Lefevere over kasseienrit in de komende Tour: “Ik kan begrijpen dat ze sensatie zoeken, maar toch”
Patrick Lefevere, de teammanager van Deceuninck-Quick-Step, kent nu ook tot in detail het parcours voor de komende editie van de Tour de France. In gesprek met Het Nieuwsblad heeft hij het onder meer over de vijfde etappe van Lille naar Arenberg, met onderweg maar liefst elf kasseistroken.
Lefevere heeft voor een dergelijke kasseienrit meerdere kanshebbers in de ploeg, maar toch is hij niet echt een voorstander van een Parijs-Roubaix-achtige etappe in de Tour. “De kasseien? Voor ons zou dat goed kunnen zijn, maar in een grote ronde horen ze toch niet echt thuis. Een strook of twee, drie… Maar elf? Dat zijn er veel. Daar kan je de Tour al verliezen. Winnen niet, wel verliezen. Ook die gravel. Hou het bij wegwielrennen. Ik kan begrijpen dat ze sensatie zoeken, maar toch.”
Stressvolle openingsweek
De eerste Tourweek is al bijzonder lastig met meerdere potentiële waaieretappes, de kasseienetappe naar Arenberg en een Vogezenrit met aankomst op La Planche des Belles Filles. Lefevere: “Die eerste week is stress, rijden in de wind. Daar kan je al wat favorieten elimineren, of toch pijn doen. Of ik veel sprintetappes zie? Niet zoveel hé. Zes? En als ze koersen zoals de voorbije jaren, vallen er daar ook al twee van weg.”
Deceuninck-Quick-Step mikt ook volgend jaar weer op dagsucces. “Ik denk niet dat we een klassementsrenner hebben. Er is wel een Mattia Cattaneo of zo. Die jongens kunnen rond de tiende plaats rijden, maar wie ligt daar van wakker? Een jaar later weet niemand nog wie er zevende was in de Tour hé. We gaan dus zo veel mogelijk ritten winnen”, is Lefevere duidelijk.
Maar ja, wie een stok zoekt om mee te slaan, vindt er altijd wel een.
Verder is Patje niet de enige die hier twijfels bij heeft sinds Froome in 2014 half de eerste week al klaar was met de tour als gevolg van deze etappe
(Blijf het spijtig vinden dat we Roglic hebben zien uitvallen vorig jaar en daardoor nul komma nul spanning voor eindwinst hadden)
Iedereen wil vooraan zitten en het is een hectische boel, nog voor ze de eerste kassei oprijden. En zeker de eerste week waarbij ritwinst en de gele trui kan gepakt worden en dan ook nog eens alle klassementsrenners denken dat ze podium kunnen rijden.
Nee, ik ben net als patje geen fan!
??????????????????????????????????????? Evenepoel is net 2 jaar lang kapot gepromoot tot DE BELGISCHE KLASSEMENTSTOPPER. Hoe kan dit
Ik meen dat het plan was, de giro van 2021 en de tour van 2022, toen de giro een groot succes bleek te zijn is het plan geworden, laten we in 2022 nog maar eens de giro doen...
Dat Lefevere dit mss voor de giro al wist maar idd zijn sponsor binnen heeft dat zou kunnen..
On topic; ik vind persoonlijk juist wel dat de kasseien en grindwegen erin thuis horen. Een aantal Franse koersen is onlosmakelijk met kasseien en plugstreets verbonden. De ronde van Frankrijk mag die wegtypes best enige eer aandoen, het hoort bij sommige rurale gebieden die ze doorkruisen. Over het de gehele afstand van 3000km is de hoeveelheid van dit soort wegen verneukeratief. En het zorgt we vaak voor interessante etappes, dat is ook wat waard.
Wel gek, je zou bijna denken dat ze die parcours in elkaar zetten om te zorgen dat er verschil ontstaat en sommige mensen verliezen. Maar nonkel Patrick zal het wel beter weten.
Deze ritten vergelijken met bergritten en tijdritten slaat helemaal nergens op. Ik vermoed dat je dat wel beseft.
Ik snap dat het niet hetzelfde is, maar volgens mij heb jij mis jij m'n punt. ;)
Ik dacht dat als Roglic de Tour kan verliezen in de tijdrit dat Pogi hem dan ook daar kan winnen?
Dat is dan voornamelijk door sprinters, maar die zijn er nu gewoonweg eenmaal. Of wil je alle vlakke etappes schrappen en sprinters op pensioen sturen?
Hebben ook de bolletjes en de groene trui gewonnen in die periode.
Er zijn nu eenmaal maar een handvol kandidaten die voor grote-ronde winst kunnen gaan en tot voor Pogacar/Roglic ( met uitstekende eindsprint) wonnen die vaak maar 1 of 2 etappes.
Dan kan je best alles op een sprinter zetten (en paar aanvallers) voor etappezeges dan klampachtig je ploeg opofferen voor een 7de plaats in AK zonder etappes...
Als het weer tegen zit en er wordt oorlog gemaakt krijg je hetzelfde scenario zoals in 2014.
Ik vind dit niet hoeven. Parijs-Roubaix is 1 ding, daar krijg je een uitgedunde finale. In een grote ronde kán dit niet. Daar gaat de hele roedel over de secteurs. Met in dat peloton een bonte mix van hyperspecialisten en complete klunzen.
Iets wat je in PR niet hebt.
In aanvulling nog: Lefevere moet met zijn team hier gewoon vol bravoure ingaan en zeggen dat hij die rit wil winnen met zulke kleppers in dat werk in de ploeg
Op gravel en kasseien beslist niet (alleen) het feit dat je goed, cq. de beste bent over je uitslag, maar ook pure botte pech van jezelf of iemand die voor, naast of achter je rijdt. Waardoor je opeens met een lekke band staat zonder hulp dichtbij, achter een gaatje komt te zitten door volkomen toeval, of je omver wordt gereden door iemand die wegglijdt.
In PR zijn er altijd een paar die desondanks glorieus zegevieren, maar in een klassementsrit kan het zomaar zijn dat je een paar minuten verliest en dat is meteen dodelijk voor het podium. En dát er een paar mannen op de kasseien -niet door een matige sportieve prestatie maar door pech- tijd gaan verliezen, dat is nu al zeker.
Het is de Tour de France, de kasseien liggen in Frankrijk. Moest de Vuelta nu een ommetje doen in Roubaix, zou ik dat overdreven vinden, maar in de Tour, kan dit toch gewoon?
Lefevre heeft toch Alaphilippe, laat hem opnieuw voor een klassement rijden, why not?
Bovendien gaat ASO over 5 stroken rijden die ze niet kennen. Dat is zoiets als de NS de Fyra laten ontwikkelen.
Tijdens die etappe verliezen minstens 30% van de renners (veel) tijd door pech waar ze zelf niets kunnen aan doen. Het zou zomaar kunnen dat Roglic en Bernal die dag 5 minuten verliezen, en dat Pogacar het vanaf etappe 6 voor eindwinst moet opnemen tegen jongens als Vlasov en Buchmann. Spannend hoor.