Lidl-Trek neemt ambitieuze Andrea Bagioli over van Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
maandag 14 augustus 2023 om 11:17

Lidl-Trek neemt ambitieuze Andrea Bagioli over van Soudal Quick-Step

Andrea Bagioli rijdt vanaf 2024 voor Lidl-Trek. De 24-jarige Italiaan, die de komende jaren een Ardennenklassieker en een rit in een grote ronde hoopt te winnen, heeft voor drie jaar getekend bij de Amerikaanse formatie. Hij komt over van Soudal Quick-Step.

Bagioli werd in 2020 prof bij Deceuninck Quick-Step, zoals de ploeg van Patrick Lefevere toen nog heette. Hij won in zijn vier jaar bij het Belgische WorldTeam de Drôme Classic (2021), een rit in de Ronde van Catalonië (2022) en – onlangs – een etappe in de Ethias-Tour de Wallonie.

Lefevere liet eerder al doorschemeren dat Bagioli niet op een contractverlenging kon rekenen bij Soudal Quick-Step. “Ik heb een aantal mensen niet laten bijtekenen, vooral de Italianen, omdat hun loon niet in verhouding is met hun prestaties”, zei hij begin juli tegen Het Laatste Nieuws.

Meerdere aanbiedingen
Lidl-Trek was niet het enige team met interesse in Bagioli, vertelt hij op de site van zijn toekomstige werkgever. “De toekomst van dit team ziet er geweldig uit. En hoewel ik andere interessante aanbiedingen had, twijfelde ik niet toen ik een telefoontje kreeg van Luca (teammanager Luca Guercilena, red.). Ik heb het aanbod met overtuiging geaccepteerd”, aldus de Italiaan.

“Op dit punt in mijn carriere, na vier belangrijke jaren bij Soudal Quick-Step, is het tijd om iets nieuws te proberen. Ik wil hen bedanken voor de kansen die ze me gaven. Ik heb beetje bij beetje meer ervaring opgedaan. Ik ben gestaag gegroeid en heb prachtige resultaten behaald. Maar er is nog veel werk te verrichten, te beginnen met meer consistentie in mijn resultaten krijgen. Dat is iets wat ik wil verbeteren tijdens mijn nieuwe hoofdstuk bij Lidl-Trek.”

Een Ardennenklassieker winnen
Daarnaast hoopt Bagioli ook op uitschieters. “De ambitie is om snel een klassieker te winnen in de Ardennen, mijn favoriete koersen, en een rit in een van de drie grote ronden”, klinkt het ambitieus.

RIDE Magazine
40 Reacties
14-08-2023 11:28
Dat citaatje van Lefevre is voor mij zo typisch voor hoe hij omgaat in de pers: hij maakt er vaak een geldkwestie van. Hij zegt niet "de prestatie van de Italiaanse renners was niet goed genoeg" maar "de prestatie was niet goed genoeg voor het geld dat ik ze betaalde". Wat is die man toch gefixeerd.
    14-08-2023 12:09
    Geldwolf die niet kan omgaan met het gevoel van mensen. Is iemand voor de zakenwereld. Niet voor omgang met mensen.
    14-08-2023 12:22
    Voor Lefevere geldt gewoon vaak quid pro quo. Wil ook steeds aantonen dat hij heus niet te veel op z'n geld is getrapt, zolang er maar prestaties aan vasthangen
    14-08-2023 12:37
    Tja, dat is ook niet verrassend he. De manager van Bagioli gaat ook enkel met Lefevere praten over een opwaardering van het contract van z'n client. Het gaat allemaal over € en of die billijk zijn tov geleverde/verwacht te leveren prestaties.
    14-08-2023 12:47
    @ geel zwarte bril:

    Want zaken doe je niet met mensen?
    14-08-2023 12:54
    @Gelei: het gaat over geld én over mensen. Dat een belangrijk onderdeel van de onderhandelingen is hoeveel geldt iemand krijgt, betekent niet dat het heel handig is om dat deel van de onderhandelingen uit te lichten in de pers als je er niet uit bent gekomen.
    14-08-2023 15:08
    The Geldwolfpack
14-08-2023 12:34
Bij Ineos is dit een terugkerend patroon omdat ze vaak niet de lengte van contracten publiceren. Waarschijnlijk is hun selectie groter dan nu doet vermoeden. Daarnaast heeft Lefevere 5 nieuwe renners gehaald dat doe je niet als er een fusie aan staat te komen. Het lijkt me dat dit een broodje aap verhaal is.
    14-08-2023 13:27
    Precies dit !
    14-08-2023 23:12
    De vijf nieuwe namen vallen allemaal in een categorie die relatief goedkoop af te kopen is mocht er door fusie een overschot aan renners ontstaan.
14-08-2023 15:23
Hij werd Bagioli. daarvoor bestond hij niet.
14-08-2023 14:35
Veel gespeculeerd hier weer over mogelijke fusie, nutteloos.

Eerst zien. Dan geloven.
    14-08-2023 17:46
    Van een fusie geloof ik niets.

    Enerzijds zijn er "geruchten" over de toekomst van Remco (waar niemand de oorsprong van kent) en anderzijds is vader Evenepoel de enige die zich concreet roert en de discussie aanzwengelt. Dan is het voor mij vrij duidelijk van waar de wind waait.

    Vader Evenepoel orchestreert dit gewoon om Lefevere onder druk te zetten om sneller het ronde-team rond Remco te versterken. Mss vind Lefevere dat zelfs helemaal niet erg, want het geeft hem ook de kans om de druk af te leiden naar de sponsors en extra budget vrij te krijgen.
14-08-2023 11:51
Lidl-Trek heeft weer een toppertje erbij. Die hebben zich aardig versterkt.
    14-08-2023 13:54
    Bagioli, another one in the bag for Lidl-Trek!
14-08-2023 15:29
Heerlijk voor de post-WK komkommertijd: speculeren over fusie Ineos SQS
14-08-2023 11:54
Zelfs bij de krant De Morgen spreken ze al over een overname of fusie door Ineos van Soudal Quickstep. Dus van de toenemende geruchten zal wel iets van aan zijn. Verklaart ook de leegloop bij de 2 ploegen.
    14-08-2023 11:58
    Is de Morgen een graadmeter?
    14-08-2023 12:01
    Ineos heeft voor volgend jaar slechts 17 renners (ervan uitgaande dat De Plus en Thomas sowieso hun contract verlengen), bij Quick Step mogen er waarschijnlijk dan nog wel een paar met doorlopend contract weg. Ik denk ook dat het eraan zit komen, helaas
    14-08-2023 12:05
    @AnderJ niet noodzakelijk op vlak van sport, maar het is wel een van de “fatsoenlijkere” kranten in Vlaanderen.
    14-08-2023 12:07
    Ineos en Soudal Quickstep inderdaad de twee ploegen waar de nodige renners vertrekken zonder dat er vervangers zijn/worden aangetrokken. Veel wijst wel die kant op.
    14-08-2023 12:17
    Het uitblijven van verlengingen / IN transfers bij vooral INEOS doet inderdaad zoiets vermoeden.
    Beide teams hebben nog niet heel veel renners onder contract staan voor 2024, maar als je ze optelt is het wel te veel voor één team. Twee WorldTour teams met dezelfde eigenaars lijkt me juridisch onmogelijk, misschien komt er een structuur met een PCT?
    14-08-2023 12:18
    Awel heb er gisteren mijn kop is over gebroken en wegteam zie ik het inderdaad gebeuren alles wijst er ook op.

    Alleen zie ik meer problemen bij 1 materiaal.
    Je zit met 2 gigantische leveranciers van topkwaliteit met doorlopende contracten.

    Plus beide teams hebben zijtakken die niet echt passen bij elkaar
    Sqs devo en vrouwen
    Bij ineos baan en mtb


    Die 5tal overbodige renners kunnen perfect in devo team van soudal terecht en een prefot bij de vrouwen dan maar wilt die opnieuw de weg op?

    Wilt Ganna op een specialist baanwielrennen?
    Of gaat remco na al die jaren naar pinarello dat naar mijn gevoel toch minder is
    14-08-2023 12:32
    Indien Landa ook komt zit je bij SQS al aan 20 trouwens en een Van Lerberghe bv zal ook wel blijven voor Merlier dat is dan 21

    Lijkt al vrij veel
    14-08-2023 12:40
    Waar rook is, is ook maar al te vaak vuur aanwezig. Zeker als 1 van de hoofdrolspelers het vuurtje niet blust, maar enkel zegt dat de betrokkenen niet zoveel rook moeten maken.

    Ofwel het wordt een fusie, ofwel Evenepoel vertrekt naar Ineos. Waarbij het voor de clicks en de spektakelwaarde het laatste scenario natuurlijk het mooiste zou zijn. Gegarandeerd een paar maanden lang Lefevere-Evenepoel-SQS-Ineos nieuws om de winter door te komen, inclusief de nodige columns van PatLef, sappige rechtzaken en alles wat er nog meer bij komt kijken.
    14-08-2023 12:42
    @ Gapenberg, ja maar 21 renners voor een Worldtourploeg lijkt me dan heel weinig, hoe ga je dan een seizoensplanning maken en hoe ga je om met blessures en ziekte.
    14-08-2023 12:59
    @Voorgeborchte: dank voor de info.
    14-08-2023 13:06
    AP er gaan er nog bijkomen hoor
    Zeker de klassieke kern moet nog uitbreiden
    Als van Tricht , Knox, Steimle en de clerck niet onnozel doen over loon blijven die ook gewoon dat is dan 25

    Er zijn nog 188 renners zonder contract voor volgend seizoen die nu WT rijden waaronder volgende namen die mij interessant lijken voor SQS

    Konrad, Meintjes, De la cruz, Carthy, Bettiol, Lafay, Hofstetter , N oliveira, Garcia Cortina,
    Mozzato, B Thomas, Bouchard, Welten, Sobrero, ….

    Lijkt me dus geen enkel probleem om tot
    30 te komen
    14-08-2023 13:07
    @Gapenberg
    Die zijtakken lijken me niet echt een probleem, integendeel, die zijn net complementair.
    Ineos heeft momenteel geen vrouwen en devo team (tenzij Trinity, maar dat is niet binnen dezelfde structuur), dus die leemte wordt mooi opgevuld.
    De baan- en offroad ploeg bij Ineos zijn niet echt aparte ploegen, maar renners die gesponsord door Ineos de vrijheid krijgen hun ding te doen op de baan/MTB. Ik zie geen reden waarom Ferrand-Prévot niet zou verder blijven kunnen doen zoals ze nu bezig is. En het vrouwenteam zou haar dan de mogelijkheid geven in haar voorbereiding af en toe een wedstrijd van redelijk niveau op de weg te rijden, als ze dat zou willen.
    14-08-2023 13:08
    Mogelijkheden genoeg om tot 30 te komen, zowel voor Ineos als Soudal. Maar dat daar zolang nieuws over uitblijft is net een indicatie dat er iets speelt.
    14-08-2023 13:51
    MP complementair zeker en vast mij lijkt het als nieuwe ploeg gewoon zeer veel om dit allemaal rond te krijgen tegen februari
    Alpecin doet het ook zo maar die zijn zo gegroeid naar al deze takken.

    Zeker met de OS spelen er nog is bij lijkt met dat een enorme extra druk bovenop de ambities van Evenepoel waar het uiteindelijk allemaal om draait.
    Zou me verbazen als hij Ganna niet mee wilt maar die zal met zijn gedachte wel in Parijs zitten op de baan
    14-08-2023 14:25
    Inderdaad. Lefevere zal geen principieel bezwaar hebben tegen een totale overname door Ineos. Dat is immers gewoon een business deal. Zijn enige bezwaar is als REV zelf zou overlopen naar Ineos, want dan is het restant van SOQ niets meer waard, en dan komen er wel claims. Maar dat gebeurt dus niet als Ineos het geheel van SOQ overneemt.
14-08-2023 12:54
Het feit is gewoon dat sinds de focus is op Evenepoel veel renners bij SQS geen progressie hebben getoond. Dat Lefevere hierdoor vindt dat hij geen waar voor zijn geld krijgt, kan ik dan inkomen. De vraag is dan wel waarom hebben deze renners geen progressie getoond. Voor SQS is het belangrijk dat ze hier een antwoord op hebben. Er zijn trouwens maar 4 Italianen bij SQS. Dit betekent dus ook dat hij niet tevreden is over Ballerini en Masnada, aangezien Cattaneo heeft bijgetekend. Masnada heeft alleen nog een contract tot en met 2024.
14-08-2023 13:28
Jammer , maar veel succes gewenst andrea
14-08-2023 23:02
het is niet Lefevere die beslist wat er met de ploeg gebeurt, hij is slechts minderheidsaandeelhouder.
14-08-2023 11:33
Zonde want ik vind Bagioli toch een Alaphilippe in de dop. Sterke punch en sprint en kan aardig een berg over. Sterker nog, dit jaar over het algemeen kortere uitslagen gereden dan Alaphilippe.
    14-08-2023 13:56
    Maar tussen die beschrijving en een Ardennenklassieker gaan winnen gaapt toch nog een serieuze kloof. Hij mag me verrassen.
14-08-2023 11:33
Wel een opmerkelijke transfer in de context van Remco Evenepoel die betere knechten wil. Dit is toch wel een van de betere klimmers in het team.
    14-08-2023 12:20
    Leek mij juist iemand die nooit echt nuttig zou zijn in de bergen. Misschien wel voor heuvelachtig terrein maar daar hebben ze genoeg ander volk voor. En als ze Bagioli dan nog wat veel betalen ook snap ik het wel om hem te laten gaan
    16-08-2023 09:59
    Kon net een berg mee over geraken als het voor eigen rekening was, maar liet het in een dienende rol toch eerder snel lopen... leek me altijd dat hij niet héél veel zin had om te knechten voor een kopman.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine