaat op slot vanaf morgen tot en met paasmaandag. Geen mensen van buitenaf die er mogen fietsen, rondrijden op een motor of met auto. Er wordt streng gehandhaafd.

Fietsman 8 april 2020 om 12:27

Wielrennen kan nog best maar in je eentje en vooral op bredere wegen waar het niet zo druk is. Ik ga zelf nu het liefst in de ochtend om zeker te weten dat het geen reuzenslalom wordt tussen de ANWB echtparen door. We moeten met z’n allen gezond blijven en dat gaat niet door alleen maar binnen te blijven. Bewegen kan nogsteeds mits we met z’n alleen een beetje nadenken en niemand in gevaar brengen.

Headlines

Materiaalzone

Populair