Leider Roglic na enerverende rit: “We mogen niet verslappen”
Primoz Roglic - foto: Cor Vos
zaterdag 12 september 2020 om 19:32

Leider Roglic na enerverende rit: “We mogen niet verslappen”

Primoz Roglic kan met vertrouwen het hooggebergte in. De kopman van Team Jumbo-Visma zag zijn leiderstrui in de listige rit naar Lyon dankzij alert rijden van zijn ploeggenoten niet in gevaar komen. “Ik had gedacht dat de etappe vandaag een stuk rustiger zou verlopen,” blikt hij terug op de site van zijn ploeg.

De rit ontplofte al vroeg. “Het was volle bak vanuit het vertrek door het werk van Bora en CCC”, aldus Roglic. “Het klopt dat we niet hebben hoeven werken, maar we moesten toch gefocust blijven en van voren blijven rijden. Vooral in de technische finale”, kijkt hij terug.

De Sloveen roemt zijn ploeggenoten, die alert waren toen Egan Bernal in de finale een versnelling plaatste. “De ploeg was weer erg sterk. Het was echt ongelooflijk wat de mannen gedaan hebben en hoe snel ze hebben gereageerd op de aanval van Bernal. De Tour is de Tour en er kan iedere dag van alles gebeuren. We mogen niet verslappen.”

Morgen wacht de zwarte bergrit met aankomst bovenop de Grand Colombier. “Morgen wordt een mooie uitdaging voor ons”, oordeelt Roglic, die in het algemeen klassement een voorsprong heeft van 44 tellen op zijn landgenoot Tadej Pogačar. “De ploeg is sterk en we moeten blijven doen wat we altijd doen.”

RIDE Magazine
30 Reacties
12-09-2020 20:05
Zou het helemaal niet erg vinden als Roglic morgen wel verslapt, druk hem maar in de positie dat hij ook zal moeten aanvallen. Vrij kleurloze leider.
    12-09-2020 20:35
    Hij zal wel moeten als een andere klassementsman gaat. En die rit morgen lijkt zeer moeilijk te controleren.
    12-09-2020 20:40
    Hater. Wees toch eens trots dat een NL ploeg eindelijk eens mee doet in de Tour.

    Negatievelingen allemaal hier op WF.
    12-09-2020 20:56
    Magician
    Was je het vergeten dat je hier geen kritiek mag leveren op nederlandse ploeg.
    Wielerflits is voor niets zwart geel.
    Jij bent geen hater,
    12-09-2020 20:59
    Hij rijdt tot nu toe inderdaad vrij kleurloos, alles in dienst van het einddoel, terwijl hij in het verleden toch een leuke renner was om te volgen..
    Tuurlijk waren die tours die door Sky werden lamgelegd ook vrij saai, maar Froome deed nog wel grappige dingen.. Echte aanvallen in bergetappes, later zelfs op hele onverwachte momenten..
    12-09-2020 22:29
    de tour winnen is zo ontzettend moeilijk en tegenwoordig is de manier waarop Roglic het doet bewezen de beste manier. het alternatief is een nucleaire aanval van Lance op een col waarin hij 8 minuten wegrijdt. geweldig om te zien natuurlijk maar daar zouden we ons nu wel van achter de rode oortjes krabben.
    ik vind Roglic trouwens echt totaal niet te vergelijken met Froome. Froome maakte ook gebruik van een superieure ploeg maar daar houdt het vergelijk wel op. een onvoorspelbare renner, grillig ook, met een kenmerkende stijl. Roglic is veel meer een machine. heb hem nog niet buiten adem gezien deze tour terwijl zijn concurrenten aan het schreeuwen waren.
    12-09-2020 22:57
    Chasse_patate, Jumbo-Visma is helemaal geen (puur) Nederlandse ploeg... Er zijn meer ploegen met Nederlandse renners en/of een Nederlands management.
    13-09-2020 07:00
    Uiteindelijk was de laatste kleurrijke winnaar Nibali...

    Wiggins, Froome, Thomas, Bernal en nu eventueel Roglic, allemaal verdiende winnaars, maar Brailsford heeft er wel voor gezorgd dat de Tour de laatste jaren op vrijwel identieke manier wordt verreden en gewonnen.

    TJV pakt het op dit moment nog wel anders aan (met toch al 3 overwinningen in de eerste week), maar met Roglic in het geel zullen ze toch wel de Brailsford methode gaan hanteren in de laatste week - controle, controle, controle en dan de tijdrit winnen.
    13-09-2020 10:34
    Geven we daar Brailsford niet iets teveel krediet?

    Uiteindelijk is deze SKY/INEOS-tactiek natuurlijk gewoon ordinair afgekeken van de ploegen van Armstrong/Bruyneel, zowel qua personele bezetting, wedstrijdtactiek als de minutieuze voorbereiding op de Tour. De verschillen tussen beide kampen is ook niet zo gek groot en meer bepaald door tijdsgeest en maatschappelijke ontwikkelingen dan wat anders.

    In beide gevallen treintjes volg eigenlijke kopmannen als luxeknechten die een strak tempo rijden op de cols, tot de absolute finale waarna de kopman zijn ding mag doen. Ook Armstrong ging niet vroeg weg in de finale en haalde ook substantieel veel tijdsverschil tegen de klok. Vooraf aan de Tour allebei heel weinig koersen, veel hoogtestages.
    13-09-2020 11:10
    Nibali een kleurrijke winnaar? Nou, zo heb ik vandaag ook weer goed gelachen. Het is inderdaad niet "moeilijk" (je begrijpt de relativiteit van de uitspraak) om een Tour te winnen als de twee renners die onder elke omstandigheid plaats 1 en 2 zouden bezetten hun ongetwijfeld in 2014 iconische tweestrijd niet konden uitvoeren omdat ze voor de eerste aankomst bergop allebei helaas al in de lappenmand lagen. De echte Tour van 2014 werd dat jaar in de Vuelta betwist. En hoe.

    Verder vind ik dat Froome onterecht toch wat neergehaald wordt, want hij was wel degelijk vaak dominant in zijn Tours (ok, de laatste was veel nipter, maar ook dat bracht dan spanning mee) en de terechte winnaar. Dat hij ook nog eens Tour-Vuelta-Giro op rij won om daarna opnieuw podium te rijden in de Tour. Ik wil het er nog zien doen. Ik ben nooit echt een megafan van Froome geweest, maar hij krijgt wel mijn respect.

    Voor Roglic heb ik dat trouwens ook: goede renner, heeft al mooie dingen laten zien. Helaas nog niet echt in deze Tour. Je kan hem dat misschien niet verwijten, want hij staat als leider en het gaat hem - mede door zijn ploeg - misschien wat vlot. Maar dan moet je er wel tegen kunnen dat het een zeer kleurloze uitstraling heeft.
    13-09-2020 13:37
    @Stephen JV is dus inderdaad een Nederlandse p;oeg met ook buitenlandse renners want de enige ploeg met een Nederlandse licentie zoals ook Ajax een Nederlandse ploeg is. Zo simpel is het,
12-09-2020 21:11
Morgen mag en gaat roglic los. Na morgen is de tour beslist qua eindwinnaar.
    13-09-2020 10:48
    Kijk even naar de nog resterende ritten en concludeer dan dat je visie een beetje kant noch wal raakt .
12-09-2020 21:47
Je moet het allemaal maar kunnen. Iedereen staat hier altijd enthousiast op de banken voor renners met enorm overschot, die met krachten smijten links en rechts. De Tour is geen Marvel film.
    12-09-2020 22:46
    +1 sommige commentaren getuigen van weinig realisme
    13-09-2020 07:15
    Inderdaad. Sommigen zouden zelf eens een paar cols na elkaar abloc moeten oprijden.
    13-09-2020 10:53
    Roglic kleurloos? Al die negatieve reacties over hem hier. Ook Wuyts doet geregeld een duit in hetzelfde zakje: "een suivreur, die Roglic" en "hij schakelt de ambities van Wout van Aert uit" , is ook een veelgemaakte opmerking van Wuyts.
    Wat moet Roglic dan doen? Iedere bergetappe aanvallen en in de derde, zwaarste week, opgebrand zijn? Hij heeft met zijn prima ploeg maar één doel voor ogen en dat is de gele trui Parijs binnenbrengen. De rest is bijzaak, maar blijkbaar is dat voor enkelen hier moeilijk te bevatten en wordt Roglic "kleurloos" genoemd. Mij niet gezien ! Ik geniet van de dominantie van JV en hoop dat ze dat tot in Parijs volhouden. Dan is hun doel bereikt en mogen de portemonneetjes geopend worden !
12-09-2020 21:54
Tegeltjeswijsheid: Als je de Tour wil winnen kun je enkel volger zijn als je leider bent.

Respect voor Roglic. Ik denk wel eens dat hij minder over heeft dan het lijkt...

De top 3 binnen 1 minuut en de top 8 binnen 2 minuten, ik vind het heerlijk spannend.
    13-09-2020 07:17
    Klopt. En Roglic heeft een enorm goede poker-face, maar leek vrijdag wel degelijk op z’n max omhoog te rijden. Anders was ie echt wel verder weg gereden van Porte en co, die redelijk op dezelfde achterstand bleven.
    13-09-2020 07:55
    Vergelijk zijn gezicht einde etappe 13 en vorig? jaar t-a toen hij door Yates Los werd gereden.. het word bleker en hij rijd zonder bril. Dat zelfde zag je komen bij het einde van etappe 13.

    Dus idd ik denk dat roglic helemaal niet zo super veel meer overheeft.
    13-09-2020 08:05
    Dat je je bril af zet heeft meer met lage snelheid en hoge inspanning te maken, dan willen die krengen nogal eens beslaan wat vrij lastig koerst. Of ie bleek is vind ik op tv nogal moeilijk te zien. En dat ie op z’n max omhoog reed betekent niet dat ie slechter aan het worden is.
12-09-2020 22:37
De meeste Nederlanders vinden het leuker om de Tour te volgen als een landgenoot het goed doet. Het maakt daarbij niet uit voor welke ploeg deze landgenoot rijdt. Ik denk niet dat veel Nederlanders een warm gevoel krijgen als Roglic de Tour wint. De meeste zullen terugdenken aan dat ene grote moment dat Dumoulin zich ongevraagd opoffert. En aan al die andere momenten daarna waarbij dat nogmaals gebeurt. Dumoulin had ook na zijn fout gewoon het mede-kopmanschap moeten blijven opeisen en voor zichzelf moeten blijven rijden. De Nederlandse media moeten dit naar mijn mening veel steviger richting Dumoulin ventileren.
    12-09-2020 22:43
    Had gemoeten? Van wie en waarom? Wat heeft het voor zin als Dumoulin niks voor Roglic zou hebben gedaan en nu 10e zou staan ipv 12e. Nu speelt hij in elk geval nog een rol van betekenis.
    12-09-2020 22:45
    Als Tom Dumoulin ook maar enige kans had gedacht te maken om te winnen had hij zich nooit zo opgeofferd. Hij is best goed, maar zeker niet goed genoeg. Wat een media-statement daaraan zou kunnen veranderen ontgaat me totaal. Wensdenken dit.
    12-09-2020 22:51
    De Nederlandse pers had veel kritischer richten Dumoulin moeten zijn na zijn fout. Dan was het misschien tot hem doorgedrongen dat hij tot het laatste moment voor zichzelf moet gaan. Ik zie hem ook nu nog steeds ongevraagd kopwerk doen. Toen Mollema hoger in het klassement stond dan Porte in het begin van de Tour, heb ik hem geen trap voor Mollema zien doen... Dumoulin is te dienstig, te soft...
    12-09-2020 23:16
    Ik zie een hoop teleurstelling, maar het feit blijft als je niet goed genoeg bent, dan ben je niet goed genoeg, de 'Nederlandsche pers' kan daaraan weinig veranderen. De ploegdoelstellingen zijn heel duidelijk en lijken ook nog eens haalbaar. Van Aert-supporters vinden dat niet fijn omdat ze liever van Aert zien winnen en Dumoulin supporters omdat ze liever Dumoulin zien winnen. Soit, de pers begrijpt het beter dan de supporters denk ik.
    13-09-2020 00:33
    @stephen; Je kent Dumoulin slecht en de situatie als je die 2 laatste zinnen schrijft;
    "Dumoulin had ook na zijn fout gewoon het mede-kopmanschap moeten blijven opeisen en voor zichzelf moeten blijven rijden."
    Het was zijn eigen keus en tegen de zin in van de ploeg. Dus hoe bedoel je terug opeisen? Zijn orders vanuit de ploeg zijn na het incident geweest dat hij volle bak moet doorrijden na dat hij als laatste man van kop af moet voor Roglic.

    'De Nederlandse media moeten dit naar mijn mening veel steviger richting Dumoulin ventileren'. Alsof Dumoulin (en zijn team) zich door de media laten beïnvloeden qua tactiek. Als je hem een beetje kent weet je dat hij helemaal niet zit te wachten op gezeur vanuit de media en sluit zich daar inmiddels echt voor af. Ze zijn echt teveel prof om zich door media te laten leiden. Je doet het een beetje voorkomen alsof het een jeugdvoetbalwedstrijd is waarbij de ouders langs de kant de spelers en de coach kunnen beïnvloeden.

    Wat jij allemaal ervaart qua teleurstelling ligt echt niet aan Dumoulin en/of de keuzes van de ploeg. Je hebt je verwachtingen volgens mij niet uit zien komen en het lijkt alsof je daar nog niet helemaal overheen bent.
    13-09-2020 07:20
    1. Je praat niet voor heel Nederland. Het grootste gedeelte van Nederland interesseert zich vermoedelijk geeneens in de Tour.
    2. Je kent Dumoulin duidelijk niet goed en je voelt zijn benen al helemaal niet. Stop met doen alsof dat wel zo is.
    3. Een ploeg die zich door de media laat opnaaien is gedoemd te verliezen.
12-09-2020 22:47
Roglic heeft geen keus, hij wordt door de omstandigheden gedwongen om verdedigend te rijden. Normaal reden de ploegen van de nummer 4 t/m 10 om de plekjes te beschermen. Dit jaar heeft buiten Jumbo Visma niemand een ploeg die ook maar iets kan. Het is ieder voor zich. Roglic kan knallen en dan is hij zijn ploeg ook kwijt en komt hij alleen te zitten, en niemand die kan rijden om zijn plekje te beschermen. Zelfs de ploeg van Bernal moet al aan de beademing als Wout op kop rijdt, Pogocar rijdt alleen, Uran heeft af en toe iemand uit een kopgroep, Quintana rijdt alleen, Landa heeft niemand, Movistar rijdt verloren rond. Roglic moet zijn ploeg in stand houden, niemand kan helpen die wanhopig zijn positie wil beschermen.
    12-09-2020 22:54
    Roglic kan zich heerlijk verschuilen, onder andere achter Dumoulin... Hij lacht zich helemaal rot...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine