Lorena Wiebes klopt Marianne Vos na zinderend slot op WK Gravel
foto: Fotopersburo Cor Vos
zaterdag 11 oktober 2025 om 15:00

Lorena Wiebes klopt Marianne Vos na zinderend slot op WK Gravel

Lorena Wiebes heeft zich in Zuid-Limburg tot wereldkampioen gravel gekroond bij de elite vrouwen. Nadat de ontsnapte Shirin van Anrooij in extremis werd ingerekend, toonde Wiebes zich in een sprint van een klein groepje sneller dan titelverdedigster Marianne Vos. De Italiaanse Silvia Persico maakte het podium compleet.

De vrouwen vertrokken om iets na 11.00 uur vanuit Beek voor een wedstrijd van 131 kilometer over onverharde wegen en door de Limburgse heuvels. Van een vroege vlucht was geen sprake. Er waren wel uitvalspogingen, maar niemand wist echt een groot gat te slaan. Wel lieten de Nederlandse vrouwen zich van voren zien. Onder meer Shirin van Anrooij, Geerike Schreurs en Femke de Vries gaven gas op zo’n tachtig kilometer van de streep.

Niet veel later begon ook Lorena Wiebes zich te roeren. Ze voerde met Silvia Persico (Italië) in haar spoor de druk op, waardoor het peloton verder begon uit te dunnen. Op vijftig kilometer van de streep ontstond vervolgens een gevaarlijke kopgroep. De Nederlanders Maud Rijnbeek en Femke Gerritse reden weg met de Duitse Romy Kaspers. Titelverdedigster Marianne Vos en Wiebes roken het gevaar en maakten de sprong. Zo hadden we plots vier oranjehemden in de ontsnapping van vijf.

Vos en Wiebes rijden weg 
De voorsprong van de vijf liep op tot bijna een minuut, maar in de tweede groep viel het nog niet helemaal stil. Vooral Persico hield het tempo hoog, maar het verschil liep pas echt terug toen Femke de Vries een tegenaanval plaatste en er ook nog demarrages volgden van Femke Markus en Van Anrooij. Een klein groepje met vijf Nederlanders (Larissa Hartog en Yara Kastelijn nog niet genoemd), maar óók Persico en Julia Kopecky (Tsjechië) scheidde zich af. Op 35 kilometer van de finish waren zij tot op vijftien seconden genaderd van de koplopers.

Het leek erop dat de achtervolgers in één ruk naar voren zouden rijden, maar het verschil bleef lang schommelen tussen de tien en twintig seconden. Vooraan begon het ondertussen onrustig te worden. Vos viel tussen kilometer 25 en 20 voor de finish meermaals aan, maar haar grote concurrente Wiebes had steeds een antwoord. Rijnbeek, Gerritse en Kaspers moesten wel passen en vielen terug in de groep Markus-Van Anrooij.

Hergroepering
Vos testte Wiebes daarna nog eens op een korte helling, maar de twee Nederlanders bleven voorlopig bij elkaar. Op 17 kilometer van de streep kregen ze echter gezelschap. Eerst van Persico en vervolgens ook nog van Van Anrooij, Rijbeek, De Vries, Markus en Kopecky. Uiteindelijk kwamen ook Kastelijn en Hartog nog aansluiten. Vlak voor de Bronsdalweg, de ultieme scherprechter op het WK-parcours, waren we zo weer met tien rensters.

Kastelijn trekt door op de Bronsdalweg – foto: Fotopersburo Cor Vos

In aanloop naar de Bronsdalweg – een beklimming van een kilometer aan gemiddeld acht procent – anticipeerden De Vries en Markus. Al op het eerste deel van de klim volgde echter weer een hergroepering. Kastelijn begon nu de forcing te voeren. Daarna viel Vos aan, maar al snel nam Kastelijn weer over. Wiebes moest even een gaatje laten, maar haakte daarna haar karretje toch weer aan. Op de top sloot ook Persico weer aan, even later volgden ook Van Anrooij en Kopecky.

Haalt Van Anrooij het? 
Op twaalf kilometer van de finish reed de net teruggekeerde Van Anrooij weg. Ze pakte al snel twintig seconden, maar op dat moment begon Kopecky (nu uitkomend voor Tsjechië, de rest van het jaar ploeggenote van Wiebes bij SD Worx-Protime) op kop te rijden. Zodoende bleef het verschil lang stabiel. Het verschil liep zelfs een beetje terug, maar op twee kilometer had Van Anrooij nog altijd veertien seconden voorsprong. Op dat moment versnelde Kastelijn echter in de achtervolgende groep. Daardoor werd het gat nog wat kleiner.

Van Anrooij begon met voorsprong aan de laatste kilometer, maar zou uiteindelijk net niet standhouden. Kastelijn nam nog eens de kop en bracht Wiebes zo in winnende positie. Wiebes ging de sprint vervolgens zelf aan en moest enkel Vos nog af te zien houden. Laatstgenoemde kwam nog bijna naast haar concurrente, maar moest toen toch het hoofd buigen. Zo pakte Wiebes de wereldtitel. Vos werd tweede, Persico pakte het brons.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Gravel is een van de hoofdthema's in de RIDE Magazine Najaarsgids. Natuurlijk kunnen we daarbij niet om het WK Gravel 2025 in Zuid-Limburg heen. Je leest alles over het evenement in ons blad en samen met parcoursbouwer Bram Tankink gaan we op zoek naar een onbekend mooie klim in het WK-parcours. Ontdek het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
43 Reacties
15:02
arme Van Anrooij...
15:04
Wat was dit lelijk. Kopecky die helemaal als knecht rijdt, Wiebes die de hele koers plakt, Yara die gewoon het gat naar van Anrooij gaat dichten (voor de premie?).

Heeft niks met de gravel vibe te maken.
    17:39
    Gravel vibe was over toen de uci en de prpfploegen zich ermee gingen bemoeien, maar ook voor die tijd een holle phrase.
15:01
Iemand die snapt waarom Kastelijn het gat met haar kamergenote Van Anrooij dichtrijdt?
    15:15
    Ik niet. Snap het ook niet.
    Een soort van sollicitatie bij SD-Worx of Jumbo lijkt mij zowat de enige mogelijk verklaring. Ze heeft wel een contract voor volgend jaar maar Fenix telt wel nog maar 8 rensters voor 2026 waarvan 2 slechts tot 28/02. Er lijkt toch wel iets aan de hand achter de schermen daar...
    15:48
    Mag toch hopen dat er nog een journalist is die Kastelijn om een reactie vraagt.
    15:48
    Ze staat 19e op de UCI-ranglijst, dus ik denk niet dat ze zich zorgen hoeft te maken over een nieuw contract. Misschien kreeg ze geld van Wiebes, maar of dat opweegt tegen de reputatieschade?
    Valt wel mee denk ik, 't is tenslotte ook een Nederlandse die won.
    16:06
    Denk zekers niet dat dat meevalt
    Als je de tactiek van de Nederlandse damesploeg van de afgelopen jaren mee in beschouwing neemt is het zelfs doodnormaal...
    16:21
    Geld
15:03
Ik noteer Yara Kastelijn op mijn zwarte lijst.
15:03
Wiebes heeft een deal met de duivel gesloten. Wat er ook is gebeurd, wie er ook zit, iedereen zal haar te allen tijde naar de streep rijden. Ploeggenoot? Ik help je, Lorena! Concurrente? Geen zorgen Lorena, ik los het wel voor je op. 119 overwinningen, 119 keer alleen in de laatste 50 meter op kop hoeven komen. Het is echt absurd.

Desalniettemin wel genoten van de spanning, dat zie je tegenwoordig maar weinig.
15:05
Genant dat ploeggenoot Kopecky, uitkomend als Tsjechische, zich leeg gaat rijden voor Wiebes. Dan doe je je trui ook geen eer aan.
Zou Lorena zo ook wel sieren als ze zelf ook keer zou overnemen en mee zou gaan rijden. Op deze manier wordt het echt makkelijk gemaakt, en het gebeurt keer op keer.
    Vooral dat, ja. Zelfs in kleine kopgroepjes draait Wiebes zelden mee rond, die blijft de kaart trekken dat ze "maar" een sprintster is, terwijl ze ook één van de betere klassieke rensters is.
Ontzettend lelijke finale. Ploegenbelang boven eigen belang in het geval van Kopecky en vervolgens Kastelijn die om onverklaarbare redenen een landgenoot terug pakt voor een andere landgenoot.
15:12
Landverraad. Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet…triest….
Wat een ongelofelijk lelijk finale. Zuur voor Shirin.
15:22
Als je het aantal deelnemers per land niet radicaal beperkt, moet je deze wedstrijd niet in een landentrui laten rijden. Ten eerste doen de bonden nauwelijks iets terug voor die gratis reclame (en kunnen dat ook niet omdat het aantal deelnemers niet te beheersen valt). Ten tweede wekt het verwachtingen rond teamtactiek terwijl daar helemaal geen sprake van is (en dat de wedstrijd ook niet ten goede zou komen).

Gewoon in sponsortruien laten rijden. Dan is veel duidelijker wie er bij wie hoort. Neemt gelijk ook een excuus weg waarachter die Amerikaanse gravelprofs zich kunnen verschuilen.
Ik hoop dat de barbecue ook wordt uitgezonden.
    15:39
    Zou voor alle zekerheid plastic bestek gebruiken…
15:21
Och, wat hoopte ik (tegen beter weten in) dat Persico de sprint zou pakken. Geen idee wat de afspraken waren (misschien deed Van Anrooij ook iets wat niet was afgesproken) maar anders is dit wel heel lelijk. Laat je Van Anrooij gaan dan heb je een volledig NL podium.
16:15
Kopecký is contractueel verplicht in dienst van kopvrouw Wiebes te rijden; daar is niets mis mee. Maar wat Kastelijn doet is schandalig; niet meer selecteren voor WK en EK op de weg en in het veld!
Nou Marijn, wat was dit dan weer?
15:05
De Roodhoofdts willen niet graag dat er iemand wint van de ploeg van Sven Nys.

Wel de eerste keer dat ik hoor dat Wiebes een ploegmaat bedankt in een flashinterview.
    16:27
    Hier mag de UCI wat mij betreft dan wel een boete voor geven... 'onsportief koersgedrag'
15:09
De vrouwen kunnen blijkbaar niet meer in landenteams rijden…
15:35
Een overwinning zonder glans, die met rente terugbetaald gaat worden in de toekomst.
15:39
Als Vollering dit had gedaan dan was Leiden in last geweest….
    16:29
    En daar verbaas jij je over?
15:40
Tsja met rente, iedereen rijdt voor Wiebes, doet ze zelf wel eens wat terug??
Oranje shirt staat bij WK gravel dus niet voor Nederlands team.
15:21
Wat een bizarre ontknoping op deze manier. Ik kan deze wedstrijd zo ook niet serieus nemen.
    15:25
    Dat laatste is natuurlijk onzin. Toonde juist aan dat deze titel extreem serieus genomen werd. Misschien wel te serieus.
    15:41
    Oblomov, dat is waar :-).

    Ik begrijp vooral niet waarom hier blijkbaar teambelang voor landsbelang gaat (het op kop rijden van Kopecky) en dat de NL rensters blijkbaar niet worden geselecteerd maar zich plaatsen. Dat geeft dit WK een heel gekke dynamiek.
15:46
Is er een bondscoach?
16:23
Lorena heeft gewoon haar portemonnee getrokken. En gaat nu Kopecky en Kastelijn betalen. Enige verklaring die logisch is imo. En dit kost NL een (bronzen) medaille.
18:15
Dit was een voorbeeld van een judaskus
SD Worx heeft gewonnen dankzij die Tjechische diesel die kilometers lang de achtervolging leide en Lorena die het weer makkelijk afmaakte.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.