Leo van Vliet reageert op auto-incident met Tadej Pogacar: “Ik kan er niets mee”
foto: Cor Vos
maandag 17 april 2023 om 07:15

Leo van Vliet reageert op auto-incident met Tadej Pogacar: “Ik kan er niets mee”

Koersdirecteur Leo van Vliet kreeg de hoon over zich heen in de finale van de Amstel Gold Race 2023. Op een kleine tien kilometer voor het einde passeerde hij solo-aanvaller Tadej Pogačar, die op dat moment Ben Healy als achtervolger had. Het verschil tussen die twee werd niet direct groter. De auto van de koersdirectie nam echter geen afstand en reed ruim een kilometer kort voor de latere winnaar. De kritiek op social media was niet mals.

Bij In het Wiel heeft Leo van Vliet gereageerd op het voorval. “Ik heb die commotie ook gehoord. Als je een foto maakt als wij passeren… Wij reden erachter (Pogačar, red.) en op een gegeven moment komt-ie korter bij (Healy, red.). Dan moet je erachter vandaan. Ik ken het parcours, daar wordt het alleen maar smaller. Toen zijn we er voorbij gereden, maar dan moet je voorzichtig zijn want het was niet zo breed. Als iemand dan een foto maakt dat er een auto voor rijdt… Wat moet ik daarmee?”

“Ik denk dat we beter kunnen kijken naar wat voor een mooie koers we gezien hebben. Ik weet ook niet wat voor zin het heeft. Maar dat is iets van de media”, gaat Van Vliet verder. Vervolgens wijst In het Wiel hem erop dat het de koersdirecteur toch vijfhonderd meter tot een kilometer zo’n twintig meter voor Pogačar blijft rijden. “Dat is helemaal niet waar! Ga de beelden maar kijken… Wij rijden er wel voor, maar daar heeft hij toch helemaal niets aan? Dan moet je het uitproberen. Ik heb zelf ook gefietst, ik kan het me niet voorstellen. Wat voor baat heb ik om dat te doen? Wij rijden er ver genoeg voor. Er is niets aan de hand.”

Pogačar zelf reageerde ook op het voorval. Dat lees je in onderstaand artikel.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
101 Reacties
16-04-2023 20:50
Leo tuurlijk hebben we een prachtige koers gezien. En ik begrijp ook dat je liever Pogacar dan Healy op de erelijst heb staan. Welke organisatie wil dat niet Pogi op ze erelijst.
    17-04-2023 11:22
    Het is moeilijker om Pogacar niet op de erelijst te krijgen....
16-04-2023 22:51
Deetie ook voor MVDP. Die kon in '19 van moto naar moto rijden. Leo is alleenheerser in de laatste grote koers die Nederland nog rechthouden kan. Dan fix je gewoon de naam die je op de erelijst wil hebben. Große Klucht!
    16-04-2023 22:59
    Klinkklare onzin dat van die 'moto apres moto' alleen voor vd Poel. Nooit gezien, nooit gerapporteerd. Limite diffamation
    16-04-2023 23:08
    Haha heb je hem ook weer, Beer light.
    16-04-2023 23:09
    @uinionwagtmans

    Tja, dat is het dan ook net, één van de spectaculairste comebacks van de voorbije jaren en dan nog wel van de thuisheld in zijn thuiswedstrijd en het is volledig buiten beeld gebeurd.
    16-04-2023 23:15
    Ik heb al gezegd dat AGR slecht in beeld (is te brengen). Maar ik schreef ook 'nergens gerapporteerd'
    Steeds twijfel induceren is een rottend proces. Dat het niet in beeld is betekent niet dat het wel gebeurd is
    16-04-2023 23:17
    GP heeft een ziekelijke obsessie lijkt het wel
    17-04-2023 00:24
    Deze Beer light valt toch steeds wat zwaarder uit.
    17-04-2023 13:56
    @unionwagtmans, dan heb je een selectief geheugen. Van Vliet is op de vingers getikt door de UCI in 2019. Er was veel heisa over toen, als je de beelden vertraagd analyseert en de strava van Van der Poel en Alaphilippe ernaast legt weet je genoeg.

    Er was die licht oplopende tegenwind strook meer dan 5km voor de finish (dus voor het getwijfel van Alaphilippe) waar Ala 36km/h gemiddelde en Van der Poel 50km/h gemiddelde, op de wedstrijdbeelden haalt MVDP ook een motor in. (Waar hij al een tijdje voor aangezogen werd).

    In de laatste bochten voor het rechte stuk is er ook een beeld waar de VDP en groep op 5 meter van een moto rijden. Alaphilippe is op dat moment al op het rechte stuk, uiteraard moto er achter. MVDP moest(!) winnen van Van Vliet.

    Dit zijn 2 momenten maar ik geloof dat Thijs Zonneveld in zijn Twitter draadje toen er nog andere aanhaalde. Natuurlijk moet dit van fans en NOS in de doofpot. Maar wie de beelden analyseert kan er makkelijk een Andere Tijden Sport van maken. Ik zou zeggen, na dit nieuwe incident. 't Is de moment!
16-04-2023 21:28
Beste Leo het is ook zwaar overtrokken die heisa. Nog effe en er wordt een korte geding tegen je aangespannen want dat kan allemaal in dit zieke land. Of erger straks wordt je nog bedreigd.
    16-04-2023 21:38
    Had je die Belgische kentenplaat nog gespot?
    17-04-2023 07:04
    Landen waar je een kort geding tegen iemand kan aanspannen zijn hartstikke ziek.. Toch?
16-04-2023 20:49
Logisch antwoord, hij kon er niks aan doen! Eerlijkheid moet ook vanuit de renners komen, als pogacar niet achter die auto ging rijden was er niets aan de hand geweest
    16-04-2023 20:52
    Ja hoor eva ..
    16-04-2023 20:55
    Haha, victimblaming goes wielersport.
    16-04-2023 20:58
    Eva is vast een trol :(
    16-04-2023 21:33
    Dat is niet aardig dikke vrouw
    16-04-2023 21:50
    Inderdaad, als Pogacar gewoon wat harder rijdt, hoeft Leo er helemaal niet langs. Overigens had Healy ook wat langzamer kunnen rijden.

    Leo is geen dader maar slachtoffer.
    16-04-2023 22:07
    Kan het zijn dat je nog niet zolang koers kijkt?
    16-04-2023 23:16
    Schijnbaar is Eva de vrouw van Leo....
    17-04-2023 10:47
    Plusje voor Eva. Blijft toch prachtig dat dat Wielerflits publiek niet genoeg IQ-puntjes heeft verzameld om een grapje te herkennen.

    Gewoon even in die remmetjes knijpen als de koersdirecteur voor je zit. Op school ga je toch ook niet voor de voeten van de juf lopen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine