Marcel Kittel tempert verwachtingen: “Doelstelling is één ritzege”

vrijdag 22 juni 2018 om 10:01
Marcel Kittel tempert verwachtingen: “Doelstelling is één ritzege”

foto: LaPresse

Marcel Kittel denkt niet dat hij zijn Tour de France van vorig seizoen kan evenaren. Dat vertelt hij aan de Duitse krant Südkurier. In het shirt van Quick-Step Floors boekte de Duitse sprintbom vorig jaar vijf ritzeges en had hij goede papieren om het puntenklassement op zijn naam te schrijven, totdat hij door ziekte in de zeventiende rit moest opgeven. 

‘Had graag meer gewonnen’
De renner van Katusha-Alpecin voelt zich goed nadat hij is teruggekeerd van een hoogtestage in Colorado. Tegenover de krant blikt hij terug op de eerste helft van het seizoen. “Het begin van het jaar was zwaar en ik was niet zo succesvol als dat ik gehoopt had. Toch heb ik het gevoel dat ik op de goede weg ben. Natuurlijk had ik graag een paar koersen meer gewonnen. Maar anderzijds denk ik ook niet dat ik het op veel plekken heb laten liggen. Het is ook niet makkelijk om in een relatief korte tijd, een perfecte sprinttrein op de rails te zetten. We werken er hard aan. Rick Zabel, Nils Politt en Tony Martin zijn super begaan, alleen is het wegvallen van Marco Haller een nadeel.”

Jonge renners helpen
Kittel is bij de Zwitserse ploeg een van de uithangborden en draagt graag bij aan de ontwikkeling van zijn collega’s. “Ik ben naar deze ploeg gekomen om een sterke sprinttrein op te bouwen. Er ligt natuurlijk nog de nodige arbeid voor ons, om één solide ploeg te vormen. Maar we zijn goed op weg. We hebben ook veel jonge renners in de ploeg. Zij hebben een goed niveau, maar ze kunnen nog veel beter. Bij die groei wil ik ze graag helpen. Ze zijn sterk en snappen het tactische spelletje heel goed. Maar je kan nooit het doel stellen om voor vijf etappezeges te gaan in de Tour. Daarom gaan we eerst voor één ritoverwinning, zoals ik dat vroeger altijd deed. Dat is beter.”

Zaak-Froome: ‘Sky heeft de kans gehad zich te bewijzen’
Kittel staat aan de start met Chris Froome. De titelverdediger staat – nadat er tijdens de Vuelta a España 2017 een verhoogde waarde Salbutamol in zijn urine is gevonden – in kwaad daglicht. “Het is geen goede zaak voor de wielersport”, vindt de Duitser. “Het probleem zit hem in het antidopingreglement, die het mogelijk maakt dat Froome kan starten. Hij en Sky doen al het mogelijk om zijn onschuld te bewijzen en daarom duurt het denk ik zo lang. Mensen ergeren zich daaraan en ik vind het ook niet goed. Ik vind het moeilijk om te zeggen of Froome niet moet starten. De mogelijkheid is er en zijn team gebruikt dat. Maar Sky zegt sinds haar bestaan transparant te willen zijn en een zuivere sport te willen beoefenen. Ze hebben in deze zaak de kans gehad om die woorden te onderstrepen en Froome aan de kant te houden. Dat doen ze echter niet.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

de nijs 22 juni 2018 om 10:11

Eigenlijk alleen maar verstandige opmerkingen van Kittel

Jean Dumas 22 juni 2018 om 10:13

Benieuwd of Lefevere dat ook had gevonden. Denk het niet.

KnightBiker 22 juni 2018 om 10:22

Toch het idee dat Kittel flink achter de broek gezeten moet worden…

Shinzawai 22 juni 2018 om 10:29

Kittel is al een half jaar bezig, die sprinttrein zou inmiddels op de rails moeten staan.

lnnrt 22 juni 2018 om 10:37

Het gaat zo ontzettend dringen worden de eerste etappes, niet normaal. Ik tel 6, misschien wel 7 ploegen die een trein(tje) willen opzetten (Kittel, Cav, Démare, Groenewegen, Gaviria, Greipel), en daarbij opgeteld nog een ploeg of 6 die hun kopman (Froome, Bardet, Yates, Movistar, Sunweb, Nibali) voorin wil hebben. In de Giro werd er opvallend weinig gevallen, ik vrees voor de Tour het omgekeerde…

Abdoe 22 juni 2018 om 10:39

Opvallend dat hij het vooral over de trein heeft en weinig zegt over zijn eigen vorm.

Col du Bramont 22 juni 2018 om 11:01

Vorig jaar was uitzonderlijk goed, zeker in de Tour en dat na 2 wat mindere jaren, vooral 2015 natuurlijk met wat lichamelijke klachten. Nou ja 2016 was ook niet echt slecht te noemen al won die dan maar 1 tour etappe.

Kittel kan nog zeker heel wat jaartjes op topnivo meedraaien. Net 30 jaar geworden maar schat momenteel Groenewegen net wat hoger in, zie eerder Groenewegen voor 2-3 etappes gaan dan Kittel.
Voorjaar was niet echt top maar dat zegt ook niet alles. Is #1 eenmaal binnen dan volgt de tweede vaak een stuk makkelijker.

marehoek 22 juni 2018 om 11:07

@INNRT.De kopman van Sunweb is Tom Dumoulin.

lnnrt 22 juni 2018 om 11:15

O ja, thanks, was z’n naam even kwijt.

Spinergy 22 juni 2018 om 11:57

@KnightBiker: dat idee heb ik ook, volgens mij is ie niet 100% gemotiveerd en meer bezig met leuke dingen doen met zijn meisje…

zijn mening over Froome deel ik 100%

Samlambeej 22 juni 2018 om 12:22

Goed dat hij het ook zo zegt, de verbreking van hun eigen woord stuit me het meest tegen de borst sinds het verhaal van ‘de verdwenen laptop’.

Bertvd 22 juni 2018 om 12:28

@ lnnrt: Sunweb zal vooral dringen voor Bling Bling

lnnrt 22 juni 2018 om 12:31

@ Bert: denk jij dat Sunweb echt een trein gaat opzetten voor Bling? Dat verwacht ik niet, Bling zal zelf wel dringen natuurlijk, maar geen hele trein voor hem hebben. Met dezelfde reden heb ik Bora er ook niet bij gezet, die zullen hooguit Oss voor Sagan zetten.

Timocycling 22 juni 2018 om 12:33

Ik denk dat hij zeer afhankelijk is van een treintje en dat een Gaviria of Sagan dit minder hebben. Dus het is even afwachten hoe zijn treintje presteert.

Wat hierboven al gezegd wordt: het zal dringen worden. Optimisme voor Groenewegen is hoog maar ik heb mijn twijfels nog. Gaviria, Kittel en Sagan schat ik toch nog wat hoger in. Al hoop ik dat hij een of meerdere etappes zal pakken.

Kittel gaat er gewoon weer staan denk ik en als hij sterk is dan wint hij minimaal 2 etappes.

NCK17 22 juni 2018 om 13:00

@Timocycling
Op basis waarvan schat jij Sagan, Gaviria en Kittel hoger in? Dit seizoen is Groenewegen bijna iedere leer sneller dan zijn concurrenten.

kiryienka 22 juni 2018 om 13:23

Gedeeltelijk eens met @Timocycling
Ik heb dit seizoen nog geen echt 1 op 1 duel gezien (van Groenewegen) met Sagan, Gaviria en Kittel, dus wat dat betreft snap ik z'n twijfels. Echter is er buiten Viviani (die niet meedoet) geen sprinter met meer overwinningen.

vincenzo 22 juni 2018 om 15:07

Trein of geen trein, Kittel zal zelf ook goed moeten zijn, maar heeft hij dezelfde vorm als vorig jaar?? Toen liet een bijzonder sterke Kittel zien ook zonder trein te kunnen winnen.

Scotty 23 juni 2018 om 00:06

Kittel laat toch al jaren zien dat voor hem alleen de TdF telt. En dat hij al jaren de man is met veruit de meeste topsnelheid en power. Zal dit jaar niet anders zijn, die staat er wel!

minento 23 juni 2018 om 09:08

Het is gewoon een allesbehalve goede zet geweest om naar Katusha te gaan als je bij je vorige werkgever enorm succesvol in de sprints bent geweest. Heeft volgens mij minder met Gaviria te maken dan met geld. Jammer als je weet dat hij twee jaar ervoor op zoek was naar zichzelf.

Headlines

Materiaalzone

Populair