Lefevere over ‘veiligheidsplan’: “Ik hoop dat het vanaf nu sneller vooruit gaat”
foto: Cor Vos
vrijdag 13 november 2020 om 09:05

Lefevere over ‘veiligheidsplan’: “Ik hoop dat het vanaf nu sneller vooruit gaat”

Met een schorsing tot 7 mei 2021 zette de UCI een punt achter het veelbesproken sprintincident tussen Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen, maar Patrick Lefevere is achter de schermen nog altijd druk bezig om de veiligheid in de koers te verbeteren.

Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step besloten na meerdere incidenten een eigen veiligheidsorganisatie op te richten, die ervoor moet gaan zorgen dat renners tijdens wedstrijden aan minder gevaren worden blootgesteld. Richard Plugge (Jumbo-Visma) en Patrick Lefevere (Deceuninck-Quick-Step) zijn de grote initiatiefnemers van deze nieuwe beweging.

De veiligheidsorganisatie moet voor een nieuwe standaard zorgen in het hedendaagse wielrennen. Veiliger dus, met minder (schadelijke) valpartijen. “Er moet een onafhankelijke partij komen die meer doet dan alleen zeggen wat er niet goed is, die de veiligheid van onze sport naar een professioneler niveau tilt”, zo klonk het enkele maanden geleden.

Concreet veiligheidsplan 
De UCI en ASO werden bij de discussie betrokken en inmiddels zijn ook andere ploegen en partijen aangesloten. “Op dit moment worden er commies gevormd per thema”, zo laat Lefevere vandaag weten aan Het Laatste Nieuws. “Ik hoop dat het vanaf nu sneller vooruit gaat. Bij de start van het Europese wielerseizoen, Omloop Het Nieuwsblad dus, moet er een concreet plan op tafel liggen en in werking zijn.”

De inmiddels veelbesproken sprint in de Ronde van Polen – foto: Cor Vos

De nieuwe veiligheidsorganisatie is bezig met het opstellen van duidelijke gedragsregels voor (massa)sprints. Lefevere: “Ik wil dat onafhankelijke experts oordelen. Ik stel voor dat we de vuilste sprinter uit de geschiedenis hoofd van het controle-orgaan maken. De beste boswachters zijn vaak eerst stropers geweest. De specialisten moeten uit het peloton komen.”

Werkpunten 
“Wie nooit op een fiets heeft gezeten, kan niet beoordelen wat wel en niet gevaarlijk is. Er zijn namelijk veel gradaties. Een duw met de schouder is niet altijd gevaarlijk, een elleboogduw tegen een arm is gevaarlijker dan een elleboog tegen een bil. De belangrijkste regel moet zijn dat een renner altijd zijn handen aan het stuur moet houden.”

Andere werkpunten zijn de opleiding van een VAR (de zogeheten videorefs), veilige nadarhekken en kilometerbogen en een betere aanduiding van gevaarlijke punten. “De safety totem in Gent-Wevelgem is een goed initiatief”, aldus Lefevere. “Ik zie ook al dat gevaarlijke bochten beter worden aangegeven en ik zie ook meer stootkussens.”

Julian Alaphilippe komt ten val in de Ronde van Vlaanderen – foto: Cor Vos

“Wat mij betreft mogen er op sommige plekken ook netten komen. En geef verkeerseilanden en remmers die over het parcours verspreid liggen aan met een alarmsignaal. Renners kijken namelijk heel vaak naar de grond of naar het achterwiel van hun voorganger. En misschien kunnen motors ook worden uitgerust met een verklikker, om zo incidenten als die met Julian Alaphilippe in de Ronde van Vlaanderen te voorkomen.”

RIDE Magazine
81 Reacties
13-11-2020 09:16
Lefevere zit hier weer de actie van Bennett te verdedigen en geeft de motorrijder weer de schuld van het voorval met Alaphilippe.
    13-11-2020 09:49
    Tja, zo kennen we hem he? De UCI zet een punt achter de kwestie... maar PL niet!
    13-11-2020 09:57
    Een van de weinige dingen waarover dit forum het wel grotendeels eens is: het meten met 2 maten door Lefevere.. De man komt best vaak aan het woord in de media; waarom zijn er geen journalisten die hem eens wat steviger weerwoord geven over deze onhebbelijkheid van hem..
    13-11-2020 10:46
    Omdat ze zelf inspelen op zijn uitspraken..
    Ze halen er de 'beste' quotes uit en maken er een artikel van, zoals ook hier.

    Waarschijnlijk betekent hij ook heel veel voor de wielersport en vinden alle insiders, op De Gendt na :) , dat hij het goed doet. Maar ja, het negatieve wordt belicht en het goede wordt vergeten.. net zoals in de politiek. De media blijft verantwoordelijk!
    13-11-2020 11:17
    @Soloslim Welke insiders vinden dat Lefevere het goed doet mbt het wielrennen veiliger te krijgen? Graag daar voorbeelden van. Ik kan me niet voorstellen dat alle insiders vinden dat Lefevere het goed doet. Lefevere is zelf verantwoordelijk voor zijn uitspraken en Twitter gedrag. Het lijkt erop dat je de media de schuld geeft van Lefevere’s Twitter gedrag. Het moet niet gekker worden. Als Lefevere het niet eens is met de media, moet hij maar een rechtszaak beginnen.
    13-11-2020 11:40
    Ik mis nog een stukje over automatische compensatie van werkgevers voor de onkosten van valpartijen door schuld van anderen. Hij mag immers na een paar maanden stoppen met salarisbetalingen, en dat wil hij natuurlijk niet, maar dat kost geld.
    13-11-2020 12:06
    Probleem is dat veel (m.n. Belgische) media afhankelijk zijn van quotes van hem of van zijn ploeg, graag gasten aan tafel hebben... daarom zijn ze zo mild voor Lefevere...
    13-11-2020 12:16
    Soloslim geeft een goede analyse. Het cherry picking mbt berichten/uitlatingen van Lefevre draagt bij en of is een katalysator tot deze vaak negatieve polemiek.

    Dat isop zich niet vreemd. PL is geen diplomaat maar een zeer succesvol ploegmanager/eigenaar die meer de Trump tactiek mbt communicatie middels de moderne media hanteert.
    Velen vinden het prima en duidelijk omdat helder is hoe de man erin staat. Anderen vinden het dan weer onhandig en een deel heeft door de polemiek die als een olievlek werkt een flinke aversie ontwikkeld tegen hem. Velen omdat men antipatie heeft tegen the Wolfpack of renneers ervan en dan kan de manager ook niet goed doen, al zeker niet wanneer deze soms als een olifant door de porceleinkast gaat.

    Al met al menen veel insiders, managent organisaties die sporters begeleiden etc. ploegleiders, renners, sponsoren, kinesisten etc. dat PL het prima doet omdat hij een man is van een woord en woord een man een man, dat is in deze wereld bekend. Omdat zijn ploeg al jaren succesvol is en vele renners er lange tijd verblijven of willen rijden. Dan kun je ook al ,ag je de man absoluut niet, niet stellen dat hij er niets van kan.

    Komt bij dat hij met zijn ploeg boven het maaiveld uitsteekt al vele jaren, samen met paat andere teams, en dat roept bij de gewone burger wel vaker aversie op plus de wijze van communiceren, maar anderen vinden het weer wel prima en duidelijk waarbij hij boventeam de team spirit managed omdat zijn renners weten dat hij voor hun opkomt. Ieder zijn stijl, anders zou de wereld erg saai zijn.
    13-11-2020 14:20
    Prima dat je Lefevere (breed gedragen) een eerlijke en recht door zee persoon vindt, Doorak. Maar breng het niet steeds als een feit maar gewoon als jouw individuele mening. Bij deze wat argumentatie. Lap tekst, maar voor het nodige evenwicht.

    Het gaat om een brief van Stefano Garzelli in reactie op de beschuldigingen van o.a. woordbreuk door Patrick Lefevere. Een oud artikel, maar vanwege de gedetailleerdheid zeer lezenswaardig. Een man een woord is niet zoals Garzelli het ervaren heeft. http://autobus.cyclingnews.com/news/?id=2002/sep02/sep12news

    "I read with amazement comments made by Mr. Lefevere concerning my decision not to join Quick Step, published on your Internet site as well as in the written press in Belgium. I believe that it is necessary for me to provide an explanation regarding this matter.

    "It is true that a month ago I confirmed with Quick Step representatives that I was very interested in their proposal. What they offered was a type of contract, largely dependent on performances, such as podium places in the three Grand Tours. But I had also received assurances that certain riders whom I valued would be signed as well, and on these conditions I had accepted Quick Step's offer.

    "On Monday, August 19, I met with Mr. Lefevere, who made an excellent impression. But at the same time, he told me that after further review, the contract as promised was not possible within the team's budget, and asked that I accept a reduced figure. I had also been told that Noé was not going to be included in the Quick Step team, although I had requested that he be signed. An appointment was made for the following Monday, the 26th of August. My manager - my brother Marco - went to represent me since I had been a bit ill and, expecting further communication, I chose not to participate in this meeting.

    "At that meeting a new offer was proposed, which cut certain prize incentives in half and completely eliminated others. Certain technical components of the offer were unsatisfactory as well, as it appeared that Quick Step was signing other Belgian and Spanish riders, on the basis that the company has interests in those countries. I was also told that Mr. Lefevere was concerned about having too many Italian riders on the team, and there were already too many for a foreign team (we're talking about 5 riders).

    "To that I asked myself: the team is to be based on two Italian leaders ­ Bettini and Garzelli ­ and yet there is a fear of taking on too many Italian riders? So, I realized that I needed to look out for my best interests, and thus asked my manager to listen to the proposals made by the other teams that had come knocking. I received a very interesting proposal from First Bike, the company which represents Tacconi Sport-Emmegi, run by Mr. Bordogna. The proposal was very much to my liking, but the only problem was the necessity to provide a response on a short deadline.

    "I asked my manager to immediately contact the Quick Step representative to explain my dissatisfaction since the last meeting, and to suggest that a more favourable proposal be presented by Sunday evening - this was on Tuesday - five days away! Understanding how concerned I was, an appointment was offered for the next day. At that time a new proposal was made, increasing the contract among and including the riders I wanted. How? First, because Mr. Lefevere was certain he would sign me, and then could change the terms. This is not the way to conduct business. Therefore, I decided to sign with First Bike, whose representatives were clear from the beginning and consistent with what was said.

    "This is the basic story, but there are also other things to clarify:

    - Davide Bramati had signed before I told Quick Step that I was interested in their offer; I never said not to take Cassani.

    - The masseur in question had never been suggested.

    - I never requested that a specific mechanic be signed.

    - Evans went to Telekom simply because Quick Step could not offer as much as the German team.

    - I have no fear of riding with Virenque or any other Quick Step riders, obviously concerning the stage races, because I am stronger than any of them when it comes to the Grand Tours.

    - I don't see what my relationship my positive test to probenecid has on this matter; things were said to me that were subsequently not maintained, and as a consequence I believe I have a sacrosanct right to change my mind following a change of the conditions of the initial proposal. Concerning my positive test I reaffirm what I've always said: I have never voluntarily taken probenecid for any reason."
    13-11-2020 15:06
    Zoals gewoonlijk is begrijpene lezen moeilijk voor Panache en geen oog voor nuance.

    Meent tegengas te moeten geven omdat zijn eigen obsessie aangaande PL gelijkstaat al in het land der blinden alwaar éénoog koning is.
    Komt daardoor met 1 voorbeeld mbt een arbeidsconflict waarin grote kans meer speelde. Dat ene vb tegenover de vele andere ervaringen van lieden zoals ik aangeef uit het de wielerwereld. Al die renners, mechaniekers, zakenpartners, chauffeurs die eigen ervaringen hebben zijn geen meningen maar feiten. Wat jij ervan vind is een mening, hetgeen ik veelal aanhaalmgaat over feiten waarop een mening is gebaseerd.
    Bij jou is, zo blijkt uit veel reacties her en der, jouw mening vooral gebaseerd op een soort hooliganistische aversie wat opgemerkt wordt door meerderen in de comments hier alwaar men de doorgeslagen haat aanhaalt. Daar val jij ook onder, jouw bril is teveel gekleurd, een objectieve blik ontbreekt.
    13-11-2020 15:17
    @Doorak Bij jou is alle objectiviteit mbt Lefevere ook ver te zoeken. Ik hoop dat je dit zelf ook inziet.
    13-11-2020 15:17
    @doorak
    Je laatste bericht is een vrij scherpe zelfanalyse, waarvoor hulde.
    13-11-2020 15:25
    doorak
    Het is natuurlijk niet zo dat Panache subjectief is en jij daardoor automatisch de objectieve standaard waar langs we alle reacties moeten leggen. Iedereen reageert subjectief en heeft standpunten die op dit forum gedeeld mogen worden. Termen als begrijpend lezen is moeilijk zoals die door jou worden gebezigd komen nogal neerbuigend over en suggereren dat jouw reacties meer waard en intelligenter zijn dan die van hem en anderen. Verder is de haat die jij ziet richting Lefevere vaak een reactie op de verdediging van hem ten koste van alles die potsierlijk aandoet als we Patrick zijn uitspraken gewoon beoordelen op het waarheidsgehalte.
13-11-2020 09:18
Lefevere en veiligheidsplan...

Voor mij is hij op dat vlak al zijn geloofwaardigheid kwijt. Als je onzin praat over kopstoten in de sprint, het moeten respecteren van de quickstep-trein en iedereen die daarvoor aan de kant moet... Dan ben je maar 1 ding: een grote huichelaar, die enkel denkt aan IKKE IKKE IKKE.
    13-11-2020 09:21
    Laat ik het zo zeggen: sinds ik op WF zit heb ik een grote afkeer gekregen jegens Lefevre. Ik kan niet ontkennen dat dit komt door de vele artikelen en de comments onder die artikelen. Ik vind de man geen aanwinst voor de wielerwereld, hij heeft een negatieve invloed op het wereldje en dat is kwalijk.
    13-11-2020 09:26
    Volgens Lefevere kent een kopstoot meerdere gradaties. Hij is uitgedeeld door iemand van zijn ploeg (en dan is dat toegestaan en volledig veilig) of iemand doet het tegen een renner van zijn ploeg (en dan is het levensgevaarlijk en moet het zwaar bestraft worden).
    13-11-2020 12:26
    Kopstoten in deze context hebben inderdaad meerdere gradaties.
    Vraag dat aan iemand die wel eens eem echte kopstoot heeft gehad. Frontaal met het voorhoofd met kracht geslagen in het gezicht, op de neus bijvoorbeeld of jukbeen van de ander.
    Of het met de schouder afhouden, leunen, zoals ,men op de baan veel doet wat voor veel renners niet wordt gezien als de echte kopstoot wanneer men niet met de schouder afhoudt maar door het hoofd opzij te leggen en daarmee tegen de lenden of schouder van een ander te drukken. Zelf een slaande beweging heeft op die manier lang niet dezelfde impact als de echte kopstoot. Meer hetzelfde als schouders of met hand onder in de beugel tegen ander zijn kont drukken om te laten weten, ik zat hier al. Dat andere partijen baat hebben om eea op te blazen want overwinning of een tegenstander bij de jury "op scherp" zetten is hetzelfde als voetballers die meerdere keren bij de scheidsrechter om een kaart roepen bij een tegenstander om hem op scherp te zetten.

    In ieder geval is met je arm of bewust (omdat jij dan al in balans bent en weet wat komen gaat) met handen in de beugel vol op of tegen het stuur van tegenstander rijden vele malen gevaarlijker eenvodig weg omdat de ander dan veel gemakkelijker valt. Iedereen die in een krap peleton gereden heeft of in finales weet dit. Vandaar dat meerdere renners eea nuanceren.
    Deze nuance ontbreekt volledig op WF bij lieden die elke gelegenheid aangrijen om hun aversie uit te venten en het plaatje zo zwart mogelijk in te kleuren.
    Vind ik een beetje jammer van Michelangelo daar hij vaak mooie en goede analyses of inzichten aan ons laat zien.
    13-11-2020 14:35
    In het voetbal had je ook zo'n discussies. Is het een elleboogstoot, of een stoot met de elleboog? De actie van Bennett is terecht bestraft (feit 1) en de argumentatie van Lefevere (dat je het recht hebt op zulke wijze je plek terug te bemachtigen, zeker bij een niet-winnaar) is terecht als niet relevant beoordeelt (feit 2). Graag de jury respecteren, het is hier toch geen middeleeuws volkstribunaal?
    Vind het een beetje jammer van doorak, daar hij soms ook mooie en goede analyses of inzichten aan ons laat zien.
    13-11-2020 15:11
    Panache je wordt een beetje triest. De vraag elleboogstoot of stoot met de elleboog gaat over hetzelfde. In ieder geval het met de elleboog veelal een slag toebrengen op het hoofd.

    De echte kopstoot hetzelfde. De kopstoot van Bennet was geen stoot op het gezicht zoals gevolg gebroken neus. Het wordt door veel renners ook gezien als een duw zoals gebeurd tegen oa de schouder.

    Helaas haat maakt blind zoals wederom hier wordt bevestigd.
    Dat aanspreken heeft niets te maken met een persoonlijke voorkeur of affectie voor PL. Verre van zelfs. Het is jouw kortzichtigheid, blindheid die daar telkens op aanslaat.
    13-11-2020 15:23
    De juiste uitdrukking is: liefde maakt blind.
    Dus nogmaals complimenten voor je zelfanalyse.
13-11-2020 09:20
Dit is volgens mij een artikel dat heel goed had kunnen worden samengevoegd met het artikel over "Zaak Groenewegen krijgt vervolg."
Maar ik geef WF wel gelijk: artikelen m.b.t Ome Patrick staan garant voor clicks en views.
13-11-2020 09:20
Ondanks alle kritiek hierboven is alle energie die Lefevere hier insteekt goed voor de wielersport. Alleen ik zou ook Alaphilippe met een verklikker uitrusten :)
    13-11-2020 09:25
    Als Lefevere voor het veiligere wielrennen is, moet hij ook zijn eigen renners aanspreken op onveilig rijgedrag. Zolang hij dat niet doet, is hij mi niet begaan met het veilig wielrennen. Bij geen van de declasseringen van DQS of het voorval van Jungles heeft Lefevere aangegeven dat dit acties zijn die niet thuishoren in het wielrennen. Alle declasseringen vond hij niet terecht. Zelfs in de declassering van Alaphilippe in Luik kon volgens mij Lefevere zich niet in vinden.
    13-11-2020 10:34
    @platteprijs
    Ik moest grinniken om je grapje over Alaphilippe. :)
    13-11-2020 11:41
    Die verklikker voor Alaflip is goed. Meteen ook eentje voor Morkov. Zou er zoiets als een 'lomp-terugzakken-alarm' op zijn fiets gemonteerd kunnen worden?
13-11-2020 09:40
Stop toch eens die hypocriet van een Lefevere steeds een podium te geven! Deze man geeft geen cent om veiligheid, anders zou hij zijn eigen zwabberaars wel op hun gedrag aanspreken. Maar nee: alle anderen zijn slecht, zijn team bestaat louter uit heiligen.
    13-11-2020 12:49
    De praktijk toont uw ongelijk aan.
    Immers het waren R.Plugge en P. Lefevre die tijd en geld hebben gestoken in het nu eindelijk oppakken van het veiligheidsprobleem.

    De VVBW is niet voor niets al een tijd geleden uit het overleg hierover met de UCI gestapt en vooral de CPA. Enige jaren geleden is er tussen verschillende bonden van beroepsrenners in landen om ons heen al overleg geweest hiertoe. Alle aanzetten leidde tot niets omdat CPA en UCI in feite afhielden.
    BPCA en zijn voorganger hadden ook al langer de wens tot resultaten en dat hebben deze 2 managers nu ingezet waarvoor hulde, vooral vanuit de renners.

    Waar vooral jouw stellig rammelt is het feit dat ook PL een onafhankelijke organisatie wil die over veiligheid gaat. Die een aankomst kan afkeuren, weigeren en dus laten aanpassen, of die genomen veiligheidsmaatregelen, die zodra eea zich heeft ontwikkeld, als onvoldoende kan aanmerken waarbij organisatie moet aanpassen volgens het vastgesteld protocol "veiligheid parcours" simpelweg omdat het uiteraard uiteindelijk het doel is deze onafhankelijke club later met bindende regels kan komen. Immers de UCI en CPA laten dit liggen en of zijn niet consequent hierin in meerdere wedstrijden.

    Er is dus nog veel werk aan de winkel, een machtsspel, waarbij organisatoren niet zonder renners kunnen en andersom ook niet wat zal leiden tot overleg en consensus waarop men verder kan. Onontbeerlijk in dit krachtenspel is een sterke beroepsvereniging, dus niet de CPA, die in staat is eenduidige regels op te leggen voortkomende uit de consensus.
    Hierbij hoort ook een eenduidig jurering en regels, gele, rode kaarten wellicht, die men onafhankelijk en consequent hanteert, voor elke wedstrijd, ploeg, renner, dezelfde regels en bijbehorende waarschuwingen en of straf.

    Kortom die gelden dan OOK voor team DCQ en dus PL waarmee duidelijk is dat uw stelling meer neerkomt dat u de beste man niet mag en of iets heeft tegen dit team wat blijkbaar niet vreemd is. Maar ja, anderen hebben weer niets met Ineos of TJV.
    Ieder zijn boksbal om zich lekker op af te reageren, dat schijnt de geest op te ruimen.
13-11-2020 09:53
Ik nomineer Abdoe als bewezen expert :)
    13-11-2020 10:00
    Samen met Theo Bos. Hoeveel jaar zou die eruit liggen met de nieuwe strafmaten van vandaag?
    13-11-2020 11:22
    Lefevere kiest voor renners met een DQS verleden ivm objectiviteit. Cavendish is beschikbaar.
    13-11-2020 13:04
    HarryJohan71, Lefevre kiest niet.
    Heeft alleen gefaciliteerd om tot ee start en opzet commissie/organisatie te komen waarbij Stef Clement een rol kreeg om kandaten bij elkaar te brengen.
    Vraag is hoe verder.
    Immers de CPA wordt betaald door de profs zelf. De nieuwe The Riders Union gaan de renners ook zelf betalen. Ofwel welke heedt straks de leiding, in welke mate ziet de UCI een bedreiging vanuit deze TRU?

    De veiligheidscommissie is primair belang van de rijders, gaan deze dan ook volledig deze organisatie betalen of komt er bijdrage van meer partijen? En laat de UCI het toe dat veiligheids regels en wellicht het correct en eenduidig toepassen van straffen mede wordt bepaald door inbreng en betrokkenheid vanuit TRU.

    Er is dus nog veel te doen.
    13-11-2020 18:44
    @Doorak Ongeacht wie zich gaat buigen over declasseringen /DQS Lefevere zal niet veranderen. Hij zal via Twitter het gedrag van zijn renners goedpraten en de overige renners veroordelen. Het is te hopen dat degenen die er inzitten objectief zijn en niet worden beïnvloed door teammanagers, zoals Lefevere.

    Ik weet ook wel dat Lefevere niet kiest. Ik bedoelde dat hij graag Cavendish erin heeft, omdat hij een verleden met zijn team heeft.
13-11-2020 10:03
Kunnen we niet zo een verklikker op Patje zetten?

Met hem in aanraking komen is nog steeds het gevaarlijkste en vieste wat je kan overkomen in de wielerwereld. Kun je maar beter van veraf gewaarschuwd worden!
13-11-2020 10:03
Moet Lefevere niet gewoon een keer genegeerd worden op dit onderwerp, sinds Groenewegen zijn meerdere renners van zijn eigen ploeg in de fout gegaan in de laatste kilometer en dan is er niks aan de hand. Die vent boeit het alleen wat als het tegen zijn eigen ploeg is.
13-11-2020 10:17
Blijft toch een loyale vent heh, Lefevre. Nu probeert ie weer een baantje te regelen voor Cavendish.
    13-11-2020 13:32
    Hehe, dies goed.
13-11-2020 10:30
Maar hoe die met z'n eigen renners omgaat kun je ook een groot vraagteken bij zetten. Terpstra die het laatste seizoen bij DQS de longen uit z'n lijf trapt en overwinningen binnenhaalt. Wordt seizoen erop gewoon aan de kant gezet.
    13-11-2020 10:36
    Is dat echt zo? Volgens mij kon hij bij Total vooral een hoop meer verdienen.
    13-11-2020 10:46
    #fakenews
    13-11-2020 10:54
    aan de kant gezet? was een kosten verhaal met keuzes voor pat en keuzes door Terpstra... beetje verdraaid beeld.
    13-11-2020 17:53
    Door Terpstra bevestigd dat hij voor minder dan het bod bij die Franse ploeg bij Lefevere wilde blijven maar dat Lefevere hem adviseerde gezien zijn palmares die zak met geld te pakken. Je hoort van renners die de ploeg van Lefevere hebben verlaten bijna nooit een kwaad woord over hem.
13-11-2020 10:52
Patlef: Iedereen handen aan het stuur voor de veiligheid
Alaphillipe: *haalt hand van het stuur om aan z'n microfoontje te zitten en valt*
Patlef: Het is de schuld van de motards!!!11!11EINZ
    13-11-2020 12:25
    Renner neemt slok van zijn bidon, wordt uit koers gezet wegens handen niet aan het stuur.
    Doet regenjasje aan, ja dat is jammer...
    Doe effe serieus man
    13-11-2020 12:26
    Grapje joh Massimo. Relax..
13-11-2020 10:53
Goed dat ook PL bezig blijft een van de dingen die ik nu wel kan waarderen.

alleen zijn statement over onafhankelijkheid gevolgd door een lijstje met eisen wat zijn eigen renners beschermt of baat op levert in de afgelopen maanden is dan weer een complete misser.
    13-11-2020 13:09
    Wat ik eerder hierboven aangaf. PL heeft alleen invloed nu in de opstart waarbij oa Stef Clement een aantal lieden bij elkaar brengt die deze organisatie mbt veiligheid gaan leiden.
    De regels die eruit voortkomen heeft hij beperkt invloed op. Vooral de renners zelf en alle ploeg managers zullen hun visie en wensen mogen geven waaruit uiteindelijk een totaal verhaal wordt gedistilleerd. Daarna komt er nog een heel proces zoals ik eerder hier aangeef.
13-11-2020 11:02
Lefevere op Sporza: "Publiek kan onderscheid niet maken tussen aanslag en duwtje"

Oh jawel hoor: aanslagen zijn acties van alle sprinters behalve van de renners van Deceuninck, dat zijn duwtjes.
13-11-2020 11:18
mooi baantje in het verschiet voor Andre Greipel.
13-11-2020 11:24
Of het daadwerkelijk zo veel voortgang boekt als hij zegt moeten we afwachten, maar er zitten weer uitspraken bij die bij mij de haren doen overeind staan. "Ik stel voor dat we de vuilste sprinter uit de geschiedenis hoofd van het controle-orgaan maken. De beste boswachters zijn vaak eerst stropers geweest." Dit is gewoon baarlijke nonsens, de beste kindermisbruikers worden later ook geen zedenrechercheurs. Populistische quatsch. Ook grappig dat in zijn lijstje het geven van kopstoten niet wordt benoemd, waarom zou dat zijn? En tenslotte, een heel belangrijke toevoeging zou voor mij zijn dat er ook sancties komen voor ploegleiders/managers die in de media al hun oordelen klaar hebben staan en daarmee zaken proberen te beïnvloeden.
13-11-2020 11:56
Volgens mij is dit gewoon een goed initiatief! Er wordt vooral op de man gespeeld. Lefevere heeft zijn mindere kanten, maar dit juich ik toe.
    13-11-2020 12:14
    Lefevere is onderdeel van het initiatief. Dat is prima, alleen zijn uitspraken doen je haren weer overeind komen. Zolang hij zijn eigen renners boven de wet stelt, blijft het moeilijk om te geloven dat hij begaan is met het veilig wielrennen.
    13-11-2020 13:11
    In de kern heeft PL gelijk dat er nu echt iets concreets opgetuigd moet worden.

    Dat hij zeer direct communiceert en meest in belang eigen team is normaal. Alleen de wijze waarop bevalt niet iedereen ofwel niet iedereen kan er doorheen prikken.
    Verder is de metafoor bekend dat de beste boswachters/jagers de stropers zijn of de beste rechercheurs de beste boeven. Met boeven vang je boeven is het gezegde. Lijkt mij heel duidelijk.
    13-11-2020 13:32
    Dat niemand door Patrick zijn uitlatingen heen kan prikken is onzin, keer op keer wordt bewezen dat hij de belangen van zijn team boven die van anderen stelt. Als de strenge veligheidsmaatregelen in de sprint worden toegepast is het volstrekt afkeurenswaardig dat Patrick altijd de schuld bij een ander legt ook als het 100% duidelijk is dat zijn renners over de schreef gaan. In dit interview bij Sporza suggereert hij dat hij als eerste/enige initiatief heeft genomen voor betere veiligheidsmaatregelen. "Ik ben het beu om als enige met mijn vingertje in de lucht te staan en de boeman te zijn." Gewoon liegen alsof het gedrukt staat aangezien wij weten dat TJV en andere teams minstens zo betrokken is bij het initiatief. En geen vlaamse journalist die hem hierop aanspreekt. Belachelijk!
13-11-2020 12:08
"Ik stel voor dat we de vuilste sprinter uit de geschiedenis hoofd van het controle-orgaan maken."

Wie kunnen we hiervoor nomineren? Djamolidin Abdoezjaparov had wel een reputatie geloof ik?
    13-11-2020 13:13
    Gezien zijn uitlatingen over Dylan zit deze in poleposition voor de functie.
13-11-2020 12:11
Tom Steels is alvast weer begonnen met het oefenen van het gooien van bidonnen tijdens een massasprint. Mooi Lefevere treintje wordt dat: Renshaw - Steels - Bennett - Cavendish.
13-11-2020 12:20
Iemand die eerst naar de kleur van het shirtje kijkt en daarna pas naar de actie zelf, is sowieso ongeschikt als uithangbord van een organisatie die de veiligheid moet verbeteren. Dit initiatief (dat op zich te prijzen is) loopt imagoschade en controverse op door de aanwezigheid van Lefevere. Indien de man werkelijk begaan is met de veiligheid dan trekt hij zicht terug, of fungeert slechts als klankbord op de achtergrond. Dit artikel staat alweer vol met discutabele uitspraken (wat wel en niet kan, waar de grens tussen veilig en onveilig zit). Bah. Ik hoop dat enkele (ex-)sprinters met een goede reputatie zich willen binden, bijvoorbeeld een Greipel - niet de stropers.
    13-11-2020 12:27
    +1
    13-11-2020 14:57
    Groot verschil zoals ook omschreven bij artikel, zaak-groenewegen-krijgt-nog-vervolg-in-rechtbank.

    PL en R.Plugge zijn initiator om een wens die al lang leeft bij meerdere verenigingen van beroepsrenners tot realisatie te doen komen. Zij zitten niet in de op te richten organisatie en hebben op termijn geen grotere stem dan andere ploegen waarbij de CPA of mogelijk eerder The Riders Union zeker een grote invloed zullen hebben.
    D.w.z. bij de opzet van de regels mbt veiligheid en mogelijk ook een consistent sanctie beleid en uitvoering mbt gevaarlijk sprinten, indien men tot overeenstemming komt met de UCI zal men direct belanghebbende, sporters en werkgevers, hun ideeën kunnen inbrengen waarbij uiteindelijk deze -omafhankelijke- organisatie zelf beslist wat van dit alles overblijft in een procedure en regelgeving "opstel". Daarbij moet hwt werkbaar zijn om tot overeenstemming te komen met oa de UCI zoals, etc. etc.
13-11-2020 12:21
Als het wielrennen veiliger willen maken moeten ze die ploeg op doeken ,
    13-11-2020 17:58
    Nee , beter is er voor te zorgen dat de koersen die op een voorspelbare massasprint eindigen op te doeken. Is voor ons als TV -wielerkijker ook minder slaapverwekkend.
13-11-2020 12:27
Typisch artikel op WF:
35 negatieve reacties op de persoon Lefevere of ploeg Quickstep
5 reacties op het artikel zelf en het initiatief
    13-11-2020 12:28
    Ik denk dat dat vooral aangeeft dat Patlef een hypocriete idioot is. Overigens is dit op vele wielernieuwssites en fora zo'n beetje de mening over Patlef, ook internationaal. Vooruit, misschien in Belgie iets minder ;)
    13-11-2020 12:47
    Lefevere is m.i. bepaald geen idioot. Een hypocriete narcist, dat zeker, maar geen idioot.
    13-11-2020 13:12
    1idi·oot (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
    1
    zwakzinnig in de zwaarste graad
    2
    stom, dwaas, belachelijk

    Mwoah, ik zou PatLef wel als belachelijk en dwaas omschrijven. Ook als narcist en hypocriet trouwens. ;)
13-11-2020 12:36
Lefevere is onvermoeibaar. Gelukkig is er nog iemand die iniatief neemt. Hij heeft in het verleden al vaak genoeg aangeklopt bij en opgebokst tegen de UCI. Dat heeft vaak tot niks geleid bij die stilzitters. Hij probeert het dus nog eens op een andere manier. Met de hulp van Plugge. Chapeau!

De safety totems zijn mi. niet hoog genoeg. Om ze vanuit de buik of achterin het peloton te zien moeten ze minimaal 3,5 meter hoog zijn. En een alarmsignaal wat luid genoeg is om te horen boven het lawaai van de wielen is ook onontbeerlijk.
13-11-2020 12:46
Ik vind het bizar hoe kritiekloos het interview met PatLef is op Sporza trouwens. Een kritische vraag stellen is bij Sporza blijkbaar uit den boze..
    13-11-2020 13:08
    Is inderdaad genant, kruiperig en zonder kritische vragen is wel een perfecte omschrijving van de relatie vlaamse pers en Lefevere. De reden hiervoor is dat de pers bang is om haar toegang tot de sporters te verliezen als ze Patrick boos maken. Ook in het stuk in Sporza speelt hij weer de rol van Godfather die alles bepaalt in de sport. Dit verklaart ook zijn woede als Zonneveld of andere buitenlandse journalisten ook maar iets negatiefs over hem schrijven of twitteren. Hij is gewend dat men in Vlaanderen voor hem op de knieën gaat.
    13-11-2020 13:11
    Inderdaad. De enige die laatst nog enigszins kritisch was dat was Renaat, die zei dat PatLef zijn pijlen op de UCI/Ronde van Polen moet richten en niet op Groenewegen. Maargoed, dat is natuurlijk aan dovemansoren bij De Grote PatLef
    13-11-2020 13:19
    Nog een reden voor die zwakke opstelling van de vlaamse pers is dat ik dacht HLN een rechtszaak heeft verloren nadat ze een artikel hadden geplaatst over dopinggebruik bij een van de voorlopers van het huidige DQS. Sindsdien is het kritisch volgen helemaal weg. Overigens geldt dit voor veel meer mensen, ik ben een groot fan van de Cauwer maar hij was ook gewoon een postadres voor dopingpakketjes en je merkt dat zijn commentaar als het over dit thema gaat ook redelijk omfloerst is.
    13-11-2020 17:54
    @Jean Dumas
    Geen excuus noodzakelijk hoor, ik bedoelde dit absoluut niet als verwijt. Sterker nog ik ben blij dat jij het paradoxale in Lefevere's statement ook zo duidelijk zag.
13-11-2020 13:37
De stroper is de beste boswachter? Volgens de logica van Lefevere zou Groenewegen dus in de jury moeten plaatsnemen.
    13-11-2020 13:44
    Zei ik hierboven ook al, Hij is als pleger van een "moordaanslag" (letterlijk citaat Lefevere) de perfecte kandidaat.
    13-11-2020 17:44
    OK, excuus. Ik lees alleen de laatste reacties.
13-11-2020 13:45
Ik heb nog wel een aantal aanbevelingen voor meneer Lefevre:

a. Oortjes verbieden zodat niet iedereen tegelijk vooruit gestuurd wordt bij een versmalling of gevaarlijke bocht. Voorkomt een hoop gedram.
b. Het voor renners verbieden om zich na de 3 km grens zonder noemenswaardige snelheid te laten terugzakken door het peloton.
c. Alle afdalingen vanaf nu gezamenlijk en niet sneller dan 45km per uur.
d. Als het regent of sneeuwt gewoon verder gaan in de bussen.
e. Een goede bril voor meneer Lefevre, want nu ziet hij alleen wat renners van andere ploegen verkeerd doen. Hij vergeet echter dat er 3 vingers naar jezelf wijzen als hij naar een ander wijst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine