Lidl-Trek neemt ambitieuze Andrea Bagioli over van Soudal Quick-Step
Andrea Bagioli rijdt vanaf 2024 voor Lidl-Trek. De 24-jarige Italiaan, die de komende jaren een Ardennenklassieker en een rit in een grote ronde hoopt te winnen, heeft voor drie jaar getekend bij de Amerikaanse formatie. Hij komt over van Soudal Quick-Step.
Bagioli werd in 2020 prof bij Deceuninck Quick-Step, zoals de ploeg van Patrick Lefevere toen nog heette. Hij won in zijn vier jaar bij het Belgische WorldTeam de Drôme Classic (2021), een rit in de Ronde van Catalonië (2022) en – onlangs – een etappe in de Ethias-Tour de Wallonie.
Lefevere liet eerder al doorschemeren dat Bagioli niet op een contractverlenging kon rekenen bij Soudal Quick-Step. “Ik heb een aantal mensen niet laten bijtekenen, vooral de Italianen, omdat hun loon niet in verhouding is met hun prestaties”, zei hij begin juli tegen Het Laatste Nieuws.
Meerdere aanbiedingen
Lidl-Trek was niet het enige team met interesse in Bagioli, vertelt hij op de site van zijn toekomstige werkgever. “De toekomst van dit team ziet er geweldig uit. En hoewel ik andere interessante aanbiedingen had, twijfelde ik niet toen ik een telefoontje kreeg van Luca (teammanager Luca Guercilena, red.). Ik heb het aanbod met overtuiging geaccepteerd”, aldus de Italiaan.
“Op dit punt in mijn carriere, na vier belangrijke jaren bij Soudal Quick-Step, is het tijd om iets nieuws te proberen. Ik wil hen bedanken voor de kansen die ze me gaven. Ik heb beetje bij beetje meer ervaring opgedaan. Ik ben gestaag gegroeid en heb prachtige resultaten behaald. Maar er is nog veel werk te verrichten, te beginnen met meer consistentie in mijn resultaten krijgen. Dat is iets wat ik wil verbeteren tijdens mijn nieuwe hoofdstuk bij Lidl-Trek.”
Een Ardennenklassieker winnen
Daarnaast hoopt Bagioli ook op uitschieters. “De ambitie is om snel een klassieker te winnen in de Ardennen, mijn favoriete koersen, en een rit in een van de drie grote ronden”, klinkt het ambitieus.
Want zaken doe je niet met mensen?
Eerst zien. Dan geloven.
Enerzijds zijn er "geruchten" over de toekomst van Remco (waar niemand de oorsprong van kent) en anderzijds is vader Evenepoel de enige die zich concreet roert en de discussie aanzwengelt. Dan is het voor mij vrij duidelijk van waar de wind waait.
Vader Evenepoel orchestreert dit gewoon om Lefevere onder druk te zetten om sneller het ronde-team rond Remco te versterken. Mss vind Lefevere dat zelfs helemaal niet erg, want het geeft hem ook de kans om de druk af te leiden naar de sponsors en extra budget vrij te krijgen.
Beide teams hebben nog niet heel veel renners onder contract staan voor 2024, maar als je ze optelt is het wel te veel voor één team. Twee WorldTour teams met dezelfde eigenaars lijkt me juridisch onmogelijk, misschien komt er een structuur met een PCT?
Alleen zie ik meer problemen bij 1 materiaal.
Je zit met 2 gigantische leveranciers van topkwaliteit met doorlopende contracten.
Plus beide teams hebben zijtakken die niet echt passen bij elkaar
Sqs devo en vrouwen
Bij ineos baan en mtb
Die 5tal overbodige renners kunnen perfect in devo team van soudal terecht en een prefot bij de vrouwen dan maar wilt die opnieuw de weg op?
Wilt Ganna op een specialist baanwielrennen?
Of gaat remco na al die jaren naar pinarello dat naar mijn gevoel toch minder is
Lijkt al vrij veel
Ofwel het wordt een fusie, ofwel Evenepoel vertrekt naar Ineos. Waarbij het voor de clicks en de spektakelwaarde het laatste scenario natuurlijk het mooiste zou zijn. Gegarandeerd een paar maanden lang Lefevere-Evenepoel-SQS-Ineos nieuws om de winter door te komen, inclusief de nodige columns van PatLef, sappige rechtzaken en alles wat er nog meer bij komt kijken.
Zeker de klassieke kern moet nog uitbreiden
Als van Tricht , Knox, Steimle en de clerck niet onnozel doen over loon blijven die ook gewoon dat is dan 25
Er zijn nog 188 renners zonder contract voor volgend seizoen die nu WT rijden waaronder volgende namen die mij interessant lijken voor SQS
Konrad, Meintjes, De la cruz, Carthy, Bettiol, Lafay, Hofstetter , N oliveira, Garcia Cortina,
Mozzato, B Thomas, Bouchard, Welten, Sobrero, ….
Lijkt me dus geen enkel probleem om tot
30 te komen
Die zijtakken lijken me niet echt een probleem, integendeel, die zijn net complementair.
Ineos heeft momenteel geen vrouwen en devo team (tenzij Trinity, maar dat is niet binnen dezelfde structuur), dus die leemte wordt mooi opgevuld.
De baan- en offroad ploeg bij Ineos zijn niet echt aparte ploegen, maar renners die gesponsord door Ineos de vrijheid krijgen hun ding te doen op de baan/MTB. Ik zie geen reden waarom Ferrand-Prévot niet zou verder blijven kunnen doen zoals ze nu bezig is. En het vrouwenteam zou haar dan de mogelijkheid geven in haar voorbereiding af en toe een wedstrijd van redelijk niveau op de weg te rijden, als ze dat zou willen.
Alpecin doet het ook zo maar die zijn zo gegroeid naar al deze takken.
Zeker met de OS spelen er nog is bij lijkt met dat een enorme extra druk bovenop de ambities van Evenepoel waar het uiteindelijk allemaal om draait.
Zou me verbazen als hij Ganna niet mee wilt maar die zal met zijn gedachte wel in Parijs zitten op de baan