Lucinda Brand roept UCI op tot actie na hinder van gedubbelde rensters
Brand op het podium, geflankeerd door Alvarado en Betsema - foto: Cor Vos
zondag 2 januari 2022 om 10:33

Lucinda Brand roept UCI op tot actie na hinder van gedubbelde rensters

Lucinda Brand richt zich via social media tot de UCI. De wereldkampioene veldrijden won zaterdag de cross in Baal na een spannende strijd met haar landgenote Ceylin del Carmen Alvarado, maar in de slotronde speelden enkele gedubbelde rensters onbedoeld een bedenkelijke rol. Dit tot ergernis van Brand. “UCI, wanneer gaan jullie dit probleem nu eindelijk eens oplossen?”

In de slotronde van de Grote Prijs Sven Nys in Baal kregen de crossliefhebbers een duel op het scherpst van de snede voorgeschoteld tussen wereldkampioene Brand en Nederlands kampioene Alvarado. Met nog enkele minuten te gaan was het verschil tussen de twee rensters nog speelbaar, maar tijdens een looppassage vertolkten enkele gedubbelde rensters ongewild een hoofdrol.

Alvarado werd namelijk lichtjes opgehouden door een Amerikaanse, waardoor ze even moest inhouden. Het is de vraag of dit een beslissend moment was in de koers, maar Brand voelt de noodzaak om aan de bel te trekken. “Waarom moeten we wachten op het moment waarop gedubbelde renners het resultaat beïnvloeden? Het heeft de race van Ceylin helaas verpest! Het gaat niet om een specifieke renner, dit zien we elke week gebeuren.”

“De echte problemen worden genegeerd”
“Ik heb vorig jaar al contact opgenomen over dit probleem en kwam zelfs met een oplossing, maar er is vervolgens niks gebeurd”, richt ze zich specifiek tot de internationale wielerunie. “Het is misschien mogelijk om mijn suggestie te heroverwegen om ook de materiaalzone te gebruiken voor de 80%-regel. Het voelt onrechtvaardig om wel telkens waarschuwingen te krijgen voor pietluttige dingen, als ik het nummer op mijn arm bijvoorbeeld verkeerd draag, terwijl de echte problemen die een wedstrijd kunnen beïnvloeden worden genegeerd.”

Brand hoopt dan ook tot een gezamenlijke oplossing te komen. “Laten we dit alsjeblieft samen oplossen. Er ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij de renners en stafleden. Laat ons eraan denken om ”uit de weg te gaan” als je gedubbeld wordt. Uiteindelijk wil niemand de race op een dergelijke manier verpesten”, besluit Brand.

RIDE Magazine
17 Reacties
02-01-2022 11:13
Keurig gedaan door Brand, dat zij dit aan de kaak stelt na een moment dat ze er ‘voordeel’ uit gehaald heeft (dat maakt een zaak sterker). Dit specifieke voorbeeld valt volgens mij wel mee, Alvarado werd niet écht gehinderd, maar het is makkelijk voorstelbaar om een situatie te bedenken waar het hinderen wel degelijk over de grens gaat. De eerste vraag die je moet beantwoorden: heb je recht op de ideale lijn wanneer je vooraan iemand dubbelt? Is het antwoord ‘nee’ dan hoef je niets te veranderen, is het antwoord ‘ja’ dan moet je een manier vinden om achterblijvers van de ideale lijn weg te halen. Kijk naar andere sporten waar bijvoorbeeld met een vlag op het dubbelen geattendeerd wordt.
    02-01-2022 11:35
    De eerste relevante vraag is "is het gewenst dat achterblijvers worden gedubbeld en daarmee dus automatisch de uitslag kunnen beïnvloeden". Is het antwoord 'Nee' - en dat is het - dan moet je je afvragen hoe het komt dat dit toch gebeurt, ondanks regelgeving.

    Gisteren werd Ceylin wel degelijk gehinderd. De Amerikaanse had Brand keurig voorgelaten en pakte vervolgens nietsvermoedend de ideale lijn weer op. Die had zich helemaal niet gerealiseerd dat er nóg iemand aankwam.

    De dames reden gisteren vier rondjes van 11 minuten. Met de 80%-regel mag een achterblijver dus na drie ronden 8m30 achter liggen zonder uit koers te worden genomen. Die achterblijvers gaan dus sowieso voor de bijl in de laatste ronde en gezien de aard van het parkoers is de kans zeer reëel dat ze daarbij de koplopers hinderen.

    De mannen doen in het algemeen minstens 7 rondjes. Wie na 6 rondjes nog geen 80% achterligt, blijft dan hopelijk het laatste rondje ook wel voor. Bij de dames is 80% te ruim: als ze daar 60% van maken, is het probleem zo goed als uit de wereld.
    02-01-2022 12:51
    Indien je dubbelen helemaal niet wil, dan moet je iedere ronde te trage deelnemers verwijderen.

    Voorbeeld: 6 ronden van 10 minuten.
    Na ronde 1 verwijder je alle coureurs met 5 minuten achterstand omdat zij met hun gemiddelde snelheid in de volgende ronde gedubbeld zullen gaan worden.
    Na 2 ronden verwijder je alle coureurs met 6:40 achterstand.
    Na ronde 3 zit je op 7:30.
    Na ronde 4 op 8:00.
    Na 5 ronden op 8:20.
02-01-2022 11:23
@Panache, nee niet echt maar het zal vast gaan gebeuren. Zou jammer zijn als iemand daardoor zijn kansen in rook ziet opgaan. Was mij ook al opgevallen en verbaasd dat er nog "mindere goden" rondrijden terwijl de kop eraan komt.
02-01-2022 11:29
Gewoon als je gelapt gaat worden moet je eruit, wedstrijd voorbij. Maar dan moeten ze wel zorgen dat een rondje langer duurt.
02-01-2022 11:35
Ik zie die Amerikaanse(?) eigenlijk constant controleren waar ze haar voorbij willen gaan en daarop anticiperen. Lucinda komt door het midden, Ceylin vanuit links. Dat ze omhoog klautert als een slak en daardoor net niet op tijd aan de kant is, gaat een official die haar aan de kant stuurt niet oplossen. Het enige wat je echt had kunnen doen is deze rensters letterlijk laten stoppen op een breder stuk wanneer ze bijna gelapt worden.
02-01-2022 11:49
Het moet gewoon gebeuren net als in de formule 1. Wanneer je dreigt gedubbeld te worden in de volgende minuut dan krijg je een blauwe vlag en moet je zsm het parcours verlaten.
    02-01-2022 12:09
    Dat is ook het idee achter die 80%-regel. Maar die werkt alleen bij de mannen voldoende.
02-01-2022 12:06
UCI, die club is toch niet om het wielrennen aantrekkelijker te maken....??
02-01-2022 12:11
Even uit de losse pols, want ik heb er nog niet een serieuze studie van gemaakt, maar als er n ronden zijn en de achterstand is 80% van de gemiddelde rondetijd van de snelste dan loopt de zaak in de soep als n < 5. De UCI moet dus minimaal naar een (n-1)/n * 100% regel toe moeten, maar wil men helemaal zeker zijn dat er geen hinderlijke achterblijvers gedubbeld worden dan wordt het (n-1)/(n+1) * 100%.

Vul zelf uw favoriete aantal rondjes voor n in.
02-01-2022 12:15
Gelukkig is er een 80% regel, dat is ook nig niet zo heel lang volgens mij.
02-01-2022 12:59
Komt dit seizoen regelmatig voor. In Loenhout was het bij de dames hetzelfde gepruts.
02-01-2022 13:06
Anticiperen is het codewoord in deze.
02-01-2022 13:19
Heel eenvoudig op te lossen. Maak 2 afslagzones op het parcours.
02-01-2022 13:33
UCI luistert alleen maar naar zichzelf. Die willen niet gezegd worden wat de renner/sters vinden. Brand heeft natuurlijk gewoon een punt.
02-01-2022 13:40
Ja tuurlijk, maar ook niet onderschatten dat dit parcours het gehele jaar aanwezig is en vrij te bezoeken door elke liefhebber.
Dan heb je wel iets meer nodig dan paaltje met een lint eraan
02-01-2022 14:49
Misschien er dan 70% van maken bij de vrouwen. Die rijden nu eenmaal aanzienlijk trager en het verschil tussen de top en de onderste helft is ook nog eens veel groter, waardoor de dames in kwestie op 1 rondje minuten kunnen verliezen, terwijl ze het rondje ervoor nog niet in de buurt van de 80% zaten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine