Lefevere: “Vermoed dat er ploegen zijn die met coronavirus kampen”

dinsdag 10 maart 2020 om 09:49
Lefevere: “Vermoed dat er ploegen zijn die met coronavirus kampen”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere vermoedt dat er ploegen zijn die intern met het coronavirus kampen. In De Afspraak verdenkt hij sommige ploegen van ‘een dubbele agenda’. “Misschien kampen ze wel met het coronavirus in de ploeg, maar ze houden het stil.”

In het Canvas-programma liet Lefevere zijn licht schijnen op de coronacrisis in de wielrennerij. “Ik heb momenteel medelijden met Greg Van Avermaet en zijn collega’s die niet mogen rijden. Ook voor het standpunt van Ineos kan ik nog begrip opbrengen, zij zijn een ploegleider verloren (Nicolas Portal, red). Maar met een budget van 40 miljoen euro per jaar zou ik me ook even met een sigaar en whisky in de zetel zetten.”

“Andere ploegen verdenk ik van een dubbele agenda. Misschien kampen ze wel met het coronavirus in de ploeg, maar ze houden het stil.” Honderd procent zeker is de wielermanager overigens niet. “Het is wat ik hoor in Radio Peloton. De renners hebben allemaal wel eens bij elkaar in de ploeg gereden en in een peloton wordt er gebabbeld.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Merlinappa 10 maart 2020 om 09:55

Lefevere weer lekker aan het stoken.

dikkechaap 10 maart 2020 om 12:55

Hij heeft natuurlijk wel de beste en meest ervaren dokters in dienst, die lopen al sinds begin jaren ’90 mee en weten dus van de hoed en de rand…

Jelmer-038 10 maart 2020 om 09:55

Onrust zaaien en geen bewijs hebben… Achterlijke wijze om conculega’s te schaden!

michiel van geel 10 maart 2020 om 10:05

Never waste a good crisis.

Ligthning 10 maart 2020 om 10:05

Lefevere stelt enkel wat er in het peloton rondgaat. En dat blijkt nadien, voor eender welk dossier (bvb dopingtoestanden) eigenlijk steeds de waarheid te zijn. Want de renners weten natuurlijk exact wat er in het peloton gebeurt. Aan de eerste reacties hier op WF te merken, heerst opnieuw de hypocretie.
@Merlinappa en Jelmer-038
Jullie hebben ongetwijfeld het bewijs dat wat Lefevere vertelt en wat de wielrenners in het peloton zelf weten, absolute leugens zijn.

Merlinappa 10 maart 2020 om 10:12

Noem eens iets wat Lefevere heeft gezegd (en uit het peloton kwam) wat later ook waar bleek te zijn?

Ik noem hem ook geen leugenaar he, ik zeg alleen dat ie aan het stoken is (door het in de media te brengen). Begrijpend lezen much?

Jelmer-038 10 maart 2020 om 10:14

Volgens mij ben ik niet degene die met bewijzen moet komen. Lefevere komt met beschuldigingen zonder bewijs, als je zoiets roept DAN moet je met bewijs komen. Speculeren helpt niemand en zaait alleen onrust!

Michelangelo 10 maart 2020 om 11:15

@Ligthning,
Kan Lefevre niets verkeerd doen in jouw ogen? Toevallig DQS fan?

Zolang ik de wielersport volg (en dat is al heel wat jaren :-)), gooit Lefevre van dit soort bommetjes. Maar is hij lichtgeraakt als het een keer zijn kant op komt.

En dan denk ik met name aan de tijd dat hij met zijn ploeg alles aan gort reed in de klassiekers. Maar als je dan iets insinueerde over (verboden) middelen, dan zat hij in de hoogste boom. Terwijl er ook toen genoeg verhalen rond gingen in het peloton.

Ik vind Lefevre een kleurrijk figuur en in die zin een verrijking voor de wielersport. Net als types als Hilario, Madiot. Geen blad voor de mond. Maar kleurrijk betekent niet dat ik het ook allemaal geweldig vind wat ze doen. En dit zijn toch echt de mindere kantjes van Patrick…

xistnc 10 maart 2020 om 10:06

Het verwijtende en minachtende toontje van Lefevere staat me niet aan, maar feitelijk zegt hij toch min of meer hetzelfde als enkele dagen terug vanuit de UAE werd gemeld?

Chasse_patate 10 maart 2020 om 10:07

edit wf: toontje minder mag wel

Viktrodriguez 10 maart 2020 om 10:09

En dan blijkt over een tijdje zijn eigen ploeg er één van te zijn…

LucasR 10 maart 2020 om 11:16

Ja, en dan?

Arema Pro Cycling Team 10 maart 2020 om 10:13

edit wf: gedraag je

Ligthning 10 maart 2020 om 10:17

Daarom dat Lefevere met voorsprong de beste en succesvolste ploegmanager is, met dan nog een veel beperkter budget dan sommige andere topploegen.
En verder, wat een domme en hatelijke reacties hier. WF op zijn best…..

Michelangelo 10 maart 2020 om 11:19

Fanboy?? Alle objectiviteit uit het oog verloren?

Draai hem eens om. Had dit eens uit de mond van pakweg Sunweb ploegleider laten komen over DQS. Hoe had je dan gereageerd? Waarschijnlijk was dan “de wereld te klein” voor je, omdat ze aan Ome Patrick komen.

Het zou je goed doen om af en toe je fanbril af te zetten. Ook je favo team of favo ploegleider kan dingen doen die niet door de beugel kunnen of niet netjes zijn. Niks mis mee, maar ook niks mis mee om dat dan zelf te benoemen. Maakt je een stuk geloofwaardiger.

nickdt 10 maart 2020 om 12:10

Ach, iemand die Lightning niet eens goed kan spellen is bij voorbaat al niet serieus te nemen.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 12:24

Lekker valide en inhoudelijk Nick, de straffer, dt.

dikkechaap 10 maart 2020 om 12:51

God, er zijn dus echt mensen die geloven in Patjes budgetfabeltjes.

Scott Sunderland 10 maart 2020 om 10:18

Lefevre is geen aangename man. In vele opzichten. Maar ik vind dat hij zijn ploeg geweldig runt. Niet het hoogste budget maar wel altijd fantastische resultaten. Zo’n ouderwetse gast. Sluw en geslepen als een vos. Hij speelt mensen uit via de media. Speelt soms het teleurgestelde slachtoffer. Maar verdorie dat doet hij wél perfect.

dikkechaap 10 maart 2020 om 12:53

Inderdaad de ultieme belichaming van het oude wielrennen. Met alle charmes en gebreken die daarbij horen. Wat mij betreft heeft hij wel iets te veel van Armstrong en te weinig van Pantani.

David 10 maart 2020 om 10:23

Hij heeft bijna altijd gelijk. Zonder hem zag het wielrenner er al anders uit want rest v d ploegleiders durft niet in te gaan tegen UCI.
Bende meelopers.
Niets voor niets dat qst al jaren beste team is met meeste world tour zeges.
Go lefevere!!

harryjohan71 10 maart 2020 om 10:23

Dit is weer lekker vaag. Ik heb van horen zeggen. Laat hem naar de UCI gaan en deze ploegen aangeven om het wielrennen te beschermen. Er is al genoeg paniek/angst en zo’n uitspraak helpt niet en voegt niets toe.

SoloSlim 10 maart 2020 om 10:24

Is er eigenlijk al iets geweten over Gaviria?
-6 dagen geleden het nieuws dat hij mogelijks besmet was.. erna niets meer.

Wheely 10 maart 2020 om 11:01

Goede vraag, volgens mij zit die ploeg nog steeds in dat hotel!

xistnc 10 maart 2020 om 11:31

Vanwege de privacy zullen individuele gevallen niet makkelijk in de pers verschijnen.

Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld scholen om diezelfde reden al moeite hebben om met leerlingen te communiceren over het uitvallen van lessen door afwezigheid van docenten.

Tinus1984 10 maart 2020 om 10:28

Wat is het ook een vreemd mannetje dit. Altijd maar andere ploegen naar beneden halen. Zonde toch om zo jezelf omhoog te prijzen. Heeft hij helemaal niet nodig laat je team gewoon spreken met de benen

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 10:30

Lefevere zegt niets zonder doel en de vraag wat het doel hier is is vele malen interessanter dan aanstellerig verbolgen zijn en hem spuitjes (met wat eigenlijk?) toewensen.

Even goed probeert hij hier juist een geheel in quarantaine geplaatst peloton en verdere afschaffing van koersen te vermijden ?

Cyclinglife 10 maart 2020 om 10:42

Dit dus, wat anderen van hem vinden moet ieder zelf weten. Maar hij zegt zelden iets zonder reden.
Misschien wil hij zowel zijn eigen ploeg beschermen tegen het virus. Of afdwingen dat er voor elke koers elke renner getest wordt. Ter voorkoming dat zijn renners geïnfecteerd worden tijdens de koers

harryjohan71 10 maart 2020 om 10:42

Door verhalen zonder bewijs de wereld in te schieten help je het wielrennen niet. Als hij een doel heeft met deze uitspraak kan hij dit aangeven ipv dat anderen een aanname gaan doen welk doel hij heeft.

nickdt 10 maart 2020 om 12:14

Er is een simpele oplossing voor het beschermen van zijn eigen ploeg: Ze gewoon niet meer laten starten. Stel dat Alaphillipe iets heeft opgelopen in Parijs-Nice, dan is dat eigenlijk Lefevere aan te rekenen, omdat ie zijn ploeg daar laat starten en brengt hij hiermee andere ploegen in gevaar. Dat is nou juist het hypocriete aan zijn verhaal, hij schuift het af op anderen, maar moet eerst naar zichzelf en zijn eigen ploeg kijken. Als die zo bang is dat zijn renners wat oplopen, moet ie gewoon de handdoek werpen in dit seizoen en van ze eisen dat ze het hele jaar in quarantine blijven, want overal kunnen het oplopen.

Glorious 10 maart 2020 om 10:40

Al 20 jaar vermoeden wij al heel veel over Lefevere.

Melkzuur 10 maart 2020 om 10:47

Radio peloton heeft vaak gelijk, maar niet altijd. Al zou het wel het een en ander verklaren natuurlijk.
Los daarvan: wat zouden jullie doen als jullie er zeker zouden van zijn dat het zo is? Jullie hoofd in het zand steken (de zogenaamde “omerta”, wat we hier met z’n allen zo veroordelen), of de waarheid aan het licht brengen (wat in andere gevallen, en als het door iemand anders gebeurt, op gejuich wordt onthaald)?

Jan Blokland 10 maart 2020 om 10:48

Hoe suggestief wil je het hebben? Geeft in elk geval weer stof tot discussie.

Limal 10 maart 2020 om 10:58

Lefevere zegt hier enkel wat hij via insiders opvangt, daar zie ik op zich niet veel mis mee. Het bekende spreekwoord over de rook en het vuur lijkt in dit geval zeker van toepassing… Als het idd waar is, dan begrijp ik trouwens ook die ploegen die hun positieve gevallen stilhouden zodat hun hele team niet uitgesloten wordt van de wedstrijden die doorgaan.

Rhohan 10 maart 2020 om 11:13

Het blijft natuurlijk een vervelende en bovendien een oncollegiale opmerking. Alles wat ie hier zegt (ook over het budget van INEOS) getuigd van zeer weinig respect

Limal 10 maart 2020 om 11:53

Die opmerking over het budget van Ineos was idd misplaatst

dikkechaap 10 maart 2020 om 16:38

Lefevre is zo ontzettend gefrustreerd over het feit dat hij, de messias, niet over het allergrootste budget beschikt, dat hij geen mogelijkheid onbenut laat om hierover te beginnen. Zelfs als het over een ontwrichtende epidiemie en een plotseling overleden veertiger gaat.

Voorgeborchte 10 maart 2020 om 10:59

En als dat nu zo is? So what? Het medisch dossier van een renner behoort tot de private sfeer. Er is geen reden waarom ze dat in de media moeten gooien.

Aan de bevoegde authoriteiten laten weten? Ja dat wel natuurlijk, maar wij als publiek hebben er geen zaken mee.

kleomantre 10 maart 2020 om 11:05

Misschien prikkelt Lefevre hiermee wel een paar ploegen, die nu weer journalisten over hen heen gaan krijgen en zich moeten verweren terwijl ze nou juist de boel gesust hebben door een nieuw ingelast trainingskamp o.i.d. aan te kondigen. Slimme truc, niemand die bij hem verhaal gaat halen of in elk geval niet direct zijn renners.

Martino87 10 maart 2020 om 11:13

Eerst zegt hij dat hij corona ziet als een normale griep en dat het dus allemaal wel meevalt. En vervolgens gaat hij mysterieus doen over dat andere ploegen misschien wel gevallen heeft, wat dan wel weer heel erg is…

En natuurlijk komt het woord ‘budget’ weer ergens terug.

john 10 maart 2020 om 11:15

Ik had het raar gevonden als hij zij ,De helft van het peloton rijd rond op verboden middelen inclusief wij zelf
Maar dat zal die schijnheilige nooit toe geven

Wheely 10 maart 2020 om 11:38

Jullie snappen het niet, hij bedoelt “Coronaviruskampen”!

freirefreire 10 maart 2020 om 12:01

Ik zie vrij ongenuanceerde reacties hier, maar ik denk dat er waarheid schuilt in beide: Ja, Lefevere verkoopt vaak onzin. De aantoonbare klets die hij verkocht om Alaphilippe te steunen tijdens de Tour was lachwekkend, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk dan ook dat hij uit zijn nek kletst hier, want een corona-geval bewust achterhouden is een PR-ramp voor iedere ploeg en bovendien erg gevaarlijk. Bovendien zie ik er het nut niet van in.

Dat alles neemt niet weg dat Lefevere een waanzinnig goede ploegbaas is gebleken, die al decennialang met een vaste sponsor het wielrennen op zijn manier weet te domineren. Door te zeggen dat hij in dit geval uit zijn nek kletst om reuring te veroorzaken, trek ik niet zijn kunde als ploegbaas in twijfel.

Headlines

Materiaalzone

Populair