Marc Madiot haalt uit na gevaarlijke finale: “Als we niets veranderen, gaan er doden vallen”
Marc Madiot is furieus na de chaotische finale van de derde etappe in de Tour de France. De ploegbaas van Groupama-FDJ reageerde kort na de finish in Pontivy, waar Tim Merlier de zege pakte, emotioneel op de Franse tv. “We moeten iets veranderen, dit gaat niet goed zo”, roept hij op.
“Er zijn gezinnen die naar de Tour de France kijken, er zijn kinderen die de Tour de France zien op televisie en er kijken moeders naar de Tour de France… Ik begrijp heel goed dat ze niet willen dat hun kinderen gaan wielrennen. Ik ben zelf ook vader en ik wil dat mijn kind geen profwielrenner wordt, nadat ik dit gezien heb”, is Madiot fel voor de camera’s van France Télévision.
De finale op weg naar Pontivy was smal en enkele kilometers in dalende lijn. Dat zorgde voor de nodige nervositeit en valpartijen, met Primož Roglič (blessures en tijdverlies), Jack Haig (opgave) en Caleb Ewan (opgave) als grootste slachtoffers.
“Dit is geen wielrennen meer”, oordeelt Madiot. “Op deze manier kunnen we niet doorgaan. We moeten dingen gaan veranderen. Of het nu gaat om materiaal, trainingen, de oortjes… Er moet iets veranderen, wat dit gaat niet goed zo. Als we dat niet doen, gaan er doden vallen. Het is wielrennen onwaardig. Ik heb geen zin om dat nieuws straks aan de families te gaan vertellen. En dat is de schuld van iedereen.” Daarmee doelt Madiot op de renners, de organisatoren en alle andere betrokkenen.
Ik vind het zo schrijnend dat ik nog niet één reactie uit het peloton heb gezien die ook maar enigszins de hand in eigen boezem steekt.
En de oplossing heb ik ook al tig keer genoemd: een totale verandering van de koersmentaliteit in het peloton is heel, heel hard nodig.
Overigens sla je de plank onder dit artikel nog mis ook. Niet gelezen? Madiot zegt dit is de schuld van iedereen, en hij heeft gelijk.
Als er iemand een oplossing heeft, graag... Want dit is inderdaad niet meer leuk om naar te kijken en ik zal zelf ook de laatste zijn die mijn kind gaat laten wielrennen. Weinig beloning, belachelijk veel risico, tenminste voor de helft van het peloton die voor een boterham met kaas rondrijden en hun leven riskeren.
Oplossing is er niet. Wielrennen is vallen. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven. Zet 200 man bij elkaar en ongelukken gebeuren, helemaal als vermoeidheid toeslaat. Is ook in andere sporten waar ze op een kluitje zitten: auto en motorsport, shorttrack, midden tot lange afstand rennen, langlaufen, zeilen/surfen, en ga maar door
https://youtu.be/NMmyyEOeVTs
waardoor de rest dat ging imiteren en het plots een self fulfilling prophecy werd, want er werd plots meer gevallen en vaker tijd verloren in finales, dus ze hadden gelijk dat ze gingen wringen, right? terwijl er alleen maar werd gevallen door de klassementstreintjes die niet kunnen wringen
ze probeerden een probleem te vermijden dat niet bestond en creëren daardoor een probleem dan nu onvermijdelijk is geworden.
als al die renners van ineos, jumbo, uae, movistar en andere ploegen die niets in een sprint te zoeken hebben gewoon rustig achteraan blijven, dan is het grotendeels opgelost.
sporadisch zal er dan eens eentje pech hebben en toch achter een valpartij sukkelen, maar er zullen geen handvol klassementsrenners meer worden uitgeschakeld voor ze de eerste berg hebben gezien
maar blijkbaar is men anno 2021 niet bereid om personen en een mentaliteit aan te pakken en wil men alles oplossen met reglementjes.
Ik zie (buiten de doden) veel parallellen. Een hele prestigieuze race, de ratio die zegt dat er iets moet veranderen, een organisator die bang is om prestige/geld te verliezen, sporters die over hun eigen grenzen heen gaan om winstkansen intact te houden... Feit is dat er een probleem is en dat er serieus moet worden nagedacht over zaken die de kans op sportief inferno wat kleiner maken.
Bah.
Het zijn echter de renners die stuurfouten maken, niet opletten, gevaarlijke capriolen uithalen etc.
Zijn er pasklare oplossingen? Ik zou om te beginnen bij de sprintetappes al gaan werken bij het opmaken van het AK op 10 km van de finish. Zijn we in elk geval verlost van die klassementsrenners met hun treinen en kunnen de sprintersploegen hun ding doen maar ja die schakelen dan weer hun verstand uit bij het zien van de vod dus weer extra veilgheidsmaatregelen daar en consequent en direct straffen bij overtredingen
Wat ik wel weet is dat mijn afschuw over vandaag groter was dan de bewondering voor de sport en dat het helaas niet de eerste keer was en niet de laatste. De steeds kortere tussenpozen van rust voordat de waanzin begint gaat mij meer en meer tegenstaan.
Omdat er veel minder stress is zal er veel minder gevallen worden en daarmee kan je zelf het probleem oplossen.
Ja ik koers zelf ook, ik zit bij wedstrijdjes gewoon te chillen en schuif op als de koers begint, bij een meerdaagse zou ik rustig hangen tot de momenten die er toe doen als sprinter dus bij de sprintetappes in de laatste 20 a 30km en als klassementsman alleen in dat soort etappes.
Deel doen de renners en ploegleiders zelf door elkaar continue op te naaien, kap met elkaar opnaaien want lekker boeiend als Caleb Ewan 4minuten voor heeft voordat de bergen beginnen.
Dat is vragen om problemen. En die zijn er dus ook gekomen.
Hier zou de ASO moeten ingrijpen. Het heeft niets met wielrennen te maken. Soms moet je iemand wel eens in bescherming nemen. In dit geval moeten de renners in bescherming worden genomen, want die gaan gewoon door en dat moet je voorkomen.