‘Lilian Calmejane op weg naar Intermarché-Wanty-Gobert’

dinsdag 14 juni 2022 om 08:18
‘Lilian Calmejane op weg naar Intermarché-Wanty-Gobert’

foto: Cor Vos

Lilian Calmejane zal volgend jaar (waarschijnlijk) uitkomen voor Intermarché-Wanty-Gobert, zo meldt Het Nieuwsblad op basis van ‘welingelichte bronnen’. De 29-jarige Fransman is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen voor AG2R Citroën, maar beschikt over een aflopend contract.

Calmejane, die te boek staat als een rasaanvaller, zou inmiddels een mondeling akkoord hebben bereikt met de ploeg van Jean-François Bourlart, Hilaire Van der Schueren en Aike Visbeek. Overigens is het nog wel even wachten op de bevestiging van de transfer: volgens de reglementen van de UCI mogen transfers pas vanaf 1 augustus worden bekendgemaakt.

Laatbloeier Calmejane werd pas op relatief late leeftijd prof, nadat hij in 2016 op 23-jarige leeftijd zijn debuut maakte als beroepswielrenner. De Fransman kwam de eerste jaren van zijn carrière uit voor Direct Energie en beleefde zijn definitieve doorbraak in de Vuelta a España van 2016. Calmejane won in de Spaanse ronde de vierde etappe naar San Andrés de Teixido.

Calmejane boekte zijn voorlopig grootste zege in de Tour van 2017 – foto: Cor Vos

In zijn tweede profjaar bleek de Fransman een veelwinnaar, met eindzeges in de Ster van Bessèges, de Settimana Internazionale Coppi e Bartali en het Circuit de la Sarthe. Ook zijn grootste overwinning dateert uit 2017: vijf jaar geleden won hij tevens een Touretappe met aankomst in Station des Rousses. De laatste jaren is hij echter minder succesvol: voor zijn laatste zege moeten we drie jaar terug in de tijd.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Chaba 14 juni 2022 om 08:47

Die gaat volgend jaar ook weer winnen dus ;)

0
Kopinkas 14 juni 2022 om 09:24

Neem O’Connor en Cosnefroy weg bij AG2R en wat houd je nog over?
Een ploeg die qua has-been-karakter en pensioengerechtigheid niet veel voor Israel moet onderdoen: GVA, Naesen, Jungels. Op een Luxemburgse ITT-titel na (eenoog in het land der blinden) staan ze alle drie evenzeer droog sinds 2019!
In de Tour zullen Paret-Peintre, Bouchard en Peters wel quasi-kansloze offensieven opzetten. Dewulf is na zijn sterke herfst dit seizoen behalve een opflakkering in Le Samyn nauwelijks in beeld geweest. Komt er een kentering?
Voor Calmejane kan dit anderzijds wel eens de transfer zijn die hij nodig heeft om terug uit het moeras te geraken. Maar het kan evengoed niets worden. 2019 blijft toch een sleuteljaar: definitieve doorbraak van Pogacar, Covid voor de deur, en niets dat nog hetzelfde zou zijn…

0
Niels H. 14 juni 2022 om 15:09

Champoussin zou ik ook nog als derde sterkhouder toevoegen naast Connor en Cosnefroy

0
Dayer Quintana 14 juni 2022 om 09:36

Het is toch al een hele tijd minder met Calmejane, zijn beste periode was zonder twijfel in 2016 en 2017 bij Direct Energie. Nu lijkt hij mij bij AG2R ook helemaal niet op zijn plek te zitten, in de Giro nauwelijks in het offensief en daar ligt toch zijn sterkte.

Wanty deed eerder al Taaramäe, Hirt, Meintjes, Van der Hoorn,… terug opleven dus wie weet.

0
Ronellenfitsch 14 juni 2022 om 10:45

Destijds toen hij Gesink in de Tourrit voorbleef leek het nog zo logisch dat zo’n grote belofte RG klopte. Maar het bleek meteen het voorlopige einde van z’n status als topper …

0
xistnc 14 juni 2022 om 17:19

Hij klopte destijds niet alleen Gesink in die Tourrit, maar ook de rest van een kopgroep van 30? 40? volgens mij zelfs 50+ man. Onwaarschijnlijk, als je dat naast zijn palmares sindsdien legt. Hooguit van die die 1.1-koersen uit het Franse circuit.

0
zietemgaan 14 juni 2022 om 11:40

Wat ik vreemd vind bij AG2R-Citroën en Total ook, is dat hun sponsors best grote spelers zijn: een groot automerk, een oliebedrijf! Dan denk je automatisch aan INEOS en UAE, maar het verschil is hemelsbreed: ze verspillen met andere woorden hun rijke middelen. Stel je eens over dat er iemand al dat Franse geld competent inzet, wat zouden we dan niet te zien krijgen, maar neen …
Ik begrijp ook beter waarom een Franse supermarktketen dan maar liever voor een meer Noord-West-Europees ingestelde ploeg kiest.

0
Kopinkas 14 juni 2022 om 12:31

Wat ook meespeelt is het stevige marktaandeel dat Intermarché in Franstalig België aan het veroveren is. Net zoals Jumbo met een Nederlandstalig Belgisch uithangbord de markt in ‘Vlaanderen’ wil veroveren. En daar stopt het dan, want geen van beide supermarktketens wil voorlopig investeren in tweetalige communicatie, signaletiek etc.
Zo’n De Lie zou natuurlijk de gedroomde exponent zijn om als Waal de Intermarché-verovering van Wallonië verder te zetten (maar Franstalig België is natuurlijk niet zo wielergek als het Noorden).
Total is dan wel weer prominent aanwezig in België, al lijkt het me dat hun verandering van logo (van het strakke naar het meer krullerige) en het in de verf zetten van hun Franse identiteit met ‘énergies’ hun herkenbaarheid en aansprekend karakter geen goed doet (de Belgische elektriciteitsmarkt is al in handen van Franse spelers, en die zijn lang niet zo geliefd bij de bevolking). Zou wel eens cijfers willen zien of hun marktaandeel sindsdien niet terugloopt in Vlaanderen. (Total kiest er in tankstations aan secundaire wegen ook meer en meer voor om de brandstofprijzen niet prominent in beeld te brengen, erg merkwaardig).

0
Fifty 14 juni 2022 om 13:34

nee nee nee, one hit wonder wat vooral heel vol van zichzelf is maar eigenlijk een coureur in de marge met weinig potentie is geworden.

0
Posterix 14 juni 2022 om 15:16

Men ging er bij AG2R Citroen vanuit dat er naar parels gevist ging worden en dat Calmejane een duit in het parelzakje ging doen. Helaas is het uitgelopen op achter het net vissen… Ik hoop dat Calmejane bij bij Wanty beter tot zijn recht komt, want van de pre-pensionado’s hoeft hij niks meer te verwachten te leren.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone