Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”
Remco Evenepoel had enige tijd uitzicht op de roze trui, maar na zijn mindere dag in de Strade Bianche-etappe naar Montalcino is het verschil met leider Egan Bernal opgelopen tot meer dan twee minuten. Volgens Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, heerst er echter geen aangeslagen sfeer.
Lefevere keek met BELGA nog even terug op de inmiddels veelbesproken gravelrit van afgelopen woensdag. “We hadden ingecalculeerd dat Remco tijd zou kunnen verliezen. In 2019 reed hij de Adriatica Ionica Race. Daar won hij een rit, maar was er ook een etappe met drie grindstroken. Hij verloor toen minuten.”
“Je mag niet vergeten dat Remco een paar jaar geleden nog een voetballer was, terwijl de Colombianen gewoon zijn om over zulke stroken te koersen.” Lefevere zag verder ook dat de ploeg geen vlekkeloze etappe reed. “Onze ploeg was ook te nerveus, zat veel te vroeg vooraan, wellicht was er wel wat stress.”
“En natuurlijk: bij INEOS Grenadiers kijken ze ook televisie en zagen ze dat Remco het niet makkelijk had. Dus ze hebben Filippo Ganna vooraan geposteerd. We zijn dan nog wel teruggekeerd, maar het raakt een keer op. Wellicht is zijn tijdverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid.”
“Als Remco leeg is, halen we hem uit koers”
Lefevere benadrukt nog maar eens dat Evenepoel bezig is aan zijn eerste grote ronde. “We wisten niet hoe hij zou reageren op de rustdag. Nee, er heerst hier geen aangeslagen sfeer. Journalisten horen dat niet graag, maar eerlijk gezegd: ik heb nooit meegedaan aan de euforie. Het waren elf mooie dagen, maar wij staan met onze voetjes op de grond.”
Wat verwacht Lefevere verder nog van zijn poulain in deze Giro? “We zullen zien hoe hij de etappes van zaterdag, met aankomst op de Zoncolan, en maandag verteert. Dat zijn de twee zwaarste ritten. “Daarna is het hopen dat hij zonder veel schade in Milaan geraakt. Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”
“Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo. Bovendien: als het op is, is het op. Als Remco leeg is, halen we hem uit koers. Als het niet op is, dan trekken we naar Milaan en dan hopen we dat hij veel geleerd heeft onderweg.”
Verder moet je natuurlijk concluderen dat Patrick die altijd heeft afgegeven op de ploegen die in de grote rondes voor een eindzege gaan en hun manier van koersen nu zijn team precies dezelfde defensieve tactiek ziet toepassen en dat fans van DQS die INEOS, TJV en UAE vaak de maat namen over deze strategie nu stil blijven. Het is ongekend voor DQS dat ze over de helft van deze ronde nog geen enkele ritwinst hebben en zelfs geen podiumplek.
En dan lijkt het me als journalist op zijn minst een vraag die je op dit moment moet stellen aan Lefevere, gezien de dreigementen van het afvoeren van mensen in een camion als de orders niet worden gevolgd.
Het zou mij niks verbazen als de journalist bang was om die lastige maar belangrijke vraag te stellen, omdat dit vooraf is aangegeven als "no-go" voor dit interview, met als drukmiddel een bepaalde periode geen interviews voor Sporza. Want dat is hoe het vaak gaat bij mensen met narcistische trekjes zoals Lefevere.
Maar ik loop intussen al wat jaartjes op deze aardkloot rond, en heb met heel veel typen mens te maken gehad. Inclusief het narcistische type. En daarbij heb ik wel eens dergelijke geruchten opgevangen, dus dat maakt dat het mij niet zou verbazen.
Want als jij journalist was op dit moment, en je kon een interview doen met Lefevere, zou jij dan niet vragen naar de situatie Almeida - Evenepoel??? Doe je dat niet, dan ben je of je geld als journalist niet waard, of er speelt wat ik hierboven beschrijf.
Je verzint zelf iets en dan ga je iemand beoordelen op dat verzinsel, want is vaak hoe het gaat.
een goede journalist is doorgaans niet "bleu", anders word je geen journalist. Die leren in hun opleiding echt wel om vervelende, lastige, irritante vragen te stellen op punten waar het schuurt en prikkelt...
[i]edit wf: niet doen[/i]
Intussen heeft Sporza het wel gevraagd, speciaal voor jou ;-):
"Remco en Almeida hebben net nog gevochten in de gang (haha)"
Intussen draait het bij Deceuninck-Quick Step in deze Giro bijna uitsluitend over Remco Evenepoel. De ploeg heeft nochtans, tegen haar gewoonte in, nog niet gewonnen de voorbije 2 weken. En dan was er ook nog het akkefietje tussen Almeida en Evenepoel.
"Ja, gisteravond waren ze nog aan het vechten in de gang", grapt Lefevere. "Nee, een coureur is meteen na de aankomst altijd het eerlijkst. Almeida is jong en heel ambitieus en zei me dat hij superbenen had in die gravelrit."
"Maar hij heeft uiteindelijk gedaan wat we voor de Giro hadden afgesproken: als hij achter Remco staat in de stand moet hij werken en de rollen zijn omgekeerd als hij voor Remco zou staan."
https://sporza.be/nl/2021/05/21/lefevere-over-waarom-hij-toch-voortdoet-laatste-keer-all-the-way~1621599241413/
Dat de ploeg zich nog niet kan meten met Ineos, TJV of UAE heb ik hier al meermaals gelezen, en staat volgens mij niet ter discussie.
Dit is overigens een merkwaardig verschil tussen BE en NL.
In NL kennen we fans van ploegen. TJV, Sunweb, Panasonic of Raleigh in het verleden.
Dat is een fenomeen dat in België helemaal niet bestaat. Belgische wielerfans zijn fan van renners, niet van Quickstep of Lotto.
Ik zie hier fans van Evenepoel, maar die klimmen niet in de pen als het over pakweg Asgreeen gaat.
Wuyts geilt op Belgen, maar is zwaar chagrijnig als door ploegtactiek een buitenlander van Quickstep in pole positie komt, terwijl er ook een Belgische kandidaat winnaar is. Remember de zeges van Terpstra en Knaven. Niet de juiste winnaars van die ploeg...
Wij zien een tourzege van Roglic ook als een zege van TJV, maar in België heeft nooit iemand de Tour van Greg LeMond als iets Belgisch gezien. Evenmin de strijd van Evans tegen Sastre.
Het supporteren voor een ploeg zien Belgen en Nederlanders heel verschillend.
1) Voor de Giro zegt ploegmakker Masnada tegen de pers (La Gazzetta dello Sport ): "Hij wil winnen. Het is fijn om hem te helpen. Hij is 100% hersteld en hij is slanker en gemotiveerder dan ooit. Hij kan niet wachten om weer te rennen en Remco is superfocust.''
2) Evenepoel gaat voor iedere seconde (zelfs in de tussensprint).
3) Na lossen op een gravelstrook wordt Almeida opgeroepen om te wachten op zijn klassementsman.
En dan twee dagen later wordt er doodleuk een verhaal verteld dat het per dag wordt bekeken en het zelfs de vraag is of Evenepoel de Giro uit zal rijden.
Keer op keer zie je een mechanisme: doet Evenepoel iets fantastisch dan is het ongekend, een fenomeen, het grootste talent ooit. En steeds als er tekenen van zwakte worden getoond dat is hij nog jong, komt terug van een blessure, rijdt zijn eerste grote ronde... Dat is eten van twee walletjes. Of je beoordeelt Evenepoel als een van de grootste renners van deze tijd, of je beoordeelt Evenepoel als een opkomend toptalent die nog veel moet leren om een completere renner te worden.
Dit had ook mijn analyse kunnen zijn. Want dat is namelijk exact wat je ziet als je van wat meer afstand kijkt naar wat er gebeurt nu. Jammer genoeg zijn er velen hier die niet die afstand kunnen nemen als het gaat om Evenepoel / Lefevere, en kritiekloos alles slikken wat er uit de blauwe hoek gezegd wordt.
Ook ik heb al eerder aangegeven dat Evenepoel het niet gaat redden met jonge ambitieuze renners die ook zelf hard bergop kunnen fietsen of een klein klassementje kunnen rijden. Maar veel meer heeft aan types Devenyns, Serry, Castroviecho, Gesink, die niet meer de ambities hebben om zelf een klassement te doen maar wel behoorlijk een berg over komen.
Er komt heel wat kijken bij het bouwen van een klassementsploeg (zeker als die gebouwd moet worden om iemand die nog niks bewezen heeft in grote rondes). En vooral ook omdat het zo fundamenteel anders is dan DQS al die jaren heeft gedaan.
De enigen die al wekenlang roepen dat Evenepoel de Giro wil winnen zijn alle Belgische journalisten, de media en blinde supporters. En ja, Masnada, maar was dat een officieel statement van de ploeg? Inderdaad, dat was het niet.
Los daarvan is het niet gek als je start met 2 onberekenbare kopmannen je eventueel in de knoop komt met wat je naar buiten brengt, gewoon per dag bekijken en daar je verhaal op aanpassen.
Quote: "Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”
"Quote, letterlijk de zin die er op volgt: “Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo."
Je zegt toch niet tegen Evenepoel, ah rij er gewoon een beetje tussen. Je gaat voor het beste resultaat mogelijk en je ziet wel waar het schip strandt.
Er gaat hem niemand doodschieten in de ploeg moest hij uiteindelijk wegzakken (of niet finishen).
Verwachtingen voor winst/podium zijn bv Bernal of Yates, die kunnen niet zeggen dat ze geen doelstelling hadden.
Net zoals Jumbo-Visma niet echt blij zal zijn rond het AK van Bennett ( al scoort hij wel punten met zijn ontsnappingen nu).
Al met al goed voor het leerproces dit.
75% vd reacties op de gravel-rit: Zie je wel dat Evenepoel niet kan sturen, dat hij rijervaring mist etc ...
Lefevere zegt nu net hetzelfde: krijgt nog altijd bagger over zich heen =D
Het stuurvaardigheidsverhaal is m.i. een afleiding van wat nu het werkelijke probleem is, namelijk niet de benen lijken te hebben. Natuurlijk moest er een beetje gestuurd worden op de sterrati, maar meer nog was het een kwestie van hard genoeg kunnen trappen. En hij moest lossen toen er hard getrapt moest worden, niet op de momenten dat het om het sturen ging.
En ook in de afdalingen tot nu toe (zelfs in het natte) heb ik hem nog geen krimp zien geven.
Maar het klinkt veel vriendelijker om te zeggen dat hij nog wat stuurvaardigheid mist (laat begonnen met fietsen, zwaar gevallen), dan dat onze topper toch niet de benen blijkt te hebben.
Lefevere zet letterlijk, en ik citeer : "Wellicht is zijn tijdsverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid."
Wat Massimo zegt gaat niet over de uitspraak van Lefevere, maar over hoe gemakkelijk iedereen elkaar napraat over de stuurvaardigheid als doorslaggevende factor voor het tijdsverlies van Evenepoel.
Tenminste, zo heb ik dat geinterpreteerd....
Er zijn dus nog zekerheden: haal RE (of bij uitbreiding iemand van DQS) erbij en het hek gaat weer volledig van de dam: leesplezier (of ergernis) verzekerd :-)