Mads Pedersen ziet ‘schoonheid’ in lekke band en doorzag Vlaams verbondje: “Ben niet dom”
foto: Cor Vos
zondag 13 april 2025 om 17:50

Mads Pedersen ziet ‘schoonheid’ in lekke band en doorzag Vlaams verbondje: “Ben niet dom”

Na zijn tweede plaats in de Ronde van Vlaanderen stond Mads Pedersen een week later ook op het podium van Parijs-Roubaix. Opnieuw met Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel, maar nu als nummer drie. “Dit was het hoogst haalbare”, zei de Deen na afloop tegen onder meer TNT Sports.

“Je weet niet wat er had kunnen gebeuren als ik niet was lek gereden”, vervolgde Pedersen, die deel uitmaakte van de beslissende kopgroep van vijf, maar op iets meer dan zeventig kilometer van de meet materiaalpech kreeg. “Maar dat is ook de schoonheid van deze koers. Als je naar deze wedstrijd kijkt, kan alles gebeuren. Helaas voor mij was ik degene die lek reed op een heel slecht moment. Als Tadej aanvalt, is het niet ideaal om een lekke band te hebben. Nu moet ik me thuis verontschuldigen, maar shit happens hè?”, kon hij alweer lachen.

Hoe ging Pedersen om met de tegenslag die hem trof? “Tsja. Wat kan ik op zo’n moment doen? Ik accepteer de situatie en probeer het beste er nog uit te halen. Dat is wat ik gedaan heb”, aldus de renner van Lidl-Trek.

Vlaams verbondje? 
Pedersen legde nadien nog beslag op de derde plek. in de sprint voor plek drie af moest rekenen met twee Belgen: Wout van Aert en Florian Vermeersch. “Ik hoorde ze een beetje praten met elkaar en ik ben niet dom, weet je. Ik spreek geen Vlaams, maar ik kan mijn oren en beetje mijn hersenen gebruiken. Ik had het gevoel dat ze wilden demarreren, maar ik hield het tempo hoog en gaf ze de indruk dat ik overal klaar voor was. Gelukkig probeerde Wout het alleen op het klimmetje.”

“Vanaf daar was het zaak om aan één kant te blijven rijden, zodat ze maar aan één kant konden aanvallen. Ik gebruikte de baan zo goed mogelijk. Dat heb ik geleerd van de 100 kilometer koppelkoers met Michael Mørkøv.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
12 Reacties
13-04-2025 18:00
Als er eentje is die je een overwinning in RVV of PR gunt dan hem wel.
    13-04-2025 18:22
    Na Van Aert dan toch, wat mij betreft. En Taco van den Hoorn natuurlijk, maar dat is een persoonlijke afwijking.
    13-04-2025 19:02
    Taco!!! :D
13-04-2025 18:17
Echte Scandinaviër: lekker down to earth. Zonde van die lekke band want hij zag er erg sterk uit vandaag!
Pedersen heeft weer een stap gezet dit seizoen, als we van de grote 3 spreken kunnen we het vanaf nu ook over de 3P's hebben: Poel, Pogacar en Pedersen.
    13-04-2025 18:23
    We kunnen ophouden over de grote drie, er zijn er nog twee over.
13-04-2025 19:03
Heerlijke renner! Jammer van de lekke band.
13-04-2025 19:03
Heerlijke renner! Jammer van de lekke band.
    14-04-2025 10:25
    Was er maar 1 en niet 2 zoals je opmerking
13-04-2025 19:20
Mads is zeker niet dom..
Enorme pech die lekke band, maar uiteindelijk hadden Mathieu en Pogacar ook hun portie malheur.. Dus ik vrees dat hij er op enig moment net als Philipsen wel afgewapperd zou zijn..
13-04-2025 22:09
Mads is dit jaar best of the rest. De eerste niet-alien...

Die heeft echt een hele mooie stap gezet.
13-04-2025 18:17
Vlaams verbondje net niet denk ik: Vermeersch zette WVA zodanig vast dat die niet naar boven kon. Nu: de Deen zou altijd gewonnen hebben, vanuit eender welke positie met deze drie. WVA heeft zijn topsprint capaciteiten (voorlopig?) nog steeds niet terug en Pedersen was alweer de beste na MVDP en Pogacar. Maar het vertelt omgekeerd ook wel iets dat hij er niet in slaagde terug te komen na zijn lekke band. Best of the rest, maar hij komt helaas niet echt in de buurt van de twee toppers.
    13-04-2025 20:57
    In mijn ogen vertelt het niet terugkomen na die lekke band helemaal niets. Het kan namelijk best even geduurd hebben voordat hij een ander wiel kreeg en bovendien was het dan 3 tegen 1 geweest en dat rijd je niet dicht als de 3 vooraan zulke toppers zijn. Pogacar is na die val ook niet dichter gekomen dan 15 seconden en dat was een 1 tegen 1 strijd ipv 1 tegen 3.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine