Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”
foto: Cor Vos
vrijdag 21 mei 2021 om 08:53

Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”

Remco Evenepoel had enige tijd uitzicht op de roze trui, maar na zijn mindere dag in de Strade Bianche-etappe naar Montalcino is het verschil met leider Egan Bernal opgelopen tot meer dan twee minuten. Volgens Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, heerst er echter geen aangeslagen sfeer.

Lefevere keek met BELGA nog even terug op de inmiddels veelbesproken gravelrit van afgelopen woensdag. “We hadden ingecalculeerd dat Remco tijd zou kunnen verliezen. In 2019 reed hij de Adriatica Ionica Race. Daar won hij een rit, maar was er ook een etappe met drie grindstroken. Hij verloor toen minuten.”

“Je mag niet vergeten dat Remco een paar jaar geleden nog een voetballer was, terwijl de Colombianen gewoon zijn om over zulke stroken te koersen.” Lefevere zag verder ook dat de ploeg geen vlekkeloze etappe reed. “Onze ploeg was ook te nerveus, zat veel te vroeg vooraan, wellicht was er wel wat stress.”

“En natuurlijk: bij INEOS Grenadiers kijken ze ook televisie en zagen ze dat Remco het niet makkelijk had. Dus ze hebben Filippo Ganna vooraan geposteerd. We zijn dan nog wel teruggekeerd, maar het raakt een keer op. Wellicht is zijn tijdverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid.”

foto: Cor Vos

“Als Remco leeg is, halen we hem uit koers”
Lefevere benadrukt nog maar eens dat Evenepoel bezig is aan zijn eerste grote ronde. “We wisten niet hoe hij zou reageren op de rustdag. Nee, er heerst hier geen aangeslagen sfeer. Journalisten horen dat niet graag, maar eerlijk gezegd: ik heb nooit meegedaan aan de euforie. Het waren elf mooie dagen, maar wij staan met onze voetjes op de grond.”

Wat verwacht Lefevere verder nog van zijn poulain in deze Giro? “We zullen zien hoe hij de etappes van zaterdag, met aankomst op de Zoncolan, en maandag verteert. Dat zijn de twee zwaarste ritten. “Daarna is het hopen dat hij zonder veel schade in Milaan geraakt. Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”

“Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo. Bovendien: als het op is, is het op. Als Remco leeg is, halen we hem uit koers. Als het niet op is, dan trekken we naar Milaan en dan hopen we dat hij veel geleerd heeft onderweg.”

RIDE Magazine
168 Reacties
21-05-2021 11:30
Reacties een beetje beginnen lezen, maar gestopt. Hilarisch eigenlijk, maar op een gegeven moment wordt het gewoon triestig. Get a life jongens in plaats van op zo'n artikel te reageren.
    21-05-2021 11:34
    Geen woord over Almeida...
    21-05-2021 11:35
    En daarom reageer je zelf ook…?
    21-05-2021 11:55
    Voor Lefevere is Almeida niet meer belangrijk sinds Almeida heeft besloten weg te gaan bij DQS en is het Evenepoel voor en na. Hij weet wel hoe hij Almeida moet motiveren. Dit jaar gaat als een nachtkaars uit voor Almeida.
21-05-2021 11:51
Patrick zegt hier best zinnige dingen maar het probleem is dat zijn klassieke tactiek van het afschuiven ook hier weer de kop op steekt. Nu zijn het de media die de verwachtingen rondom Remco te hoog hebben gemaakt. Zal zeker waar zijn, maar als Patrick werkelijk de verwachtingen rondom Remco had willen temperen had hij een sprinter meegenomen en niet zijn hele ploeg om het talent heen gebouwd. Dit wijst er op dat DQS wel degelijk vol inzette op een zo hoog mogelijke AK-klassering ipv een "we zien wel hoe ver hij komt" aanpak die Lefevere nu probeert te verkopen.
Verder moet je natuurlijk concluderen dat Patrick die altijd heeft afgegeven op de ploegen die in de grote rondes voor een eindzege gaan en hun manier van koersen nu zijn team precies dezelfde defensieve tactiek ziet toepassen en dat fans van DQS die INEOS, TJV en UAE vaak de maat namen over deze strategie nu stil blijven. Het is ongekend voor DQS dat ze over de helft van deze ronde nog geen enkele ritwinst hebben en zelfs geen podiumplek.
21-05-2021 11:52
Lefevere zegt natuurlijk niets vreemds. Ze hebben het grootste talent aan boord maar met de nodige handicaps, daar moet hard aan gewerkt worden zowel op individueel vlak als qua ondersteuning. Deze giro is perfect als leermateriaal en wanneer REV ergens pijnlijk lossen moet de aankomende dagen gaat hij gewoon zelf de camion in met het billijke argument ‘gebrek aan koers hardheid’. Dat Almeida hier verzwegen wordt snap ik wel, wat is QS’ belang om dat op te voeren nu?
    21-05-2021 11:59
    Maar als je een interview doet heb je twee partijen, en in dit geval is er ook een journalist van Sporza bij, met het journalistenbelang.
    En dan lijkt het me als journalist op zijn minst een vraag die je op dit moment moet stellen aan Lefevere, gezien de dreigementen van het afvoeren van mensen in een camion als de orders niet worden gevolgd.

    Het zou mij niks verbazen als de journalist bang was om die lastige maar belangrijke vraag te stellen, omdat dit vooraf is aangegeven als "no-go" voor dit interview, met als drukmiddel een bepaalde periode geen interviews voor Sporza. Want dat is hoe het vaak gaat bij mensen met narcistische trekjes zoals Lefevere.
    21-05-2021 12:36
    Ervaringsdeskundige?
    21-05-2021 13:08
    Ervaringsdeskundige... Nee, want ik ben niet van de pers.

    Maar ik loop intussen al wat jaartjes op deze aardkloot rond, en heb met heel veel typen mens te maken gehad. Inclusief het narcistische type. En daarbij heb ik wel eens dergelijke geruchten opgevangen, dus dat maakt dat het mij niet zou verbazen.

    Want als jij journalist was op dit moment, en je kon een interview doen met Lefevere, zou jij dan niet vragen naar de situatie Almeida - Evenepoel??? Doe je dat niet, dan ben je of je geld als journalist niet waard, of er speelt wat ik hierboven beschrijf.
    21-05-2021 13:50
    Uhm, dat de journalisten te bleu zijn om 'hey, gaat Almeida nu de camion in gast!?' is toch niet QS' probleem? Dat deze vragen van tevoren als not done worden gecommuniceerd lijkt me ook een dikke aanname, ik denk meer dat ze er in staan zoals WF tov van Moorsel destijds.
    21-05-2021 14:50
    [i]Het zou mij niks verbazen als de journalist bang was om die lastige maar belangrijke vraag te stellen, omdat dit vooraf is aangegeven als “no-go” voor dit interview, met als drukmiddel een bepaalde periode geen interviews voor Sporza. Want dat is hoe het vaak gaat bij mensen met narcistische trekjes zoals Lefevere.[/i]

    Je verzint zelf iets en dan ga je iemand beoordelen op dat verzinsel, want is vaak hoe het gaat.
    21-05-2021 14:57
    @Romans,
    een goede journalist is doorgaans niet "bleu", anders word je geen journalist. Die leren in hun opleiding echt wel om vervelende, lastige, irritante vragen te stellen op punten waar het schuurt en prikkelt...
    21-05-2021 15:04
    Journalisten zijn veelal zo bleu als de aars van een mandril en daarnaast opgezadeld met instructies vanuit juist de werkgever meer dan dat de ondervraagde er invloed op heeft.

    [i]edit wf: niet doen[/i]
    21-05-2021 16:35
    @Michelangelo,

    Intussen heeft Sporza het wel gevraagd, speciaal voor jou ;-):
    "Remco en Almeida hebben net nog gevochten in de gang (haha)"
    Intussen draait het bij Deceuninck-Quick Step in deze Giro bijna uitsluitend over Remco Evenepoel. De ploeg heeft nochtans, tegen haar gewoonte in, nog niet gewonnen de voorbije 2 weken. En dan was er ook nog het akkefietje tussen Almeida en Evenepoel.

    "Ja, gisteravond waren ze nog aan het vechten in de gang", grapt Lefevere. "Nee, een coureur is meteen na de aankomst altijd het eerlijkst. Almeida is jong en heel ambitieus en zei me dat hij superbenen had in die gravelrit."

    "Maar hij heeft uiteindelijk gedaan wat we voor de Giro hadden afgesproken: als hij achter Remco staat in de stand moet hij werken en de rollen zijn omgekeerd als hij voor Remco zou staan."

    https://sporza.be/nl/2021/05/21/lefevere-over-waarom-hij-toch-voortdoet-laatste-keer-all-the-way~1621599241413/
    21-05-2021 16:44
    Lefevere ziet in ieder geval ook dat zijn team niet sterk genoeg is om een trui te verdedigen. Ik snapte al niet dat fans van DQS dit niet inzagen en maar blijven verkondigen dat DQS al kan wedijveren met INEOS en andere klassementsploegen.
    21-05-2021 16:57
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    21-05-2021 17:05
    Dat deden de fans toch niet hrryjohan?
    Dat de ploeg zich nog niet kan meten met Ineos, TJV of UAE heb ik hier al meermaals gelezen, en staat volgens mij niet ter discussie.
    Dit is overigens een merkwaardig verschil tussen BE en NL.
    In NL kennen we fans van ploegen. TJV, Sunweb, Panasonic of Raleigh in het verleden.
    Dat is een fenomeen dat in België helemaal niet bestaat. Belgische wielerfans zijn fan van renners, niet van Quickstep of Lotto.
    21-05-2021 17:48
    @vocsnor Vlamingen zijn zeker ook fans van ploegen. Dat zie je hier op het forum. Grootste voorbeeld, Wuyts vind alles van Quickstep fantastisch. Als dat geen ploegliefde is...
    21-05-2021 17:49
    @TomdeK die spiegel is er voor ons allen. Sommigen gewoon wat vaker dan anderen.
    21-05-2021 18:36
    @Lalsacien, deze discussie is eigenlijk een eigen draadje waard.
    Ik zie hier fans van Evenepoel, maar die klimmen niet in de pen als het over pakweg Asgreeen gaat.
    Wuyts geilt op Belgen, maar is zwaar chagrijnig als door ploegtactiek een buitenlander van Quickstep in pole positie komt, terwijl er ook een Belgische kandidaat winnaar is. Remember de zeges van Terpstra en Knaven. Niet de juiste winnaars van die ploeg...
    Wij zien een tourzege van Roglic ook als een zege van TJV, maar in België heeft nooit iemand de Tour van Greg LeMond als iets Belgisch gezien. Evenmin de strijd van Evans tegen Sastre.
    21-05-2021 18:59
    @vocsnor ik snap je opmerking niet dat Nederlandse fans naar ploegen kijken ipv renners. Als Evenepoel voor een overwinning wil gaan in een grote ronde is de ploeg bijna net zo belangrijk als de renner. Je wint geen grote ronde zonder sterke ploeg om je heen. Net zoals je moeilijk een monument wint zonder sterke ploeg. Ik zie het winnen van een ronde dan ook als een teamprestatie, bijvoorbeeld in de Vuelta was Hofstede cruciaal in de overwinning van Roglic.
    21-05-2021 20:24
    Het belang van een ploeg wordt door iedereen erkend harryjohan.
    Het supporteren voor een ploeg zien Belgen en Nederlanders heel verschillend.
21-05-2021 12:40
Zoals vrijwel altijd is Lefevere weer een vat vol tegenstrijdigheden.

1) Voor de Giro zegt ploegmakker Masnada tegen de pers (La Gazzetta dello Sport ): "Hij wil winnen. Het is fijn om hem te helpen. Hij is 100% hersteld en hij is slanker en gemotiveerder dan ooit. Hij kan niet wachten om weer te rennen en Remco is superfocust.''
2) Evenepoel gaat voor iedere seconde (zelfs in de tussensprint).
3) Na lossen op een gravelstrook wordt Almeida opgeroepen om te wachten op zijn klassementsman.

En dan twee dagen later wordt er doodleuk een verhaal verteld dat het per dag wordt bekeken en het zelfs de vraag is of Evenepoel de Giro uit zal rijden.

Keer op keer zie je een mechanisme: doet Evenepoel iets fantastisch dan is het ongekend, een fenomeen, het grootste talent ooit. En steeds als er tekenen van zwakte worden getoond dat is hij nog jong, komt terug van een blessure, rijdt zijn eerste grote ronde... Dat is eten van twee walletjes. Of je beoordeelt Evenepoel als een van de grootste renners van deze tijd, of je beoordeelt Evenepoel als een opkomend toptalent die nog veel moet leren om een completere renner te worden.
    21-05-2021 12:52
    Inderdaad. De ploeg zelf zit ook in een proces (shift van ritten pakken ipv klassement). Ze zijn het duidelijk niet gewend om als een klassementsploeg te fungeren. Los van het feit dat Evenepoel de benen (nog) niet heeft deze Giro heeft men ook heel wat groeipunten vanuit de ploeg zelf. De communicatie vooraf, naar de pers en renners toe en ook het team errond. Het vechten voor die ene bonificatieseconde. En de knechten. Zo'n Almeida is op zijn jonge leeftijd en eigen ambitie natuurlijk geen ideale daarvoor, terecht overigens als je vorig jaar 4e eindigde. Dom van Lefevere om hem voor de start van de Giro als geldwolf uit te maken. En als je Masnada zijn resultaten bekijkt in de vorige of deze Giro, is het duidelijk dat hij zich ook niet 100% wilt wegcijferen, althans niet voor een nog niet bewezen kopman. Kunnen beter één of twee echt ervaren knechten halen die hun persoonlijke ambities opzij durven zetten voor de kopman (types als Gesink, de la Cruz, Castroviejo, Caruso die zonder pech van Landa hier een meesterknecht was geweest,...). Zet daar een all-rounder als Asgreen bij, een Alaphilippe die zich zou willen wegcijferen en iemand als Lampaert en Declercq voor het vlakke kom je al een eind.
    21-05-2021 13:26
    Panache, Haai,

    Dit had ook mijn analyse kunnen zijn. Want dat is namelijk exact wat je ziet als je van wat meer afstand kijkt naar wat er gebeurt nu. Jammer genoeg zijn er velen hier die niet die afstand kunnen nemen als het gaat om Evenepoel / Lefevere, en kritiekloos alles slikken wat er uit de blauwe hoek gezegd wordt.

    Ook ik heb al eerder aangegeven dat Evenepoel het niet gaat redden met jonge ambitieuze renners die ook zelf hard bergop kunnen fietsen of een klein klassementje kunnen rijden. Maar veel meer heeft aan types Devenyns, Serry, Castroviecho, Gesink, die niet meer de ambities hebben om zelf een klassement te doen maar wel behoorlijk een berg over komen.

    Er komt heel wat kijken bij het bouwen van een klassementsploeg (zeker als die gebouwd moet worden om iemand die nog niks bewezen heeft in grote rondes). En vooral ook omdat het zo fundamenteel anders is dan DQS al die jaren heeft gedaan.
    21-05-2021 14:16
    Er is nochtans duidelijk VOOR de start van de Giro aangegeven door de ploegleiders, Remco zelf en Lefevere dat het doel was om zich te amuseren en ervaring op te doen. Alles wat erbij kwam is bonus. Lees gerust de artikels terug, of kom met tegenbewijzen. Omdat Almeida er de eerste de beste bergrit doorzakt, werd Evenepoel logischerwijs de vooruitgeschoven man. Serry en/of Masnada gaan geen klassement rijden. Die tussensprintjes reken ik eigenlijk ook bij amusement, maar goed. En dat ze Remco uit de Giro gaan halen als hij op is, dat hebben ze zelfs vorig jaar al meermaals duidelijk gemaakt.

    De enigen die al wekenlang roepen dat Evenepoel de Giro wil winnen zijn alle Belgische journalisten, de media en blinde supporters. En ja, Masnada, maar was dat een officieel statement van de ploeg? Inderdaad, dat was het niet.
    21-05-2021 14:23
    Altijd maar dat onder de loep plaatsen van wat ze bij ploegen zeggen. Het enige dat telt is wat er onderweg gebeurt, niet wat ze er eerst van dachten en later over zeggen.

    Los daarvan is het niet gek als je start met 2 onberekenbare kopmannen je eventueel in de knoop komt met wat je naar buiten brengt, gewoon per dag bekijken en daar je verhaal op aanpassen.
    21-05-2021 14:30
    Jouw opmerking geldt duidelijk niet Romans, gegeven de hoeveelheid aan reacties die dit soort berichten altijd creëert.
    21-05-2021 15:14
    Volgens mij is zelfs de Bijbel nooit zo kritisch geanalyseerd als de interviews van Evenepoel en Patje hier haha.
21-05-2021 12:49
Als Remco leeg is, is de kans groot dat deze ploeg de Giro met lege handen zal verlaten: geen ritzege, leiderstrui of top-10 in het eindklassement, omdat alles ingezet is op een piepjonge renner, die negen maanden niet gekoerst heeft en zijn debuut maakt in een grote ronde.
    21-05-2021 12:52
    Almeida heeft wel de vorm om een rit te winnen.
    21-05-2021 13:08
    @Morgenstern Almeida heeft nog nooit een etappe voor DQS gewonnen en in het hooggebergte is hij niet sterk genoeg.
21-05-2021 13:16
Help me even hoe dit met elkaar rijmt:

Quote: "Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”

"Quote, letterlijk de zin die er op volgt: “Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo."
    21-05-2021 13:27
    Je kan toch zonder verwachtingen beginnen aan de Giro maar wel hopen/rijden voor het beste resultaat.
    Je zegt toch niet tegen Evenepoel, ah rij er gewoon een beetje tussen. Je gaat voor het beste resultaat mogelijk en je ziet wel waar het schip strandt.
    Er gaat hem niemand doodschieten in de ploeg moest hij uiteindelijk wegzakken (of niet finishen).
    Verwachtingen voor winst/podium zijn bv Bernal of Yates, die kunnen niet zeggen dat ze geen doelstelling hadden.
    Net zoals Jumbo-Visma niet echt blij zal zijn rond het AK van Bennett ( al scoort hij wel punten met zijn ontsnappingen nu).
    21-05-2021 13:36
    Ik denk dat Remco tegen die tijd (afsluitende chrono) al naar huis is. Zo niet, dan zou ik het al knap vinden als hij binnen twee minuten van Ganna blijft.

    Al met al goed voor het leerproces dit.
21-05-2021 13:27
Tja, een verhaal vol tegenstrijdigheden. Het probleem is dat Evenepoel op hetzelfde voetstuk wordt gezet als supertalenten en rondewinnaars Pogacar en Bernal. Hij wordt geacht dat minimaal te evenaren. Die hooggespannen verwachting blijft bestaan tot hij uitkomt, of niet...
    21-05-2021 14:38
    Evenepoel was de jongste die een klassieker won in ongeveer 100 jaar tijd. Hij won vorig jaar elke rittenwedstrijd waar hij startte. Vind je het abnormaal dat de verwachtingen hoog zijn?
21-05-2021 13:28
Wel prachtig hier:
75% vd reacties op de gravel-rit: Zie je wel dat Evenepoel niet kan sturen, dat hij rijervaring mist etc ...

Lefevere zegt nu net hetzelfde: krijgt nog altijd bagger over zich heen =D
    21-05-2021 14:11
    Dit zegt veel over het napraat-gehalte. En ook heel veel over het vermogen om goed naar de TV te kijken.

    Het stuurvaardigheidsverhaal is m.i. een afleiding van wat nu het werkelijke probleem is, namelijk niet de benen lijken te hebben. Natuurlijk moest er een beetje gestuurd worden op de sterrati, maar meer nog was het een kwestie van hard genoeg kunnen trappen. En hij moest lossen toen er hard getrapt moest worden, niet op de momenten dat het om het sturen ging.

    En ook in de afdalingen tot nu toe (zelfs in het natte) heb ik hem nog geen krimp zien geven.

    Maar het klinkt veel vriendelijker om te zeggen dat hij nog wat stuurvaardigheid mist (laat begonnen met fietsen, zwaar gevallen), dan dat onze topper toch niet de benen blijkt te hebben.
    21-05-2021 15:41
    @Michelangelo
    Lefevere zet letterlijk, en ik citeer : "Wellicht is zijn tijdsverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid."
    21-05-2021 16:00
    @Stablinsky,
    Wat Massimo zegt gaat niet over de uitspraak van Lefevere, maar over hoe gemakkelijk iedereen elkaar napraat over de stuurvaardigheid als doorslaggevende factor voor het tijdsverlies van Evenepoel.
    Tenminste, zo heb ik dat geinterpreteerd....
21-05-2021 15:38
Oef, ik dacht al dat Wielerflits saai was geworden toen ik gisteren twee uur na de etappe zag dat er maar 49 reacties waren op het artikel over de rit(winst) van Vendrame.

Er zijn dus nog zekerheden: haal RE (of bij uitbreiding iemand van DQS) erbij en het hek gaat weer volledig van de dam: leesplezier (of ergernis) verzekerd :-)
    21-05-2021 15:57
    Ja, jammer dat het zo geworden is inderdaad.
    21-05-2021 17:13
    Het artikel “Evenepoel en Lefevere hadden vandaag helemaal niks te melden” krijgt meer reacties dan het volledige levensverhaal van Pogi en Rogi.
21-05-2021 17:04
Lefevere.... eng eng eng

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine