Lotto-ploeg wacht nog altijd op tweede naamsponsor, en de tijd dringt
Foto: Cor Vos
woensdag 14 mei 2025 om 19:45

Lotto-ploeg wacht nog altijd op tweede naamsponsor, en de tijd dringt

Breekt het gebrek aan een tweede hoofdsponsor de Lotto-ploeg voor het tweede jaar op rij zuur op? Bij de ploeg ontkennen ze dat in alle talen, maar half mei heeft het Belgische ProTeam nog altijd geen co-sponsor beet.

Lotto is voor het eerst sinds 1992 de enige naamsponsor van de gelijknamige ploeg, en dat is allesbehalve een luxe-situatie. Na het afhaken van co-sponsor Dstny vond CEO Stéphane Heulot voorlopig geen oplossing om de geldkloof te dichten, waardoor de ploeg in de winter belangrijke renners als Florian Vermeersch, Victor Campenaerts, Andreas Kron en Maxim Van Gils al zag vertrekken. De CEO stelde begin dit jaar dat er veel vertrouwen was om een nieuwe geldschieter te vinden voor aanvang van de Tour de France.

Leegloop?
Alleen, dat is een dikke maand voor de Tourstart in Lille dus nog altijd niet het geval. Intussen staat de transfermarkt niet stil. Volgens HLN is Brent Van Moer – nota bene de enige renner van de Lotto-ploeg die dit seizoen al een top 5-plaats in een eendagskoers WorldTour-niveau wist te behalen – in ieder geval op weg naar de uitgang. Hij staat in de belangstelling van Q36.5, Soudal Quick-Step én Alpecin-Deceuninck. Alec Segaert heeft volgens onze eigen informatie dan weer een monsteraanbod van Bahrain Victorious gekregen, waar hij herenigd kan worden met zijn broer Loïc, die daar trainer is.

Moet de ploeg opnieuw vrezen voor een leegloop? “Helemaal niet”, sust sportief manager Kurt Van de Wouwer in een gesprek met onze website. “Momenteel hebben we nog altijd twintig renners onder contract staan voor 2026. Dan kan je van een leegloop in geen geval spreken.”

Elia Viviani boekte in Turkije de tweede zege voor Lotto – foto: Cor Vos

Kopmannen Lennert Van Eetvelt en de Belgische kampioen Arnaud De Lie hebben inderdaad een overeenkomst tot eind 2026 met de Lotto-ploeg, toptalent Jarno Widar zelfs tot en met 2027.

Toch lijkt het nakende vertrek van Segaert en Van Moer niet bepaald goed nieuws. “De twee renners die je daar noemt, hebben inderdaad niet verlengd. Dat wil zeggen dat ze op dit moment vrij zijn om de markt op te gaan en elders te tekenen. De tijd dringt voor ons, dat is uiteraard waar. Maar dat creëert ook weer ruimte voor nieuwe renners. Het is een mes dat aan twee kanten snijdt”, aldus Van de Wouwer.

Wachten
Theoretisch is dat natuurlijk waar, maar dan moet er wel budget zijn om met potentiële inkomende transfers aan de slag te gaan. Aan het begin van het seizoen stelde Van de Wouwer zelf al dat de ploeg grondig versterkt zal moeten worden, vooral met klimmerstypes, bij de stap naar de WorldTour in 2026. “Het is daarvoor wachten op centen en die tweede sponsor, dat kan ik niet ontkennen. We zijn ermee bezig, maar er is qua sponsors nog niets concreet. We moeten echter nog niet panikeren.”

Toch is er ook positief nieuws te melden uit het kamp van Lotto. HLN schrijft dat de Nationale Loterij, het moederbedrijf achter hoofdsponsor Lotto, op de raad van bestuur van het team groen licht heeft gegeven om er een tweede grote sponsor bij te nemen, desnoods zelfs op de eerste positie van de ploegnaam. Dat wil de ploeg niet bevestigen, maar als het waar is, opent dat in ieder geval meer deuren voor Heulot, die naar verluidt ook naar buitenlandse sponsors kijkt.

RIDE Magazine
34 Reacties
14-05-2025 20:27
Zou een fusie met Alpecin niet meer voor de hand liggen? Ook zij zoeken een 2e sponsor en qua DNA (sprints en klassiekers) zijn de 2 ploegen redelijk hetzelfde. Het zou bovendien voor De Lie wel goed zijn om niet alle druk op zijn schouders te hebben en te kunnen groeien in de schaduw van MvdP. Voor vdP zou het ook goed zijn om de klassiekerkern weer wat te versterken want met het vertrek van Vermeersch en Kielich wordt het toch wel erg middelmatig allemaal.
    15-05-2025 10:21
    Ik denk niet dat de broers Roodhooft daarvoor zitten te springen, die hebben een heel eco-systeem uitgebouwd met allerhande ploegen. En dan verliezen ze controle over hun eigen speelgoed en laat net dat de reden zijn waarom (en dat ik mijn gok) Mathieu gewoon bij hen blijft, omdat ze kunnen kiezen kunnen ze ook meegaan in de wensen van Mathieu en daardoor blijft hij bij hen en gaat hij niet naar eender welke rijke ploeg waar hij een veelvoud kan gaan verdienen. Dan kunnen ze beter kijken naar een ploeg zonder vrouwen- en opleidingsploeg.
14-05-2025 10:13
Juist RiccardoRicco, er is nog nooit iets verschenen in de pers over de contractbreuken met materiaalsponsors (met dan nog wat vage geruchten/leugens vanuit hun kant om het te staven) of problemen met renners, of problemen met zijn staf, of problemen met de naamsponsor, etc... . De ploeg heeft dan nog het geluk dat er een mooie instroom was van beloftevolle jonge renners, maar daar heeft hij dan weer NUL verdienste aan. Dus ja, ik vind Heulot maar niets omdat hij op zijn eentje een hele ploeg om zeep helpt terwijl hij betaald wordt om het juist op de rails te krijgen. Nu goed, hem alle eer geven voor het verval van de ploeg is ook wat teveel eer want er zullen er nog wel zijn met een pak boter op het hoofd, maar als ceo (of wat voor titel hij ook heeft) met iedereen problemen maken in plaats van ze op te lossen, niet zo goed bezig dan.
14-05-2025 11:31
@kennie
Je hebt geen enkel idee waarover je praat als je denkt dat de CEO bij deze ploeg verantwoordelijk is voor dit alles. Het is geen toeval dat elke CEO de laatste 6 jaar gefaald heeft bij deze ploeg. Het is gewoon enorm moeilijk werken als je handen geboden worden door de eigenaar (de nationale loterij) van de ploeg.

Je kan Heulot een paar zaken kwalijk nemen. Gebrekkige communicatie bijvoorbeeld. Hij heeft een paar keer dingen over renners in de pers gezegd die hij beter intern had moeten houden, dat zal inderdaad soms tot onvrede bij bepaalde renners geleid hebben. En ja, uiteindelijk is het zijn job om een sponsor te vinden, maar dat is zoals aangehaald om verschillende redenen ontzettend moeilijk geworden bij die ploeg, en dat is niet zijn fout.
Al bij al zijn de meeste dingen die jij aanhaalt ofwel het gevolg van gewoon extra budget zoeken ofwel pertinent onwaar.

Die problemen met een naamsponsor mag je mij bijvoorbeeld eens uitleggen, want de problemen die Daan De Wever (Dstny) had waren met Jeannie Haek, de CEO van de loterij, niet met Heulot. Heulot stond inderdaad aan de basis van de breuk met Ridley, maar ik zie niet in waarom dat een groot probleem was. De ploeg had geld nodig en Ridley had misbruik gemaakt van de corona periode om een onfair contract vast te krijgen. Elke andere materiaalsponsor is nog steeds aan boord.
14-05-2025 13:11
De vorige grote baas was natuurlijk niet zo'n succes, maar Heulot is toch wel 100% verantwoordelijk voor alle huidige rotzooi vind ik. Die heeft naast dat hij een waardeloze manager is ook totaal geen voeling volgens mij met de Belgische cultuur, dus dat werkt dan dubbel voor geen meter. Dus het gaat of hem dumpen worden of gewoon nog verder afglijden. Erg jammer als je ziet dat Lotto wel de enige ploeg is die al altijd inzette op jeugd en vrouwen naast hun hoofdploeg...
    14-05-2025 20:32
    De connecties van Heulot zijn voornamelijk Frans, da's leuk als je close bent met de ASO. Maar qua sponsors heb je er niks aan, daarvoor moet je internationaal aan de slag.
    14-05-2025 20:47
    @kennie ach ja, gewoon opnieuw beginnen. Heb je nou je eerste bericht gewoon verwijderd?
14-05-2025 09:12
Wat een redenatie ook weer: we hebben 20 renners onder contract dus van een leegloop is geen sprake..... Nee, maar 2 van je belangrijkere renners horen niet tot die 20. Bovendien draait de ploeg voor geen meter, dus moet je dan blij zijn dat je die 20 man nog onder contract hebt? Lijkt mij niet, helemaal niet als die paar renners die een uitslag kunnen rijden nog vertrekken ook. Last but not least: we hebben recent wel gezien dat doorlopende contracten steeds minder waard blijken te zijn.
Als ze niet snel een co-sponsor vinden gaat 2026 in de WT een groot drama worden.....
    14-05-2025 10:24
    Wat moet hij zeggen? Ja, heel de ploeg loopt leeg, wat doe ik hier eigenlijk nog. 20 renners onder contract is toch een kleine vorm van houvast in deze bange tijden. Bij Soudal zitten ze inmiddels op 14.
    14-05-2025 11:41
    @Cochise
    Je trekt het hier nu natuurlijk wel in het belachelijke. Nee, je moet niet extreem negatief zijn, maar je moet ook niet overdreven positief zijn als iedereen welk kan zien dat het niet zo is. Het hebben van 20 renners wilt helemaal niets zeggen als drie kwart daarvan nauwelijks mee kan op WT niveau. Je kan gerust 30 renners onder contract hebben, als die niet goed genoeg zijn, ben je er niets mee.

    De vergelijking met Soudal snap ik sowieso niet. Ja, daar zitten ze op 14, maar je hoort wel veel geruchten. Stuyven, Van Moer, Plankaert, Van Baarle, etc. Dat is bij Lotto niet het geval hé. Totaal niet te vergelijken dus.
14-05-2025 10:28
@kennie heel wat aannames. Als alles zo simpel was vanaf de zijlijn. Je zou het goed doen bij RTL boulevard.
14-05-2025 12:34
@Samamba, ik heb zelf al aangegeven dat het wellicht te veel eer is om alles alleen aan hem toe te schrijven, dus je begint al verkeerd met een aanvallend betoog. Een CEO wordt betaald om de boel draaiende te houden, en als je dan in een situatie terechtkomt waarin je te maken hebt met voortdurende conflicten met personeel, renners en sponsors, dan kun je je afvragen of diegene wel op zijn plek zit. Naar mijn mening zou het veel beter gegaan zijn als iemand als Merckx was aangetrokken in plaats van een buitenlander met een autoritaire, non-communicatieve stijl.

Wat betreft het vinden van sponsors: als je openlijk renners afzeikt, contractbreuken pleegt, sponsors niet kunt vasthouden, en geen enkele moeite doet om renners die mogelijk vertrekken te behouden, wordt het vanzelfsprekend moeilijk om je product te verkopen. Natuurlijk, als jij, Lacien en anderen hem zien als een geweldige manager en hem met veel inzet proberen goed te praten, is dat jullie recht. Net zoals het mijn recht is om, op basis van wat in de kranten is verschenen, mijn mening te vormen en te zeggen dat ik hem geen goede manager vind. Lacien mag evengoed google gebruiken dus ik ga geen vier jaar aan artikels opzoeken, als bewijslast hier een ding was zouden veel renners/renster minder afgezeken worden op basis van gelul.
14-05-2025 12:48
Je blijft redeneren vanuit onderbuikgevoelens, geruchten en halve waarheden.

Patlef kon net zo goed zijn renners afzeiken en zijn ploeg stortte er ook niet van ineen. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden. Contractbreuken zijn aan de orde van de dag. En lekker belangrijk als het uiteindelijk juridisch kan of als het niet juridisch kan: als er een overeenkomst over wordt gesloten. Je blijft maar aan Ridley refereren maar er is geen rechtszaak geweest dus welke onrechtmatige contractbreuk? Sponsoren vasthouden lukt het halve peloton al decennia lang niet dus dat is een kulargument. En hij heeft niet het budget van Bora, UAE, VLAB, etc. - ook niet met een tweede sponsor. Dan kan hij toch moeilijk renners behouden die voor het grote geld kiezen? Dat gebeurt ook overal. Benoot straks, Van Gils, Martinez en Pithie afgelopen jaar, etc.

Niemand noemt hem een topmanager - ook mijn onderbuik zegt dat bij de ploeg niet naar grote hogen gaat laten stijgen - maar alles op hem afschuiven ("100% verantwoordelijk voor alle huidige rotzooi") met halve en niet onderbouwde argumenten slaat nergens op.
14-05-2025 12:48
@kennie
Waar heb ik dan gezegd hem een top manager te vinden? Ik vind dat helemaal niet, ik had ook liever iemand anders gezien en ik ben ook geen fan van zijn communicatie, maar je moet je wel aan de feiten houden en niet elk gerucht in de pers (zeker de Vlaamse pers heeft het van het begin niet voor Heulot omdat hij geen Nederlands praat) geloven. Je hele betoog negeert weer het feit dat CEO zijn bij de Lotto ploeg een bijna onmogelijke taak is omdat je binnen de strakke lijntjes van de nationale loterij moet kleuren. Het is geen toeval dat hij CEO is geworden hoor. Iemand die niemand kent, waarschijnlijk goed de opdrachten van de Raad van Bestuur probeert uit te voeren en geen "revolutie" begint. Je blijft ook zaken aanhalen waar Heulot niets mee te maken heeft, gewoon ronduit overdrijven en causale verbanden verzinnen om je punt te maken. Zo heeft discussiëren geen zin.

Ik zal het kort zeggen. De nationale loterij zelf heeft veel meer te zeggen dan iedereen denkt. Iedereen kijkt altijd naar de CEO, maar uiteindelijk kan die bij Lotto niets doen wat de RvB (gecontroleerd door de loterij) afkeurt. Het is een oud probleem bij Lotto. Iedereen die er gewerkt heeft zegt het.
14-05-2025 20:30
Als je elk jaar opnieuw met dezelfde problematiek wordt geconfronteerd en maar geen oplossing vindt, mag er wel eens naar de huidige leiding worden gekeken. Heulot lijkt me sowieso een oelewapper, maar Van de Wouwer is misschien ook niet de juiste man op de juiste plek.

Of waarom andere sponsoren, telkens opnieuw, weinig zin hebben om met de archaïsche Nationale Loterij samen te werken, dat moet misschien ook eens bekeken worden. Was ook de reden die Dstny gaf om te vertrekken. Misschien mag dat verhaal na 40 jaar wel eens eindigen.
    14-05-2025 21:07
    Zeg maar waar het op staat, zolang Jannie Haeck gedelegeerd bestuurder blijft van de Nationale Lotterij zal het fout blijven lopen.
    15-05-2025 12:02
    Maar dat DSTNY vorig jaar hun sponsorgeld niet betaald heeft, blijft ook wel lekker uit elke media...
14-05-2025 09:16
Ik vind het het nogal een conclusie zonder enige vorm van motivatie. Dat het allemaal niet lekker loopt zien we allemaal wel, maar om dat plat te slaan op Heulot zonder motivatie is ook nogal wat.
14-05-2025 11:16
Wederom een hoop onderbuik gevoel en vage geruchten zonder dat er echt hard bewijs is dat het allemaal aan Heulot ligt.

Alle randproblemen die je noemt met renners, sponsors zie je bij zoveel ploegen. Wanty kan ook moeilijk sponsors vinden, Arkea staat op omvallen, Total Energies is onzeker en zelfs Alpecin heeft niet direct een opvolger voor Deceuninck. Bij de laatste vertrekken ook gewaardeerde trouwe teamleden. Materiaal sponsoren wisselen ook om de haverklap, of het nou wielen, frames, groepsets, helmen of andere toebehoren is. Transfers zie je nu door het hele peloton (Bettiol, Uijtebroeks, Hirschi, Pidock, etc.).
14-05-2025 11:17
@Lalsacien, dus alles wat ik opsom en in de pers is verschenen waren aannames van de betreffende journalisten?
14-05-2025 11:21
@kennie zet je bronnen maar hier op de site dan kunnen we beoordelen of het om onderzoeksjournalistiek gaat.
14-05-2025 11:45
Volgens ingewijden is voor 2026 de ploeg Lotto - Arkea in de maak.
    14-05-2025 11:50
    "volgens ingewijden" = een klein geruchtje in HLN dat er een link is tussen Heulot en Arkea? Volgens Franse journalisten is Arkea verkennende gesprekken bezig met verschillende ploegen, that's it.
    14-05-2025 21:27
    Arkea - Lotto dan. Volgens Eurosport neemt Lotto genoegen met de nummer twee positie.
14-05-2025 20:26
Erg: Elia Viviani is op dit moment hun beste renner.
    15-05-2025 12:04
    Vanwaar komt dit? Livyns met voorsprong de beste renner dit seizoen, Van Eetvelt draait gewoon mee met de top in WT-koersen en daarnaast zijn de uitslagen van Menten zelfs al beter dan Viviani. Die ritwinst in Turkije maakt al zijn gemiste spurts niet goed hoor.
14-05-2025 21:35
Het blijft bijzonder dat Belgische teams altijd moeite hebben met het vinden van sponsoren terwijl het de tweede sport van het land is. Ook Patlef hoorde je daar altijd over, zelfs in de hoogtijdagen van de ploeg. Waarom zijn er geen Belgische multinationals of internationale bedrijven die zich aan de Belgische teams willen verbinden?
    14-05-2025 23:13
    Dat probleem speelt helaas niet alleen bij Belgische ploegen, al is het daar inderdaad extra vreemd. Voor het bedrag wat ze tegenwoordig aan een middelmatige voetballer uitgeven kun je een jaar lang een WT team in de lucht houden. 30 renners die bijna dagelijks publiciteit kunnen scoren.

    Maar blijkbaar vinden de CEO's van de multinationals de wielersport niet interessant. Je vrindjes uitnodigen in een skybox in een voetbalstadion en ze daar volgooien met alcohol is waarschijnlijk makkelijker. Ook omdat Jan-met-de-pet steeds minder de doelgroep van de multinational is.
    15-05-2025 00:01
    Grote bedrijven sponsoren niet meer, ze gebruiken een ploeg in hun marketingstrategie : een goed voorbeeld is Decathlon. Die wilden hun imago van rommelbak voor ongeveer alle sporten omzetten naar een high-tech, maar goedkoop, bedrijf rond een paar sporten met wielrennnen als speerpunt.
    De ploeg plus de fiets Van Rysel zijn een franc succes.

    De betalingen aan de ploeg gaan dus met een grote glimlach van het marketingbudget itt het pure sponsoren met "oh shit, die ploeg wil alweer geld hebben".

    Arkea of een andere sponsor zou dus het best een marketing-idee kunnen hebben in noord-west Europa.
    15-05-2025 07:27
    We hebben de grootste bierproducent ter wereld, miljardenbedrijf, maar die zetten in op OS met hun sponsoring (corona 0’0) en niet op koers. Trws idem in Denemarken: hadden ze daar ooit meer renners? In België geldt bovendien dat social cycling hipper is dan ooit, naast de immense kijkcijfers etc. En toch: niemand komt over de brug.
14-05-2025 21:44
Zouden zij niet gebaat zijn met voortzetting vd huidige status: top-protour met startrecht? Ik vind ze veel te licht voor world tour. Vraag me uberhaupt af of ze aan de voorwaarden kunnen voldoen met 1,25 naamsponsor
    14-05-2025 22:14
    Daar zouden ze zeker bij gebaat zijn, alleen is dat ook geen realistisch pad. Om dat startrecht voor 2026 te behouden moeten ze bij de beste 2 PT's (en/of gedegradeerde WT's) van dit jaar horen, en daar komen ze momenteel niet eens bij in de buurt. Ze staan een straatlengte achter Uno X, Tudor, Israel, Q36.5 en Total, ook staan ze achter degradatie kandidaten XDS, Cofidis, Arkea en PicNic.
    14-05-2025 23:54
    Je hebt gelijk berzin dus de keuze is tussen 3 jaar wt of een paar losse wildcards.
    15-05-2025 15:16
    Daar komt het inderdaad op neer Quincy. Zonder de WT licentie zijn ze veroordeeld tot een programma zoals pakweg Flanders dat ook rijdt want behalve de koersen van Flanders Classics zullen ze niet veel wildcards krijgen. Dus gaan ze die WT licentie sowieso niet weigeren.

Reacties zijn gesloten.