Lotte Kopecky schrijft frustraties van zich af: “Ik was helemaal klaar met alle meningen”
foto: Cor Vos
vrijdag 2 mei 2025 om 10:29

Lotte Kopecky schrijft frustraties van zich af: “Ik was helemaal klaar met alle meningen”

Lotte Kopecky heeft op sociale media de frustraties van zich afgeschreven over dit voorjaar. De wereldkampioene won weliswaar de Ronde van Vlaanderen, maar had op meer gehoopt. “Ik zei na Luik-Bastenaken-Luik dat ik blij moest zijn met mijn voorjaar na de winter die ik heb gehad, maar ik had daar misschien wat langer over moeten nadenken”, zegt ze.

“Ik was gewoon klaar met alle meningen en alle hoge verwachtingen. Ik had het gevoel dat ik niet goed genoeg meer was. We hebben media zeker nodig, maar soms is het zwaar om de meningen van mensen te horen die geen idee hebben wat er allemaal in onze levens gebeurt”, gaat Kopecky verder.

Kopecky worstelde deze winter met een knieblessure. Dat maakte het voor de wereldkampioene een uitdagend voorjaar – terwijl de buitenwereld van haar verwachtte dat ze de ene na de andere klassiekerzege zou behalen. “Ja, ik stel doelen voor mezelf. Maar dat betekent niet dat ik ze allemaal kan behalen. Ik heb deze winter geworsteld met mijn knie, heb continu rust moeten houden. Dat was mentaal zeer uitdagend voor iemand die verslaafd is aan sporten. Maar ik heb veel geleerd over mijn lichaam.”

foto: Cor Vos © 2025

De SD Worx-renster maakte begin maart in Milaan-San Remo haar seizoensdebuut, waar ze Lorena Wiebes aan de zege hielp. Kopecky deed dat zonder al te intensieve training in de benen. “Ik voelde dat mijn lichaam ritme nodig had, maar race per race merkte ik dat ik beter werd. Ik probeerde om het proces te vertrouwen, maar heb nooit mijn beste vorm bereikt.”

“Net als jullie hoopte ik op meer”, eindigt ze. “Ik ben desalniettemin blij met hoe alles is gegaan en ben met goede vorm uit de klassiekers gekomen. Soms gebeuren de dingen voor een reden… Ik blijf vanaf nu hard werken en droom van grootse dingen in de zomer.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Lotte Kopecky (@lottekopecky)

RIDE Magazine
42 Reacties
02-05-2025 10:39
Tja Ruben en Ine... steek die maar in je zak.

Want zij zijn wat mij betreft de ophemelaars met het grootste podium. Die niets anders doen dan 10.000 keer per aflevering "Lotte" of "Kopecky" zeggen. En vinden dat de hele wereld in haar dienst moet rijden, omdat ze nou eenmaal veel beter is dan de rest. Ja, zelfs andere ploegen zouden in dienst moeten rijden van Lotte.

Ik heb het wel vaker over het gigantisch ophemelen door de Vlamingen van alles wat iets harder dan gemiddeld op een velo'ke kan rijden. En wat voor effect dit heeft op de druk die dat oplevert voor de renner of renster in kwestie. Wel, de meesten leggen zichzelf al druk genoeg op. Daar hoeft niet de druk van de media en de rest van de natie nog bij...
    02-05-2025 11:14
    Klopt. Ruben ligt na dit voorjaar (nog) een paar plankjes lager bij de Belgische toppers.
    03-05-2025 10:04
    Kan allemaal waar zijn, maar België ademt koers. Elk gehucht, dorp, plaats organiseert wel een wedstrijd. En als je in 24 dan een topjaar hebt gehad wordt veel verwacht. Kopecky had toch begin seizoen kunnen aangeven dat vw knie ze geen lekkere winter had.
02-05-2025 11:30
Die Belgen roepen het ook wel een beetje over zichzelf af.
Evenepoel roept van alles:
Amstel: Ik was de sterkste, zonder val was ik solo aangekomen.
Waalse Pijl: Mijn waardes waren geweldig alleen ik was bevangen door de kou.
Luik, ik had het niet en dat kan ook niet na zo'n korte voorbereiding (dit vind ik dan dus een prima argument)
Nu roept hij alweer, het dipje van Luik heb ik achter me gelaten.

Kopecky zegt niks en heeft nu achteraf een slechte winter gehad door een blessure. Waarom zegt ze dit niet gewoon eerder, dan krijg je ook geen verwachtingen of iig minder verwachtingen.
Het is niet zo dat ze nooit contact heeft met de Belgische pers. Had gewoon gezegd, ik heb een tijdje niet kunnen trainen door een blessure, dus ik zit nu op zo'n 90%, mijn grootste doel is de Tour en alles wat ik in het voorjaar nog pak is mooi meegenomen.
    02-05-2025 11:38
    Natuurlijk ga je zoiets niet van te voren zeggen. Je wilt je kansen zo optimaal mogelijk houden.
    “Als je mij zo vroeg mogelijk in koers op het rooster legt, knap ik vanzelf want ik heb een klote winter achter de rug. Ga jullie gang” is wat je dan eigenlijk zegt.
    Dus hou je je mond erover en hoop je dat het links of rechtsom toch jouw kant op gaat rollen.
    02-05-2025 12:14
    Evenepoel en Kopecky zijn niet met elkaar te vergelijken.

    Bij Evenepoel is het vooral Evenepoel zelf die, samen met zijn entourage, zorgt voor het opgeklopte sfeertje. Door zijn manier van doen, praten, communiceren via de socials. En dat heel erg hard resoneert bij zijn fans, die daar het liefst nog een paar scheppen bovenop doen.

    Bij Kopecky is het toch vooral de buitenwereld die haar groter maakt dan ze is. Met Ruben en Ine voorop, maar ook hier gevolgd door een heel leger aan opkloppers in m.n. Vlaanderen zelf. Want Kopecky is inderdaad niet het type dat zelf altijd heel hoog van de toren blaast. Dit itt de "Blaaskaak van Schepdaal", die die wel structureel doet.
    02-05-2025 12:18
    goed dat het ook hier weer naar evenepoel wordt gedraaid, we hadden alweer een half uur niet meer gebasht.
    02-05-2025 12:26
    Heb je ook een inhoudelijke bijdrage, chippen? Of enkel krokodillentranen?
02-05-2025 10:50
Ze oogt dit seizoen een niveautje minder dan afgelopen Jaren.

Persoonlijk begrijp ik haar ambitie niet zo om zich voor 2025 te gaan richten op het klassement in de Tour niet zo, ze lijkt er niet de bouw voor te hebben en wellicht met een andere trainingsaanpak heeft ze ook ook wat van haar panache verloren. In een echte Tour van 3 weken met 6 berg etappes zou ze sowieso kansloos zijn.

De Tour de Femme is de naam Tour ook niet waardig, het is eerder een Parijs-Nice de Femme. Dat de dames korte afstanden rijden dan de heren bij etappes met veel hoogtemeters begrijp ik nog wel omdat die stijgingspercentages zwaarder zijn te verwerken met minder vermogen, maar op het vlakke is het verschil in afstand wel erg groot en dat ze maar 1 week rijden in plaats van 3 maakt het echt een bijzonder slap aftreksel van de echte Tour.

Vrouwelijke renners die vinden dat ze recht zouden hebben op hetzelfde prijzengeld als de heren zouden zich eerst een hard moeten maken voor meer gelijkwaardige sportieve uitdagingen, bij de triatlon zwemmen, fietsen en lopen de dames dezelfde afstanden als de heren en daarom is het prijzengeld daar ook vanaf het begin hetzelfde geweest.
    02-05-2025 10:55
    En wat. IND je van de stand van zaken in de Noord-Koreaanse politiek?
    02-05-2025 10:57
    Ik begrijp haar ambitie ergens wel. Het is namelijk "nu of nooit" als je de TdFemmes wilt winnen in je loopbaan.
    Want het gaat hard met de ontwikkelingen in het dameswielrennen. Er komt steeds meer periodisering, steeds meer specialisatie. De tijden dat je als goede allrounder zowel kunt domineren in kasseiklassiekers als in de grote rondes lijken eindig bij de dames. Tenzij je natuurlijk "Pogacar met borsten" bent, maar op dat niveau is Lotte zeker niet.

    Maar het gaat denk ik wel lastig voor haar worden. Omdat ze tekort gaat komen tegen de betere klimsters op de lange klimmen. Ik vind het moedig dat ze het gaat proberen. En als het niet lukt, dan heb je volgend seizoen de kans om het toch weer over de andere boeg te gooien.
    02-05-2025 11:07
    @Stukhout Ik begrijp je punt maar de realiteit is ook dat het nog steeds precies dezelfde dames zijn die domineren in de eendagswedstrijden en de rondjes.
    02-05-2025 11:24
    @Rulifaller,
    Maar je merkt ook hier dat periodisering al plaats gaat vinden. Kijk naar Vollering, die bewust wedstrijden over slaat waar ze misschien met de besten mee zou kunnen. Om later goed te zijn.

    Of, de andere kant op, een type als Vos. Die vroeger nog goed genoeg was voor winst in de Giro, maar nu met haar kwaliteiten enkel nog mee doet voor ritzeges.

    Mijn verwachting is dat die specialisatie zich steeds verder gaat doorzetten. En dat je ook als wereldtopper keuzes gaat moeten maken. Dat doet ze nu (en ik vind dat dapper), maar ik denk ook dat we allemaal onze twijfels hebben of ze genoeg klimmer gaat zijn om met de besten mee te kunnen. En dat over 5 jaar het dameswielrennen er nog veel anders uit gaat zien dan nu.

    Ik denk dat het de moeite waard is om het te proberen. In haar fase van haar loopbaan, en in de fase waarin het dameswielrennen nu zit. Dit itt het herenwielrennen, waar de plannen van WvA om zich om te bouwen tot ronderenner wat mij betreft op voorhand al gedoemd waren om te mislukken.
    02-05-2025 11:58
    Dapper is het zeker dat ze het gaat proberen in de Tour de Femme, als alles mee zit zou ze een kans moeten hebben, al zou er nog wel wat spiermasse af moeten voor eind juli.

    Wel een leuke renster, geen poeha.
    02-05-2025 15:34
    Wel een slechte vergelijking, triatleten verdienen geen hol dus dan is het gemakkelijk om prijzengeld en zo gelijk te trekken. En krijgen ze effectief hetzelfde bij overwinningen, want dat weet ik eigenlijk niet direct, bij de twee grote circuits op de lange afstand ? Misschien bij de superleague sowieso omdat vrouwen attractiever zijn en in het begin kregen ze ook wel minder bedenkende pakken dan de mannen ?

    Maar inderdaad heb je wel een punt, het zou beter zijn als ze niet zo drammen op het prijzengeld maar wel op meer kwalitatieve wedstrijden, meer zichtbaarheid in de media, betere omkadering, meer professionele teams dat het algemene niveau stijgt. En natuurlijk ook meer geld voor de meisjes die willen starten met wielrennen zodat er overal instroom is. Dan krijg je op termijn ook meer prijzengeld en heb je een solide ecosysteem.
02-05-2025 10:50
Bleh Instagram.
"I this and I that." Who cares.

Volgens mij is Lotte beter af zonder social media. Ze heeft een prima carrière maar waarom dit soort berichten de wereld in moeten worden geslingerd is mij onduidelijk. Vind het niet bij haar passen.
    02-05-2025 10:57
    Praktisch iedereen is beter af zonder Insta en X/twitter. Werkelijk het digitale riool van de wereld.
    02-05-2025 11:02
    Ik zie het probleem niet. In dit weloverwogen bericht heeft ze zelf bepaald wat ze wel en niet zegt, in plaats van afhankelijk te zijn van de vaak leidende vragen van journalisten, die de vraag zelf vaak als deel van de boodschap van de sporter neerpennen. Misschien had ze beter bij aanvang van haar seizoen kunnen meegeven dat ze een slechte winter achter de rug had door die knieblessure, maar langs de andere kant krijg je dan ook weer criticasters over je heen dat je bij voorbaat al uitvluchten aan het zoeken bent. Ook wil je je tegenstanders niet altijd op de hoogte brengen van zwaktes.

    In deze tijden kan je als hoge boom in de sport eigenlijk nooit goed doen. Om dan zoveel mogelijk zelf de boodschap proberen te bepalen begrijp ik volledig.
    02-05-2025 11:12
    Niet helemaal mee eens, Limal.

    Met "het eerlijke verhaal" doe je het eigenlijk altijd goed. Maar dan moet je het wel vooraf vertellen.
    Als je er na afloop mee komt, dan is het logisch dat het gezien wordt als uitvlucht of excuus. Want, had je het ook verteld als je wél gewonnen had?

    Eerlijk duurt gewoon het langst. En wordt denk ik door de meeste mensen ook gewoon gewaardeerd. Alleen is topsport niet de wereld waarin je graag je twijfels laat blijken, omdat het gezien wordt als teken van zwakte. Maar echt zwak ben je als je achteraf met allerlei excuses komt, terwijl je aan de voorkant wel het kopmanschap op zou eisen.

    Soms zou het goed zijn, zeker voor wielrenners in Vlaanderen, om zelf eens flink op de rem te gaan staan qua enthousiasme bij fans en media. Hoewel de media ook vaak gewoon fans lijken te zijn.
    02-05-2025 12:01
    Met Barry eens, heb alleen tijdje op X gezeten, maar ben daar ook mee gekapt, 90% van wat er op X, maar ook insta en al die andere rommel staat is allemaal negatieve rotzooi.
    Je mist niks zonder die socials en leeft een stuk gelukkiger.
    02-05-2025 14:03
    @stukhout

    Ik weet dat niet, of je het met het eerlijke verhaal vooraf altijd goed doet. Zeker niet bij alle mensen, dan staan er geheid een aantal te roepen dat je je aan het 'indekken' bent. Bovendien krijg je dan - zeker in Vlaanderen, op dat gebied ben ik het met je eens - wekenlang analyses in programma's allerhande over 'de knie van Lotte', wordt daar in elk interview naar de stand van zaken gevraagd. Kan je op dat moment ook wel missen als kiespijn/kniepijn.

    Tot slot is wielrennen ook een mentale strijd, en wil je tegenstanders niet per se al te veel inkijk geven in wat niet zo goed loopt. Van der Poel vertelt ook pas nà de Ronde dat ie drie dagen aan de antibiotica zat, en gelijk heeft ie.

    @Barry
    ik vind dat er toch een groot verschil is tussen X/Twitter en Insta. X is inderdaad grotendeels een riool van gepolariseer en zwaar aangezette 'takes' van zelfverklaarde experts (uitzondering op de regel wat mij betreft: de analyses van Tom Danielson).
    Instagram vind ik een goed medium voor sporters en anderen om een verhaal te kunnen doen zonder filter door de media en rechtstreeks met publiek te communiceren. De comments sla ik wel grotendeels over, maar daar lijkt me ook stukken minder venijn te zitten dan op X.
02-05-2025 10:53
Ze kwam een paar 100m tekort in Luik om mee te sprinten voor de overwinning. Zonder die knieblessure zou dat dan wellicht wel gelukt zijn, dus ik zou het volgend jaar gewoon opnieuw proberen. De Tour met zijn cols is nog iets anders.
    02-05-2025 12:08
    Ze heeft ook bewust gas teruggenomen na de Spelen en 2024.
02-05-2025 11:02
Tja Lotte, en dan ben jij nog iemand waar journalisten altijd alleen maar een positieve mening over hebben en die nooit een kritische vraag krijgt. Zo zou een echt kritische journalist je bijvoorbeeld kunnen vragen waarom je vorige voorjaar geen haar beter reed dan dit voorjaar. Had je toen dan ook een blessure in de winter? Maar in plaats daarvan doen de Ine Beyens en Dirkjes de Wolfjes altijd alleen maar alsof jij de Pogacar van het vrouwenwielrennen bent en negeren ze je profiteursgedrag altijd volledig.
    02-05-2025 11:10
    Huh? Vorig jaar behaalde ze tijdens de voorjaarsklassiekers 1980 UCI-punten, dit jaar 914. Drie overwinningen (+twee 2e plaatsen) t.o.v. 1 overwinning (+één 2e plaats).
    02-05-2025 12:09
    En daarom dankt Lorena Wiebes zoveel zeges aan Kopecky? Volgens mij wint Wiebes MSR dankzij Kopecky, but I could be wrong....
02-05-2025 16:40
Bij een aantal grote overwinningen heeft Kopecky kunnen profiteren van het werk van anderen die haar naar de finish brachten. Laten we hopen dat andere rensters daarvan geleerd hebben.
Alleen naar uitslagen kijken zorgt voor onrealistische verwachtingen bij de Vlaamse pers.
Probeer dat te negeren en je gewoon te richten op fietsen. En sociale media zijn belangrijk voor de sponsors, maar je accounts kan je ook laten beheren door een ander zodat jezelf niks van dat open riool binnenkrijgt
02-05-2025 11:08
Waarom mensen meningen van anderen over zichzelf van anoniemen op sociale media lezen laat staan serieus nemen en er waarde aan hechten is mij al heel lang een groot raadsel. Waarom zou je je leven baseren op een medium waar alles ongefilterd de wereld in geslingerd wordt. Waar de grootste onbenullen de grootste bullshit posten. Kom maar op met de negatieve reacties! Ik lees ze toch niet.
    02-05-2025 11:13
    In haar bericht heeft ze het over de media, niet over sociale media. Maar dat alle reacties via "de socials" moeilijk zijn om mee om te gaan zal zeker zo zijn.
02-05-2025 14:58
Ik wist niet dat ze verplicht was om alle meningen over haar te volgen. De lichtgeraaktheid van een aantal wielrenners begint wel wat te vervelen.
    02-05-2025 15:52
    Kopecky kiest daar volgens mij bewust voor. Voor die eigen entourage bedoel ik dan. Wie weet zie je dat ook wel terug in dit soort zaken.
02-05-2025 14:18
Kopecky stond dit jaar een flink aantal kilo's te zwaar. Met een blessure in de winter moet je gewoon extra op je voeding letten, zeker als je aanleg hebt om wat corpulenter te zijn.
    02-05-2025 14:54
    Ja, laten we weer iedereen aanpraten dat ze te zwaar zijn en anorexia moeten krijgen...
    Vreemd wereldje dat wielerwereldje..
    02-05-2025 15:01
    Overdrijven is ook een vak.. Als je als wielrenner wat kilogrammen boven je koersgewicht zit dan heeft dat flink wat invloed op je prestaties. Er wordt niemand anorexia aangepraat
    02-05-2025 15:29
    Als ze al te zwaar stond is dat dan niet enkel een nadeel geweest in LBL, ervoor maakt dat wat minder uit want iemand als Mvdp is ook een pak massiever dan een Pogacar of zo? En corpulenter, dat woord heb je toch niet zo goed gekozen imho, er zit amper vet aan haar :-P
    02-05-2025 15:31
    Je kan de opmerking van Bleucanyon dan wel overdreven vinden, maar qua kort de bocht doet jouw opmerking er zeker niet voor onder....
    02-05-2025 16:31
    @Liz, wellicht kort door de bocht maar feit blijft dat je boven je optimale gewicht een stuk minder goed presteert.
    02-05-2025 16:36
    @Kennie, goed en terecht punt alleen noem ik haar niet corpulent. Ik bedoel dat ze op het oog zwaarder staat als je de foto's vergelijkt met vorig voorjaar. En dat is logisch gezien haar winter. Overigens, MVDP klimt ook een stuk minder goed dan Pogi ;-) Daarbij als je 3kg extra op MVDP plakt dan zal hij ook een minder goed voorjaar rijden toch? Zelfs in Roubaix..
    02-05-2025 16:54
    Op het vlakke gaat dat relatief zijn denk ik Hvitserk, daar maakt een kleine kilo meer of minder geen wereld van verschil (itt in de bergen of langere heuvels). En een beetje extra vet als het koud en nat is kan ook juist een voordeel zijn, topsporters hebben zo'n laag percentage dat ze daar ook sneller last van hebben.
02-05-2025 15:28
Wordt het niet eens tijd dat sporters gecoacht worden om de media in proportie te zetten tov maatschappelijk belang?
Ik snap Kopecky's reactie, en ik snap ook dat ze die druk en verantwoordelijkheid voelt, zeker hoe de media in België er mee bezig is. Maar het belang dat de media er aan hecht staat in geen verhouding tot het maatschappelijk belang.
Af en toe zou het goed zijn om een beetje uit die tunnel te komen en je te realiseren dat iemands persoonlijke sportprestaties maatschappelijk gezien niet meer (en in veel gevallen minder) van belang is dan een ander die gewoon haar of zijn werk doet. Ze presteert meer dan voldoende irt haar salaris (binnen haar "vakgebied"), dus dat lijkt me een betere norm dan de norm van de media. Dus zou beter zijn wanneer je de media niet als maatstaf gebruikt en de media zich daar ook van bewust is.
    02-05-2025 16:41
    Inderdaad, (mental) coaching in het algemeen lijkt me iets wat de ploegen zouden moeten kunnen bieden/vergoeden. De positieven en negatieven m.b.t. het zijn van een top-topsporter staan zo ver uit elkaar dat het mentaal ongetwijfeld veel energie zal kosten. Fijn als iemand daarbij kan ondersteunen.
02-05-2025 20:47
Moet zij weten

Reacties zijn gesloten.