Lensworld-Kuota moet stoppen door afhaken hoofdsponsor

vrijdag 27 oktober 2017 om 13:15

België telt volgend seizoen een vrouwenploeg minder. Lensworld-Kuota moet noodgedwongen de ploeg opheffen door het wegvallen van hoofdsponsor Lensworld.


Onlangs werd hoofdsponsor Lensworld overgenomen door het bedrijf LensOnline. In de nieuwe strategie van het bedrijf is geen ruimte voor de sponsoring van een UCI-vrouwenploeg. “Ik ben er kapot van”, zegt teammanager Heidi Van De Vijver tegen Het Nieuwsblad.

“Voor volgend seizoen had ik een mooie kern klaar en ook met omzeggens alle sponsors zat het goed. Maar alleen de hoofdsponsor laat het nu afweten. En dan is het verhaal snel gedaan. Ik probeerde de voorbije dagen nog op zoek te gaan naar een nieuwe geldschieter maar de tijd is onze grootste tegenstander. Ik wou onze rensters niet langer in de onzekerheid laten leven.”

Bij de Belgische ploeg staan twee Nederlandse renster onder contract; Anouk Rijff en Winanda Spoor en de tot Belgische genaturaliseerde Kim de Baat.

“Ik ben eigenlijk wel fier met wat ik de laatste jaren uit de grond heb kunnen stampen. We eindigden op de UCI-ranking als het beste Belgische team op de zestiende plaats met weliswaar het kleinste budget. Dat wil toch wat zeggen. Maar nu koop ik daar natuurlijk niets mee”, gaat Van De Vijver verder.

Volgend seizoen telt België drie UCI vrouwenploegen: Lotto Soudal Ladies, Experza-Footlogix en Lares-Waowdeals (onder een nieuwe naam). In 2018 staan namens Nederland vier ploegen ingeschreven bij de UCI: Boels-Dolmans, Parkhotel Valkenburg, Sunweb en WaowDeals Pro Cycling (opvolger WM3 Energie).

Dit artikel delen:

13 Reacties

Patat Lefevre 27 oktober 2017 om 15:02

Nog nooit van gehoord. Ik ga ze dus ook niet missen. Hopelijk gaat Kuota nu weer een échte ploeg sponsoren in het mannenpeloton.

Gabriel Melching 27 oktober 2017 om 15:10

@patat
Godallemachtig wat een k*t opmerking,
het is toch sneu dat zoveel dames nu hun baan verliezen? Veel ploegen zitten nu al vol.
En dan ook nog zeggen dat ze een échte ploeg moeten sponsoren, alsof de mannensport zoveel beter is dan die van de vrouwen…

Cavia 27 oktober 2017 om 15:42

@patat zelfs voor iemand met zo’n beperkte kennis van zaken , is dat een beschamende opmerking.

Patat Lefevre 27 oktober 2017 om 15:52

Gaat helemaal niet over mannen of vrouwen wielrennen. Slaat de politieke correctheid hier ook al door? Ze hadden eerst een échte (eigen) ploeg in het mannenwielrennen in plaats van co-sponsor te zijn van een vrouwenploeg.

bidon colle 27 oktober 2017 om 15:58

@Patat Lefevere: Dat moet je zeggen tegen de manager van de ploeg en niet hier. Jammer dat deze hele sympathieke vrouwenploeg het vrouwenwielrennen moet verlaten.

Dolfy 27 oktober 2017 om 16:14

Wel erg lullig die timing. De renners balen enorm, opeens hebben ze geen ploeg meer. Vind nu nog maar een ploeg…

Frits des Jeux 27 oktober 2017 om 16:51

@pat lefevre Kuota is nog steeds nadrukkelijk betrokken bij Lotto Kernhaus.

marehoek 27 oktober 2017 om 18:06

Zal er toch iets mis zijn met de naam Lefevre?

ah-ja 27 oktober 2017 om 18:40

Crowdfunden, met bitcoins? Wat zou dat kosten zo n vrouwenploeg? En bitcoin is als een raket. Niemand die zoiets wil opstarten?

Hoebele 27 oktober 2017 om 21:15

Enorm droevig nieuws. Rijff en Spoor zijn wellicht niet de meest bekende namen, maar oud-wereldkampioene Guderzo en veldrijdster Arzuffi spreken misschien meer aan bij het grote publiek, en ook Confalonieri die vorige week brons pakte op het EK afvalkoers.

SolitaryShell 28 oktober 2017 om 00:18

Hoe maken ze dan zo’n sponsorcontract op als ze er kennelijk zo makkelijk vanaf kunnen? Normaal breekt een overname geen contract.

Mwielerfan 28 oktober 2017 om 00:47

@patat als je met politieke correctheid bedoelt om enigszins fatsoenlijk tegen en over elkaar te doen, dan wel. Asociaal tokkie gedrag en beledigingen hoeven van mij niet. Dan heb ik het over je opmerking ‘echte ploeg in het mannenpeloton’.
Ik begrijp je punt wel dat ik toch wel veel uitslagen van vrouwen wielrennen check en de ploeg mij ook weinig zegt. De toevoeging mannenpeloton suggereert dat je vind dat er geen echte ploeg is in het vroywenpeloton en dat zou ik uitermate seksistisch noemen. Dat soort ouderwetse onzin is wat mij betreft nergens welkom

sverige1977 28 oktober 2017 om 14:41

@SolitaryShell: precies wat ik dacht. Tenzij er een clausule in heeft gestaan omtrent een dergelijke situatie uiteraard.