Lefevere: “We hadden ingecalculeerd dat Evenepoel tijd zou kunnen verliezen”
Remco Evenepoel had enige tijd uitzicht op de roze trui, maar na zijn mindere dag in de Strade Bianche-etappe naar Montalcino is het verschil met leider Egan Bernal opgelopen tot meer dan twee minuten. Volgens Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, heerst er echter geen aangeslagen sfeer.
Lefevere keek met BELGA nog even terug op de inmiddels veelbesproken gravelrit van afgelopen woensdag. “We hadden ingecalculeerd dat Remco tijd zou kunnen verliezen. In 2019 reed hij de Adriatica Ionica Race. Daar won hij een rit, maar was er ook een etappe met drie grindstroken. Hij verloor toen minuten.”
“Je mag niet vergeten dat Remco een paar jaar geleden nog een voetballer was, terwijl de Colombianen gewoon zijn om over zulke stroken te koersen.” Lefevere zag verder ook dat de ploeg geen vlekkeloze etappe reed. “Onze ploeg was ook te nerveus, zat veel te vroeg vooraan, wellicht was er wel wat stress.”
“En natuurlijk: bij INEOS Grenadiers kijken ze ook televisie en zagen ze dat Remco het niet makkelijk had. Dus ze hebben Filippo Ganna vooraan geposteerd. We zijn dan nog wel teruggekeerd, maar het raakt een keer op. Wellicht is zijn tijdverlies een combinatie van een slechte dag en een gebrek aan stuurvaardigheid.”
“Als Remco leeg is, halen we hem uit koers”
Lefevere benadrukt nog maar eens dat Evenepoel bezig is aan zijn eerste grote ronde. “We wisten niet hoe hij zou reageren op de rustdag. Nee, er heerst hier geen aangeslagen sfeer. Journalisten horen dat niet graag, maar eerlijk gezegd: ik heb nooit meegedaan aan de euforie. Het waren elf mooie dagen, maar wij staan met onze voetjes op de grond.”
Wat verwacht Lefevere verder nog van zijn poulain in deze Giro? “We zullen zien hoe hij de etappes van zaterdag, met aankomst op de Zoncolan, en maandag verteert. Dat zijn de twee zwaarste ritten. “Daarna is het hopen dat hij zonder veel schade in Milaan geraakt. Het zou wel mooi zijn moest hij daar de tijdrit kunnen winnen.”
“Wij zijn echter gestart zonder verwachtingen voor hem. En dat blijft zo. Bovendien: als het op is, is het op. Als Remco leeg is, halen we hem uit koers. Als het niet op is, dan trekken we naar Milaan en dan hopen we dat hij veel geleerd heeft onderweg.”
Hij waait echt met elke wind mee. Had Remco minuten gepakt, dan was het ja hij is gewoon de beste. Nu verliest hij minuten en dan hadden ze dat verwacht.
Snap niet dat deze man een podium blijft krijgen hier. Maar alles voor de clicks.
Lefevere en jij doen net alsof die wielrenners daar allemaal gedwongen zijn om gravelwegen te pakken, terwijl ze gewoon op asfalt kunnen rijden. Waarom zou je een gravelweg pakken naar the middle of nowhere? Het is daar niet zo dat je even iemand kan bellen bij pech die je dan tien minuten later komt ophalen.
Gelukkig hebben ze in België prima fietspaden.
https://sporza.be/nl/2021/05/18/evenepoel-tempert-druk-op-rustdag-misschien-sta-ik-volgende-we~1621344132320/
Om de pot heen draaien.........
Dat is ongetwijfeld ook waar, ik vermijd de Belgische kranten op dit moment zoveel mogelijk dus ik heb er geen zicht op. Het gevolg is dan inderdaad dat je het moet doen met wat hier geplaatst wordt en dat is niet alleen afhankelijk van de nieuwswaarde.
Het is hetzelfde als zeggen dat Ralph Denk zo fantastisch en briljant is als Sagan een prachtige klassieker wint. Of eender welke wedstrijd.
Dan nog een puntje van kritiek op Lefevere. Als het echt zo is dat er met Evenepoel maar gekeken wordt waar het schip strand, en als hij te moe is dan halen ze hem er wel uit. Geen verwachtingen, geen druk, dan begrijp ik volledig dat Almeida pissed of is. Die moet zich uit de naad werken als 4e vorig jaar voor iemand waarvan het niet uitmaakt waar hij eindigt, en waarvan zelfs verwacht wordt dat hij er doorheen zakt. Dat is wanbeleid.
Als Almeida in rit 4 geen 5 minuten verloren had, dan had hij nog steeds op gelijke voet gestaan met Evenepoel en had hij heus niet hoeven wachten.
Ik denk dat elke ploegleider het zo beslist had met het klassement in het begin van die rit en gegeven het feit dat de rest van de ploeg al nergens te bekennen meer was.
Dat DQS vaak koerst maakt en derhalve een attractieve ploeg is ben ik volledig met je eens en dat Patrick op een goede manier leiding geeft aan de ploeg, staat denk ik ook buiten kijf. Dat wil nog niet zeggen dat de man zo nu en dan onzin uitkraamt en stuitend arrogant over kan komen. Ik vind dit overigens helemaal niet erg, kan me er kostelijk mee vermaken. Een soort Louis v Gaal in het wielrennen. Heerlijk toch.
Uiteraard, maar als je verwacht dat Evenepoel er doorheen zakt dan had je als ploegleider ook wel een mannetje toegestoken toen Almeida het moeilijk had om hem in het klassement te houden. Almeida moest het zelf uitzoeken, en zonder Almeida stond Evenepoel nu achter diezelfde Almeida.
In de rit waar Almeida het moeilijk had, had hij Knox en Serry in steun. Enkel Evenepoel zelf en Masnada zijn toen voor hem geëindigd.
Had Almeida niet gewacht, dan had hij nu 16de gestaan op 5 minuten ipv 17de op 7 minuten. Had DQS daar veel aan gehad?
Dat zal ik nog eens nakijken, want dat heb ik dan gemist. Ik denk inderdaad dat dat een verschil zou maken, vooral omdat het allemaal nog relatief dicht bij elkaar staat en de echte bergen en een tijdrit nog moeten komen. Er staan nog genoeg renners voor hem die er nog tussenuit gaan vallen. Ik denk dat als je allebei de renners dezelfde steun geeft, Almeida in deze Giro hoger eindigt dan Evenepoel, en dan tussen plek 5 en 10. Of dat waardevol is weet ik niet, maar dat is een beetje het lot van een klassementsrenners. Er passen er maar 5 in de top 5.
Wat kan het Lefevere nou schelen wat anderen van hem vinden?
Hij is een van de meest succesvolle teammanagers en heeft zijn schaapjes al lang op het droge hetgeen hij niet heeft bereikt met ellenlange leuterpraatjes op een forum die niets opleveren.
Mooi staaltje druk leggen op je renner via de pers. OmePat wil boter bij de vis: 11 dagen lang hebben ze defensief gekoerst en mogelijke ritoverwinningen aan zich voorbij laten gaan. Allemaal voor niets, zo blijkt nu. Dat moet Remco nu proberen goed te maken door een etappe te winnen.
Gemiste kans als je het mij vraagt, want dat is op dit moment het échte verhaal binnen die ploeg.
De hysterie rond Evenepoel komt inderdaad voornamelijk vanuit de media. Zelfs de gemiddelde wielerliefhebber is genuanceerder dan het gewauwel van de geschreven pers.
Op dag 1 zei Lefevere op Sporza: "We hebben wel gezegd: "We bekijken het dag per dag." Valt Remco bij wijze van spreken van zijn troon, dan is dat maar zo." Evenepoel zei op 5 mei: "Mijn hoofddoel dit jaar is nog altijd de Olympische Spelen, in dat opzicht is er dus niet veel veranderd. Ik zie de Giro dan ook vooral als voorbereiding op die wedstrijd."
Wat het sprinten om boni's betreft (@lo squalo): ik denk dat dat gewoon het dartele is van het ongeleid projectiel dat Remco (nog) is. Het voorts defensieve koersen heeft daar ook mee te maken.
Laat Remco doen en hij wint in week 1 misschien wel 1 of 2 ritten, maar haalt de eerste rustdag niet. Daar willen ze 'm voor behoeden, in de wetenschap dat hij na zijn revalidatie vooral getraind heeft op maximaal duurtrainen watt/kg bergop. Zaterdag weten we meer. Ofwel heeft deze Giro al teveel van 'm gevergd en dan is dat geen schande, ofwel toont ie daar nog iets.
Persoonlijk kan ik het met beide scenario's prima vinden.
Lefevere is geen onbeschreven blad, maar heeft wel bakken ervaring. Hij probeert z'n poulain met deze woorden wat uit de storm te houden en toch wat te prikkelen voor de ITT op het einde. Meer dan prikkelen is dat volgens mij niet.
Ik heb de uitslag van die vergelijkbare etappe in de Adriatica Ionica Race erbij gepakt. Evenepoel verloor net geen anderhalve minuut. Niet omdat hij daar slecht was, maar omdat 5 man van zijn ploeg wél in een eerste groep van 20 zaten.
Tegelijk is Evenepoel een alfamannetje en bijzonder ambitieus, dus in zijn achterhoofd is dat klassement wel steeds blijven zitten. Maw, hij wil zo goed mogelijk staan, voor het geval dat.
Maar nogmaals, ik ben er wel van overtuigd dat Almeida als medekopman is begonnen en zonder de rit naar Sestola nu wél gewoon de enige kopman was geweest, mét Evenepoel in dienst.
Hou toch eens op. De kansen voor top 5 voor Almeida waren zo goed als nihil na nog maar 3 ritten, en hij heeft vorig jaar dan nog getoond dat zijn zwakte in de laatste week ligt.
Hij staat 1.45 van de top 10, en 3,5 minuut van de top 5(zonder die 2 minuten die hij heeft opgegeven). Zo gek is het toch niet om te verwachten dat hij dichter kan komen?
Almeida heeft vorig jaar al getoond dat hij in het hooggebergte de toppers (Hindley-Hart-Kelderman) niet kon volgen, en nu verwacht je dat hij plots minuten gaat goed maken op dat terrein tegenover mannen als Buchmann, Vlasov, Carthy en Yates?
Nee, zoals ik in een ander draadje heb gezegd verwacht ik dat Almeida met de juiste ondersteuning tussen plek 5 en 10 uit kan komen. De Giro is nu zwaarder bezet dan vorig jaar, en Almeida is een jaartje sterker.
Uiteindelijk is Lefevre gewoon een extreem goede ploegleider, zegt hij hier ook helemaal niets onlogisch, maar is hij op andere momenten soms een beetje uit de bocht gevlogen. Schijnbaar is het daardoor voor veel mensen heel moeilijk geworden zijn woorden op waarde te beoordelen.
Verder gaat hij natuurlijk ook gewoon heel goed om met Remco. Het is logisch dat je die hier gewoon zoveel mogelijk laat proberen om ervaring op te doen richting volgende grote rondes. Dat dat met vallen en opstaan zou gaan was gegeven zijn voorbereiding het meest logische scenario, al zullen ze op iets unieks gehoopt hebben omdat het toch over één van de grootste talenten in de wielersport gaat. Nu is het gewoon dag per dag bekijken hoe vol het vaatje nog is en daarop baseren hoe en of Remco deze Giro moet voortzetten.
DonPat komt hier met een boodschap, men gaat 1 detail daarvan in twijfel trekken en veronderstelt dat dan ook de gehele essentie van zijn verhaal is weerlegd. Is natuurlijk een klassieker bij discussies op het internet, maar uiteraard ook een enorm zwaktebod.
Ironisch genoeg doe je zelf precies wat je anderen verwijt. Er is een draadje waar vooral lollig gedaan wordt over de opmerking over grindstroken, die benoem je en doet alsof er niets gezegd wordt over de tactiek en het incalculeren van tijdverlies.
Want laten we reeel zijn: serieus rijden voor klassementen in rondes staat mijlenver af van wat DQS tot op heden altijd heeft gedaan, en waar het goed in was. Massasprints winnen, ritten kapen, truien pakken. Maar ga je serieus voor een klassement, dan moet alles "in dienst", en is er vaak geen plaats meer voor een degelijke sprinttrein of een renner die "een Cavagna-tje" doet.
Het zou me niks verbazen als daar de onvrede (en het vertrek) van Almeida en Bennett vandaan komt. Het wordt door Lefevere in de media genoemd als een geldkwestie, maar het lijkt me meer een ambitiekwestie. Bennett die wil schitteren in massasprints in de TdF, maar daar vanaf volgend jaar Evenepoel ziet starten. Almeida die zelf zijn kans wil gaan, maar meteen al merkt dat hij in "team" Evenepoel moet werken. En dat terwijl hij zelf in grote rondes tot op heden meer heeft gepresteerd dan Evenepoel zelf.
Voor de Vlaamse klassieker ploeg verwacht ik geen probleem, zolang Evenepoel daar weg blijft. Dan kunnen Alaphillipe, Asgreen en consorten gewoon hun wolfpack-ding blijven doen. Maar voor de Waalse klassiekers wordt het al een ander verhaal. En met name voor een type als Vansevenant kan het daardoor wel eens lastig worden. Ook die is zichzelf nog aan het ontdekken en is nu nog bereid om te knechten. Maar als zijn ontwikkeling doorzet, dan is die volgend jaar (en zeker het jaar daarop) goed genoeg om voor eigen succes te gaan.
Als je het mij vraagt neemt Lefevere een gigantische gok door deze koerswijziging. En van mij hoeft het ook geen succes te worden, aangezien ik geen fan ben van deze man en zijn poulain. Maar ik kan vaak wel genieten van de koersopvatting van DQS (altijd en overal etappes willen winnen), en ik verwacht dat met name dat heel erg gaat veranderen met de nieuwe plannen.
Benieuwd hoe jullie dat zien. En ik hoop dat wielerjournalisten ook hier een keer op doorvragen bij Lefevere, in plaats van klakkeloos zijn quotes te plaatsen.
Bij jumbo heb je ook een sprinter (Groenewegen met Dekker als 2° sprinter) een klassieke kopman in Van Aert (die ook gewoon alles kan) en klimmers met Roglic.
Daar zitten dan ook nog mannen als Kruijswijk, Kuss, Bennett ( met Vinegaard en andere jonkies die opkomend zijn).
Die ambities moeten ze ook allemaal bundelen.
En zo zijn er tal van voorbeelden:
Ineos heeft 6 (of meer) kopmannen voor het AK.
UAE heeft pogacar, hirschi en gaviria met kristoff, trentin, formolo, ulissi ook met eigen ambities.
Lefevere staat 30 jaar aan de top met ploegen die uitblonken in klassiekers en sprints. Maar nooit in grote rondes.
En ik geloof zeker dat dat een reden is voor het vertrek van Bennett. Want ook met 100 mio budget mag je slechts 8 renners opstellen in de Tour. Zelfs Cavendish heeft bij Sky nooit een hoofdrol gekregen, en dat lag niet aan het budget, maar aan de keuze voor het klassement.
Je slaat wel de plank mis met Almeida, ik vermoed door je overdreven focus op Evenepoel. Almeida is deze Giro niet begonnen als knecht in team Evenepoel. Dat is ie pas geworden na de verloren minuten (niet na de gewonnen seconden). En dat is volkomen logisch.
Ik geloof wel dat de leiding van DQS inderdaad liever Evenepoel op de troon ziet zitten dan Almeida. Ook niet onlogisch voor een Belgische ploeg.
Als Plugge vrijuit mag dromen ziet ie toch ook liever Dumoulin dan Roglic de Tour winnen. Maar je kunt helaas niet altijd kiezen.
Volgens mij kan Sporza makkelijk een Extra Time vullen met de Quickstep transformatie.
De Tour de France winnen staat qua publiciteit en prijzenpot nog altijd torenhoog boven al de rest, hoe graag wij Vlamingen ook onze voorjaarsklassiekers zien.
Als je met een toptalent als Remco ook maar een waterkans hebt op eindwinst in een grote ronde, dan pak je die. Als je die zelf niet neemt, zullen je (hoofd)sponsors je er wel toe dwingen.
Deceuninck (typisch Vlaams merk, minder internationale uitstraling/marktpositie) haakte recent af. Kan hier gerust mee te maken hebben ;-)
Ik denk dat Almeida zichzelf geen dienst heeft bewezen door in de eerste heuvelrit tijd te verliezen. Maar het spel binnen die ploeg zat al eerder op de wagen, namelijk door het winnen van de 2 seconden in het tussensprintje (Evenepoel met hulp van Keisse). Want onder normale omstandigheden was de kans groot dat in die betreffende heuvelrit Almeida en Evenepoel bij de favorieten waren geeindigd, en dan zou Almeida op dat moment roze gepakt hebben mits de DeMarchi kopgroep niet vooruit was.
Maar daar staat tegenover dat Almeida een betere indruk maakte in zowel de openingstijdrit, als ook de beide ritten over de onverharde stroken. En het is ook de verwachting dat Almeida een goede slottijdrit gaat rijden, dus zijn kansen op een mooi klassement waren zeker nog niet verkeken. En uiteindelijk krijg je toch een betere onderhandelingspositie met nieuwe ploegen als je kort geeindigd bent in de Giro. Zeker met de verwachting dat degene voor wie je moet werken er veel kans toch doorheen gaat zakken. Ik verwacht namelijk dat aan het eind vd Giro Almeida hoger staat in het klassement dan Evenepoel, simpelweg vanwege de te magere voorbereiding. En ik vermoed dat de Portugees dit ook zo ziet...
Ik kan snappen dat je een hekel hebt aan Evenepoel vanwege grootspraak in het verleden en domme uitingen op internet. En een logisch gevolg is dan dat je niet graag ziet dat Almeida werkt voor Evenepoel.
Maar als we er nou eens vanuit gaan dat de leiding van Quickstep aan geen van beiden een hekel heeft bij de start van de Giro. Dan starten ze met 2 jonge beloftevolle renners, die geen van beiden bewezen hebben dat ze een grote ronde kunnen winnen, maar beiden wel de ambitie hebben om dat ooit te doen.
Voor Almeida spreekt dat hij al een ronde van 3 weken heeft volbracht met een behoorlijk resultaat. Daar tegenover staat een zwak deelnemersveld en in de 3e in de bergen afhaken nooit in aanmerking te zijn gekomen voor de overwinning. Beloftevol, maar geen zekerheidje.
Voor Evenepoel spreekt dat hij flitsen heeft laten zien van een bijzonder talent. Daar tegenover staat dat hij nooit 3 weken heeft gekoerst, en 3 maanden geleden niet eens kon fietsen. Beloftevol, maar geen zekerheidje.
Dan start je gewoon met 2 evenwaardige kopmannen. En dat blijft zo tot er onderling een duidelijk verschil is. Dat gaat niet over 2 seconden voor de ene in een tijdrit, of 2 seconden voor de ander in een tussensprint.
In geen enkel geval zou de ene voor de ander moeten werken, zolang het om deze verschillen gaat.
Het veranderde zodra het verschil minuten werd. Pas na die rit is besloten dat iedereen voor Evenepoel rijdt.
Michelangelo uit zijn hum, maar vervang de woorden Quickstep en Evenepoel door iets wat je beter kunt smaken, en dan blijft er een verhaal over dat we wel vaker zien in wielerploegen.
In de gravelrit werd hij er bergop gewoon afgepierd. En misschien dat hij net wat meer energie moest steken in de wedstrijd omdat hij wat minder stuurt, maar niet om eraf te gaan als er nog 20 man voor hem fietsen. Dat was gewoon een slechte dag (veel kans veroorzaakt door het gebrek aan voorbereiding).
Als Evenepoel zulke slechte benen had tijdens de gravelrit had hij veel meer tijd verloren, nu kwam hij samen met Bardet over de streep, een renner die vooraf nog tot een van de kanshebbers voor de ritzege werd gerekend.
Het zal een combinatie zijn van het niet hebben van geweldige benen, onervarenheid met de ondergrond en een gebrekkige communicatie met Almeida en de ploegleider.
Met onervarenheid met de ondergrond bedoel ik niet alleen stuurvaardigheid maar ook de manier hoe je op de fiets zit en je gewicht verdeelt.
Overigens wel humor dat ook Chateau Planckaert ondertiteld moet worden. Ze verstaan elkaar geloof ik niet altijd even goed in Belgica.
Maar het is nu niet dat dit in andere landen beter is.
Bij jullie nederlanders was het vorig jaar in de Giro (met Kelderman) ook met een oranje bril op. En toen volgde ik jullie nieuws nog niet echt toen Dumoulin won.
Met MvdP is het ook enkel goed nieuws en passeert ook elke uitspraak over hem op deze site (van bv Adrie, de Roodhoofds of wie dan ook).
Bij de franse media is het ook zo, 2jaar geleden in de TdF was het ook allemaal alaphilippe die de klok sloeg.