Lotto Soudal en Movistar stappen volledig over op schijfremmen
Zowel Movistar als Lotto Soudal zullen komend jaar enkel op fietsen met schijfremmen hun wegwedstrijden afwerken. Dat maakten beide WorldTour-teams bekend.
Ridley, de Belgische fietsenfabrikant waar de renners van Lotto Soudal op vertrouwen, heeft zowel de Helium SLX Disc als de Noah Fast Disc uitgerust met schijfremmen.
De Belgische WorldTour-ploeg blijft gelieerd aan het Campagnolo, terwijl er juist een einde komt aan de samenwerking van het Italiaanse bedrijf en Movistar. Na 37 jaar stapt de formatie van Eusebio Unzue namelijk over op componenten van SRAM. De Spaanse ploeg blijft wel trouw aan Canyon. Daarop zullen dus de schijfremmen worden gemonteerd.
Schijfremmen zijn sinds 1 juli 2018 toegestaan in het peloton. Sindsdien hebben diverse ploegen de switch gemaakt.
zoooo naïef
De oudjes van het peloton moet je ook nooit de norm maken, als het aan Nibali lag schakelde iedereen nog mechanisch!
Dat is een Roubaix, die bestaan alleen in disc. Mochtie kiezen dan had ie gewoon met z'n Tarmac gereden. Kijk eens naar de klassementsmannen in de Tour de 2018 en 2019 (recent). 9/10 disc en alleen die Specialized omdat ze geen keus hebben.
Misschien moeten jullie wat verder kijken. Jungels draait er duidelijk omheen omdat hij geen keus heeft. De rest is duidelijk. Cavagna in 2019 in ToC zien stuntelen in de afdaling? Lag aan z'n schijven. Staan soms scheef als uit het zadel gaat tikken de plakketten na verloop van tijd tegen de schijf.
Gewoon om nieuwe fietsen te verkopen en meer onderhoud te kunnen doen. Ik heb geen enkel belang dit te zeggen. Veiligheid? Profs kunnen sturen.
Alleen de bewering dat pros het niet zouden preferen die geen hout snijd.
Edit: ik zie je edit maar Cavagna die slecht daalt door schijfremmen, wat heb jij gesnoven? Over dat probleem heb ik ook nog nooit gehoord.
Over 5 jaar rijd iedere prof met schijven, ik hoor dan nog van je :p
Pro velgrem: Lichter, betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden.
Dit kon je al afleiden uit mijn eerdere betoog. Niks gesnoven.
Betrouwbaarder is simpelweg niet waar, juist schijfremmen zijn veel betrouwbaarder. Het is niet voor niks dat sporten als MTB en CX die veel meer van hun remmen vragen al 100% zijn overgestapt. De Roubaix fiets is natuurlijk ook niet zonder reden alleen nog maar met schijfremmen, er is simpelweg geen enkele usecase waar je het niet zou willen.
Onderhoud is niet relevant voor professionals.
Als je nog meer hebt hoor ik het graag.
En toch zijn de discs en zeker de aero discs zwaarder en rijden de profs er alleen mee omdat ze moeten of omdat het ze gevraagd wordt door de sponsor. Wanneer het er echt om gaat zie je geeneen Cannondale Systemsix meer maar springen ze allemaal op hun supersix evo.
Bij CX heb je gegarandeerd te maken met vuil en nat op de velgen. Schijven remmen inderdaad veel krachtiger maar dat is op de weg niet zo belangrijk. Wie in de afdaling teveel aan z'n remmen komt wordt eraf gereden. Bij MTB heb je steile afdalingen en daar is van heel hoge snelheid heel snel stoppen inderdaad belangrijk.
Ik heb het over de weg, en zeker voor klimmers die 'en danseuse' gaan, is het gewoon een risico op extra wrijving en dat betekent trager bergop rijden.
Ik hoef je niet te overtuigen. Let's agree to disagree. Let gewoon eens op de teams die nog de keuze hebben, wanneer ze disc en wanneer ze velg rijden. Het is er bij Simon Yates door de strot geduwd.
Ook op de weg kan je met schijfremmen voordeel halen in afdalingen doordat je veel beter kan doseren. En in de meeste afdalingen in europa is het echt wel remmen hoor.
Het gewicht is zwaarder doordat sommige fietsen velgremfietsen zijn met een schijfrem erop geplakt zegmaar. Als daar in het begin vanaf het ontwerpproces rekening mee gehouden word hoeft dat niet zo te zijn.
Dat pros zo tegen schijfremmen zijn geloof ik eigenlijk niet helemaal.
Velgremmen 4 eva.