Lorena Wiebes klopt Marianne Vos in Milaan-San Remo Donne met hulp van Lotte Kopecky
foto: Cor Vos
zaterdag 22 maart 2025 om 14:22

Lorena Wiebes klopt Marianne Vos in Milaan-San Remo Donne met hulp van Lotte Kopecky

Lorena Wiebes heeft Milaan-San Remo voor vrouwen gewonnen. De wedstrijd eindigde in een sprint van een klein peloton, nadat Lotte Kopecky de ontsnapte Elisa Longo Borghini terughaalde. Vervolgens toonde Wiebes zich sneller dan Marianne Vos en Noemi Rüegg.

Zaterdag 22 maart 2025 zal de geschiedenisboeken ingaan als een erg belangrijke dag voor het vrouwenwielrennen, want dan keerde na twee decennia Milaan-San Remo terug op de kalender. Met onder meer Demi Vollering, Lotte Kopecky, Marianne Vos, Elisa Longo Borghini, Elisa Balsamo, Lorena Wiebes, Katarzyna Niewiadoma en Puck Pieterse stonden quasi alle toppers van het moment aan de start.

Rond 11.00 uur vertrokken de vrouwen vanuit Genua. Vervolgens wachtte een tocht van 156 kilometer over onder meer de Tre Capi, de Cipressa en de Poggio. De finish lag, net zoals bij de koers voor mannen, op de Via Roma in San Remo. De lastige finale leek angst in te boezemen bij de vrouwen, want er werd bijna niet aangevallen in de openingsfase. De Nederlandse Anne Knijnenburg was één van de enige rensters die het probeerde.

Kopecky reed de eerste wedstrijd van haar seizoen – foto: Cor Vos

Nog eens Knijnenburg 
De renster van VolkerWessels kreeg echter geen vrijgeleide van het peloton, ze werd al snel weer ingerekend. Knijnenburg gaf echter niet op, want enkele tientallen kilometers later probeerde ze het nog een keer. Deze keer had ze meer succes en kreeg ze gezelschap van de Italiaanse rensters Laura Tomasi (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi) en Virginia Bortoli (Top Girls Fassa Bortolo). De voorsprong van het drietal was wel zeer beperkt.

Knijnenburg besloot vervolgens om haar medevluchters overboord te gooien. De 23-jarige renster trok flink door op zo’n goede 60 kilometer van de streep en liep uit op het peloton. Ze begon zo solo aan de eerste Capo, de Capo Mele. Nog voor die Capo Mele werd er gevallen in het peloton. Schaduwfavoriete Elisa Balsamo was het grootste slachtoffer. De Italiaanse kon verder, maar kreeg wel een deuk in haar carrosserie.

Knijnenburg liet zich zien – foto: Cor Vos

Tre Capi en valpartijen richting Cipressa
Al snel na de eerste Capo werd Knijnenburg weer bijgebeend door het peloton. Daar ging het tempo de lucht in door kopwerk van de vrouwen van Visma | Lease a Bike en Fenix-Deceuninck. Ook de rensters van FDJ-Suez en SD Worx-Protime lieten zich zien in de voorste gelederen van het peloton. Uiteindelijk draaide dat enkel om positionering, want er gebeurde weinig of niets op de Tre Capi.

Zo reed er een best ruim peloton richting de voet van de Cipressa (5,6km aan 4%). De nervositeit steeg ondertussen zeer hard in het peloton, wat tot verschillende valpartijen leidde. We zagen zo op korte tijd onder anderen Silke Smulders, Olivia Baril en Letizia Paternoster tegen de grond gaan. Het peloton werd zo op ongelukkige wijze een pak kleiner.

Ter illustratie – foto: Cor Vos

Geen vuurwerk op Cipressa
De vrouwen van SD Worx-Protime draaiden als eerste de Cipressa op. Zo begon wereldkampioene Kopecky in ideale positie aan de klim. Longo Borghini en Vollering zaten ook goed voorin en stuurden vervolgens één van hun ploeggenoten naar de kop van het peloton. Stilaan moesten er hier en daar wat rensters lossen in het peloton, maar het tempo was zeker niet verschroeiend. Een best ruime groep rondde zo de top van de Cipressa.

Alle favorieten zaten nog steeds in het peloton, dat zo’n 40 à 50 rensters groot was. In de afdaling van de Cipressa ontstond er opeens wel afscheiding, een groep van 20 rensters reed wat weg van de rest van het pak. Wederom waren quasi alle grote namen aanwezig, enkel Vos was er deze keer niet bij. Lang duurde dat verhaal echter niet, nog ver voor de voet van de Poggio kregen we een samensmelting.

Pas laat actie op de Poggio
Richting de Poggio ging het hard, maar op de eerste stroken zagen we nog geen versnelling. Cecilie Uttrup Ludwig (CANYON//SRAM zondacrypto) begon dan maar tempo te rijden voor Kasia Niewiadoma. Dat tempo lag niet hoog genoeg voor Juliette Labous, die op een kilometer van de top versnelde. Niewiadoma sprong naar het wiel en trok vervolgens zelf door. De Poolse kwam echter niet weg, waarna Kimberley Le Court het probeerde. Dit leidde tot wat afscheiding, maar veel rensters konden nog volgen, inclusief sprintsters Elisa Balsamo en Lorena Wiebes.

Op de top zaten nog vijftien rensters bij elkaar, inclusief Demi Vollering. Zij dook als eerste de afdaling in. Ze bleef de groep aanvoeren, totdat Puck Pieterse voorbij kwam piepen. De kopvrouw van Fenix-Deceuninck maakte gebruik van haar technische kwaliteiten om de rest onder druk te zetten. Eenmaal beneden zaten er nog meerdere rensters in haar spoor, onder wie Elisa Longo Borghini. De Italiaans kampioen knalde er na de afdaling meteen vandoor.

Longo Borghini probeert het – foto: Cor Vos

Longo Borghini teruggepakt, Wiebes de snelste
Longo Borghini sloeg een mooi gaatje, maar in de achtervolgende groep zette Lotte Kopecky zich op kop voor Lorena Wiebes. De wereldkampioene bracht de rest dichter en dichter, maar Longo Borghini had in de laatste rechte lijn nog steeds een kleine kloof. Uiteindelijk kwam de groep echter toch terug. Een sprint moest vervolgens de beslissing brengen.

Vos ging die sprint aan, terwijl Wiebes van wat verder moest komen. De Europees kampioen wist haar landgenote echter nog te passeren. Ze kwam als eerste over de streep, beloonde het werk van Kopecky en boekte een historische zege. Vos moest genoegen nemen met de tweede plaats, terwijl Noemi Rüegg beslag legde op de derde plaats.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
37 Reacties
22-03-2025 14:34
Dat Marianne Vos de énige was die Wiebes überhaupt nog kon bedreigen,
zegt vooral veel over de klasse en het talent van Vos.
    22-03-2025 15:12
    Ja, die gaat een mooie carrière tegemoet.
22-03-2025 14:37
Een wereldkampioen die als een van de favorieten start, en vervolgens alleen het gat in de finale dichtrijdt zodat een teamgenoot de sprint kan winnen en dan zelf 10e worden.

Volgens mij heb ik dit eerder gezien.
    22-03-2025 17:28
    Die zat bovenop de Poggio bij de favorieten en besloot uiteindelijk de kaart van zijn teamgenoot te trekken. Maar die had aanzienlijk meer gedaan op dat moment dan deze wereldkampioen.
22-03-2025 14:35
Dijk van een koers gereden door Wiebes en Kopecky. Minder punten scoren wat mij betreft de dames van FDJ. Vollering constant verkeerd gepositioneerd op de Poggio. Veel kracht verspeeld met opschuiven, en het teamwerk met Labous liep ook niet helemaal. Als je dan de Poggio al verprutst, pak het dan daarna aan zoals Longo Borghini. Laat Kopecky de kop nemen en ga dan om en om aanvallen. Nu rij je praktisch Wiebes naar de streep.

Ook vreemd vond ik dat Ferrand Prevot helemaal geen oog voor Vos leek te hebben. Het had niet uitgemaakt denk ik, maar als je Vos nog een lead-out geeft dan wordt het in ieder geval moeilijker voor Wiebes. Verder wel een heerlijke laatste 10k qua spanning. Wat mij betreft een blijvertje dit!
    22-03-2025 14:40
    Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar na wat ademhalen denk ik dat het nu vooral spannend was omdat Vos op de verrassing speelde. Met een lead-out door PFP is die verrassing er natuurlijk niet en dan was Vos wellicht nog ruimer geklopt geweest.

    Eventueel had PFP met Longo mee moeten zitten om daar te linkeballen, maar ik had niet het idee dat ze tot die jump in staat was.
    22-03-2025 14:46
    Tis niet dat je veel beslissingen kan maken in de laatste 500m als je tegen 60k op de meet afstormt in het wiel van Kopecky. Wiel houden, aftellen en beginnen sprinten bij het bordje dat het best bij jou past, ongeacht de kleuren van de truitjes voor of achter.
    22-03-2025 14:49
    FDJ heeft gewoon gedaan wat ze konden. Serieuze aanval van Labous en vervolgens Vollering die erop gokte dat er gat valt in de afdaling. Dat laatste lukte zelf eventjes, toen Pieterse overnam op dat gedeelte waar het sprinten van bocht naar bocht was. Maar het gat bleef klein omdat Longo Borghini bleef rijden, met Wiebes in haar wiel. Gaat die opzitten om Wiebes het werk te laten doen, ben je weg met Pieterse en vinden we het briljant gespeeld. Toeval speelt gewoon een grote rol bij wat achteraf een goede of slechte keuze blijkt.
    22-03-2025 15:04
    Een gele kaart voor PFP zou niet misstaan. Zwiept helemaal naar links, kegelt bijna de Zwitserse omver om vervolgens weer helemaal rechts te eindigen.
22-03-2025 14:24
Eerste keer dat we Kopecky iets zien door voor een teamgenoot?
    22-03-2025 14:25
    In 2025? Ja.
    22-03-2025 14:26
    eerste keer sinds de vorige keer
    22-03-2025 15:33
    Amstel vorig jaar al zeker
    22-03-2025 16:18
    Voor Remi Vollering deed Lotte dat uiteraard niet ;)
22-03-2025 14:37
Ik zou het niet gedurfd hebben om op Kopecky te wachten toen Longo Borghini ging, zeker niet aangezien ze in het wiel zat toen die laatste ging en dus ook gewoon had kunnen meeschuiven, maar het bleek de juiste keuze.

Voor het prestige van de race zou een omkering van de eerste twee beter zijn geweest. Vos niet op je erelijst hebben als race, is als Merckx niet hebben bij de mannen. Dan ontbreekt er iets. Maar goed, dat hebben ze aan zichzelf te danken door zo lang te wachten. Terwijl als er één race was die een vrouwenwedstrijd kon gebruiken om de saaiheid van de live-registratie te doorbreken, dan was het Milaan-San Remo wel
22-03-2025 14:30
Gaan we bij iedere sprint nu in de kop erbij zetten wie een gat heeft dichtheden WF? Kopecky was duidelijk niet goed genoeg dus logisch dat ze hier moet knechten.
    22-03-2025 14:32
    Kopecky heeft het onnodig spannend gemaakt. Als ze gewoon van voren had gereden, had ze veel eerder kunnen controleren. Nu heeft ze alleen haar eigen fout herstelt.
    22-03-2025 14:32
    En dat bleek uit welke fase?
    22-03-2025 14:35
    Zodanig niet goed genoeg dat ze erin slaagt om het gat op een wereldtopper te dichten. Je leest hier wel wat.
    22-03-2025 14:35
    stond vorig jaar bij de mannen ook gewoon in de titel, toen zonder klachten
    22-03-2025 14:40
    Als iemand nou gewoon antwoord geeft op zijn vraag, in plaats van er allemaal op te springen.

    Het antwoord is: nee.

    Alleen als het opmerkelijk is, bijvoorbeeld omdat een topper voor een teamgenoot kiest, net zoals vorig jaar bij de mannen.
    22-03-2025 15:08
    Azh het was vooral wiebes haar fout om boghini te laten vertrekken. Ze zat in het wiel en keek ernaar. Kopecky zat idd wat verder en heeft het erna rechtgezet
    22-03-2025 15:34
    AZH professionele Kopecky hater, maar zegt eigenlijk niks verstandig of juist
    22-03-2025 16:04
    Kopecky gaat jullie nog veel storen vrees ik :-)
22-03-2025 14:40
Met de combi Kopecky - Wiebes is het heel lastig deze race te verliezen. De ploeg FDJ is tot nu toe niet heel sterk, het is alleen Labous bij Vollering, dus de wedstrijd hard maken op deze makkelijke klimmetjes is dan onmogelijk. Iris Slappendel leek te denken dat Vollering er zelf aan had moeten beginnen op 35km van de finish, die lijkt vooral heel graag op Vollering te willen afgeven Maar ja ze leek ook te denken dat Balsamo in een sprint kans heeft tegen Wiebes.

Het koersverloop was gewoon volkomen logisch, precies zoals het bij de mannen ook zou verlopen als Pogi een matige ploeg zou hebben.
22-03-2025 14:33
Knappe overwinning van Wiebes, makkelijk mee kunnen rijden over Cipressa en Poggio. Met een beetje mazzel dat de koers niet heel zwaar werd gemaakt. Ook knappe 2de plek van Vos. Perfecte uurtje koers kijken terwijl de mannen rustig voort paddelen.
22-03-2025 14:25
Knap van Wiebes! En ook weer van Vos!
22-03-2025 15:55
Mooi dat deze wedstrijd weer terug is op de kalender voor de vrouwen.
Sterk deelnemersveld en de meeste topnamen vooraan in de finale, Longo Borghini maakt het nog spannend de laatste kilometers maar Wiebes uiteindelijk duidelijk de sterkste.
Fijn ook om Van Anrooij weer terug te zien in het peloton.
22-03-2025 20:00
Dit mag volgend jaar wel minimaal 180km worden. Nu is het een typische lengte van een vrouwenwedstrijd, maar zou m.i. net als bij de mannen de langste wedstrijd op de kalender moeten zijn.
    22-03-2025 23:10
    Dan gaan ze 50 km langer tegen elkaar aanleunen… in deze koers tellen alleen de laatste 30 km, en al helemaal voor het damespeloton…
    23-03-2025 03:03
    De lengte zorgt voor selectie, rensters geven zelf al aan dat er nog teveel rensters fris waren aan de voet van de Cipressa.
    23-03-2025 08:38
    @Polleke het is juist de optelsom van die lange aanloop waardoor een groot deel van het peloton in het laatste (spannende) gedeelte van deze race snel moet afhaken en de sterkste renners overblijven.
    Dat is bij de mannen het geval en zo zou het bij de vrouwen ook mogen/moeten zijn
    23-03-2025 09:41
    Misvatting dat afstand zo veel invloed heeft in het type koers als MSR… hoe ze die laatste hellingen opknallen, of niet, bepaalt welke renners in de uitslag komen…
22-03-2025 14:33
Jammer…!
22-03-2025 14:28
Sterk van sd works. Kopecky is in vorm zoveel is duidelijk
22-03-2025 14:31
Zeker knappe sprint van zowel Wiebes als Vos
22-03-2025 14:46
Als Wiebes mee is heeft SD Worx 99% kans op winst, als ze niet mee is, de helft, en als Vos wel mee is, misschien nog maar 25% en dus is plan A, hopen dat Wiebes mee is, en daarom rijdt Kopecky achter Wiebes de Poggio op, om de voortgang van dat plan in het oog te houden, en rijdt ze nadien zonder verpinken het gat op Longo Borghini dicht. Altijd fijn als plan A perfect uitpakt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine