Marijn van den Berg beste Nederlander in Gent-Wevelgem: “Mijn sprint wel verpest”

zondag 27 maart 2022 om 20:16
Marijn van den Berg beste Nederlander in Gent-Wevelgem: “Mijn sprint wel verpest”

foto: EF Education-EasyPost

De beste Nederlander in Gent-Wevelgem eindigde op de 23ste plaats en heette Marijn van den Berg. De neoprof van EF Education-EasyPost kwam in het peloton over de finish en heeft dubbele gevoelens. “Ik ben wel teleurgesteld dat ik de sprint soort van verpest, maar ik mag wel tevreden zijn dat ik er nog bij zat”, zegt hij.

“Het was heel zwaar en lang”, aldus de 22-jarige wielrenner tegen regionale omroep RTV Utrecht. “Het is mijn eerste profjaar en dus de eerste keer dat ik zo’n lange koers rijd. Daarom ben ik wel tevreden dat ik in de grote groep zat. Ik werd 23ste, maar ben wel teleurgesteld dat ik de sprint in die groep soort van verpest. Dat is toch jammer, maar ik mag wel tevreden zijn dat ik er nog bij zat.”

Van den Berg kon in de heuvelzone niet altijd mee met de besten. “Ik heb mij terug moeten knokken”, legt hij uit. “Na de laatste keer Kemmelberg zat ik in de eerste achtervolgende groep. Daar heb ik niets hoeven doen, want ik zat bij goede sprinters en hun ploegen hebben mij eigenlijk teruggebracht. Op dat moment kon ik mij sparen en heb ik zelf niet heel hard moeten rijden.”

“Gent-Wevelgem is mij heel goed bevallen. Het is een mooie koers die mij in de toekomst kan liggen. De klimmetjes liggen mij wel en het is voor de rest redelijk vlak. De Kemmelberg had ik in de jeugd al eens gedaan, maar die blijft heel zwaar”, lacht hij. Over winnaar Biniam Girmay had Van den Berg ook nog mooie woorden over. “Het is super bijzonder. Ik ken hem al van vorig jaar en hij is iets jonger dan ik. Dat hij wint is heel knap. Hij is een super goede renner, daar heb ik wel bewondering voor.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

platteprijs 28 maart 2022 om 07:37

Tsja beste Nederlander op plek 23. 2 Nederlanders in een groep van ruim 40 man. Het zegt alles over Nederland in de klassiekers. Als Van der Poel meedoet, wordt dit vaak gecamoufleerd. Teunissen ondanks dat hij zich eerder wel liet zien, toch teleurstellend afwezig in deze groep. Eerstejaars Van den Berg wel aanwezig is gewoon heel goed. En de andere jongeling Daan Hoole heeft onderweg hard gewerkt voor Trek. Als er slechts 14 Nederlanders aan het vertrek staan, zijn de kansen op goede prestaties natuurlijk navenant klein. Het begint natuurlijk vooral bij de ‘Nederlandse’ ploegen die met DSM 1 renner en Jumbo 2 renners opstellen, en die op dit moment enkel goed genoeg zijn om knecht te spelen.

Viktrodriguez 28 maart 2022 om 08:11

Nou ja, tel daarbij op dat Jumbo-Visma en diens voorloper Rabobank hevig gefocust zijn op het presteren in het algemeen klassement van grote rondes, zowel bij de profs als in het verleden bij de Rabobank Development teams. (Kasseien)Klassiekers werden erbij gedaan, omdat het nu eenmaal verwacht werd. Weinig aandacht = weinig doorstroom.

En je kunt Nederlandse gewoon schrijven zonder de ”. Beide ploegen hebben hun rechtspersoon in Nederland en rijden onder Nederlandse vlag.

Franco Ballerini 28 maart 2022 om 08:12

De staat van het Nederlandse wielrennen is inderdaad niet florissant als je van der Poel buiten beschouwing laat. Geen rol van betekenis in zowel de klassiekers als het rondewerk (niet in het klassement en niet in etappezeges). Jakobsen en Groenewegen zullen nog wel wat sprintjes winnen en hopelijk dat van der Hoorn nog een keer stunt, maar dan hebben we het wel gehad. En inderdaad, kijk naar de selecties van TJV voor zowel de klassiekers als de rondes: de minste renners zijn steevast de Nederlanders. En bij de beloften zie ik ook al geen potentiële wereldtoppers. Erg jammer allemaal.

Romāns Vainšteins 28 maart 2022 om 08:32

Misschien is juist goed, ontnuchterend en heilzaam voor de innerlijke patriottenziel, 7,5 graatmagere jaren met gekunsteld vasthouden aan een opgegroeide Belg die ook nog eens halve stokbroodhapper is. Wellicht reinigt het.

platteprijs 28 maart 2022 om 08:53

@RV er is een nieuwe editie van Van Dale uit. Vraag die voor je verjaardag.

Marik 28 maart 2022 om 09:16

Platteprijs, vaak krijg je ergernis terug na dat soort feedback. Het schijnt allemaal pure aanstellerij te zijn als je je ergert aan al die gekunstelde zinnen.

On topic: het ziet er inderdaad niet best uit, de spoeling is dun. Wat dat betreft had ik afgelopen week meer verwacht van Tolhoek. De enige renner waarbij de verwachtingen hoog gespannen zijn is Kooij. Die gaat wel echt uitgroeien tot een grote. Arensman kan misschien nog een stapje maken.
Wat dat betreft ziet de toekomst er anders uit dan toen we een aantal jaar terug naar de toekomst keken. Toen hadden we met Gesink, Kruijswijk, Mollema, Poels, Kelderman en Dumoulin pure weelde. Van die weelde is weinig meer over.

platteprijs 28 maart 2022 om 10:13

@ Marik, ik dacht ik help de zelfbenoemde prima donna van Wf een handje, zodat hij in elk geval de betekenis kan opzoeken van al die woorden die hij hier rondsmijt.

Michelangelo 28 maart 2022 om 10:26

@Platteprijs, doe geen moeite. Feedback en Vainsteins gaan niet goed samen. Laat hem lekker zijn dagelijkse woordendiarree uitbraken hier, en kijk of er brokjes tussen zitten die wel vorm en inhoud hebben, en waar je wat mee kunt. En spoel de rest lekker weg met een emmer water…

Emergo 28 maart 2022 om 14:44

@Platteprijs De Dikke van Dale geeft het niet aan maar zinnen beginnen altijd met een hoofdletter.

Headlines

Materiaalzone

Populair