Marianne Vos: “Een dertiende wereldtitel zou heel mooi zijn”

vrijdag 14 december 2018 om 16:19

foto: PhotoPress.be

Voor Marianne Vos staat in 2019 alles in het teken van het WK wielrennen in Yorkshire. De inmiddels 31-jarige renster koerst komend seizoen voor CCC-Liv en wil in Engeland een nieuwe wereldtitel toevoegen aan haar al toch al rijkgevulde palmares. Dat meldt De Telegraaf. “Al heb ik inmiddels twaalf regenboogtruien, een dertiende zou heel mooi zijn”, zegt ze.


Van haar twaalf titels behaalde ze er liefst zeven in het veld, drie op de weg en twee op de baan. Na Salzburg (2006), Valkenburg (2012) en Florence (2013) hoopt ze in nu op een vierde wegtitel. “Ik heb het niet nodig om te bewijzen dat ik er weer ben, maar het is wel iets ultiems om naartoe te werken. Als het dan op die dag allemaal klopt, is dat het beste gevoel dat je kunt hebben.”

“Jaren geleden vroeg ik me weleens af hoe ik het zou moeten volhouden om steeds weer zo diep te gaan, van alles voor de sport te doen en naar nieuwe trainingsmethodes te zoeken. Ik zie echter elk jaar opnieuw dat er nog zoveel valt te ontdekken en te leren. Nee, ik merk gewoon dat ik nog niet ben uitgegroeid. Daardoor wordt het nooit saai of een sleur voor me”, aldus Vos.

Dit artikel delen:

20 Reacties

rahimns 14 december 2018 om 17:13

Stond de afgelopen 2 jaar natuurlijk wat in de schaduw van Van der Breggen en Van Vleuten maar blijft natuurlijk de allerbeste renster van de afgelopen 10 jaar als ze al niet de allerbeste allertijden is. En ik denk dat ze nog hele mooie dingen gaat laten zien.

Jacco van Stierop 14 december 2018 om 17:28

Misschien wel één van de beste, zo niet de allerbeste Nederlandse sportster van na de oorlog.

sooike 14 december 2018 om 21:19

Ik heb toch het idee dat ze bezig is aan het sluitstuk van haar loopbaan. De tegenstand , zowel op de weg als in het veld, lijkt haar teveel te gaan worden. Ik hoop met je mee dat we nog mooie dingen van haar gaan zien, maar ik heb mijn twijfels…

KnightBiker 14 december 2018 om 21:50

@sooike – niets van waar, De absolute domantie zit er misschien niet meer In maar winnen gaat nog prima als Het parcours haar past! Ze is in Het vrouwewielrennen nog steeds bij de beste +- 10 renters.

Arry1337 14 december 2018 om 22:57

@KB
Dat is toch wat sooike zegt…

HennieK 15 december 2018 om 21:27

@Arrie1337 – Dat zegt Sooike helemaal niet hoor

eddyvv 14 december 2018 om 17:17

Kan die 13de er niet al komen op het wk cross?

sooike 14 december 2018 om 21:18

Ik denk dat ze het gaat afleggen tegen de aanstormende volgende generatie.

titanio82 15 december 2018 om 10:44

NEE! Die is voor Betsema.

Retro Lex 14 december 2018 om 18:12

12 Regenboog truien.
Ik laat dat even bezinken. 12 x ? en Sagan hep ter maar 3 ?

Bikeage 14 december 2018 om 18:50

Eddy Merckx, de Marianne Vos van het mannenwielrennen!

Beekman 14 december 2018 om 19:28

Ze is zeker een kandidaat, maar dat zijn er meerdere en dan kijk ik vooral naar onze Nederlandse dames zoals AnnemarieWorst, Denise Betsema, en wellicht Lucinda Brand. Cant geef ik weinig kans zoals ze nu rond rijd.

Emergo 14 december 2018 om 21:09

Dat denk ik wat veldrijden betreft ook maar zij heeft het over een 4e wegtitel !

sooike 14 december 2018 om 21:21

Ze heeft het niet over de cross, maar over een wegtitel. En daarin lijkt ze me echt kansloos tegen haar landgenoten Van der Breggen en Van Vleuten.

DarkShadow 15 december 2018 om 00:50

Onzin Sooike. Misschien op een parcours zoals we dat in Innsbruck zagen, maar dit is Yorkshire. Dit zijn races die Marianne perfect liggen, zoals we ook zagen in Noorwegen en Zweden vorig jaar, die ze totaal domineerde. Het probleem van Anna en Annemiek is dat ze geen sprint hebben. Geen probleem in Innsbruck, maar als je niet weg kan rijden van, laat ik eens zeggen, Lizzie Deignan, die voor eigen volk weer wil schitteren, dan zijn Anna en Annemiek kansloos. Vos niet, die legt Lizzie er wel op in de sprint.

Brabander 15 december 2018 om 00:55

Klopt. Op een niet al te selectief parcours, maar net te zwaar voor een massasprint, is ze nog steeds niet te onderschatten.

Brabander 14 december 2018 om 22:50

Dat ligt ook maar net aan het parcours, waar ik niet van op de hoogte ben. Als het niet te zwaar is en ook niet op een massasprint uitdraait, maakt ze nog volop kans. Ze heeft zo toch nog het nodige gewonnen het afgelopen seizoen.
Verder wordt de tegenstand (zowel op de weg als in het veld) wel steeds sterker natuurlijk. Hoewel ze weer goed op niveau is, is winst een stuk minder vanzelfsprekend

Arry1337 14 december 2018 om 23:00

Iemand met 12 wereldtitels die zegt dat ze nog beter wordt na een periode dat het wat minder ging, en gelooft dat ze kans heeft om een doel over een half jaar te halen, moet je serieus nemen..
En daarnaast is ze pas 31, iemand die klaar was om Valverde op zijn 31e af te schrijven is ook flink op zijn nummer gezet. Daarnaast heeft hij nog niet half het palmares van Vos.
(al is de tegenstand niet vergelijkbaar geweest, maar de vergelijking met leeftijd gaat nog altijd op)

Merlinappa 15 december 2018 om 08:12

Wegparcours is op haar naam geschreven, kijk maar naar het EK waar ze zonder leadout en vanuit een vrij slechte positie alsnog tweede werd. Ik zie haar wel winnen daar!
Ik zie haar ook nog wel winnen op het WK veldrijden als het parcours in Bogense er droog bij ligt trouwens.

titanio82 15 december 2018 om 10:54

Daar hebben we in Rosmalen het resultaat al van gezien. Betsema is sneller, moet alleen nog van de eerste startrij kunnen starten maar dat is een kwestie van tijd. Die gaat dit jaar nog maar 10 UCI punten van Antwerpen vorig jaar inleveren en voor de rest komen er alleen maar punten bij, en dan kan het hard gaan van positie 19 naar 8.