Lefevere legt Evenepoel geen druk op voor Vuelta: “Tot 2026 krijgt hij alle krediet”
Remco Evenepoel mikt in de Vuelta a España naar eigen zeggen op een top-tienplaats en een ritzege. Mocht een goed klassement er niet in te blijken zitten, dan hoeft volgens Patrick Lefevere niet geconcludeerd te worden dat dit in de toekomst ook niet zal lukken. “Dat zou maar ál te makkelijk zijn”, zegt de ploegmanager van Quick-Step Alpha Vinyl in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws.
“Het eerste doel is om zonder kleerscheuren Nederland te verlaten”, aldus Lefevere over de Ronde van Spanje van Evenepoel. “In Baskenland begint het dan, hé. Pas na de tijdrit in Alicante zal een eerste evaluatie worden gemaakt. Staat hij dan nog goed, kan hij zijn pet ‘naar vanachter’ zetten en zeggen: ‘Nu gaan we ‘t echt proberen’.”
“Hij heeft er hoe dan ook alles voor gedaan om klaar te zijn. In die mate dat ik er soms compassie mee heb. Ik ken niemand van die leeftijd die zó vaak op hoogtestage gaat, zóveel traint, zó maniakaal bezig is. Het zou leuk zijn mocht hij daar eens een compensatie voor krijgen.”
Alle krediet
Indien Evenepoel niet slaagt in zijn opzet, moeten daar dan conclusies aan verbonden worden? “Zijn criticasters zullen zeggen: ja. Maar wat mij betreft niet. Dat zou maar ál te makkelijk zijn. Hij is pas 22. En zijn contract loopt tot eind 2026. Tot dan krijgt hij alvast alle krediet. Probleem is: mensen hebben een kort geheugen. Vijf jaar geleden was hij bij manier van spreken nog geen coureur. En door die zware crash in Lombardije heeft hij in zijn ontwikkelingsproces nog een jaar verloren.”
Als Evenepoel een goede eindklassering noteert in de Ronde van Spanje, lijkt de Tour de France van 2023 een logische volgende stap. Lefevere heeft daar echter andere ideeën over: hij ziet zijn 22-jarige poulain volgend jaar liever nog niet starten in de Tour. “Dat zullen we dan wel zien op de teammeeting in oktober, maar… als het aan mij ligt, niet. Vuelta-Giro-Tour: in die volgorde blijft het in mijn hoofd zitten. Ik benadruk: in míjn hoofd.”
Grote rondes
Wat de grote rondes betreft, kan Quick-Step Alpha Vinyl nog wel een hoop leren, denkt Lefevere. “Op alle vlakken. Ik heb een fantastische staf, maar… die juiste mentaliteit, specifiek afgestemd op dat rondewerk, moet er nog insluipen. Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, omdat we een team zijn dat altijd streeft naar meer en beter. We zijn nooit echt content. Die omschakeling kan niet in één dag worden gerealiseerd. Hoogtestages, bijvoorbeeld, pakken we nog redelijk primitief aan. We sturen niet een hele crew mee met één of twee renners, zoals in sommige andere ploegen. Het grote verschil is: als die in april nog geen koers hebben gewonnen, is er geen paniek.”
Alles op de grote rondes zetten, is voor Lefevere overigens überhaupt geen optie. “Ik vind dat een groot risico. Ik leg niet graag al mijn eieren in één en hetzelfde mandje. Doe je dat wel en je klassementspion zakt er in zo’n grote ronde na één week door, dan is dat een ramp. Nu, bij ons: so be it. Remco compenseert dat met Luik-Bastenaken-Luik en San Sebastian. Omgekeerd is een mogelijke switch naar het klassieke eendagswerk voor hem op dit moment niet aan de orde. Daar is het gewoon nog te vroeg voor.”
Momenteel staat Remco 3de in de UCI-ranking, denk dat er nog ploegen op die jarenlange voorbereiding moeten inzetten!
Zonder offday wint hij dit jaar al
En vraag maar aan wat tegenwoordig Team DSM is hoe lastig het is om te schalen van een klassieker- en sprintploeg naar een klassementsploeg. En zij hadden op dat moment al de bewezen GT-winnaar in dienst, niet eens iemand die het misschien ooit wordt.
Hup Remco
Evenepoel is al aardig wat jaren prof, dus je mag hem niet vergelijken met de 22-jarige die dit jaar pas zijn eerste meters in een worldtour ploeg maakt.
Evenepoel heeft zelf aangegeven dat hij klassementsman voor de grote rondes wil zijn, en hij heeft hier een doel van gemaakt. Hij heeft zo'n beetje het dikste contract bij QS, dus je mag hem daar ook gewoon op afrekenen.
Als klassementsman van QS, 1 van de beste ploegen ter wereld, verwacht ik dat hij mee doet om de knikkers. Podium, top 5 en afhankelijk van het koersverloop eventueel ergens top 10. Alles minder dan dat is gewoon een tegenvaller.
En ik denk dat hij ergens op het kruispunt gaat komen om te bepalen wat voor renner hij WIL zijn, en wat voor renner hij het beste KAN WORDEN. Tot op heden vooral succesvol in kleine rittenkoersen waar de tijdrit zeer bepalend is, in tijdritten en in eendagswedstrijden waar je met alleen voorop koersen het verschil kunt maken. Misschien moet je dan ergens ook wel de knop omzetten als je nu zou falen in het AK-werk in een grote ronde.
En tot slot: Lefevere verwijt hier de media en supporters een kort geheugen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het hier vooral Lefevere is wiens geheugen hem wel eens in de steek laat, danwel zeer selectief functioneert.
Verder is Evenepoel de meest succesvolle QS’er dit seizoen, dus lijkt hij me zijn contract (dat overigens een stuk lager ligt dan dat van Alaphilippe, meer weten we niet) meer dan waard.
Betoog dat dus weer vol gaten zit.
Persoonlijk denk ik dat het voor Remco beter is om uit de vlaamse schijnwerpers te verdwijnen en in de betrekkelijke rust van b.v. Ineos verder te ontwikkelen.
Remco is de topfavoriet. Vraag maar aan de "bookies". Ik zie niet in wie hem van de zege kan houden.
Als hij stabiel top 5 kan rijden zonder ergens tegen een oplawaai aan te lopen, lijkt mij met het oog op de toekomst de Vuelta al heel geslaagd.
Maar om een succesvolle ronderenner te zijn mag je niet veel zwakke plekken hebben. Aan zijn explosiviteit heeft hij duidelijk gewerkt, en zijn afdalingen zijn ook veel beter dan eerst. Zijn laatste grote zwakte lijkt wisselvalligheid.
Daarom denk ik dat hij erop lange termijn meer aan heeft om stabiel naar een top 5 te rijden en elke slotklim een halveminuut te verliezen, dan de ene dag 5 minuten om de oren te krijgen, en de volgende dag er 4 terug te winnen met een alles of niets aanval.
Voor ons kijkers is dat laatste natuurlijk wel veel leuker:)
Ik ben wel heel benieuwd in hoeverre het dalen niet meer zijn achilleshiel is.
Dat hij naar beneden durft na zijn val, daar ben ik van overtuigd. Maar in hoeverre is het toegenomen vaardigheid, en in hoeverre bewijsdrang die hem nu sneller naar benenden laat gaan.
Als kleine renner met laag zwaartepunt heeft hij in theorie alles om snel een hoekje om te kunnen. Maar rijdt hij nu op 98% naar beneden waar de rest op 90-95% afdaalt? Zoals in de Ronde van Denemarken vorig jaar. Want dan is het natuurlijk wachten op de volgende klapper...
Dit zijn de vaakst genoemde (/geroemde) ''mislukkingen'' van Evenepoel en tijdsverlies tov de winnaar of beste klassementsman:
Giro '21 rit 11 (''Strade''): 2m8s op Bernal, <2m op de andere favorieten
Giro '21 rit 15 (Zoncolan): 1m30s op Bernal, <45s op Vlasov, Carthy, Bardet, Buchmann
Ronde v. Lombardije '21: 3m13s op Pogacar, <50s op Vingegaard, Higuita, Vlasov
Zwitserland '22 rit 5 (heuvelrit): 2m12s op Vlasov
Zwitserland '22 rit 6 (Moosalp): 52s op Thomas
Zwitserland '22 rit 7 (Malbun): 1m11s op Higuita
Itzulia/Baskenland '22 rit 6 (Arate): 24s op Izagirre, Vlasov, Martinez.
Valenciana rit 3 (Maigmó Tibi): 41s op Vlasov, 20s op Mas
Tirreno '22 rit 6 (Carpegna): 4m1s op Pogacar, 2m58s op Vingegaard, 1m38s op Bardet/Arensman
Voor al zijn ''falen'' valt dat tijdsverlies dus best wel mee. Dit zijn zijn slechtste dagen sinds zijn val. Op de 9 ritten die ik hierboven oplijstte, verliest hij alles opgeteld 16m12s tov de winnaar / beste klassementsman. Als hij dus een opeenstapeling van enkel zijn slechtste dagen zou kennen in de Vuelta, zou hij op 9 ritten waarin het klassement zou bepaald kunnen worden, 16 minuten verliezen. Daarmee zou hij vorig jaar in de Vuelta 7de geworden zijn, dit enkel om een idee te geven wat dit soort tijdsverlies betekent in een Vuelta klassement.
Nooit verloor hij dus 5 minuten op 1 dag (waarop hij voor winst of klassement reed), en de enige die hem 2x meer dan 3 minuten kon aansmeren, is Pogacar, en die rijdt niet mee. Ook ander tijdsverlies, tov bijvoorbeeld Bernal, Vingegaard... die ook niet meerijden. Als je tijdsverlies zou rekenen tov mannen als Hindley, Bardet, Martinez... meer het niveau van zijn tegenstand in de Vuelta, dan kan je van die 16 minuten nog wat minuten aftrekken.
Als je er dan rekening mee wil houden met de omstandigheden, met de context (revalidatie, korte/slechte voorbereiding, training op klassiek werk ipv klassement, gewicht...) mag je zijn slechtste dagen ook nog eens in die context bekijken.
Ter referentie:
Hart verloor in dezelfde rit in de Tirreno, 12 minuten. Ook Lopez en Kelderman verloren minuten tov Evenepoel.
Op de Zoncolan verloren Foss, Nibali, Bilbao... allemaal minuten op Evenepoel. Zo kan je doorgaans wel wat referenties opzoeken van wat echt ''er doorzakken'' betekent.
Conclusie, Evenepoel zijn ''er compleet doorzakken'' komt gemiddeld neer op een tijdsverlies van minder dan 2 minuten, en dat op klasbakken die in de Vuelta niet aan de start gaan staan. Ik vrees toch dat de perceptie die bij velen lijkt te heersen dat hij elke keer dat er een heuveltje moet beklommen worden, hij 5 à 10 minuten verliest, niet strookt met de werkelijkheid.
Als je conditie niet top is win je niet op zo'n manier SanSebastian. En daarna is het nog eens 14 dagen wachten zonder enige competitie om dan aan een wedstrijd van 3 weken te beginnen waarvan het zwaarste deel in het 2de deel ligt.
Hopelijk moet niet blijken dat zijn topvorm tegen dan begint af te vlakken!
Als je de zege in LBL bekijkt, dan zie je totaal geen vreugde bij Evenepoel. Maar enkel opluchting. Voor zichzelf, en voor de ploeg, die behoorlijk onder druk stond. Van ene Pat L.
En dan hebben supporters en de media een slecht geheugen....
Natuurlijk waren er op de fiets nog stappen te maken maar altijd maar net doen alsof hij tot zijn zeventiende lui op de bank achter de PlayStation zat, slaat nergens op.
Die hele professionele begeleiding die jongere renners krijgen zorgen ervoor dat ze er al zo vroeg staan in tegenstelling tot vroeger.
Te vaak (als een voetballer) laten zien hoe goed je bent en nodeloos energie verspillen ipv als een volleerd prof je te verstoppen voor enkele dagen om dan 1x hard uit te halen... Maar als hij er nadien dan doorzakt dan is dat dus blijkbaar geen argument. Het is enkel een argument wanneer ermee kan gelachen worden.
Het gaat mij er meer om dat hij uit een professioneel milieu komt en dus niet vanaf nul begint.
Bij al die professionele jeugdteams word je goed begeleid, je leert op je voeding letten, wanneer rust te nemen enzovoorts.
Op alle randvoorwaarden is hij dus al goed voorbereid.
Hetzelfde bijvoorbeeld bij Roglic, ook hij is pas 7 jaar wielrenner maar heeft natuurlijk daarvoor ook al jarenlang als prof geleefd.
Zelfs een ezel als Lefevere stoot zich blijkbaar geen twee(ëntwintig?) keer aan dezelfde steen... Ofwel: turns out you CAN learn an old wolf new tricks!
Het is duidelijk dat ze dus na vele jaren klassiek werk én dominantie in dat type koersen ook eens uit een ander vaatje willen tappen om hun sponsors met internationale doelstellingen daar ook in de picture te zetten. En dat doe je in de koers inderdaad door een GR te winnen.
Maar wat ik dan vreemd vind is dat hier zoooooveel meningen gezet worden dat Rev bij een andere ploeg moet gaan koersen wegens andere inzichten en werkwijzen.
Ik kan me niet inbeelden dat ze dit bij QSA of SQS niet zouden zien en hieraan niet zouden werken. Je kan je als ploeg toch laten adviseren of de nodige mensen met kennis aanwerven?
Dat er niet voldoende renners met klimcapaciteiten zijn en dat degene die er dan zijn worden weggelokt door rijke ploegen met veel geld, daar kan ook QSA niet aan doen.
Ze kunnen er misschien niet veel aan doen, maar het wordt wel een factor. Als een renner meerdere grote ronden wil winnen (en ik denk dat Evenepoel zowel de capaciteiten als de ambitie heeft), dan zal hij linksom of rechtsom een ploeg nodig hebben die hem kan ondersteunen.
En als QSA betekent dat of prioriteiten stellen en al je eieren in dat ene mandje leggen, of zorgen dat je beter betalende sponsors vindt.
Als je dat allebei niet wil of kan, is de kans toch reëel dat een topper groenere weiden gaat zoeken.
Let wel: wat mij betreft zit hij best bij QSA en hoeft hij er helemaal niet weg, maar we hebben afgelopen tour gezien wat er kan gebeuren als je ploeg je op cruciale momenten niet kan helpen.
Je mag dan al maandenlang voorbereiden en massa's geld neertellen voor topknechten. Eén seconde is genoeg om alles in het water te zien vallen!
Rev kan straks in Nederland even goed een kwalijke val meemaken en zo zelfs niet in Spanje geraken. En als dat zou gebeuren, dan zie je de meningen weer ontploffen.